Motor

Audi gör det snyggast av trillingarna

Audi byggs på samma elbilsplattform som koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor Efter de elektrifierade miljonbilarna e-tron och e-tron GT lanserar Audi ett mer folkligt alternativ. Q4 e-tron spås bli märkets mest sålda modell i Sverige nästa år. Men frågan är om det inte är dags att uppdatera sloganen ”Försprång genom teknik” till ”Försprång genom Design”?
PREMIUM

Vi bekantar oss med Q4 e-tron under en timmes provkörning från Djurgården till Lidingö i Stockholm. Om du känner igen dimensionerna beror det på att koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq bygger på samma elbilsplattform. Trillingarna delar alltså teknik och komponenter – vilket innebär att batteristorlek, laddtider och prestanda är i stort sett likadana.

På plats finns också Sportback-modellen som stjäl showen. Det är en Q4 e-tron med sluttande taklinje. Takhöjden i baksätet är 2,4 centimeter lägre än i den vanliga versionen – men min kollega som mäter 176 centimeter har fortfarande luft över huvudet. Till skillnad från vad man kan tro har denna version större bagageutrymme under insynsskyddet än vanliga Q4 e-tron. De mer sensuella linjerna kostar 18 100 kronor extra men bidrar även till ett lägre luftmotstånd som ger ytterligare 12 kilometer räckvidd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

F1-stallet Williams grundare död

Frank Williams. Arkivbild.
Foto: Alberto Pellaschiar/AP/TT
Sport
Motor
Sport

Frank Williams, grundare av formel 1-stallet Williams, är död.

"Å Williams familjs vägnar är det med stor sorg som stallet kan bekräfta Sir Frank Williams död", skriver F1-stallet på Twitter.

Frank Williams grundade stallet i eget namn tillsammans med Patrick Head 1977. Tre år senare kom den första VM-titeln i konstruktörsmästerskapet när australiern Alan Jones blev världsmästare 1980. Senast en Williamsförare vann VM var 1997 genom kanadensaren Jacques Villeneuve.

Frank Williams blev 79 år.

Motor

Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.
PREMIUM

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Här samlas rullande minnen

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv tar hand om motorhistoriskt material – som den här broschyren för Mercury i Ford-koncernen, från åren 1938–1939.
Foto: Malin Erlfeldt
Motor
Motor Tio tusen bilder med svensk motorhistoria. Det är bara en av de skänkta samlingar som numera finns i Svenskt Motorhistoriskt Arkiv.
–  Vårt syfte är att bevara historiskt källmaterial om det rullande kulturarvet i Sverige, säger Per Dahl som sitter i arkivkommittén.
PREMIUM
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Per Dahl vid Svenskt Motorhistoriskt Arkiv visar upp bilbroschyrer 1956-1986, ett material som lämnats in av samlaren Kent Ivarsson.
Foto: Malin Erlfeldt

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv, SMA, invigdes i januari 2014 efter ett par års planering.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Allt fler a-traktorer på vägarna

En Volvo XC70 från 2000-talet som a-traktor. Skillnaden från en vanlig bil är att den är elektroniskt hastighetsbegränsad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
Motor "Vägarna korkas igen av ungar i epatraktorer", skriver upprörda bilister i insändare. Men sanningen är att epatraktorer är ganska sällsynta. Det är i stället antalet a-traktorer som ökat på senare år – och de är inblandade i allt fler trafikolyckor.
PREMIUM

A-traktorerna har efter flera lagändringar blivit alltmer lättillgängliga. Det finns just nu drygt 36 000 i landet, en ökning med omkring 27 procent på ett år, enligt Regeringskansliet.

Det är lätt att blanda ihop a-traktorn med epatraktorn – men skillnaderna är stora, både ur teknisk och ur juridisk synvinkel. Epatraktorn förbjöds redan 1975. Visserligen fick man fortsätta att använda dem som redan var i bruk, men några nya gick inte att registrera. I stället för epatraktorn tilläts då bara a-traktorer, som omgavs av hårdare regler. I dag har de flesta riktiga epatraktorerna rostat bort eller blivit rätt dyrbara rariteter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Enyaq med extra motor – mer för pengen

Utseendemässigt är det inte lätt att se någon skillnad på en bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven Skoda Enyaq, men vid sidan av allfarvägen blir det märkbart.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor När Skoda i fjol presenterade sin första elektriska familjebil med det knepiga namnet Enyaq var den bakhjulsdriven. Nu är den här med drivning på alla fyra, en extra motor och ytterligare 61 hästar. Bara 23 400 kronor dyrare.
PREMIUM

Jodå, jag vet att Skoda hade en elbil redan innan Enyaq – lilla Citigo-e baserad på VW e-Up, men den var väl mer en pendlarbil än en familjebil. Å andra sidan kostade den bara hälften så mycket som Enyaq iV 80x, som är den formella beteckningen på vår fyrhjulsdrivna testbil.

Medan den tvåhjulsdrivna upplagan av Enyaq kan fås med två olika batteristorlekar – 58 kilowattimmar som ger 180 hästkrafter, respektive 77 kilowattimmar som ger 204 hästkrafter – finns den fyrhjulsdrivna bara med det sistnämnda större batteriet. Och med den extra motorn på 61 hästar, som alltså driver framhjulen, blir den tillgängliga systemeffekten 265 hästkrafter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

GBJ Bygg AB

Bekymmersfritt boende i bostadsrätt

I bostadsrätten får man tid till annat än oroa sig för husets skötsel.
GBJ Bygg AB

-Att flytta från en villa till en ny bostadsrätt innebär att många bekymmer försvinner, samtidigt som man kan skapa sig ett helt nytt personligt hem.

Det konstaterar Erika Dahlström, försäljningschef på GBJ Bygg som just nu planerar för ett kvarter i centrala Eslöv: Föreningstorget.

Beslutet att flytta från sin nuvarande bostad är mycket stort för de flesta. I synnerhet om man bott i villa under lång tid och är van vid hur allting fungerar – eller kanske inte fungerar. Kostsamma renoveringar skjuts gärna framåt och bara tanken att lägga om taket eller åtgärda den dåliga dräneringen kan vara överväldigande.

De flesta längtar då efter ett enklare boende där man ändå kan känna sig som hemma och påverka hur man har det.

Nyproducerade bostadsrätter är då ett mycket intressant alternativ. Andra personer tar hand om de tråkiga jobben och du kan koncentrera dig på göra ditt hem trivsamt.

Men hur är det att bo i en bostadsrättsförening?

-Just när man kommer från en villa får vi ofta många frågor, till exempel hur det fungerar med det praktiska i en förening och vad man får göra med sin lägenhet, säger Erika Dahlström

-Den första är dock oftast den ekonomiska delen. Vad ska jag betala i månaden och vad ingår i avgiften?

Jämförelsen mellan kostnaderna i dag för att bo i villa mot en ny bostadsrättslägenhet kan vara knepig. I avgiften för lägenheten ingår nämligen de utgifter som man annars lätt glömmer bort som husägare. Någon som tar hand om fastigheten och ser till att ventilation och värme fungerar, håller snyggt och sköter grönytor och framför allt ansvarar för att det finns en buffert till större reparationer eller förbättringar.

-Den största skillnaden mot villan är att du inte personligen ansvarar för huset, det hanteras av en förening som gemensamt beslutar vad som behöver göras och tar initiativ till förändringar, förklarar Erika.

Erika Dahlström, försäljningschef och en ur ägarfamiljen till GBJ Bygg

Bostadsrättsföreningen leds av en styrelse som väljs av medlemmarna, alltså alla de som har en bostadsrätt i huset. Man bestämmer själv hur aktiv man vill vara i föreningen.

För den ekonomiska beräkningen är det alltid bra att ta kontakt med sin bank och en mäklare för att lägga korten på bordet. Då får du en kalkyl på de framtida boendekostnader samt vad den nuvarande bostaden är värd. Därefter kan tanken att flytta gro tills den en dag har mognat fram till beslut.

-Vi möter det ständigt, beslutet att lämna det gamla behöver ta tid och då är det en fördel att Föreningstorget blir färdigt under 2023. Det ger gott om utrymme för tanke och praktiska förberedelser.

-Och för att inte missa sin drömlägenhet under tiden, går det att teckna ett bokningsavtal så att man kan vara säker på att få det man vill ha. Dessutom har ju nya bostadsrätter ett fast pris.

I dag är de sociala ytorna viktiga när man bygger nya bostadsrätter.

Bokningsavtalet kan sägas upp om man ångrar sig och en annan fördel är att man inte betalar sin lägenhet förrän vid inflyttning vilket gör att man i lugn och ro kan samla ytterligare lite kapital.

Att flytta till i en nyproducerad bostadsrätt innebär också att man kan påverka hur lägenheten ska se ut. Om man så önskar.

-Vill man göra det enkelt för sig väljer man någon av våra färdiga paket, skapade av inredningsspecialister berättar Erika.

-Men många vill sätta en personlig prägel. Framför allt i kök och badrum. Det kan vara bänkskivor i sten, annat golv eller färg på köksluckor och väggar. Badrummen ska gärna ha en lyxigare känsla. Lite som på hotell.

Köket är en viktig samlingspunkt där många vill sätta en personlig prägel med egna val. Andra föredrar det enkla med färdiga paket.

Investeringarna och tillvalen kan även löna sig den dagen när bostaden ska säljas. Historiskt sett har värdet på bostadsrätter stigit och till skillnad mot hyresrätter, där du sällan får ändra något, kan du göra det mesta i din egen lägenhet så länge det inte påverkar dina grannar.

Att flytta till en nyproducerad lägenhet innebär också att man slipper oron för den gamla diskmaskinen eller den skramlande tvättmaskinen, allt är ju skinande nytt med garanterad funktion.

Men det finns också mjuka värden som kan ha stor betydelse.

-När vi bygger satsar vi mycket på att skapa sociala mötesplatser där man kan ses och ha det trevligt, säger Erika Dahlström.

-På Föreningstorget kommer det bland annat att finnas två växthus. Där kan man fortsätta odla som i sin villaträdgård och samtidigt träffa nya vänner.

I de två växthusen kan man fortsätta odla, precis som i sin villaträdgård.

FAKTA

De viktigaste stegen i köpet av en ny bostadsrätt

1. Intresseanmälan

Efterfrågan på nyproducerade bostadsrätter är stor. Det är därför bra att snabbt göra en intresseanmälan till företaget som bygger bostadsrätterna. Då får man i ett tidigt skede information om projektet och inbjudningar till eventuella träffar innan försäljningsstart.

2. Kontakta din bank och en mäklare

Gå igenom de ekonomiska förutsättningarna för att köpa en ny bostadsrätt. Vad är din nuvarande bostad värd? Hur mycket pengar lägger du på ditt boende i dag och vad blir kostnaden för ditt framtida drömboende?

3. Bokningsavtal

Har du hittat din favoritlägenhet? För att vara säker på att kunna köpa just denna, kan du teckna ett bokningsavtal vilket innebär att lägenheten reserveras till dig under den första tiden försäljningen pågår. För detta betalar du 30 00 kronor. Bokningsavtalet är inte bindande och om du väljer att bryta avtalet återbetalas 20 000 kronor till dig.

4. Förhandsavtal

Nästa steg i processen är ett förhandsavtal med en förskottsbetalning som blir ett bindande avtal mellan dig som köpare och bostadsrättsföreningen. I detta läge behöver du ett lånelöfte från din bank som visar att du har möjlighet att köpa den aktuella bostaden.

5. Tillval

Nu kan du börja planera på riktigt hur din nya lägenhet ska se ut. Inredningsvalen varierar mellan projekten. Du kan oftast välja mellan att påverka många detaljer och tillval eller göra det smidigt och ta ett färdigt paket.

6. Tillträde

Efter slutbesiktningen som görs av en opartisk, extern besiktningsman och betalning, är den stora dagen inne. Du får nycklarna i handen och kan kliva in i ditt nya hem. Allt är på plats och du kan börja njuta!

7. Efterkontroll och tvåårsbesiktning

För säkerhets skull sker det även kontroller av lägenheten när du hunnit bo i den ett tag. Den första cirka tre månader efter inflyttningen och ytterligare en efter två år.

Läs mer om att köpa en bostadsrätt steg för steg

Motor

Ärlighet varade längst för lilla Laban

Renault 4 briljerade inte med avancerad teknik – men upplevdes som praktisk och opretentiös. Nu fyller den 60 år.
Foto: Renault
Motor
Motor Grattis Renault 4! Nu fyller den lilla folkbilen 60 år. Den var enkel, billig och relativt rymlig, men succén i Sverige uteblev – ända till dess att en reklamkampanj beskrev den som långsam, primitiv och ganska ful.
PREMIUM

Siffran fyra var ledordet. Den nya småbilen Renault 4 byggdes nämligen efter mottot: "Fyra dörrar, fyra sittplatser, fyra hjul och fyra franska skattehästar". Ekipaget visades upp under senhösten 1961 och kom till Sverige i slutet av samma år.

–  Renault 4 vann på enkelheten. Den var en liten fyrkant med mycket utrymme, som var billig att köpa och drog lite bensin, säger Magnus Janard, ordförande för den svenska märkesklubben Club Renault Suède.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Audi A8 har uppdaterats – nu kostar alla versioner över miljonen.
Foto: Audi
Motor
Motor Ta del av några av veckans nyheter från motorvärlden.
PREMIUM

Flaggskepp med bredare grill

Audis flaggskepp A8 är nu här i en uppdaterad version. Utseendemässigt märks förändringen mest i form av en bredare grill, nydesignade strålkastare och ett bakparti som domineras av breda kromdetaljer. Varje digital Matrix-led-strålkastare förfogar över cirka 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar. Bilen kommer även i en förlängd L-version med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage och justerbara nackstöd. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Säljstart för laddbara C-Klass

Nya Mercedes C-Klass, som lanserades i somras, kommer nu också i en laddbar version.
Foto: Mercedes-Benz
Motor
Motor
PREMIUM

Nu börjar försäljningen av Mercedes nya laddbara C-Klass. Bilen klarar upp till elva mil på el och snabbladdningsmöjligheter kan väljas till. Batteriet i nya Mercedes-Benz C 300e ligger på 25,4 kilowattimmar och laddas till 100 procent på två timmar vid en vanlig laddbox. Vid snabbladdning tar det 20 minuter att ladda 80 procent. Bilen är bakhjulsdriven med en bensinmotor på 204 hästkrafter och en elmotor på 129 hästkrafter. Systemeffekten anges till 313 hästkrafter. De svenska priserna börjar på 517 900 kronor. (TT)

Biltillverkaren Opel får nu böta motsvarande 650 miljoner svenska kronor efter det fusk med avgasutsläppen från familjebussen Zafira som avslöjades redan 2016. Det är dock först nu de juridiska turerna har avslutats och Opel går med på att betala 64,8 miljoner euro i böter. Detta efter att man medgett att en speciell programvara hade installerats i dieselversionen av Opel Zafira för att dölja att utsläppen var högre än vad man angivit till transportmyndigheten. Opel har försvarat det med att man ville skydda motorn vid höga varv. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL