Motor

Audi gör det snyggast av trillingarna

Audi byggs på samma elbilsplattform som koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor Efter de elektrifierade miljonbilarna e-tron och e-tron GT lanserar Audi ett mer folkligt alternativ. Q4 e-tron spås bli märkets mest sålda modell i Sverige nästa år. Men frågan är om det inte är dags att uppdatera sloganen ”Försprång genom teknik” till ”Försprång genom Design”?
PREMIUM

Vi bekantar oss med Q4 e-tron under en timmes provkörning från Djurgården till Lidingö i Stockholm. Om du känner igen dimensionerna beror det på att koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq bygger på samma elbilsplattform. Trillingarna delar alltså teknik och komponenter – vilket innebär att batteristorlek, laddtider och prestanda är i stort sett likadana.

På plats finns också Sportback-modellen som stjäl showen. Det är en Q4 e-tron med sluttande taklinje. Takhöjden i baksätet är 2,4 centimeter lägre än i den vanliga versionen – men min kollega som mäter 176 centimeter har fortfarande luft över huvudet. Till skillnad från vad man kan tro har denna version större bagageutrymme under insynsskyddet än vanliga Q4 e-tron. De mer sensuella linjerna kostar 18 100 kronor extra men bidrar även till ett lägre luftmotstånd som ger ytterligare 12 kilometer räckvidd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Mätarfusket ökar i Sverige

Kontrollera mätarställningen med hjälp av någon tjänst för fordonshistorik innan du köper en begagnad bil.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Fusket med skruvade mätarställningar har ökat i Sverige, det visar en undersökning genomförd av Wayke, annonsplats för begagnade bilar och Carfax, en tjänst för fordonshistorik.

Årets undersökning visade att cirka 1 500 bilar av 290 000 undersökta hade avvikande mätare, vilket är en fördubbling jämfört med fjolårets undersökning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bilbyggen rattas med precision

Bygga bil kräver kunskap och tålamod och det har Jocke Cedergren. Den grå hot rodden har vunnit första pris i prestigefyllda Euro Nats.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Motor
feature
Motor Utanpå ser det ut som en vanlig verkstad, inuti gömmer sig ett gäng verkliga pärlor. I Joakim Cedergrens bilsamling ingår ett gäng minutiöst byggda och välvårdade hot rods.
PREMIUM

Den som kliver in i den här verkstaden kan inte annat än häpna. Det är som att gå in i vilket välskött vardagsrum som helst. Inte en sak på fel plats. Det är här billackeraren Joakim Cedergren huserar när han inte jobbar.

–  Vi brukar sitta här ibland på kvällarna, säger han när han visar oss runt i verkstaden där det i ena delen finns en sittgrupp i skinn, storbildsteve och en bar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Småbilar ligger illa till när utsläppskrav skärps

De nya utsläppskraven Euro 7 är ännu inte klubbade och förväntas träda i kraft 2025.
Foto: Erik Johansen/NTB Scanpix/TT
Motor
feature
Motor
PREMIUM

Audis nytillträdde vd, Markus Duesman, säger i en intervju med den amerikanska webbtidningen Automotive News att småbilar med förbränningsmotorer kommer att bli för dyra i takt med att utsläppskraven blir hårdare.

”Mycket beror på hur tufft det nya Euro 7-avgaskravet blir. Men det kommer att bli svårt att erbjuda små bilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom reningen kommer att bli för dyr. Därför kommer ingen ersättare till Audi A1’’.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
PREMIUM

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Drömmen som flaxade bort

DeLorean DMC-12 började tillverkas 1981 men företaget sattes i konkurs redan året därpå.
Foto: Shutterstock
Nyheter
feature
Motor
Motor Den säreget formgivna bilen DeLorean blev en världskändis genom "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Nu fyller den 40 år.
Även om projektet slutade i katastrof har modellen fått hög kultstatus.
PREMIUM

I 1980-talsfilmen "Tillbaka till framtiden" hade en DeLorean DMC-12 laddats med plutonium. Den var byggd av den mer eller mindre tokige vetenskapsmannen Dr. Emmett Brown och fungerade som en tidsmaskin för Marty, spelad av Michael J. Fox.

Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från 'Tillbaka till framtiden'-filmerna.
Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från "Tillbaka till framtiden"-filmerna.
Foto: Shutterstock
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Allakando

Läxhjälp och mattehjälp hjälper att lyfta svenska skolresultat

Allakando Svenska elever är bland de bästa i Europa på engelska, men de har betydligt svårare med matematiken. Det finns många elever som är i behov av extraundervisning för att kunna få godkänt i matematik - eller för att bli riktigt duktig i ämnet. Många elever har ett stort behov av mattehjälp – något som läxhjälpsföretaget Allakando hjälper till med. Fungerar det? I skrivande stund har 9 av 10 elever som tar del av deras läxhjälp höjt betygen.

Kunskapsresultaten i svensk skola har länge varit en viktig fråga på den politiska dagordningen. Sedan 1990-talet har svenska elevers resultat i internationella kunskapsmätningar fallit, även om vi på senare år har sett att resultaten gått upp något. En sak är dock säker – de svenska eleverna har svårt med matematiken.

Nästan 20 procent av de svenska eleverna kan bara förstå mycket grundläggande matematik, såsom enkla algoritmer, formler och procedurer, visade den senaste PISA-mätningen. PISA-mätningen visade att Sverige idag har en lägre andel högpresterande elever i matematik, jämfört med PISA-mätningen år 2003.

Experter oroliga för att svenska elever inte lyckas ännu bättre

Det är oroande att svenska elever inte lyckas bättre med matematiken. Matematiken är en grundförutsättning för logiskt tänkande och slutledningsförmåga och behövs i alla yrken. En vanlig missuppfattning är också att matematik är bara något som läses på högskoleförberedande program – även de som läser yrkesprogram på gymnasiet läser också minst en kurs i matematik.

På samhällsnivå är det därför viktigt att alla elever förbättrar sina kunskaper och resultat i matematik. Inte minst på grund av att vi har en arbetsmarknad idag med ett stort behov av exempelvis programmerare och personer med grundläggande kunskap i programmering, vilket i sin tur förutsätter att man behärskar matematikens grunder.

Läxhjälp som leder till höjda mattebetyg

Det finns dock goda exempel på insatser som leder till höjda mattebetyg. En sådan insats är företaget Allakandos läxhjälp. Allakando har erbjudit studiehjälp i hemmet såväl i hela Sverige sedan 2007, såväl som läxhjälp online i alla ämnen. Bolagets välrenommerade pedagogiska modell har hjälpt många elever att lyckas med sin matematik – 9 av 10 av eleverna som får läxhjäp med en mattelärare från Allakando lyckas höja sitt betyg.

Det är inte bara positivt för elevernas möjligheter att studera vidare – utan ger också en enorm skjuts för elevernas självförtroende. Matematik kan kännas svårt, men när man får det förklarat för sig på ett tydligt sätt och förstår hur man ska gå tillväga för att ta sig an uppgifterna, så är det enormt positivt för elevernas självbild.

Duktiga matteläre – nyckeln till varför Allakandos läxhjälp är så framgångsrik

Kärnan i Allakandos pedagogiska modell är att erbjuda högkvalitativ mattehjälp. Med högkvalitativ menas att den som lär ut ska ha goda ämneskunskaper, samt en bra förmåga att lära ut det som kan uppfattas som svårt inom matematiken. Därför är det mycket studenter som gör skillnad genom Allakandos mattehjälp.

Just nu populärt med läxhjälp online i matematik

En allt mer populär tjänst nu när många skolor har distansundervisning är deras skräddarsydda mattehjälp online. Tack vare den kan elever få topphjälp oavsett var de bor i Sverige. Exempelvis finns det många ingenjörsstudenter från Chalmers, Lunds Tekniska Högskola och KTH som som undervisar elever i matematik från sydligaste Skåne till nordligaste Norrland. Då det är personer som har stor förståelse för matematiken och som vet vad som krävs för att kunna göra matematiken begriplig. Ingenjörsstudenter, och andra studenter med god kunskap i matematik, är därmed tillgängliga för att ge läxhjälp till alla elever i Sverige.

En mattelärare på Allakando kommer inte bara hjälpa eleven att klara nästa prov – utan kommer också hjälpa eleven att klara framtida studier och ett framtida yrkesliv. Mattehjälp är viktigt för många elever, här kan du som ingenjörsstudent göra skillnad. På riktigt.

feature

Laddad resa med en 103-åring

Direkt från elbilens första storhetstid: Detroit Electric Brougham Model 75 från 1918. Erling Carlssons raritet har en toppfart på cirka 40 kilometer i timmen och en räckvidd på tio mil.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
Motor
feature Kampen var hård i bilismens barndom – var det elektricitet, ånga eller bensin som skulle driva fordonen?
Erling Carlsson har en 103 år gammal Detroit Electric Brougham Model 75.
–  Den dök upp till salu i USA för sju år sedan och jag slog till, säger han.
PREMIUM

Efter att Erling Carlsson har baxat ut sin Detroit Electric från 1918 ur ett utbyggt villagarage glider vi ljudlöst genom kvarteret i södra Stockholm. Utan buller från en förbränningsmotor går det lätt att samtala i den ombonade kupén.

Elbilarna ansågs passa kvinnliga förare och läkare.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Körglädje under bar himmel

Jubileumsutgåvan av Boxster byggs i 1 250 exemplar. Bilen fyller 25 år och retromodellen har rött skinn och en kaross i antingen silver-, svart- eller vitmetallic.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
Motor
feature På sommaren vaknar drömmen om en cabriolet till liv. Det har gått 25 år sedan ”fattigmansporschen” Boxster lanserades. Vi testkör en retrodesignad specialutgåva. Boxster 25 är en hommage till konceptbilen som fick all uppmärksamhet på bilmässan i Detroit 1993.
PREMIUM

Kombinationen av silverlack, röd läderklädsel och sufflett med guldiga metalldetaljer ligger inte i tiden och är inte heller på väg tillbaka till bilvärlden. I dag ska bilar snarare vara matta, frostiga och pastellfärgade. Förklaringen ligger i att detta åk har fått samma färgkombination som konceptbilen från 1993.

De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Bugatti blir uppköpt av den kroatiska uppstickaren, Rimac, som har blivit ledande inom elbilsteknik. På bilden syns Rimac Nevera.
Foto: Philipp Rupprecht/AP/TT
feature
Motor
feature
PREMIUM

Porsche och Rimac tar över Bugatti

Den kroatiska biltillverkaren Rimac har intagit en framträdande position inom bilvärlden genom att förse flera traditionella biltillverkare med den senaste tekniken till elbilar. Tillsammans med Porsche tar de nu över det franska supersportbilsföretaget Bugatti. Förvärvet innebär att Rimac äger 55 procent och Porsche 45 procent. Bugattis modeller kommer även i fortsättningen att tillverkas i den franska fabriken i Molsheim. I pipeline finns två nya modeller, den nya elbilen Rimac Nevera och Bugatti Chiron. Den senare får förbränningsmotor. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL