Skåne

Höllvikengård var med på tv

Eric och Marie i sin långa hall. Efter fyra års renovering är de klara med sitt drömhus.
Foto: Claes Hall
Skåne
Söderslätt
Bostad
Höllviken Marie och Eric Oliveros ville ha mer plats omkring sig. De letade länge och till slut fann de en gård utanför Höllviken. Efter mycket renoverande och grävande står de nu med en fantastisk bostad, så speciell att de fick vara med i årets upplaga av, Vem bor här?

Redan på den kringbyggda gårdsplanen ser man att här bor det inredningsintresserade människor. Vackra blomplanteringar med ovanliga tulpaner och andra lökväxter skapar rum och platser att sitta på.

Marie och hennes man Eric visar oss först in i en lada som håller på att transformeras till festlokal. Det är långt ifrån färdigt men man anar att det kommer att bli fantastiskt, för i ena änden har de satt in återvunna, otroligt vackra dörrar med färgat glas, inköpta på auktion.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Första omikronfallet konstaterat i Skåne

Skåne
Skåne En person som varit på resa i Sydafrika har efter att kommit tillbaka till Skåne testat positivt för covid-19. Nu har det bekräftats att det rör sig om den nya virusvarianten omikron.

Provet togs för lite mer än en vecka sedan och smittspårning har, enligt Region Skåne, gjorts enligt ordinarie rutin.

– Det här fallet upptäcktes i vår vanliga övervakning av virusvarianter. Det innebär bland annat alla positiva fall som har koppling till utlandsresor skickas för sekvensering för att fastställa vad det rör sig om för variant, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne.

Det var under måndagen som man konstaterade att det rör sig om omikron och patienten har informerats om det.

För personer som varit på resa i länder i södra Afrika gäller sedan i fredags att alla ska testas för covid-19 när man kommer tillbaka till Sverige. Fem dagar senare ska man testa igen. För resenärerna gäller också att de ska stanna hemma i sju dagar efter att man kommit hem.

Skåne

Man allvarligt stickskadad vid större bråk

Polis, avspärrningar och specialsökhund på plats på en innergård i Kristianstad efter ett mordförsök på söndagskvällen.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Kristianstad
PREMIUM

En man i 30-årsåldern har har förts med ambulans till sjukhus med stickskador efter ett bråk mellan flera personer utomhus i Kristianstad på söndagseftermiddagen.

– Vi utreder vad det är som har hänt, i nuläget har vi ingen helhetsbild av det inträffade, säger Rickard Lundqvist, presstalesperson vid polisen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Roland är en av 32 skånska vardagshjältar

Foto: Max Holmgren
Skåne
Skurup
Skurup Roland Sjöholm är en förespråkare för att göra gott i vardagen. Genom sitt engagemang för Skurups barn och unga nominerades han som en av 32 skånska vardagshjältar och bjöds in av landshövdingen på afternoon tea.

Landshövding Anneli Hulthén bjöd i tisdags in 32 skånska vardagshjältar till residenset i Malmö på afternoon tea. En av dem var Skurups egen Roland Sjöholm, bland annat ordförande i Skurups AIF.

– Min tanke är att bjuda in personer som gör en stor insats för sina kommuner eller för länet, och som inte brukar uppmärksammas med den här typen av arrangemang, berättar Anneli Hulthén.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Snö i Skåne – och mer kommer

Foto: ADAM IHSE / TT
Skåne
Skåne Under lördagen föll den första blötsnön i Skåne. Snön väntas fortsätta falla under helgen. I början av nästa vecka kan den lägga sig.

På lördagen föll blötsnö över stora delar av Skåne.

– Det är svårt att säga om det är den första snön för året men vi har inte uppmätt något mätbart snödjup innan. Det betyder inte att det inte kan ha fallit en endaste snöflinga innan, säger Emma Härenstam, meteorolog på SMHI.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

HELG

Nu kan man även dricka potatis

Eva Tornberg har tidigare sex patent men aldrig har hon upplevt en sådan försäljningssuccé som med mjölken på torkad potatis.
Foto: Claes Hall
Lund
Skåne
feature
LUND I dag finns många olika ersättningar för mjölk, gjorda av till exempel soja, mandel och havre. I år har ännu en ”mjölkdryck” sett dagens ljus – framtagen av professor Eva Tornberg och gjord av potatis. Nu säljer företaget Veg of Lund drycken DUG både i Sverige och utomlands.

Vi träffar vd för företaget Cecilia Lindwall och professor Eva Tornberg på Kemicentrum i Lund. Där har Eva tillbringat många år åt livsmedelsforskning sedan hon 1978 doktorerade på emulsioner. Den samlade kunskapen har hon nu alltså använt till drycken som är gjord av endast potatis, vatten, rapsolja och några andra ingredienser som till exempel ärtprotein.

En potatisbaserad smoothie kommer också ut på marknaden så småningom.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skåne

Regionen: ”Vaccinationerna fortfarande på en för låg nivå”

Foto: JJohan Nilsson/TT
Skåne
Skåne Trots att antalet vaccinerade stiger i Skåne menar Regionen att vaccinationsgraden fortfarande är för låg.

– Vaccinationerna mot covid-19 ligger fortfarande på en för låg nivå. Därför uppmanas alla att ta chansen och vaccinera sig så snart det bara är möjligt, säger Maria Landgren, vaccinsamordnare i Region Skåne.

Det är stora lokala skillnader när det kommer till vaccinationsgraden i Skåne. I Lomma har över 90 procent vaccinerat sig medan bara 75 procent fått första dosen i Bjuv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Extrabussarna är kvar

Skånetrafikens extrainsatta bussar över Öresundsbron, som sattes in för att avlasta tågen när resandet återigen ökat, finns kvar till den 11 december.
Foto: Johan Nilsson/TT
Nyheter
Skåne
ÖRESUND Det finns fortsatt platser kvar på Skånetrafikens extrainsatta bussar över Öresundsbron som sattes in för ungefär en månad sedan för att avlasta tågen när resandet återigen ökat.
PREMIUM

Bussarna fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 11 december då Öresundstågen över bron återigen ska börja köra i tiominuterstrafik under rusningstid. Planen för att utöka antalet avgångar kvarstår även om antalet tåg som är på reparation är många just nu. Det meddelar Mikael Espling, affärsområdeschef tåg på Skånetrafiken.

Sedan den 18 oktober har Skånetrafiken kört bussar mellan Hyllie och Köpenhamn flygplats i Kastrup under rusningstid för att möta det ökade tågresandet och undvika trängsel. Bakgrunden är att tågen fortsatt avgår var tjugonde minut vilket kan jämföras med innan coronapandemin då tågen gick var tionde minut under rusningstimmarna. Det har inte varit fulla bussar, men initiativet kommer att finnas kvar till den 11 december när tågen återigen kör i tiominuterstrafik.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris, för närvarande 99 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Reservation för framtida prisjustering av ordinarie pris.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Anders Bagge och Omar tävlar i Melodifestivalen

Tittarna är vana att se honom i TV4:s 'Idol'-jury. Nu är Anders Bagge klar för Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Skåne
Kultur och nöje
Skåne De 14 första artisterna i Melodifestivalen har avslöjats. De tre skåningarna som är med och tävlar är Danne Stråhed, Klara Hammarström och Samira Manners. Året stora överraskning är kanske "Idol"-juryns Anders Bagge, som utmanar sin scenskräck.
– Jag kommer att vara skiträdd, det är det ärliga svaret. Jag kommer att behöva dubbla blöjor, säger han.

Det började med att Anders Bagge hörde en låt under ett skivbolagsmöte, och skämtsamt konstaterade att "den skulle jag vilja sjunga". I hemlighet smög hans manager ut ur rummet, och kontaktade teamet bakom Melodifestivalen – som var supertaggade på förslaget.

Men när Anders Bagge insåg vad som höll på att hända fick han panik.

– Jag blev så stressad, jag kommer knappt ihåg det, berättar han.

Dissade Céline Dion

Anders Bagge har haft scenskräck ända sedan han som ung uppträdde i en talangjakt med sitt band, och plötsligt glömde både text och musik. Han bestämde sig för att aldrig mer stå på en scen och tackade till och med nej till att sjunga en duett med Céline Dion i Globen.

– Jag har varit sur på mig själv, hur kunde jag tacka nej till det här? Nu tänker inte jag tacka nej, säger Anders Bagge.

Tidigare i år tävlade han i TV4:s "Masked singer" – där fick han ju sjunga anonymt – och sedan dess har det blivit lättare att uppträda inför andra.

I nästa års omgång av Melodifestivalen kommer Anders Bagge att tävla mot flera tidigare "Idol"-deltagare.

– Det är skitkul, jag är stolt över varenda "Idol"-vinnare, jag går inte upp för att tävla mot dem, utan att för att få sjunga tillsammans med dem. Men att inte säga att man skulle bli lycklig om det gick jättebra – då ljuger jag, säger han.

Cazzi Opeia är också klar för tävlingen. Hon har tidigare skrivit flera världshits åt k-popartister, bland andra BTS och Red Velvet, men Melodifestivalbidraget "I can't get enough" skrev hon till sig själv, mest för skojs skull.

– Jag har aldrig varit med i Mello eller den delen av musikbranschen, så vi skojade om att skriva till mig. Men när vi var klara så kände jag att det här är någonting som jag står för till 100 procent, och att jag skulle kunna ha skitkul med den här, säger hon.

Omar Rudberg debuterade i Melodifestivalen 2017 med gruppen FO&O, och kom tillbaka som soloartist 2019. Sedan dess har han bland annat synts i Netflix-serien "Young royals". Nu är han tillbaka i SVT:s musiktävling och årets bidrag heter "Moving like that".

– Låten är glad, dansvänlig, kärleksfull, positiv och somrig – och radio och strömningsvänlig. En somrig popdänga med lite "flavor", säger han.

Indiebandet Tribe Friday, som debuterar i Melodifestivalen, har hämtat inspiration från The Strokes och My Chemical Romance och tillhör kanske årets lite mer udda artister i sammanhanget.

– Det var en liten fågel som viskade att Melodifestivalen var intresserade och den möjligheten kan man ju inte säga nej till. Det här är vår chans att visa en annan sida av Musiksverige. Vår basist Robin har dessutom Mello som livslång barndomsdröm, säger bandets sångare Noah Deutschmann.

Bandet, som beskriver sig själva som "emo-losers från tre olika svenska småstäder", består också av Isak Gunnarsson och Robin Hanberger Pérez. Sedan en tid bor de tillsammans i ett hus i skogen. Bidraget som de ska tävla med heter "Shut me up".

– Det är som en garage-schlager som vi har kokat ihop i köket över en kopp te, säger han.

John Lundvik vann Melodifestivalen 2019 med låten "Too late for love" och slutade på en femteplats i Eurovision Song Contest. Tre år senare är han tillbaka i Melodifestivalen med bidraget "Änglavakt". Tanken var inte att återvända till musiktävlingen så tidigt efter segern.

– Men när jag hörde låten och skrev om texten till svenska, den var på engelska först, så kändes det alldeles för bra för att tacka nej till, säger han.

Sofia Sundström/TT

Björn Berglund/TT

Beata Wallsten/TT

Cazzi Opeia har skrivit flera stora hitlåtar till k-popartister. Nu är hon klar som artist i Melodifestivalen. Arkivbild.
Cazzi Opeia har skrivit flera stora hitlåtar till k-popartister. Nu är hon klar som artist i Melodifestivalen. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Omar Rudberg är tillbaka i Melodifestivalen. I år tävlar han med låten 'Moving like that'. Arkivbild.
Omar Rudberg är tillbaka i Melodifestivalen. I år tävlar han med låten "Moving like that". Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Robin Hanberger Pérez , Noah Deutschmann och Isak Gunnarsson i Tribe Friday. Pressbild.
Robin Hanberger Pérez , Noah Deutschmann och Isak Gunnarsson i Tribe Friday. Pressbild.
Foto: Miranda Fredriksson

FAKTA

Fakta: De tävlar i Melodifestivalen

Anders Bagge – "Bigger than the universe"

Liamoo – "Bluffin"

Faith Kakembo – "Freedom"

Linda Bengtzing – "Fyrfaldigt hurra"

Danne Stråhed – "Hallabaloo"

Cornelia Jakobs – "Hold me closer"

Cazzi Opeia – "I can't get enough"

Samira Manners – "I want to be loved"

Omar Rudberg – "Moving like that"

Klara Hammarström – "Run to the hills"

Tribe Friday – "Shut me up"

Theoz – "Som du vill"

Niello och Lisa Ajax – "Tror du att jag bryr mig"

John Lundvik – "Änglavakt"

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL