Staffanstorp

Ovanligt stort intresse för årets lovskola

Lars Ralevski
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP Intresset för årets lovskola i Staffanstorp är ovanligt stort, framför allt i årskurserna sju och åtta.

Pandemin med distansundervisning har gjort att fler känner att de behöver lite extra undervisning.

Lovskolan riktar sig till elever som inte uppnått betyget E eller riskerar att inte göra det.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Spisbrand i lägenhet

Staffanstorp
Staffanstorp En spis började brinna i en lägenhet i Staffanstorp under fredag eftermiddag. de boende lyckades släcka branden själva innan räddningstjänsten kom till platsen. Ingen ska ha kommit till skadad under händelsen.

Både räddningstjänst och ambulans åkte ut när det kom ett larm om en brand i en lägenhet i Staffanstorp strax innan klockan 7. De boende hade dock själva lyckats släcka branden innan räddningstjänsten kom till platsen.

– Man hade fortfarande rök där, så det har man varit tvungen att vädra ut, säger Ola Nilsson, teamledare vid SOS alarm

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Picknick med allsång i Balders hage

I Kalastrion ingår Ivar Sjögren, Rolf Alm, samt Martin Arnoldi.
Foto: Pressbild
Staffanstorp
Staffanstorp Söndagen den 1 augusti bjuder Staffanstorps kommun på visor i gröngräset i Balders hage. Kalastrion kommer att spela och hålla i allsången.

Ett populärt nöje i Staffanstorp är picknick med allsång i Balders hage. Nu när mycket av pandemirestriktionerna hävts kan sådana aktiviteter hållas igen.

Mellan klockan 14 och 16 söndagen den 1 augusti kommer Kalastrion att leda allsången och sjuka visor. Ett tjugotal bänkar kommer att finnas och dessa är främst anvisade för seniorer. Övriga uppmanas att själva ta med sig stolar eller filtar att sitta på.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Tog lån och stal pengarna

Staffanstorpsbon menar att någon stulit hans bakdosa, kort och kod.
Foto: Jessica Gow/TT
Staffanstorp
Staffanstorp En 60-årig Staffanstorpsbo har utsatts för bedrägeri och stöld via sin bank. Någon har tagit ett lån för 40 000 kronor och sedan tagit ut pengarna. Bankdosan och koden är borta.

Staffanstorpsbon utsattes för bedrägeriet den 14-16 juli. Först togs ett lån på 40 000 kronor i hans namn. När pengarna hamnat på kontot togs 15 000 ut från en bankomat. De resterande pengarna fördes över till ett annat bankkonto.

Mannen hävdar att någon har stulit hans bankdosa, tillhörande legitimation samt kod. Denna stöld ska ha inträffat den 7-11 juli.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Entrékrav upprör men regeln gammal

På Bråhögsbadet gäller enkelt inträde, det vill säga att den som går ut får lösa ny biljett om man ska gå och handla.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
Staffanstorp Sedan några dagar har Bråhögsbadet satt upp en skylt om enkelt inträde, som upprört många badare. Men regeln om att betala nytt inträde om man lämnar badet är inte ny.

På en social plattform har diskussionerna gått höga. En textad skylt har satts upp på Bråhögsbadet om att den som lämnar badet för att handla mat måste betala nytt inträde.

Det kostar 60 kronor för vuxna och 30 kronor för personer under 18 år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Sov i lastbil när larm gick

En polisanmälan om inbrottsförsöket är inlämnad.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Staffanstorp
Staffanstorp Vid tretiden på tisdagsmorgonen vaknade en lastbilschaufför på Järneksvägen i Staffanstorp av att larmet gick på lastbilen. Vid kontroll visade det sig att någon försökt bryta sig in och stjäla gods.

En polisanmälan om försök till inbrott är inlämnad.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Okänd gav knytnävsslag

Patrull larmades till en p-plats i Staffanstorp.
Foto: Johan Nilsson/TT
Staffanstorp
Staffanstorp Vid klockan 22.30 i lördags skickades patrull till en parkeringsplats vid Willys i Staffanstorp. En sextonåring ska ha fått ett knytnävsslag av en för honom okänd gärningsman. Det är oklart varför bråket uppstod.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Stal tumlare och tvättmaskin

Vid två tillfällen har tjuvar varit i bostaden enligt anmälan.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Staffanstorp
Staffanstorp Ett fastighetsbolag har polisanmält att tjuvar stulit tvättmaskin och torktumlare från en bostad på Flintevångsvägen i Staffanstorp.

Tjuvarna ska den 12 och 16 juli tagit sig in genom ett fönster. Första gången var en torktumlare borta. Andra gången tog de med sig en tvättmaskin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Ett ”oförbindande yttrande” - Staffanstorp överklagar dom mot slöjförbud

Staffanstorp liksom Skurup överklagar kammarättens dom mot slöjförbudet och begär prövningstillstånd i HD.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
STAFFANSTORP Kommunen har rätt att framföra sin ”oförbindande mening” att barn inte ska bära huvudduk i skolmiljö även om vissa kommuninvånare betraktar det som olämpligt eller ogillar den åsikt kommunen givit uttryck för.
Det skriver Staffanstorps kommun som överklagar kammarrättens dom från juni och söker prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Kammarrätten gick i sin dom från den 23 juni på samma linje som tidigare även förvaltningsrätten och stoppade både Skurups och Staffanstorps kommun från att införa ett slöjförbud i skolan.

Skyddas

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL