Skurup

Massvaccinering inledd i Skurup

Johan Timius kände inte av någon smärta när han fick sprutan. Han tyckte även att vaccinationen var både snabb och effektiv.
Foto: Max Holmgren
Skurup
Skurup Macc Scandinavia har nu påbörjat sin massvaccinering även i Skurup. Under måndagen delades 240 doser ut till personer mellan 40-59 år på Skurups sparbank arena.

– Det var ganska lätt att boka en tid och det hela känns väldigt välorganiserat, säger Skurupsbon Johan Timius.

Under måndagen var han en av alla 240 personer mellan 40-59 år som hade bokat vaccinationstid på Skurups sparbank arena.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Idol-Mattias släpper ny musik

Mattias Nederman sitter med gitarren och spelar musik.
Foto: arkiv/Max Holmgren
Skurup
Skurup Före detta Skurupsbon och Idoldeltagaren Mattias Nederman släpper sin debutsingel ”Right here with me”. Samtidigt arbetar han på låtar som han hoppas kan ge honom en plats i Melodifestivalen.
– Jag har drömt det sedan jag var liten, säger han i en intervju med Skånska Dagbladet.

Mattias Nederman är nu klar med sin debutsingel och tillhörande musikvideo. Exakt datum för musiksläppet är dock inte satt.

– Det kommer iallafall vara inom två veckor. Jag har en promotor som ska släppa singeln åt mig så att det blir bättre marknadsfört. Men om han inte kan släppa den runt mitten av augusti så gör jag det själv, säger Mattias Nederman.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Nu ska Stark börja tjäna pengar på sin idrott

En golfspelare på banan
Foto: Mia Fridh
Skurup
Sport
Golf Collegestudierna i USA är avbrutna och amatörtiden i princip över. Nästa vecka blir Abbekåstjejen Maja Stark proffs.
– Det känns oerhört spännande, säger 21-åringen.

– Jag är väldigt taggad och det ger ännu mer motivation nu när det börjar bli på riktigt.

Stark berättar engagerat om sitt beslut i en exklusiv intervju några timmar före den hett efterlängtade mästerskapsmiddagen för andraplatsen i junior-SM:s lagtävling 2020.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Digital karta visar upp Skurup

En bild på Skurupskartan. Man ser den gula kartan och de olika kategoriflikarna man kan trycka sig in på som kultur, trafik och infrastruktur och kartor från förr.
Foto: Skurups kommun
Skurup
Skurup

Nu finns en tillgänglig digital Skurupskarta. Kartan visar upp platser som anses intressanta för allmänheten. Skolor och badplatser går bland annat att hitta. Kartan visar även flygbilder från 60- och 70-talet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Vattenskada på boende i Skurup

Skurup
Skurup Räddningstjänsten från Skurup larmades ut till ett boende under torsdagsmorgonen med anledning av en vattenläcka.

Klockan sju torsdag morgon inkom larmet om en vattenskada i en byggnad.

– Det är en vattenläcka som verkar ha kortslutit. Vaktmästaren är på plats och har stängt av ledningen. Det finns väl ett behov av sanering men nu handlar det mest om att hjälpa verksamhetsägaren med försäkringsbolagskontakter, säger Gustaf Sandell, inre befäl på räddningstjänsten Syd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Skejtskola ska locka unga

Nicole Sazakos får hjälp av en instruktör att åka ner.
Foto: Kajsa Centre
Skurup
Rydsgård Vid Rydsgårds Skejtpark öppnade det idag upp för skejtskola. Två skejtinstruktörer från Bryggeriet Skejtpark var på plats för att lära unga nya tricks.
– Detta gör att fler vill prova att skejta, säger 14-årige Jonathan Sviland.

Mellan klockan 13 till 18 samarbetade Skurups kommun och Bryggeriet under dagens lovaktivitet. Senast kommunen höll i skejtskola var för några år sedan. Bryggeriets skejtinstruktörer åker vanligtvis runt till andra städer för att locka fler till sporten.

Merparten av de som brukar komma på Bryggeriets träningar har provat att skejta några enstaka gånger tidigare. Under dagens skejtskola var det bara Nicole Sazakos som inte tidigare provat sporten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skurup

Vill att kommunen bygger inomhusbad

Barn får simundervisning i en bassäng på ett friluftsbad.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Skurup
SKURUP När Skurup växer är det är dags att göra allvar av idén om att bygga ett inomhusbad.

Det tycker en Skurupsbo i ett e-förslag till kommunen.

Det finns flera fördelar med ett inomhusbad. Kommunen skulle till exempel kunna få inkomster från ett bad, förutsatt att man bygger en 50-metersbassäng.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Äldre kvinna lurad på 30 000

Skurup
Skurup Under tisdagen blev en kvinna i 75-årsåldern, boende i Skurup, lurad på 30 000 kronor.

Vid tillfället blev hon uppringd av en för henne okänd man. Mannen uppgav att han ringa från Klarna varpå han berättade att kvinnan hade en stor räkning hos dem och att han misstänkte att det rörde sig om bedrägeri.

Därefter kopplade mannen vidare kvinnan till vad han påstod var säkerhetsavdelningen i Göteborg. Här förklarade en annan man att det har swishats 30 000 kronor från kvinnans konto. Därefter hjälpte han kvinnan att logga in på sin bank.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Friluftsfrämjande letar lokal – efter ett år med container

Jeanette och Monika Andersson står framför en orange container. De bär friluftsfrämjandehoodies och var sin blommig klänning undertill. Till höger om de syns ett fält, en gård och ett par kanoter.
Foto: Kajsa Centre
Skurup
Skurup Under ett år av diskussioner med kommunen har Friluftsfrämjande Skurup stått utan en lokal. Medlemmen Monika Andersson uppmärksammade på sociala medier renoveringen av Skurups IP för 12,5 miljoner.
– Vi tar hand om kommunens ungdomar lika mycket. Är vi inte lika mycket värda, undrar medlemmen frågandes.

För Monika och Jeanette Anderssons började friluftsintresset när Jeanettes storebror vid femårsåldern började i mullegruppen.

– Vår familj har aldrig gillat tävlingsaktiviteter. Vi har alltid gillat natur och skog så detta passade oss. Efter Jeanette gått med blev jag frågad om jag ville bli ledare. Det verkade kul så jag följde min första grupp till de var 15 år. Sedan dess har mitt engagemang växt, säger Monika Andersson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL