Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Charm och fransk komfort när DS9 glider fram

Textilen sträcker sig upp på dörrsidor, armstöd och instrumentpanel. De utdragbara lårstöden ger bra komfort.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
feature
Motor
feature Franska, stora och lyxiga sedaner är ett eget kapitel. Tidigare presidenter har haft modeller som Renault Vel Satis, Citroën C6 och Peugeot 607. Kan nykomlingen DS9 uppbåda den rätta sedankänslan?
PREMIUM

DS började som Citroëns premiumlinje 2009, innan det blev ett självständigt märke 2014. Själva namnet kommer från den ikoniska femtiotalsmodellen Citroën DS, mer känd som "paddan". Den som kan sin padda noterar direkt blinkningen till dess design. med de orangefärgade baklamporna vid sidan av bakrutan.

Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Att ladda DS9 tar drygt en timme och 45 minuter och räckvidden på el är upp till 50 kilometer. Det ska även komma en version med längre elräckvidd.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Drömmen som flaxade bort

DeLorean DMC-12 började tillverkas 1981 men företaget sattes i konkurs redan året därpå.
Foto: Shutterstock
Nyheter
feature
Motor
Motor Den säreget formgivna bilen DeLorean blev en världskändis genom "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Nu fyller den 40 år.
Även om projektet slutade i katastrof har modellen fått hög kultstatus.
PREMIUM

I 1980-talsfilmen "Tillbaka till framtiden" hade en DeLorean DMC-12 laddats med plutonium. Den var byggd av den mer eller mindre tokige vetenskapsmannen Dr. Emmett Brown och fungerade som en tidsmaskin för Marty, spelad av Michael J. Fox.

Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från 'Tillbaka till framtiden'-filmerna.
Christopher Lloyd visade 2019 upp sig i Texas, USA, som rollfiguren Dr. Emmett Brown från "Tillbaka till framtiden"-filmerna.
Foto: Shutterstock
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Laddad resa med en 103-åring

Direkt från elbilens första storhetstid: Detroit Electric Brougham Model 75 från 1918. Erling Carlssons raritet har en toppfart på cirka 40 kilometer i timmen och en räckvidd på tio mil.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
feature
Motor
feature Kampen var hård i bilismens barndom – var det elektricitet, ånga eller bensin som skulle driva fordonen?
Erling Carlsson har en 103 år gammal Detroit Electric Brougham Model 75.
–  Den dök upp till salu i USA för sju år sedan och jag slog till, säger han.
PREMIUM

Efter att Erling Carlsson har baxat ut sin Detroit Electric från 1918 ur ett utbyggt villagarage glider vi ljudlöst genom kvarteret i södra Stockholm. Utan buller från en förbränningsmotor går det lätt att samtala i den ombonade kupén.

Elbilarna ansågs passa kvinnliga förare och läkare.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Körglädje under bar himmel

Jubileumsutgåvan av Boxster byggs i 1 250 exemplar. Bilen fyller 25 år och retromodellen har rött skinn och en kaross i antingen silver-, svart- eller vitmetallic.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
Motor
feature På sommaren vaknar drömmen om en cabriolet till liv. Det har gått 25 år sedan ”fattigmansporschen” Boxster lanserades. Vi testkör en retrodesignad specialutgåva. Boxster 25 är en hommage till konceptbilen som fick all uppmärksamhet på bilmässan i Detroit 1993.
PREMIUM

Kombinationen av silverlack, röd läderklädsel och sufflett med guldiga metalldetaljer ligger inte i tiden och är inte heller på väg tillbaka till bilvärlden. I dag ska bilar snarare vara matta, frostiga och pastellfärgade. Förklaringen ligger i att detta åk har fått samma färgkombination som konceptbilen från 1993.

De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
De elektroniskt justerbara stolarna går att ställa in minutiöst. Dock försvinner då möjligheten att stänga av airbagen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Bugatti blir uppköpt av den kroatiska uppstickaren, Rimac, som har blivit ledande inom elbilsteknik. På bilden syns Rimac Nevera.
Foto: Philipp Rupprecht/AP/TT
feature
Motor
feature
PREMIUM

Porsche och Rimac tar över Bugatti

Den kroatiska biltillverkaren Rimac har intagit en framträdande position inom bilvärlden genom att förse flera traditionella biltillverkare med den senaste tekniken till elbilar. Tillsammans med Porsche tar de nu över det franska supersportbilsföretaget Bugatti. Förvärvet innebär att Rimac äger 55 procent och Porsche 45 procent. Bugattis modeller kommer även i fortsättningen att tillverkas i den franska fabriken i Molsheim. I pipeline finns två nya modeller, den nya elbilen Rimac Nevera och Bugatti Chiron. Den senare får förbränningsmotor. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

feature

Jakt på bildskön miljö styr vägval

Stekenjokk är ett måste för alla som älskar att köra bil, vägen är endast öppen under sommarhalvåret när snön smält undan.
Foto: Peter Gunnars
feature
Motor
Resor
Reportage Med över 30 år i motorjournalistikens tjänst är fotografen Peter Gunnars ständigt på jakt efter nya fotomiljöer. Hans bästa tips för att hitta nya vägar är att studera kartboken, aldrig ha för bråttom och att undvika motorvägarna.
PREMIUM

Mellan Göteborg och Stockholm väljer PG, som han kallas, alltid att köra "bakvägen" från Alingsås via Falköping.

–  I Falköping kan man stanna vid ostfabriken för att sedan köra vidare mot Skövde, Karlsborg och Askersund. Det tar lite längre tid men är mycket trevligare eftersom det är omväxlande miljöer och hastighet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

HELG

Ägare till 14 Saab-bilar

Saab-bilar av alla sorter väller in på parkeringen till Saabträffen vid Holy Smokey utanför Höganäs.
Foto: Claes Hall
Motor
feature
Skåne
HÖGANÄS 2011 lades Saab ner efter dryga 60 års biltillverkning. Ett sorgens år för många trogna Saab-entusiaster runt om i världen. Men än rullar många av rariteterna längs Skånes vägar och just idag är det dags för en Saab-träff i Höganäs.

Sandra Buregård är den som via Facebook samlat ihop Saab-fantaster i Skåne för cruising och lunch. Målet är Höganäs där träffen ska ske och mat ska ätas på Holy Smoke. Innan dess drar man fram genom landskapet och stannar vid olika platser där fler och fler ansluter. 28 bilar blir det till slut och en av Saab-älskarna är Peter Westerlund som också har ett förflutet inom tillverkningen. Som 20-åring kom han till Trollhättan som modellsnickare.

Ett gyllene tillfälle att samlas och prata bil. En snygg motor måste man ju visa för entusiasterna.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Qashqai har aldrig varit så här bra

Rattjusteringarna i nya Qashqai har blivit mer generös och tekniknivån i bilen är högre.
Foto: Johan Nilsson/TT
Motor
Motor 2007 utmanade Qashqai bilvärlden genom att kombinera kombibilens egenskaper med terrängfordonets. Motorjournalisterna var inte övertygade, men tji fick de. Över tre miljoner bilar har lämnat fabriksbandet och i dag har alla bilmärken lanserat crossovers i olika storleksklasser.
PREMIUM

Nya Qashqai ersätter den andra generationen som har tjänat många familjer väl, men som, om man ska vara ärlig, inte har varit förarens val.

Uppdateringarna omfattar i princip allt förutom motorn på 1,3 liter. Nissan har förbättrat ljudkomforten och vridstyvheten, samtidigt har utrymmena för passagerare och bagage blivit generösare. Men det största lyftet har skett bakom ratten. Tack vare snabbare styrning behöver man inte veva så mycket längre och styrkänslan har förbättrats avsevärt – liksom förarpositionen. Även instrumenten har gått in i en digital ålder – dock med många fysiska knappar och vred bevarade. Känslan i ett Nissanvred har förmodligen aldrig varit såhär bra.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL