Kultur och nöje

"Sagan om ringen" blir animerad film

'Sagan om ringen'- och 'Hobbit'-trilogierna har spelat in sex miljarder dollar. Nu planeras en animerad version. Arkivbild.
Foto: Pierre Vinet/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Alla fantasy-fantaster har nya högtidsstunder att se fram emot. Nu planeras en ny animerad film som baseras på JRR Tolkiens "Sagan om ringen"-böcker.

"The War of the Rohirrim" ska berätta historien om den legendariska strid som formade Midgård och som ledde fram till händelserna i "Sagan om ringen", säger filmbolaget Warner Bros i ett uttalande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Endre spelar Spotify-grundaren i Netflix-serie

Edvin Endre. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Det blir skådespelaren Edvin Endre som axlar rollen som Spotify-miljardären Daniel Ek. Det står klart sedan Netflix gått ut med rollistan till sin kommande dramatisering om musiktjänstens tillkomst.

Endre har tidigare setts i produktioner som "Vikings" och "Eld & lågor". Han är son till skådespelarna Lena Endre och Thomas Hanzon.

I rollerna som övriga Spotify-höjdare finns skådespelarna Gizem Erdogan, Ulf Stenberg, Joel Lützow och Christian Hillborg.

Serien, som än så länge saknar titel, bygger på Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvuds bok "Spotify inifrån: Så blir man störst i världen", som gavs ut 2019.

Regissör är norske Per-Olav Sørensen.

– Det handlar om så stora och omvälvande saker, samtidigt som det är en mycket personlig berättelse, har Sørensen tidigare sagt till TT.

Kultur och nöje

Gränslandet möter publiken igen

David Huang och Christian Karlsen är taggade. Pressbild.
Foto: Nadja Sjöström
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Festivalen Gränslandet ska återigen fylla Trädgården i Stockholm med klassisk musik.

På årets program finns annat Albin Lee Meldau tillsammans med festivalens symfoniorkester, Nadin al Khalidi från bandet Tarabband, Beethovens 7:e symfoni, Shostakovich kammarsymfoni samt verk av afroamerikanska pionjärer.

"Vi är otroligt taggade på årets festival efter så pass lång tid av en närmast kulturell öken, man blir nästan tårögd bara att tänka på att få möta publiken igen med vår musik" säger festivalens grundare David Huang och Christian Karlsen enligt ett pressmeddelande.

Gränslandet äger rum 20–21 augusti.

Kultur och nöje

Janne Schaffer släpper nytt album

Janne Schaffer släpper nytt. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Artisten och gitarristen Janne Schaffer har spelat in ny musik under pandemiåret. På fredag släpper han nya albumet "Summer night music", som blir hans första sedan 2013.

Albumet beskrivs som en illustration av Schaffers långa karriär som yrkesmusiker.

"Jag har varit hemma mer än jag brukar och därför hunnit tänka på mitt musikerliv på ett sätt som jag vanligtvis inte gör. Jag har samarbetat med så många olika musiker och kompositörer i väldigt skilda sammanhang och jag har fått vara med och skapa fantastisk musik", säger han i ett pressmeddelande.

På skivan finns både egna kompositioner och versioner av låtar av bland andra Björn J:son Lindh och Ted Gärdestad. Schaffer har också spelat in versioner av filmmusik från "Aladdin", "Lejonkungen" och "Titanic" tillsammans med Norrköpings symfoniorkester.

Kultur och nöje

Iggy Pop till Sverige nästa sommar

Iggy Pop på scen 2019. Arkivbild.
Foto: Thomas Daskalakis/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Iggy Pop kommer till Sverige nästa sommar. Den 10 juni 2022 spelar den amerikanske rockikonen på Filadelfiakyrkan i Stockholm, skriver arrangören i ett pressmeddelande.

74-årige James Newell Osterberg Jr, som han egentligen heter, har haft en lång och enormt inflytelserik karriär, både som soloartist och med sitt gamla band The Stooges. Senaste skivan "Free" kom 2019.

Biljetterna släpps på fredag.

Kultur och nöje

Veteranskådespelaren Ned Beatty död

Skådespelaren Ned Beatty, här på en bild från 2003, har avlidit.
Foto: Gino Domenico/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den amerikanske skådespelaren Ned Beatty har avlidit, uppger hans familj för amerikanska medier.

Beatty var under flera årtionden ett känt ansikte i många storfilmer och tv-serier, från "Alla presidentens män" och "Stålmannen" till "Roseanne".

Beattys första och kanske största avtryck på vita duken kom i debuten "Den sista färden" 1972. Trots att han spelade mot de etablerade stjärnorna Burt Reynolds och Jon Voight var det Beatty som gjorde, den i efterhand, mest kända scenen, när han utsätts för ett övergrepp.

Efter debuten kom rollerna slag i slag och han Oscarsnominerades för sin insats i "Network" 1976. Huvudrollerna var få, men på 1990-talet hade han en av de bärande rollerna i den banbrytande tv-serien "Uppdrag mord" ("Homicide: Life on the street").

Efter över 150 filmer och tv-serier under 40 år gjorde han sin sista större roll som rösten till den rosa björnen Lotso i "Toy story 3".

Ned Beatty blev 83 år gammal.

Rättat: I en tidigare version hade en film fått fel titel.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

"Lotta på Liseberg" får publik

Lotta Engberg på Liseberg. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

TV4:s allsångsprogram "Lotta på Liseberg" får ta emot publik igen. Det står klart sedan Liseberg anpassat sina publikplatser efter restriktionerna och fått klartecken. Totalt 500 platser blir det framför stora scenen i sommar.

"Som vi har längtat efter vår underbara publik! Jag har ju tänkt att får vi bara en enda person, då blir det 100 procent bättre än förra året. Nu kommer vi kunna ha 500 personer i publiken, så det känns som en riktig glädjebomb", säger programledaren Lotta Engberg i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare är det klart att programmet gästas av artister som Tusse, Dotter, Eric Saade, Clara Klingenström, E-Type, Kicki Danielsson och Lena Philipsson.

"Lotta på Liseberg" drar i gång den 20 juni med ett extra långt premiärprogram.

Kultur och nöje

Salma Hayek: Jag trodde jag skulle dö

Salma Hayek spelade in 'The hitman's wife's bodyguard' innan hon drabbades av corona. Arkivbild.
Foto: Michael Sohn/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I “The hitman's wife's bodyguard” ser vi Salma Hayek som vi aldrig sett henne tidigare – hon slåss, skjuter och svär värre än en borstbindare.
Det är scener hon inte skulle kunnat göra i dag. Hon arbetar fortfarande med att återhämta sig efter den svåra covid-19-infektion hon fick förra året.

– Jag trodde att jag skulle dö, säger hon till TT.

Hon gör intervjun via Zoom från hemmet i London. Salma Hayek är som alltid glad och pratsam, men hon säger att infektionen drabbade henne hårt.

– Jag envisades med att jag ville bli omskött hemma, jag ville inte ligga på sjukhus. Skulle jag dö, skulle det vara hemma. Jag låg i respirator i en vecka, och det fanns ögonblick då jag var övertygad om att jag inte skulle klara det.

Hustru till proffsmördare

Rollen i nu bioaktuella ”The hitman's wife's bodyguard” gjorde hon före pandemin. 2017 mötte vi henne i rollen som Sonia, hustru till proffsmördaren Darius, i ”The hitman's bodyguard”. Men hennes roll där var mycket liten, och hon tackade självfallet ja när hon fick erbjudande om att göra en mycket större roll i en uppföljare. Hon var också med och utvecklade rollen.

– Jag var drivande bakom att hon skulle tala om klimakteriet. Varför skulle man inte kunna tala om det i en actionfilm?

Fienderna faller som käglor

Sonia slåss och skjuter så att fienderna faller som käglor.

– Jag gjorde så mycket av mina stunts som jag fick göra. Det är till exempel inte jag som hoppar från en hög klippa ner i vattnet. Det fick jag inte tillåtelse till. Där fick min stuntkvinna rycka in. Men det jag fick göra, det gjorde jag.

Hon är senare i år aktuell i två storfilmer – Marvelfilmen ”Eternals”, (regisserad av ”Nomadland”-regissören Chloe Zhao) – där hon spelar Ajak, och sedan i den verklighetsbaserade ”House of Gucci”, om mordet på Maurizio Gucci.

– Visst är det fantastiskt. Jag har mer än 15 miljoner följare på Instagram. Tänk att en gammal dam som jag kan ha något sådant.

Gunnar Rehlin/TT

FAKTA

Fakta: Salma Hayek

Ålder: 54 år.

Bor: I London.

Familj: Maken Francois-Henri Pinault, dottern Valentina.

Yrke: Skådespelare.

Tidigare roller i urval: "Desperado", "From dusk til dawn", "Frida", "Savages", "Grown Ups", "The hitman's bodyguard", "The hummingbird project", "Bliss".

Aktuell med: "The hitman's wife's bodyguard".

Kommande projekt: "Eternals", "House of Gucci".

Kultur och nöje

"Guardians of the galaxy" blir spelbart

Galaxens beskyddare blir spelbara i Square Enix nästa Marvel-satsnins. Pressbild.
Foto: Square Enix/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Square Enix fortsätter sitt samarbete med Marvel, och ger sig den här gången på rymdfigurerna i "Guardians of the galaxy", som släpps den 26 oktober, uppger bolaget vid sin E3-presentation.

Det rör sig om ett singelspel där spelaren kliver ned i Star Lords skor, som styrs i tredjepersonsvy. Liksom i Square Enix "Avengers"-spel ser inte figurerna ut som i filmerna, utan det är nytolkningar utifrån serietidningarna i stället för de berömda skådespelarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL