Hörby

Enkät visar bättre företagsklimat

Johan Löfquist, ordförande i Företagarna i Hörby, gläds åt resultatet.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
Hörby 79 företag registrerade i Hörby har tyckt till om företagsklimatet i kommunen. Ansträngningar på lokal nivå och en nära kontakt aktörer emellan anses vara anledningen till att Hörby kommun toppar listan i Skåne.

Företagare i Hörby kommun ger ros till kommunens ansträngning för att skapa ett bättre företagsklimat. Detta visar en enkätundersökning som gjorts av Svenskt näringsliv. 3 500 företagare i Skåne deltog och 26 av 35 kommuner fick ett högre betyg i år i jämförelse med förra året. Hörby kommun toppar listan.

79 av kommunens över 2 000 registrerade företag medverkade i enkäten. Trots att antalet endast motsvarar cirka fyra procent av företagen ser Johan Löfquist, ordförande i Företagarna i Hörby, positivt på utvecklingen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Afasikaféet hjälper till att bryta isoleringen

Afasikafeet i Hörby har startat igen efter ett långt uppehåll på grund av coronapandemin. Lars Reis håller i verksamheten.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
HÖRBY Afasikaféet i Hörby har smugit igång igen efter ett långt uppehåll på grund av coronapandemin. I veckan samlades hela gänget för att fira midsommar, och glädjen över att få träffas på nytt gick inte att ta miste på. Isoleringen det senaste året har varit kämpig, tycker deltagarna.

Det spelas Trettioett runt bordet när Skånskan hälsar på i Vardagsrummet - kommunens träffpunkt mitt i Hörby - där Afasikaféet har sina sammankomster sedan nystarten.

– Alla tycker att det är kul med Trettioett, och det är rätt så enkelt att lära sig, säger Lars Reis, som håller i träffarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Tog beslut om ny brandstation – maxpriset satt till 80 miljoner

Nerikes brandkårs station i Lindesberg fungerar som förlaga för hur den nya brandstationen i Hörby kan komma att gestaltas.
Foto: Hörby kommun, skärmdump från beslutsunderlag
Hörby
HÖRBY Kostnaderna för den nya brandstationen på industriområdet har räknats upp. Kommunen tror nu att nybygget kostar närmare 80 miljoner kronor.
Kommunfullmäktige har gett grönt ljus till att sätta i gång med projektet, där brandstationen i Lindesberg är förlaga till nybygget.

Fullmäktige beslöt på måndagen enhälligt att kommunen ska bygga brandstationen i egen regi.

Kommunen ska samtidigt köpa loss den aktuella fastigheten - Slättäng 5 - för 4,1 miljoner kronor för att bana väg för projektet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Barnens utekök vandaliserat

Hörby
HÖRBY Hörby kommun har polisanmält att någon vandaliserat barnens utekök på en förskola.

Skadegörelsen ska ha skett torsdag 10 juni-måndag 22 juni.

Det var på Ardennervägen som okända krossade flaskor och lämnade kvar fimpar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Fick falsk faktura

Hörby
HÖRBY En Hörbykvinna har polisanmält att hon fått en faktura från betalningsföretaget Klarna.

Fakturan var på 629 kronor och var för en bilbesiktning som ska ha gjorts på företaget Decra. Kvinnan förnekar bestämt att hon besiktigat sin bil där.

Kvinnan har kontaktat Decra som svarat att kvinnan inte finns i deras register.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Fönster i stall slogs sönder

Hörby
PÅARP. Mellan 12 och 14 juni har tio större fönster slagits sönder på en stallbyggnad i Påarp i Hörby kommun.

Glasen har slagits in med stenar som gärningspersonen har plockat från potatisåkern intill.

Det hela är polisanmält under rubriken skadegörelse.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Hörby

Pojke påkörd av bil – förd till sjukhus

Hörby
Trafik Vid 15.54 larmades SOS Alarm om en trafikolycka efter att en pojke ska ha blivit påkört av en bil på Osbyholm Banvallsvägen. Pojken fördes till sjukhus med ambulans.

– Ett barn, har blivit påkörd av en bil, säger Sara Andersson, presstalesperson vid polisen.

Räddningstjänst, polis och ambulans ryckte ut till platsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Hörby sade ja till bantat fullmäktige trots protester

- Kommunallagen säger att det räcker med 31 ledamöter, sade kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD).
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
HÖRBY Kommunfullmäktige i Hörby kan få färre ledamöter nästa mandatperiod. På måndagskvällen beslutade fullmäktige - efter votering - att bifalla Anders Tuvehjelms medborgarförslag om ändrat antal ledamöter och ersättare i fullmäktige, och att frågan ska snabbutredas under sommaren.

Idag har kommunfullmäktige i Hörby 41 ordinarie ledamöter och 21 ersättare.

Anders Tuvehjelm har räknat ut att kommunen kan spara 350 000 kronor per år om man minskar antalet ledamöter till 31 och antalet ersättare till 15.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Våld i nära relationer ökar i Hörby

Antalet ärenden som gäller våld i nära relationer i Hörby har ökat. Bilden är arrangerad.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Hörby
HÖRBY Risken för att utsättas våld i nära relationer har ökat under coronapandemin när många har tvingats isolera sig hemma. Det larmar flera organisationer och myndigheter om.
Även i Hörby märks denna trend. Antalet utredningar ökar - framförallt när det gäller ärenden där barn och ungdomar är inblandade.

2017 hade Hörby kommun 30 utredningar om våld i nära relation riktat mot barn och ungdomar.

Sedan dess har kurvorna pekat stadigt uppåt. 2020 hanterade man 76 ärenden, och hittills i år har kommunen inlett 46 utredningar om våld i hemmet med barn och unga inblandade, trots att bara fem månader har gått.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL