Svalöv

Stal smycken för 26 000

Svalöv
SVALÖV En äldre man i centrala Svalöv har blivit bestulen på smycken värda 26 000 kronor.
PREMIUM

Dessa försvann i samband med ett inbrott i fastigheten och tjuvar ska ha gått in genom att krossa en ruta.

Inbrottet inträffade under lördagen mellan tio på förmiddagen och 14.30 på eftermiddagen, när mannen inte var hemma.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Barn får lära sig simma i grannkommunen

Det blir ingen simskola i Röstånga i år. I stället har simskoleeleverna erbjudits simskola i Eslöv.
Svalöv
Röstånga/Eslöv När Röstångabadet hastigt fick stänga efter att akuta brister uppdagats stod det klart att 65 simskoleelever stod utan bassäng.
Efter en rundringning bland närliggande kommuner hittade fritidschefen en lösning i Eslöv.

Ungefär en vecka innan skoleleverna skulle springa ut på sommarlov kom Svalövs kommun med beskedet att Röstångabadet inte kunde öppna den här säsongen. Anledningen är att akuta brister upptäckts i bassängen och i byggnader på området. För att säkerställa badgästers säkerhet och personalens arbetsmiljö valde kommunstyrelsen att Röstångabadet inte kunde hållas öppet.

När beskedet kom var 65 barn i låg- och mellanstadieåldern anmälda till årets simskola, som skulle ha anordnats av Svalövs kommun och Röstånga camping.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Prästgården i Svalöv är till salu

Prästgården vid Svalövs kyrka är till salu.
Foto: Roger Sunesson
Svalöv
Svalöv Efter att prästgården i Svalöv stått tomt i runt två år har pastoratet beslutat att sälja fastigheten.

Svalövs prästgård har sedan en knapp månad annonserats ut till försäljning. Byggnaden har funnits i Svalövbygdens pastorats ägo i många år men efter att huset stått tomt i runt två år har pastoratet beslutat sig för att lägga ut fastigheten till försäljning.

Enligt mäklare Annika Christensson på Länsförsäkringar fastighetsförmedling har intresset för bostaden varit stort. Under torsdagseftermiddagen hade över annonsen besökts över 14 500 gånger.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Luftpistol tros ha använts vid skadegörelse

Foto: Johan Nilsson/TT
Svalöv
Svalöv En anmälan om skadegörelse har upprättats hos polisen efter att en person upptäckt ett hål i en fönsterruta.

Enligt anmälaren verkar det som att ett luftgevär har använts vid skadegörelsen eftersom det fanns ett hål i den yttre fönsterrutan men inte i den yttre fönsterrutan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

432 kvadratmeter butik öppnar i Billeberga

432 kvadratmeter butiksyta ska göras i ordning innan portarna slår upp i augusti. Tobias Entin kan konstatera att han har en hektisk sommar framför sig.
Foto: Linnéa Petersson
Svalöv
Billeberga Den obemannade matbutiken Billelivs öppnar i Billeberga i augusti.
– Vi har inte ens öppnat ännu och vi har redan över 1 000 följare på vår Facebooksida. Så det finns ett genuint intresse för butiken och för konceptet, säger franchisetagaren Tobias Entin.

När barn nummer två kom började Tobias Entin och hans familj se sig om efter ett större boende. Ganska snart insåg de att de kunde få mer på landet än för samma summa inne i centrala Malmö.

– Vi ville ha en förskola, vi ville ha en tågstation och så ville vi ha en livsmedelsbutik. Billeberga hade två av tre, säger Tobias Entin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Brand i lift på Varvsvägen

Svalöv
Landskrona Räddningstjänst, polis och ambulans ryckte på onsdagseftermiddagen ut till Varvsvägen i hamnområdet i Landskrona efter larm om en brand i en lift.

Enligt polisen står liften, som tillhör ett företag, i ett större plasttält.

Räddningstjänsten har branden under kontroll.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Svalöv

Krossat fönster på Parkskolan

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Svalöv
Teckomatorp Ett fönster har krossats på Parkskolan i Teckomatorp. En anmälan om skadegörelse har upprättats hos polisen.

Det krossade fönstret upptäcktes på tidigt på måndagsmorgonen. Enligt anmälan är det en treglasruta som har utsatts för skadegörelsen, varav de två yttersta glasrutorna har gått sönder.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Sköt på bil och företagslokal vid utpressning

Hovrätten över Skåne och Blekinge fastslår domen där två män dömdes för grovt vapenbrott respektive försökt till grov utpressning.
Foto: Johan Nilsson/TT
Svalöv
Svalöv Ett vapen avlossades totalt fyra gånger mot en företagares verksamhet och firmabil.
Hovrätten fastställer domen där två män döms för grovt vapenbrott respektive försök till grov utpressning.

Utpressningsförsöket inträffade i december 2019. En man boende i Bjuvs kommun fick ett anonymt samtal från en anonym person som krävde honom på 150 000 kronor. De följande dagarna fick han flera sms och samtal från olika telefonnummer och olika personer.

I ett av samtalen sa uppringaren ”gå till ditt företag och kolla i stället, det är tre fina hål”. När han besökte sin företagslokal i Vallåkra insåg han att den blivit beskjuten med tre skott. Mannen och hans familj flyttade då till ett skyddat boende. När mannen, tillsammans med polisen, besökte sin bostad för att hämta julklappar strax innan jul upptäckes även ett skotthål i firmabilen som stått utanför bostaden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Revisor varnas efter miss

Foto: Johan Nilsson/TT
Svalöv
Svalöv Skatteverket upptäckte i en kontroll att ett aktiebolag fått drygt 50 000 kronor för mycket i omställningsstöd. Nu får aktiebolagets revisor en erinran för att ha gett ett felaktigt revisorsyttrande.

För att ett företag ska beviljas omställningsstöd behövs ett skriftligt yttrande från en revisor där denne bland annat uttalar sig om företagets fasta kostnader under perioden.

I Skatteverkets kontroll av handlingarna upptäcktes att en hyreskostnad legat till grund för uträkningen av omställningsstödet. På grund av att hyran betalats till ett annat bolag i samma koncern skulle hyreskostnaden inte vara med i uträkningen. Det ledde till att aktiebolaget beviljades 50 000 kronor för mycket i omställningsstöd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL