Motor

Kombi på Porsches vis blir utan drag

Till båt- och husvagnsägarnas stora besvikelse går Taycan inte att få med dragkrok, däremot finns en specialkonstruerad cykelhållare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Den första eldrivna kombin är här. Vi slingrar oss fram på de sörmländska grusvägarna med fulladdat batteri. Charmen är svår att värja sig emot men båt- och hästägare kommer att bli besvikna – här saknas dragkrok.
PREMIUM

Letar du efter startknappen? Den sitter till vänster om ratten, som den alltid gjort i Porsche. Men nu mullrar det inte till från någon boxermotor. Taycan är sportbiltillverkarens första elbil och hittills i år har det sålts fler Taycan i Sverige än någon annan Porsche-modell – och då börjar prislappen på 1,1 miljoner.

Nu gör Taycan Cross Turismo entré. Det innebär utöver luftfjädring och fyrhjulsdrift att bilen utrustats med extra markfrigång – bilen kan höjas 30 millimeter – och robusta skärmkanter och plastkåpor som skyddar mot grus. Men det generösa bagageutrymmet är huvudnumret, Porsche har byggt en kombi. I baksätet är det inte mer benutrymme än i sedanen – Cross Turismo är bara 11 millimeter längre. Däremot finns det mer huvudutrymme och du kan få ett tresitsigt baksäte.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Långsiktigt bilägande billigast

En ny bil tappar en stor del av sitt värde under de första tre åren.
Foto: Nestor Rizhniak/Shutterstock
feature
Motor
feature Privatleasing med fasta månadskostnader kan kännas lockande när det har blivit dags att skaffa en ny bil. Men det riskerar att bli dyrt i längden. Så vad är mest förmånligt – köpa eller leasa? Tänk långsiktigt, råder Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
PREMIUM

En av de mest avgörande faktorerna för hur billigt eller dyrt ett köp blir i slutändan är innehavstiden.

–  Värdeminskningen står för den absolut största delen av bilens milkostnad – den är till och med dyrare än bränslet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilisternas konsumentorganisation M Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En 110-årig ikon gasar vidare

Att Örjan Smedjeborg köpte en Chevrolet Stepside var inte planerat utan mer en slump. Nu älskar han det ikoniska bilmärket och är ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.
Foto: Privat
feature
Motor
feature Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.
PREMIUM

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

–  Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är påvens nya miljöbil

Interiören i den nya elsuven kommer från återvunna material.
Foto: Fisker
feature
Motor
Feature
PREMIUM

I Vatikanstatens garage står många specialbyggda fordon med kupoler av skottsäkert glas. Nästa tillskott blir en batteridriven elsuv från det lilla danskägda bilföretaget Fisker. Påve Franciskus har ett stort miljöintresse och åker gärna kommunalt emellanåt – vilket inspirerade grundarna att skänka ett exemplar av sin kommande modell Ocean. Den nya specialbyggda Påvemobilen levereras under nästa år. Sedan tidigare står redan ett par miljöbilar i garaget: en bränslecellsdriven Toyota Mirai, en Nissan Leaf och en Renault Kangoo. (TT)

Osäker brandorsak i elbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Swase går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?
PREMIUM

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Motor

En suv med fokus på de mjuka värdena

Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från en laddbox och drygt sju timmar från ett vanligt vägguttag. Bilen kan köra upp till 55 kilometer på el.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.
PREMIUM

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bussen som sände Sveriges VM

Att bussen är högerstyrd underlättar på smala grusvägar. Saknaden av styrservo är förstås ett minus. Den sexcylindriga förkammardieseln på 110 hk är stark, men inte snabb.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
feature
Motor Ola Jonsson har det perfekta stället för att njuta av sommarens EM-slutspel i fotboll: Sveriges Televisions gamla sändningsbuss från fotbolls-VM i Sverige 1958 – En Mercedes-Benz 321.
PREMIUM

Ola Jonsson, från Vannsätter utanför Söderhamn, köpte bussen i juni 1997, mer eller mindre av en slump. Han var på en kurs i Nyköping. I en paus satt han och bläddrade i dåtidens stora annonsorgan, Gula Tidningen.

–  Bussen fanns till salu i Vallentuna och jag blev intresserad. Mest för att det var en Mercedes och jag letade efter just en sådan att ha som husbil. Att den varit OB-buss vid vårt fotbolls-VM var en glad överraskning, säger Ola.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Webb och app får nya matnyttiga sektioner

Mat och Bostad är två av de fyra nya sektionerna på Skånska Dagbladets webbsajt och app.
Foto: Skånska Dagbladet
Skåne
Bostad
Motor
Tidningen Skånska Dagbladets webbsajt och app har fått tillökning med fyra nya sektioner. Det handlar om Bostad, Mat, Motor och Resor.

Många av de artiklar som kommer att finnas på de fyra nya sektionerna har redan tidigare publicerats på webbsajterna, men har redan efter några timmar ”fallit i glömska” eftersom de har tryckts undan av nyare nyheter.

Tidlöst innehåll

Samtidigt är många av artiklarna som inom Bostad, Mat, Motor och Resor tidlösa och kan läsas med behållning om en vecka eller rentav om flera månader.

Skånska Dagbladet har haft en del blogginlägg - inte minst med matrecept – som blivit populära flera år efter publiceringen.

Ambitionen är att det ska tillkomma en eller flera artiklar varje vecka på de nya sektionerna, men av naturliga skäl kommer de inte att uppdateras lika ofta som Malmö, Eslöv, Inrikes, Utrikes och Sport, sektioner där både Skånska Dagbladet och vår samarbetspartner TT levererar många nya artiklar varje dag.

Vår förhoppning är att de nya sektionerna ska få dig som läsare att känna att du har ännu mer nytta av vår webbsajt och app, oavsett om du tänker köpa en villa, behöver ett bra lasagnerecept, funderar på att skaffa motorcykel eller drömmer om att resa långt bort.

Öppet för prenumeranter

Materialet på sektionerna Bostad, Mat, Motor och Resor kommer till allra största delen att vara inlåst, det krävs alltså att man är prenumerant för att ta del av det.

För den som läser i appen är det bara att gå under Mina val och lägga till de nya sektionerna genom att trycka på +:et, scrolla ner och följa sektionerna.

För den som läser på webbsajten eller mobilsajten kommer direktlänkarna här:

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL