Söderslätt

Bil körde ut på åker – man till sjukhus

Foto: Stina Stjernkvist/TT
Söderslätt
Trelleborg Natten till söndag körde en bil av E22 i höjd med trafikplats Skegrie och ut på en åker. Föraren, en man i 35-årsåldern, fick föras till sjukhus med ambulans.

Larmet om olyckan inkom 00.48. Polis, räddningstjänst och ambulans ryckte ut till olycksplatsen på E22 i höjd med trafikplats Skegrie.

En man som färdades i bilen fick föras till sjukhus med ambulans, oklart skadeläge.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Ung cyklist till sjukhus efter krock

Söderslätt
Trelleborg Vid 17.30-tiden på torsdagskvällen kolliderade en bilist och en cyklist på Västergatan i Trelleborg. Cyklisten, en pojke under 15 år, fick föras till sjukhus med ambulans.

Larmet om olyckan inkom till polisen vid 17.25-tiden.

Polis och ambulans ryckte ut till platsen. Enligt polisen ska cyklisten, en pojke under 15 år förts till sjukhus med ambulans, oklart skadeläge.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Kärlek till naturen i ny utställning

En av målningarna i den nya utställningen Blomning på Axel Ebbes konsthall i Trelleborg.
Söderslätt
Trelleborg Den 30 juni öppnar en ny utställning på Axel Ebbes konsthall.

Utställningen kommer innehålla målningar i olja och akvarell av Paul Botvid Kihlman, Barbara Johnson Kihlman och Axel Ebbe. Utställningen kommer att vara öppen till slutet av augusti och vara den sista innan konsthallen stänger för renovering och utbyggnad. Konsthallen har öppet klockan 12 till 16, onsdag till söndag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Medborgarförslag ger två nya lekplatser

Söderslätt
Beddingestrand, Gislövs läge Under torsdagen inviger Trelleborgs kommun två nya lekplatser, en i Beddingestrand och en i Gislövs läge.

Lekplatserna är ett resultat av förslag som lämnades in när Trelleborg för första gången satsat på en medborgarbudget. Det är två av sex förslag som har fått flest röster och som således kommer genomföras.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Jättemålning vid havet redo för invigning

Söderslätt
TRELLEBORG Med havet som närmaste granne är Jätteväggen, en 80 meter lång muralmålning på nedlagda Duxfabriken snart färdigställd.
På onsdag invigs verket som knyter ihop Trelleborgs dåtid med nutiden och tar avstamp in i framtiden.

– Jag har bott i Trelleborg i hela mitt liv så jag tycker det är kul att få vara delaktig, säger Emmy Löfvall medan hon och medlockade kompisen Isabella Nygren rollar gul färg sex meter upp i Jättemålningens övre kant.

De är två av hundratals frivilliga som under tre månader arbetat med lmålningen som pryder Dux gamla fabriksvägg på Strandridaregatan. Här ska Trelleborgs nya stadsdel inom ett antal år ges plats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Påverkad bilist voltade av vägen

Söderslätt
Anderslöv

En personbil körde av Ugglarpsvägen sent på natten mot lördag varpå räddningsfordon fick rycka ut.

Enligt polisen ska bilen ha voltat runt men föraren, en man i 45-årsåldern, ska själv ha kunnat ta sig ur fordonet. Han misstänks ha varit berusad under färden och fördes i samband med insatsen till polisstation för kontroll.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Söderslätt

Brorsson såg fram emot division 6-derbyt

Fotbollsspelare
Foto: Björn Lindgren/TT
Söderslätt
Sport
Fotboll Franz Brorsson fanns på plats när Skånederbyt mellan Skanör Falsterbo och FC Näset avgjordes på Möllevallen. Sedan i vintras är MFF-backen ordförande för division sex-klubben FC Näset.

– Allting var nära att läggas ned, så då gick jag, Erik Pärsson och några till in för att hjälpa till, berättar Brorsson efter fredagens MFF-träning.

Erik Pärsson har en gedigen spelarbakgrund liksom Brorsson. Båda började en gång att spela fotboll i BK Näset, som sedan gick samman med Höllvikens GIF och blev BK Höllviken.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

287 000 kronor väck från kontot

Inloggning med bankdosa eller digipass till konto i SEB blev vägen in för bedragare som sa sig komma från banken.
Foto: Malin Hoelstad / SvD / TT
Söderslätt
VELLINGE Ännu en person, den här gången en Vellingebo i 70-åråsåldern, har lurats att logga in på sin bank - och förlorat en stor summa pengar.

Den här gången har okända lyckats plocka ut 287 000 kronor från en Vellingebos konto genom att åter igen hävda att personen kommer från en bank.

Mannen som är i 70-årsåldern har förmåtts att logga in med sitt digipass och slog sina koder flera gånger i samtal med vad som visade sig vara en falsk bankman från SEB.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Söderslätt

Kassaskrin med stor summa kontanter stulet

90-åringen förvarade närmare 70 000 kronor i ett kassaskrin - som nu är väck.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Söderslätt
TRELLEBORG Närmare 70 000 kronor ska ha stulits vid ett inbrott hemma hos en 90-åring i Trelleborg.

Hur stölden gått till är i nuläget oklart men enligt anmälan till polisen har en eller flera okända tagit sig in i den 90-årige mannens lägenhet under torsdagen.

Lägenheten ska ha sökts igenom och ett kassaskrin med mellan 60 och 70 000 kronor i kontanter har konstaterats vara väck. Det är oklart om något mer stulits i samband med att kassaskrinet försvann.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL