Motor

Tesla tvingas betala till norska ägare

Norska Teslaägare får ersättning, sedan en uppdatering gjort att bilarna laddats långsammare. Arkivbild.
Foto: Charles Krupa/AP/TT
Motor
Motor
PREMIUM

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla tvingas ersätta 30 bilägare i Norge efter ett beslut från förlikningsnämnden.

Efter en programvaruuppdatering 2019 märkte ägarna att deras Model S inköpta mellan 2013 och 2015 inte laddade lika snabbt på snabbladdningsstationerna längre.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Långsiktigt bilägande billigast

En ny bil tappar en stor del av sitt värde under de första tre åren.
Foto: Nestor Rizhniak/Shutterstock
feature
Motor
feature Privatleasing med fasta månadskostnader kan kännas lockande när det har blivit dags att skaffa en ny bil. Men det riskerar att bli dyrt i längden. Så vad är mest förmånligt – köpa eller leasa? Tänk långsiktigt, råder Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
PREMIUM

En av de mest avgörande faktorerna för hur billigt eller dyrt ett köp blir i slutändan är innehavstiden.

–  Värdeminskningen står för den absolut största delen av bilens milkostnad – den är till och med dyrare än bränslet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilisternas konsumentorganisation M Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En 110-årig ikon gasar vidare

Att Örjan Smedjeborg köpte en Chevrolet Stepside var inte planerat utan mer en slump. Nu älskar han det ikoniska bilmärket och är ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.
Foto: Privat
feature
Motor
feature Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.
PREMIUM

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

–  Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är påvens nya miljöbil

Interiören i den nya elsuven kommer från återvunna material.
Foto: Fisker
feature
Motor
Feature
PREMIUM

I Vatikanstatens garage står många specialbyggda fordon med kupoler av skottsäkert glas. Nästa tillskott blir en batteridriven elsuv från det lilla danskägda bilföretaget Fisker. Påve Franciskus har ett stort miljöintresse och åker gärna kommunalt emellanåt – vilket inspirerade grundarna att skänka ett exemplar av sin kommande modell Ocean. Den nya specialbyggda Påvemobilen levereras under nästa år. Sedan tidigare står redan ett par miljöbilar i garaget: en bränslecellsdriven Toyota Mirai, en Nissan Leaf och en Renault Kangoo. (TT)

Osäker brandorsak i elbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Swase går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?
PREMIUM

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Effectory

Så påverkas företagens HR-data av GDPR

Effectory Europeiska unionen införde en ny förordning 2019. Skillnaden på en förordning och en bestämmelse är att en förordning måste införas och en bestämmelse är valfri för varje medlemsland, att införa efter eget önskemål.

GDPR är den senaste förordningen som EU har påfört medlemsländerna. Förordningen reglerar hantering av data och annan typ av information som bland annat rör personuppgifter. Vad betyder detta svenska företag?

Vad är skillnaden på GDPR och dataskyddsförordningen?

På svenska heter den relativt nya förordningen dataskyddsförordningen. Den reglerar i det stora hela all hantering av personuppgifter och ett speciellt avsnitt är avsett för information som klassas som känslig. Alla bolag måste följa förordningen, det har en avgörande effekt för bolag som samlar in information om sina kunder, vilket i princip alla företag som säljer och köper varor gör.

För att kunna vara konkurrenskraftig på marknaden behöver företag samla in information om sin målgrupp. Den förordning som nu gäller i EU innebär att det ska föreligga ett medgivande av alla privatpersoner, som företagen samlar in information omkring och särskilt när det gäller information som förordningen klassar som känslig.

Känslig information är uppgifter som kan spåras till en individ. Det kan exempelvis vara personnummer, adress och namnuppgifter. Men även digital information såsom en IP-adress och liknande.

Påverkas företagens HR-data av förordningen?

De uppgifter som företagen samlar in om sina kunder är viktigt för att kunna skapa en framgångsrik verksamhet rent ekonomiskt. Företagen behöver veta vad kunderna vill ha för att kunna skapa tjänster och produkter som kunderna i sin tur vill köpa och använda.

Även information om företagens egna medarbetare är viktig i förhållande till företagens effektivitet, något som är avgörande för hur konkurrenskraftigt ett företag kan vara på marknaden. Genom att samla in information om personalen kan personalresurserna fördelas på bästa möjliga sätt inom företaget.

På engelska kallas begreppet, inom företagsvärlden, ofta för employee engagement, på svenska resursfördelning eller personalinitiativ, beroende på vad man syftar på specifikt. Praktiskt taget handlar det om att ha rätt typ av personal, med rätt kompetens, som utför rätt typ av arbetsuppgifter. Dataskyddsförordningen fastslår rent juridiskt att all personal ska godkänna att arbetsgivaren kan samla in och spara all den typ av information, som handlar om medarbetarna.

HR-data är information som företag samlar in om sin personal. Det kan exempelvis vara information om utbildningsbakgrund, ålder, meriter och arbetslivserfarenhet. Information kan användas för att fördela företagets personalresurser på ett effektivt sätt. Rent praktiskt kan det innebära att personalens kompetens inte används till fullo.

Varför är HR-data viktigt?

Konkurrensen på marknaden blir allt hårdare för företagen och det ställer allt högre krav på att vara konkurrenskraftig. I förhållande till konkurrenskraftighet kan HR-data ha en avgörande roll för många bolag. Sänkta priser till konsumenterna är inte alltid ett möjligt alternativ eller svaret på att bli ett konkurrenskraftigt företag – alternativet kan vara att ta del av employee engagement index, som ger en tydlig överblick över de personalresurser som finns att tillgå.

Med den informationen kan bolagen nämligen omfördela resurserna och därmed effektivisera processerna inom företaget. Det gör det möjligt att profitera på de resurser som redan finns inom bolaget, vilket sannolikt leder till att utgifter och kostnader minimeras.

Motor

En suv med fokus på de mjuka värdena

Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från en laddbox och drygt sju timmar från ett vanligt vägguttag. Bilen kan köra upp till 55 kilometer på el.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.
PREMIUM

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bussen som sände Sveriges VM

Att bussen är högerstyrd underlättar på smala grusvägar. Saknaden av styrservo är förstås ett minus. Den sexcylindriga förkammardieseln på 110 hk är stark, men inte snabb.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
feature
Motor Ola Jonsson har det perfekta stället för att njuta av sommarens EM-slutspel i fotboll: Sveriges Televisions gamla sändningsbuss från fotbolls-VM i Sverige 1958 – En Mercedes-Benz 321.
PREMIUM

Ola Jonsson, från Vannsätter utanför Söderhamn, köpte bussen i juni 1997, mer eller mindre av en slump. Han var på en kurs i Nyköping. I en paus satt han och bläddrade i dåtidens stora annonsorgan, Gula Tidningen.

–  Bussen fanns till salu i Vallentuna och jag blev intresserad. Mest för att det var en Mercedes och jag letade efter just en sådan att ha som husbil. Att den varit OB-buss vid vårt fotbolls-VM var en glad överraskning, säger Ola.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Kombi på Porsches vis blir utan drag

Till båt- och husvagnsägarnas stora besvikelse går Taycan inte att få med dragkrok, däremot finns en specialkonstruerad cykelhållare.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Den första eldrivna kombin är här. Vi slingrar oss fram på de sörmländska grusvägarna med fulladdat batteri. Charmen är svår att värja sig emot men båt- och hästägare kommer att bli besvikna – här saknas dragkrok.
PREMIUM

Letar du efter startknappen? Den sitter till vänster om ratten, som den alltid gjort i Porsche. Men nu mullrar det inte till från någon boxermotor. Taycan är sportbiltillverkarens första elbil och hittills i år har det sålts fler Taycan i Sverige än någon annan Porsche-modell – och då börjar prislappen på 1,1 miljoner.

Nu gör Taycan Cross Turismo entré. Det innebär utöver luftfjädring och fyrhjulsdrift att bilen utrustats med extra markfrigång – bilen kan höjas 30 millimeter – och robusta skärmkanter och plastkåpor som skyddar mot grus. Men det generösa bagageutrymmet är huvudnumret, Porsche har byggt en kombi. I baksätet är det inte mer benutrymme än i sedanen – Cross Turismo är bara 11 millimeter längre. Däremot finns det mer huvudutrymme och du kan få ett tresitsigt baksäte.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL