20 år sedan Bo01

Små tomter och varierad bebyggelse del av framgången

Mats Olsson var stadsbyggnadsdirektör i Malmö under åren 1994-2004. 1995 inleddes visionsarbetet som bland annat resulterade i Bo01.
Foto: Claes Hall
Malmö
20 år sedan Bo01 Många byggherrar, små tomter och en varierad bebyggelse i olika höjder med både lägenheter och radhus menar Malmös tidigare stadsbyggnadsdirektör Mats Olsson är de främsta anledningarna till att Bo01 blivit så lyckat.

Mats Olsson var stadsbyggnadsdirektör i Malmö under åren 1994-2004. 1995 inleddes visionsarbetet med att skapa något nytt i Malmö som andades framtid. Industristaden Malmö präglades av en växande arbetslöshet. Saabfabriken som var det stora hoppet efter Kockums nedläggning stängde efter bara ett år i drift.

Mats Olsson har slagit sig ner vid Sundspromenaden som numera är en naturlig mötesplats för boende, övriga Malmöbor och turister. Innan dess ett stängt varvsområde och under en kort tid en del av en Saabfabrik.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Opinion

Bo01 blev succé

Västra Hamnen i Malmö med Turning Torso.
Foto: Johan Nilsson/TT
Opinion
Opinion

Malmö stad var riktigt illa ute när industrikrisen vällde in över staden under 1980- och 1990-talet. Arbetslösheten steg snabbt samtidigt som skattekraften föll. Krisen illustrerade hur farligt det är med en ensidig arbetsmarknad. Men den visade också hur illa det går med en svag sammansättning av befolkningen med alltför många människor utanför arbetsmarknaden och/eller med låga inkomster.

Malmös utsatta situation berodde på faktorer utanför stadens räckvidd. Men den var också till rätt stor del självförvållad. Malmö stads styrande socialdemokrater valde medvetet att hålla nere byggande av attraktiva villaområden, väl medvetna om att det ökar andelen borgerliga väljare. Resultatet blev att människor med goda inkomster valde att bosätta sig i kranskommuner, inte minst Vellinge och Lomma som blev två av landets ekonomiskt mest välsituerade och välfungerande kommuner.

Med tiden växte insikten både hos Malmös borgerliga och socialdemokratiska politiker att staden måste kunna erbjuda en attraktiv bostadsmarknad för människor med kvalificerade jobb och höga inkomster. Resultatet blev Bo01 och moderna och attraktiva bostäderna.

Motståndet var stort. Det talades om att Malmö byggde en alltmer segregerad stad med lyxbostäder för de framgångsrika. Men framsynta politiker med Ilmar Reepalu (S) i spetsen insåg att Malmö som stad behövde få en ny identitet, en som lockade både människor med trygga jobb och goda inkomster och framtidsinriktade företag, inte minst inom it-sektorn.

Inte minst i den skånska pressen var motståndet och kritiken hård mot Bo01.

Dock inte i denna tidning som på ledarplats tog entydigt ställning för bomässan och omvandlingen av Västra hamnen till ett modernt och attraktivt bostadsområde.

Men även om Bo01 blev en framgångssaga finns det idag andra och stora utmaningar: alltför många människor i arbetslöshet och utanförskap, en omfattande gängkriminalitet och en integration som inte fungerar. Klarar inte Malmö av dessa blir Bo01 en Potemkinkuliss.

20 år sedan Bo01

Mässan som kantades av skandaler och framtidsvision

Bomässan BO01 invigdes i Malmö på torsdagen av kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Här med arkitekt Klas Tham.
Foto: Pierre Mens/TT
Skåne
20 år sedan Bo01
PREMIUM

Sundspromenaden har blivit ett av Malmöbornas favorittillhåll sommartid och i Västra hamnen bor idag cirka 3 000 personer. På måndag är det 20 år sedan som den omtalade och uppmärksammade bomässan Bo01 invigdes i en helt ny stadsdel i Malmö. Ett område som ligger på gammal industri- och hamnmark norr om den naturliga strandlinjen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

20 år sedan Bo01

Människor och historier bakom Bo01:s fasader

Initiativtagarna till Instagramkontot Voices of Västra hamnen och Guided tours of Västra hamnen Joanna Le Pluart och Pernilla Weman ber alla de porträtterar välja en favoritplats i stadsdelen, här Kockumskanalen.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Malmö
VÄSTRA HAMNEN Anekdoter och människor i kombination med Västra hamnens arkitektur och tjugoåriga historia har landat i två boendeinitiativ - guidade turer och ett Instagramkonto. Allt för att lyfta stadsdelen och dess invånare som fick sin start i Bo01.

De möttes i en grupp av hängivna morgonbadare vid Scaniabadet i Västra hamnen, Pernilla Weman och Joanna Le Pluart. Samtal och idéer för att lyfta stadsdelen de själv bott i sedan 2019 respektive 2015 har nu landat i Instagramkontot Voices of Västra hamnen som släpps i samband med Bo01:s tjugoårsjubileum som nu står för dörren.

– Jag fick boken Humans of New York som bygger på Instagramkontot med samma namn och började fundera på om vi inte kunde göra något liknande här i Västra hamnen, berättar Joanna Le Pluart, som nämnde idén för Pernilla Weman, som nappade direkt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

20 år sedan Bo01

Tidslinje för Bo01

Kungen och mässchefen Allan Karlsson samspråkar i MKB:s "Tegelborgen"
Foto: Pierre Mens/TT
Malmö
Malmö

April 2000. Ett tiotal byggherrar är igång med förarbetet inför bomässan Bo01. I april och maj sker de flesta byggstarterna i mässområdet i Västra Hamnen. Målsättningen är att allt ska vara klart den 15 april 2001 – ca 500-600 bostäder, parker gator, kajpromenad och en småbåtshamn.

Augusti 2000. Bo01-mässan ska vara stor, och ha ett europeiskt perspektiv. Ledningen spenderar mycket pengar på studiebesök och har många storstilade och kostsamma planer. Ledningen byts ut, och mässan bantas en aning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Notalgi när bevarare firade Pålssondagen

Sonja och Hans Allbäck började i princip sin linjoljekarriär med Pålssongårdens fönster. Nu exporteras deras färger till USA. Slotten Versalliles och Amalienborg har målats med deras kulörer.
Foto: Lena Breitner
Malmö
Käglinge Säsongens sista öppet hus i Pålssongården hölls på söndagen. Flera som var med om att återskapa gården i Käglinge i mitten på 1980-talet var på plats. Här i byn gick startskottet för en framgångsrik företagsverksamhet.

På söndagen firades Pålssondagen. Det är säsongens sista öppet hus för Käglinge egnahemsförening.

Många fick höra om ägaren Gustaf Pålsson, vars arvegård uppförts efter enskiftet 1806.

– Jag gissar att det stod klar 1810, säger Per Ragnarson.

Han stödjer sig på rollatorn. Ordförande var han under några avgörande år i Käglinge egnahemsförening. Han hade bott i byn sedan början på 1970-talet, men när landsvägen sänktes med 70 centimeter fick han plötsligt en dag 1985 upp ögonen för den övergivna gården som höll på att förfalla.

Per Ragnarson var med om att driva igenom en restaurering på 1980-talet av Pålssonhuset. Malmö planterings- och försköningsförening gav en stor donation.
Foto: Lena Breitner

– Det var utdömt som bostad 1930. När vi såg det här sa vi att så här får det inte se ut.

Per Ragnarson var då chef för Tekniska museet i Malmö och hade kontakter med Malmö planerings- och försköningsförening, som ansåg att en liten oansenlig skånegård i utkanten av Malmö var värt att bevara.

– Anslagen vi fick 1985 är över en halv miljon kronor i dagens penningvärde. Det räckte till två års renoveringen.

Gustaf Pålsson ägde fastigheten och var överlycklig för att någon ville ta sig an gården. Lördagen den 9 maj 1987 satt han utanför huset och höll ett tre kvart långt tal, som avslutades med att han var så lycklig att hans morföräldrars gård skulle leva vidare.

Hans Allbäck tycker det är pedagogiskt man öppnat ett hål för att visa gammal byggteknik. Det är inte tegelsten utan skånsk lera blandad med sand som soltorkats. Är dock fuktkänsligt varför man täcker med kalkputs inne och ute.
Foto: Lena Breitner

Besökarna på Pålssondagen kunde lyssna på Sonja och Hans Allbäck. Paret hade blivit sjuka av att arbeta med lösningsmedel och moderna färger. Nu fick de uppdraget att restaurera Pålssonhusets fönster. Det blev ett av deras första arbeten med linoljefärger, som de tog fram med hushållsassistent.

Numera gör Allbäcks linoljefärger i Ystad större partier och har stor export till USA och har satt färg på både Versailles och Amalienborg.

– Den där ringen du ser på fönstret, säger Sonja Allbäck och pekar i en broschyr. Det är en originalfärg från 1680 som vi tagit fram. Så du kan beställa Versaillesgult.

Paret Allbäck är pensionärer och håller på att lämna över till en ny generation företagare.

– Tänk att kultur till och med kan vara lönsamt, myser Per Ragnarson.

Pålssongården i Käglinge är döpt efter Gustaf Pålsson, som var fjärdingsman, kyrkovärd och hembygdsvårdare.
Foto: Lena Breitner
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Överklagar nej till dörr i kulturhistoriskt kvarter

Så här är det tänkt att den nya dörren och trappan skulle se ut.
Foto: Malmö stad
Malmö
MALMÖ En bostadsrättsförening i Rörsjöstaden överklagar nu stadsbyggnadsnämndens nej till ett bygglov om att sätta upp en ny dörr och en trappa ut mot en innergård i ett kulturhistoriskt kvarter.

– Vi menar att uppförandet av en altandörr mot gården som inte ska nyttjas som en huvudsaklig entré för dagligt bruk inte i betydande mått kommer att förvanska innergårdens karaktär, skriver HSB Bostadsrättsförening Judit i Malmö i sitt överklagande.

Tanken enligt bygglovsansökan är att ersätta ett fönster i en lägenhet mot gården med en dörr i trä i tidstypisk stil med fasad, två sidofönster och en trappa i obehandlat trä. Den boende skriver också att en liknande dörr har godkänts på en granngård liksom omfattande renoveringar av fastigheten.

Skuggar våningen

Anledningen till att bostadsrättsinnehavaren vill ha en dörr med fönster är att det har byggts balkonger på våningarna ovanför som skuggar bottenvåningen. Genom att öppna upp en dörr kan hen få in mer ljus i lägenheten.

Bygglovsansökan togs upp vid stadsbyggnadsnämndens sammanträde i augusti. Då motiverade förvaltningen beslutet att säga nej med att ”det är av stor vikt att upprustning och ombyggnad sker på ett pietetsfullt sätt med stor hänsyn tagen till den befintliga bebyggelsens ursprungliga utformning vid val av material, färg, fönster, dörrar, portar, balkonger, takytor med mera.

– Detaljplanen är utformad som en bevarandeplan och fastigheten ingår i ett av detaljplanen utpekat miljöskyddsområde. Den ligger även inom ett område som i Malmö stads översiktsplan är utpekat som kulturhistoriskt särskilt värdefull bebyggelsemiljö, samt inom område av riksintresse för kulturmiljövården, skriver handläggaren Petter Sundkvist.

Flera trapphus

Byggnaden på den aktuella fastigheten ritades år 1900 av August Lindvall i en tidstypisk stil med ornamenterade putsade fasadpartier och victoriaplattor i rombmönster på fjärdevåningen mot gatan. Gårdsfasaden har en enklare fasad med ett antal entrédörrar mot byggnadens trapphus.

Sedan byggnaden uppfördes har den genomgått vissa förändringar. I slutet på 1980-talet revs en av gårdsflyglarna. De ursprungliga fönstren är utbytta, likaså är trapphusdörrar och port sentida. Balkonger håller just nu på att uppföras mot gården.

Rörsjöstaden är ett sådant bebyggelseområde som enligt Plan- och bygglagen inte får förvanskas utan man måste ta vara på byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden, vilket också kulturmiljöenheten vid Malmö Museer har yttrat sig om.

Privat entré

– Den föreslagna åtgärden innebär att en enskild lägenhet öppnas upp mot och ges tillgång till gården genom en privat entré. Åtgärden innebär ett brott mot den ordning med vilken byggnaden är utformad mot gården, nämligen att bostäderna ligger upphöjda och att entréerna mot gården är gemensamma.

– Åtgärden påverkar därmed ett av byggnadens karaktärsdrag negativt och ändringen är inte varsam och strider följaktligen mot förbudet mot förvanskning, skriver Petter Sundkvist.

Nu blir det länsstyrelsen som ska ta ställning till motiven i överklagandet av det negativa svaret på bygglovsansökan och Malmö stads motivering för sitt beslut.

Det finns många fastigheter från förra sekelskiftet i Rörsjöstaden i Malmö.
Foto: Arkivbild

Kyrkoval 2021

Många passade på under valdagen

En mamma och en pappa står med sina döttrar och ler in i kameran. Bakom sig har de en vacker gammal vägg i brunrött tegel.
Foto: Lena Breitner
Malmö
Nyheter
Malmö En strid ström av röstande sökte sig till vallokalerna i Malmö på söndagen. Många har en tradition att rösta på valdagen. Familjen Axén-Frid tog med 16-åriga Kajsa Frid, som fick rösta i sitt första kyrkoval.

På söndagen var det valdag i kyrkovalet. Till S:t Petri Kammare på Göran Olsgatan kom en strid ström av människor.

Utanför stod flera företrädare för enskilda partier och nomineringsgrupper och delade ut valsedlar. Här kunde man också få St Petris konsertprogram av organisten Carl Adam Landström.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Måsen vågar nytt utan att krångla till det

Foto: Emmalisa Pauly
Malmö
Kultur och nöje
Recension Tidningens recensent Anna Lindblom har sett Anton Tjechovs pjäs Måsen på Malmö Stadsteater och älskar det hon ser.

Anton Tjechovs Måsen är en rätt rörig pjäs om ett rätt jobbigt gäng. Skulle man kunna säga. Man skulle inte ljuga.

Men en precis lika sann beskrivning är att den i en andlöst träffsäker ögonblicksbild lyckas fånga osannolikt många sidor av människans rörande försök att få rätsida på det vi kort och gott brukar kalla livet. Det hela tilldrar sig på ett gods på den ryska landsbygden, ägt av den sjuklige gamle statstjänstemannen Sorin, där hans syster, den firade aktrisen Irina Arkadina, har dragit sig undan för att vila sig lite från sin glimrande karriär tillsammans med sin älskare, den likaledes firade författaren Boris Trigorin. Arkadinas son Konstantin delar sin tid mellan misslyckade försök att vinna sin mors kärlek, ett jämmerligt trånande efter grannflickan Nina samt en uppriktig lust att hitta ett nytt och personligt uttryck i litteraturen och dramatiken. Tillsammans med en handfull omistliga bifigurer virvlar de runt i en kort men intensiv dans där alla älskar (i bästa fall sig själva, men oftast någon som älskar någon helt annan), vissa frenetiskt försöker skapa sig en framtid, några har gett upp innan de ens har börjat, och andra förbannar att livet antingen går för fort eller redan har passerat.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL