Kultur och nöje

Flera fall av covid under Eurovision

Ahoy Arena i Rotterdam, där Eurovision Song Contest hålls 2021. Semifinalerna går 18 och 20 maj, och finalen 22 maj.
Foto: Jessica Gow/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En person i Islands Eurovisiondelegation har testats positivt för covid-19. Därmed missar Islands Daði Freyr och hans följe den första dagen av årets Eurovisionvecka i Rotterdam.
PREMIUM

Häromdagen testades även en person i den polska delegationen positivt för viruset och artisten Rafal, som representerar landet tillsammans med sina dansare, har förpassats till karantän på ett av hotellen.

Alla artister, andra deltagare och personal som befinner sig i arenan måste genomgå snabbtester för covid-19 var 48:e timme. I ett mejl skriver Eurovisionarrangören EBU att den isländska delegationen har isolerats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Diskodänga Skottlands nya "nationalsång"

Skottlands fotbollslandslag har fått en ny inofficiell nationalsång i Baccaras diskohit 'Yes sir, I can boogie' från 1977. Arkivbild.
Foto: Steve Welsh/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Tusentals skotska fans är på plats i London för EM-matchen mot England, men det är inte till ljuden av säckpipor man laddar upp. I stället är det en diskoklassiker från 1970-talet som blivit fotbollssupportrarnas och – lagets – nya signaturmelodi, skriver BBC.

Den spanska duon Baccaras megahit "Yes sir, I can boogie" tillbringade endast en vecka i toppen av de brittiska hitlistorna när det begav sig 1977. Men nu har låten fått ett sällan skådat uppsving.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Mamma Mia" tillbaka i Londons West End

Novello Theatre är åter redo att ta emot musikalbesökare. Den 25 augusti kör 'Mamma Mia' i gång igen. Arkivbild.
Foto: Matt Dunham/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Teatrarna i Londons West End börjar så smått öppna upp verksamheten efter pandemin och den 25 augusti är det nypremiär för "Mamma mia" på Novello, skriver Variety.

Musikalen om en mor, en dotter och tre möjliga pappor utspelas på en grekisk ö till ett pärlband av Abba-hits, och hade ursprungligen premiär i London på Prince Edward Theatre 1999. 2004 flyttade den över till Prince of Wales-teatern och sedan 2012 har långköraren spelats på Novello i Covent Garden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Brister i bolaget som gör "Paradise hotel"

Årets säsong av dokusåpan stoppades efter anklagelser om sexuella övergrepp. Pressbild.
Foto: Nent group
Kultur och nöje
Kultur och nöje Mastiff får kritik av Arbetsmiljöverket efter anklagelser om sexuella övergrepp i produktionsbolagets dokusåpa "Paradise hotel".
PREMIUM

Årets säsong av "Paradise hotel" slutade sändas sedan två kvinnliga deltagare vittnat om sexuella övergrepp av en manlig deltagare under inspelningarna. Ett av övergreppen utreds som våldtäkt. Men Arbetsmiljöverket fick aldrig in någon anmälan, som arbetsgivaren är tvungen att upprätta, om övergreppen.

Myndigheten gjorde därför en arbetsplatsinspektion på produktionsbolaget, rapporterar SVT Kulturnyheterna. Den visar att Mastiff saknar rutiner för hur ohälsa, olycksfall och tillbud i arbetet ska hanteras. Det är inte heller tillräckligt tydligt hur anställda ska rapportera om eventuella missförhållanden, eller hur personer som råkat ut för kränkande särbehandling kan få hjälp.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Lena Philipsson turnerar nästa år

Lena Philipsson ska turnera nästa år. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Artisten Lena Philipsson beger sig ut på turné nästa år. Förra sommaren gav hon ut sitt 13:e soloalbum "Maria Magdalena" och ska nu framföra låtar både från den skivan, blandat med äldre låtar.

"Det blir mycket musik, gammalt och nytt. Jag kommer även jobba med bilder och videor eftersom det är ett genomgående tema kring senaste skivan", säger Lena Philipsson i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Johan Glans invaderar USA som utomjording

Komikern Johan Glans spelar utomjording i mänsklig köttkostym i den nya sci-fi-komedin 'Home invasion' på Viaplay.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I "Home invasion" spelar komikern Johan Glans Al Family, en antropolog från en annan planet som infiltrerar ett villaområde på jorden.
PREMIUM

– Det är så mycket vardagshumor nu, typ om hur det är att ha delad vårdnad, så det är uppfriskande att se något som är helt spejsat, säger Johan Glans.

Den flitige komikern är just nu aktuell med den skruvade sci-fi-komedin "Home invasion" för Viaplay. Serien är gjord helt på engelska med amerikanska skådespelare. Som ensam svensk spelar Glans utomjordingen Al som går in i rollen som familjefar och får sällskap av den bitska mamman Val (Nishi Munshi) och uppkäftiga dottern Jamie (Jadah Marie). De maskerar sig som människofamilj med efternamnet "Family", allt för att förbereda en kommande invasion i sann "V" och "Body snatchers"-anda.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Främmande fågel på Malmö konsthall

Utan titel. Detalj ur installationsbild.
Foto: Helena Toresdotter
Malmö
Kultur och nöje
Konst Britte Montigny stiftar bekantskap med Leonilsons konst – och gillar den.

Sommarens och den tidiga höstens stora utställning på Malmö Konsthall är en retrospektiv hyllning till den brasilianske konstnären José Leonilson (1957-1993). En hyllning som dels faller inom ramen för projektet Öppna Malmö som under 2020-2022 ska lyfta frågor om diskriminering och rasism, dels ingår i World Pride som under 2021 pågår i Malmö och Köpenhamn.

I detta dubbla sammanhang framstår Leonilson onekligen som en given kandidat. Han var homosexuell och avled i sviterna av aids – som hade (nästan) samma traumatiserande effekt på 1980-och 90-talens människor som covid-19 har i dag – och i sitt hemland diskriminerades han såväl för sin läggning som för sin hudfärg. (I en teckning jämför han sin situation med att naken balansera på en lina över ett hav med hungriga hajar).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Foo Fighters släpper discoskiva

Dave Grohl och Foo Fighters ska testa discogenren. Arkivbild.
Foto: AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det amerikanska rockbandet Foo Fighters gör en musikalisk helomvändning och släpper en discoskiva – för att hylla bandet Bee Gees, skriver BBC.

Under namnet Dee Gees, som i Dave Grohls initialer, ska bandet göra en skiva med fyra coverlåtar: klassikerna "Night fever", "Tragedy", "You should be dancing" och "More than a woman".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Bara 0,16 procent smittades på Eurovision

Publiken såg Måneskin ta hem segern i Eurovision. Arkivbild.
Foto: Peter Dejong
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det blev ingen stor spridning av coronaviruset på Eurovision song contest, trots en publik på nästan 30 000 personer, skriver Aftonbladet. Sammanlagt hölls nio shower i Rotterdam i Nederländerna. Men bara 48 personer, eller 0,16 procent, smittades av de 29 875 som var på plats, visar tester nu.

Det innebär en lägre smittspridning i Ahoy arena än i övriga Nederländerna under samma period, enligt forskningsprojektet Fieldlab Evenementen, som genomförde testerna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL