Motor

Allt fler epatraktorer på vägarna

I Sverige finns nu mer än 36 000 A-traktorer.
Foto: Simon Östberg
Motor
Motor
PREMIUM

I juli 2020 förenklades reglerna för ombyggnation av bil till epatraktor, så kallad A-traktor. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar. Sedan dess har antalet registreringar av A-traktorer ökat med 7 800, vilket motsvarar 27 procent. Historiskt har Volvo, som står för 57 procent av alla epatraktorer, dominerat bland ombyggnationerna, men efter regeländringen syns en markant ökning bland framför allt BMW, men även Audi och Volkswagen. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Fullstor Volvo V70 – i Lego

Legobilen under konstruktion, här med Davids riktiga Volvo V70 i bakgrunden.
Foto: David Gustafsson
Motor
feature
Motor Nya vätgasmackar planeras i Sverige, libanesiska Ev Electra släpper ny sportig elbil och David Gustafsson visar upp sin Volvo V70 i Lego. Det är lite av det nya i motorvärlden.
PREMIUM

De flesta barn har lekt med Legobilar, men de är sällan i fullskala. När David Gustafsson vann finalen av TV4:s program "Lego masters" i vintras belönades han med stora mängder Lego. Då bestämde han sig för att konstruera något riktigt stort – som både kan rulla och svänga.

–  För att göra av med bitarna tänkte jag att jag skulle bygga min egen bil i fullskala, som jag sedan jag var tio år sagt att jag ska göra en dag, säger han i ett pressmeddelande från ABS Wheels, som bistått med fälgar till Legobilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Långsiktigt bilägande billigast

En ny bil tappar en stor del av sitt värde under de första tre åren.
Foto: Nestor Rizhniak/Shutterstock
feature
Motor
feature Privatleasing med fasta månadskostnader kan kännas lockande när det har blivit dags att skaffa en ny bil. Men det riskerar att bli dyrt i längden. Så vad är mest förmånligt – köpa eller leasa? Tänk långsiktigt, råder Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
PREMIUM

En av de mest avgörande faktorerna för hur billigt eller dyrt ett köp blir i slutändan är innehavstiden.

–  Värdeminskningen står för den absolut största delen av bilens milkostnad – den är till och med dyrare än bränslet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilisternas konsumentorganisation M Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En 110-årig ikon gasar vidare

Att Örjan Smedjeborg köpte en Chevrolet Stepside var inte planerat utan mer en slump. Nu älskar han det ikoniska bilmärket och är ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.
Foto: Privat
feature
Motor
feature Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.
PREMIUM

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

–  Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är påvens nya miljöbil

Interiören i den nya elsuven kommer från återvunna material.
Foto: Fisker
feature
Motor
Feature
PREMIUM

I Vatikanstatens garage står många specialbyggda fordon med kupoler av skottsäkert glas. Nästa tillskott blir en batteridriven elsuv från det lilla danskägda bilföretaget Fisker. Påve Franciskus har ett stort miljöintresse och åker gärna kommunalt emellanåt – vilket inspirerade grundarna att skänka ett exemplar av sin kommande modell Ocean. Den nya specialbyggda Påvemobilen levereras under nästa år. Sedan tidigare står redan ett par miljöbilar i garaget: en bränslecellsdriven Toyota Mirai, en Nissan Leaf och en Renault Kangoo. (TT)

Osäker brandorsak i elbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Så har spellagen påverkat spelbolagen

www.betting.se/bonus

Den 1:a januari infördes en svensk spellicens som krav på de aktörer som vill bedriva spelverksamhet i form av nätcasino och vadslagning. Detta medförde en rad nya restriktioner vars syfte var att säkerställa en tryggare marknad för alla aktörer. Till exempel blev det maximalt tillåtet med en bonus per spelare och licens samtidigt som det också ställdes högre krav vid marknadsföring av spelbolagen till spelarna.

Den reglerade marknaden har givit en tryggare upplevelse för de svenska spelare som förhåller sig till att spela hos de aktörer som har svensk licens godkänd av Spelinspektionen. I dagsläget är det 74 licenstagare som fått svensk licens utgiven av myndigheten.

Ännu hårdare restriktioner under pandemin

Sedan svensk licens införande har det varit restriktioner med en bonus per spelare och licens, men under pandemin beslutade regeringen att införa hårdare restriktioner genom nya spelansvarsåtgärder. Det innebär att oddsbonusar och andra erbjudanden maximalt får uppgå till högst 100 kronor av licenstagare som tillhandahåller nätcasino och värdeautomater.

I tillägg säger reglerna att de som spelar casino på nätet har en insättningsgräns på högst 5000 kronor per vecka. Detta gäller dock inte de som enbart väljer odds och betting. Det är också obligatoriskt för spelare att ange gränser för speltiden vid spel på nätcasino och värdeautomater.

Har fått konsekvenser för spelarna

De nya hårdare restriktionerna var tänkta att gälla fram tills årsskiftet av 2020 men är förlängda till den siste juni 2021. Om läget inte har lättat finns det chans till ytterligare förlängning av restriktionerna ännu längre än så. Dessa betydligt hårdare spelansvarsåtgärder har inneburit att vissa spelare väljer att sluta spela hos de svenska licenstagarna. Istället vänder de sig till casino utan svensk licens vilket dock innebär betydligt högre risker. Anledningen är att det inte finns samma restriktioner kring insättningsgränser, speltid och bonusar. De som väljer att spela hos dessa aktörer kommer behöva skatta 30% av vinsterna samtidigt som det inte finns någon svensk myndighet som agerar medlare om något skulle hända mellan dig och spelbolaget.

feature

Swase går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?
PREMIUM

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En suv med fokus på de mjuka värdena

Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från en laddbox och drygt sju timmar från ett vanligt vägguttag. Bilen kan köra upp till 55 kilometer på el.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.
PREMIUM

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bussen som sände Sveriges VM

Att bussen är högerstyrd underlättar på smala grusvägar. Saknaden av styrservo är förstås ett minus. Den sexcylindriga förkammardieseln på 110 hk är stark, men inte snabb.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
feature
Motor Ola Jonsson har det perfekta stället för att njuta av sommarens EM-slutspel i fotboll: Sveriges Televisions gamla sändningsbuss från fotbolls-VM i Sverige 1958 – En Mercedes-Benz 321.
PREMIUM

Ola Jonsson, från Vannsätter utanför Söderhamn, köpte bussen i juni 1997, mer eller mindre av en slump. Han var på en kurs i Nyköping. I en paus satt han och bläddrade i dåtidens stora annonsorgan, Gula Tidningen.

–  Bussen fanns till salu i Vallentuna och jag blev intresserad. Mest för att det var en Mercedes och jag letade efter just en sådan att ha som husbil. Att den varit OB-buss vid vårt fotbolls-VM var en glad överraskning, säger Ola.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL