Skurup

Gymnasiet välkomnar eleverna tillbaka

Nu öppnar Nils Holgerssongymnasiet igen.
Foto: Arkivbild
Skurup
Skurup Covid-19 har tvingat Nils Holgerssongymnasiet att stänga ner. Men på måndag kan verksamheten återgå till det normala igen.

Både skolan och internatet på Nils Holgerssongymnasiet har haft stängt under den gångna veckan. Detta efter att två elever, boende på internatet, insjuknade i covid-19.

Men på måndag är det fritt fram för alla symtomfria elever att komma tillbaka till skolan. Ett beslut som togs under fredagsförmiddagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Minskat matsvinn i skolbespisningen

Elisatbeth Bauer och Pierre Stillström är kockar på Restaurang Rutger, som har hand om skolbespisningen. De märker båda hur arbetet med matsvinnet gett resultat.
Foto: Max Holmgren
Skurup
Skurup En knuff i ”maträtt riktning” och en knuff mot en bättre miljö. De senaste åren har kostenheten arbetat aktivt för att minska matsvinnet i skolbespisningen. Ett arbete som tycks ha gett resultat.

2017 påbörjade kostenheten i Skurup ett projekt där utgångspunkten var just att minska mängden mat som slängdes. Ett projekt som döptes till ”en knuff i maträtt riktning”.

Ett passande namn, menar Anna-Lena Svensson, måltidschef i Skurups kommun. På bara några år har matsvinnet i skolbespisningen nämligen minskat med hela 25 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Skanska säljer vårdboendet på Västeräng

Anna Palmgren och Åsa Ekblad i Skurups kommun och Anna Bengtsson och Stina Greberg från Skanska tog första spadtaget på det nya äldeboendet i våras.
Foto: Molly Berggren
Skurup
Skurup Nu står det klart att Nordiska Vårdhem blir nya fastighetsägare till det vårdhem som just nu byggs i den nya stadsdelen Västeräng.

Om cirka två år är det tänkt att Skurups första privata vårdboende ska stå klart. Detta i den nya stadsdelen Västeräng.

Men redan nu meddelar Skanska att de inte kommer vara fastighetsägare när verksamheten drar igång. Under fredagen meddelade byggföretaget i ett pressmeddelande att de säljer vårdboendet till Nordiska Vårdhem.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Ytterligare en firmabil utsatt för stöld

Skurup
Skurup

Under senare tid har Skånskan skrivit om att flera firmabilar utsatts för stöld runt om i kommunen.

Nu har polisen fått in ytterligare en anmälan om att en firmabil utsattes för stöld. En stöld som ägt rum på Morkullevägen i Skurup under förra helgen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Pyroteknik orsakade explosion i lägenhet

Skurup
Skurup Det var på onsdagskvällen som en smäll hördes från en lägenhet i Munkaholm i Skurup. Nu bekräftar kommunpolis Mikael Svensson att pyroteknik orsakade explosionen.

Vid 21.30-tiden på onsdagskvällen kontaktade en person en polispatrull som befann sig i närheten i Skurup och berättade om höga smällar från en lägenhet i Munkaholm i Skurup.

En man och en kvinna, som båda är födda i slutet av 1980-talet, greps misstänkta för allmänfarlig ödeläggelse i samband med explosionen. Något Skånskan tidigare skrivit om.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Moderaterna lämnar förslag om simhall

Foto: Stina Stjernkvist/TT
Skurup
Skurup Alla barn ska ha rätt till simundervisning. Det menar kommunstyrelsens ordförande Johan Bolinder (M) som nu föreslår ett bygge av en simhall i Skurup.

Inför förra valet lovade Moderaterna att en simhall skulle byggas i Skurup. Nu har Johan Bolinder lämnat ett förslag om att just en simhall ska upprättas på friluftsbadets område.

Det primära syftet med detta är, enligt Johan Bolinder, att säkerställa god simundervisning för skolungdomar i kommunen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Sport

Rydsgård nollat av Öja

Sport
Skurup
Fotboll Ola Severin-tränade Rydsgårds AIF fick inte alls spelet att stämma och åkte på en 0-3 (0-0)-förlust i torsdagens bortadrabbning mot Öja FF i division 4 östra Skåne.

– Jag är jättebesviken på vår prestation eller snarare brist på prestation, konstaterade Severin med knappa halvtimmens distans till matchen på Björkvallen.

– Vi slarvade för mycket i första halvlek där vi fick springa på en massa tappade bollar och det är naturligtvis inte så smart i den här värmen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Pandemin har utvecklat samarbetet på Svaneholm

Bertil Nilsson, ordförande Svaneholms Slott Andelsförening, Peter Persson, kökschef, Petra Jensen, restaurangansvarig, Bruno Lindqvist, ordförande i Västra Vemmenhögs fornminnes- och hembygdsförening och Mattias Jelvemark, delägare av restaurangen på Svaneholms slott blickar framåt mot en ljus sommar för slottet.
Foto: Max Holmgren
Skurup
Svaneholm Under pandemin har mycket på Svaneholm satts på paus. Ett faktum som inneburit att andelsföreningen, restaurangen och museet varit tvungna att utveckla nya gemensamma mål. Nu blickar de fram emot en sommar där slottet kan spänna musklerna.

– Utan att sticka ut hakan så kan jag säga att det aldrig har hänt så här mycket för våra verksamheter på en och samma gång, säger Mattias Jelvemark, delägare av restaurangen på Svaneholms slott.

Under torsdagseftermiddagen samlade representanter från slottets verksamheter till en gemensam pressträff för att berätta om sommarens nyheter. Trots att både restaurangen och museet upplevt en tuff tid under pandemin var de alla eniga om att de nu kommit ut starkare på andra sidan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

19-åringen påträffades med narkotika

Skurup
Skurup

En 19-årig man påträffade under onsdagskvällen med en bit hasch vid Munkaholm i Skurup. När polispatrull därefter gjorde en husrannsakan i mannens lägenhet hittades cirka 25 gram cannabis.

19-åringen är nu misstänkt för narkotikabrott i form av innehav.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL