Lund

Ingen rusning under avstängningens första dag

Den nya tunneldelen för södra stambanans fyra nya spår mellan Malmö och Lund står redo att skjutas på plats vid trafikplats Alnarp utanför Malmö. Under natten mot torsdagen började den befintliga bron att rivas.
Foto: Johan Nilsson/TT
Lund
Malmö
Skåne
MALMÖ Arbetet med att stänga av E6 för att riva den bro som ska ersättas är i full gång och hade under torsdagen framskridit som planerats. Omledningen av trafiken fungerade också som det var tänkt.

Sedan klockan 01.00 natten mot torsdagen är E6 avstängd vid trafikplats Alnarp. Vägen hålls stängd för att den sista av tre motorvägsbroar över spåren behöver byggas om för att kunna bygga ut järnvägen mellan Lund och Arlöv.

Första morgonen efter Trafikverkets avstängning av E6 flöt på som förväntat, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Redaktionen tipsar

E6 är stängd – så kör du

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Lund
Kävlinge
Skåne De långa köerna uteblev när E6 stängdes under torsdagen. Måndag är den första dagen med ordinarie arbetsvecka medan arbetet pågår och under morgonens rusningstrafik ringlade köerna redan långa.

– Vi vet att det kommer vara mycket trafik ute och ta längre tid att ta sig fram, säger Göran Holmberg verksamhets ansvarig på Trafikverket.

För att underlätta för trafikanter jobbar Trafikverket i nära samarbete med polis som kommer ha extra personal ute på vägarna.

– Vi på Trafikverket kommer också att ha flertalet assistansbilar på vägarna som kan hjälpa till med bensin, däckbyten och säkerheten, säger Göran Holmberg.

De räknar också med att trafikanter kommer att göra sitt bästa för att göra stängningen så smidig som mjöligt.

– Acceptansen har varit väldigt god tidigare. De flesta vet att det kommer att bli bättre när detta är klart.

Bäst är enligt honom att följa skyltningar och rekommendationer från Trafikverket.

Omledning:

Foto: Trafikverket

Södergående trafik förbi Malmö

Trafikplats Lomma–väg 103–väg 108–E22 trafikplats Lund S–E22 trafikplats Kronetorp.

Trafik in och ut ur Malmö

För trafik som ska in och ut ur till Malmö kommer Västkustvägen att vara öppen för trafik under avstängningen. Under avstängningen kommer trafiken vara dubbelriktad på rampen, vilket innebär att den norrgående trafiken kan använda rampen för att köra på E6. Avfarten under E6 är däremot stängd.

Norrgående trafik på E6, förbi Malmö

Trafikplats Kronetorp–E22 trafikplats Lund N–E6.02–Trafikplats Lund Flädie.

Trafik till och från Lomma

De som kommer från Lomma och ska ut på E6 norrut kör ut via trafikplats Lomma. För att ta sig söderut på E6, förbi Malmö, rekommenderas att köra ut på trafikplats Lomma och vidare på väg 103 sedan vidare till väg 108 och slutligen ut på E22 vid trafikplats Lund S.

För de som ska mellan Lomma och Malmö rekommenderar Trafikverket att ta Malmövägen. Detta för att undvika köbildningar.

Trafik från Bjärred

Kör ordinarie väg ut på E6 norrut. I övrigt gäller samma vägar som för andra trafikanter.

Trafik från Arlöv

Från Arlöv nås E6 norr via västkustvägen. Söderut nås yttre ringleden via Dalbyvägen. En alternativ väg är också via Lundavägen och Lund S.

Trafik till och från Åkarp

Trafik till och från Åkarp når E6 norr och söder via Lundavägen, Lund S och E22. Infarten till Åkarp från E6 kommer att vara helt stängd.

Trafik till och från Hjärup

För de som vill ta sig från Hjärup ut på E6 Norr går det att ta Lomma eller Lundavägen. Värt att notera är att vänstersväng från Lundavägen ut på 108 kommer att vara förbjuden.

För att nå E6 söderut från Hjärup gäller Lundavägen, Lund S.

Trafikverket menar också att det under rusningstrafik kan vara bra att ta alternativa vägra för att undvika köer.

Alternativa vägar:

Alternativ väg södergående

Kör tpl Flädie – E6.02 mot Lund – Norra ringen – E22 tl Lund N, E6 tpl Kronetorp

Alternativ väg norr/söder

Norrgående: Fortsätt på E22 norr genom tpl Lund N – tpl Gårdstånga – v 104 – v 110 – tpl Lundåkra

Södergående: Tpl Lundåkra – v 110 – v 104 – tpl Gårdstånga – E22 anslut till huvudomledning

Alternativ väg norrgående

Tpl Sunnanå – v 11 – väg 108 anslut till omledning från Trelleborg

Alternativ väg till/från Malmö centrum norrifrån/söderifrån

Kör Västkustvägen – Inre ringvägen – v 11 tpl Bulltoffta – E6 tpl Sunnanå och tvärtom.

Skåne

Risk för trängsel på bussar och tåg

Skåne
Skåne Skånetrafiken varnar för att stängningen av E6 kan orsak längre resetider och trängsel.

– Vi på Skånetrafiken vädjar till dig som verkligen måste resa att planera ditt resande ordentligt. Kan du undvika rusningstid så gör det och reser du mellan Malmö och Helsingborg finns tågen på Lommabanan att resa med för att avlasta den övriga tågtrafiken, säger Mats Ohlsson, senior verksamhetsutvecklare tåg hos Skånetrafiken.

Vissa bussar får ändrad körsträcka under perioden 13- 31 maj. Bussar som berörs är 132, 134, 138 och 139. Skånetrafiken varnar för att det kan göra att bussresor kan bli längre.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Avstängning i Malmö kan öka trafiken på Söderslätt

Ökad trafik på 108:an utanför Svedala kan bli verklighet när fordon leds om från E6/E20.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Svedala
Söderslätt
SVEDALA/TRELLEBORG När trafikplats Alnarp norr om Malmö byggs om och stängs av mellan den 13 och 30 maj förväntas trafiken öka på 108:an genom Svedala och Trelleborgs kommuner.

När E6/E20 stängs av och trafiken leds om på andra vägar när den stora bron ska lyftas på plats utanför Malmö kan det leda till ökad trafik och längre restid även för den som pendlar norrut på väg 108.

Som Skånskan berättat tidigare var det i oktober 2018 som Trafikverket byggde de två första nya broarna i trafikplats Alnarp. Nästa del i ombyggnaden är en ny bro över området för det nya järnvägsfyrspåret.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Stal smycken vid inbrott i lägenhet

Flera smycken stals vid ett bostadsinbrott i Lund i måndags.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Lund
LUND När bostadsinnehavarna var ute en kort stund mellan klockan 15 och 15.45 i måndags tog sig en eller flera tjuvar in i deras marklägenhet och stal flera smycken.
PREMIUM

Inbrottet skedde i en marklägenhet på Vattenverksvägen i Lund. Tjuvarna tog sig in genom att bryta upp en bakdörr till lägenheten. Väl inne letades bostaden igenom och bland annat en guldlänk och ett pärlhalsband stals.

En polispatrull gjorde en teknisk undersökning i bostaden efter inbrottet men i nuläget finns det inga misstänkta.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Försökte råna tonåring på tröja

Det var på Järnåkravägen i Lund som rånförsöket skedde.
Foto: Johan Nilsson/TT
Lund
LUND När en tonåring kom cyklande på Järnåkravägen blev han stoppad av en okänd ung man som gav honom tre sekunder på sig att ta av sig sin tröja. Rånförsöket misslyckades dock.
PREMIUM

Enligt offret var rånaren en kille i 15-årsåldern, cirka 175 centimeter lång och klädd i sportiga kläder, som stoppade honom på cykeln. Rånaren tog tag i hans tröja och uppmanade honom att ta av sig tröjan ”inom tre sekunder”.

Rånaren blev dock distraherad av något, kanske en förbipasserande, varför han sprang iväg från platsen. Tonåringen slog då larm till polisen om rånförsöket.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Lund

Vill ha fler parkeringshus

Parkering i Lund.
Foto: Arkivbild
Lund
LUND Fler parkeringshus i Lund och korttidsparkering i stadskärnan. Det är en del av byggnadsnämndens nya parkeringsstrategi.
– Tanken är att flytta långtidstrafiken från centrum, säger Klas Svanberg (M), ordförande i byggnadsnämnden.

Strategin går ut på att öppna upp plats för de som behöver parkera i staden. Parkeringen på centrala Lunds gator ska tidsbegränsas, och man ska kunna stå under längre tid i parkeringshus på promenadavstånd från centrum.

– Det ska vara möjligt för de som har svårt att röra sig eller de som har snabba ärenden i stan att stå centralt, men man ska inte kunna stå länge, säger Klas Svanberg (M).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Nämnden avvaktande om övertäckning

E22:s sträckning från Dalbyvägen till Tunavägen föreslås bli övertäckt med bostäder ovanpå. Men än så längre finns inga konkreta planer.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund Tekniska nämnden ska under sitt möte på onsdag behandla den föreslagna övertäckningen, för att möjliggöra bostadsbebyggelse, av E22. Politikerna ska dock inte fatta något beslut, utan rekommenderas av förvaltningen att översända den gjorda utredningen till kommunstyrelsen.

Frågan om en övertäckning av E22 väcktes genom en motion av Centerpartiets Lars V Andersson. I mars 2018 beslutade kommunfullmäktige att frågan skulle utredas. Detta har nu skett i ett samarbete mellan tekniska förvaltningen och stadsbyggnadskontoret.

En allmän slutsats i utredningen är att en tunnelförläggning av delsträckan mellan Dalbyvägen och Tunavägen skulle vara mycket positiv för staden som helhet och för närområdet i synnerhet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Succé för elittävling mitt i centrala Lund

Full fart i en match i beachvolleyboll
Foto: Petter Borna
Sport
Lund
Beachvolleyboll Susanna och Kristina Thurin samt Simon Bohman och Joel Andersson kunde titulera sig segrare då elittävlingen Euro Finans Master Lund avgjordes på Mårtenstorget i centrala Lund.

– Vilken helg. Vi summerar en fantastisk första Euro Finans Master Lund, det tredje stoppet på Swedish Beach Tour 2021, konstaterade Stefan Sjöström, lokal projektledare tillika klubbchef i Lunds VK.

Tvillingarna Thurin, som representerar 08 Beachvolley Club, tog säsongens andra seger på touren.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL