feature

Förvara de färska örterna rätt

Ta hand om dina gröna örter så får de längre livslängd.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
Mat
feature
PREMIUM

Får du ofta slänga kryddor eftersom de vissnar efter ett par dagar? Matkasseföretaget Hellofresh ger råd om hur du förvarar dem för att förlänga livslängden. Börja med att klippa bort dem från krukan – om de står i en sådan – och skölj. Lägg ut på en handduk och torka bladen försiktigt. Mjukare örter, som basilika och koriander, ställs i ett glas vatten som täcker stjälkarna. Sätt en återförslutningsbar påse över bladen. Förvara i kylen eller, om det gäller basilika, på köksbänken. Hårdare örter, som rosmarin och timjan, lindas in i fuktigt papper och läggs i ett stängt kärl i kylskåpet. Återfukta ibland. (TT)

"Syftet är att använda oraffinerade råvaror och se till att deras unika smaker blir tydliga i slutprodukten, för att försöka främja konsumtionen av råvaror som kommit i skymundan."
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Eldigt katalanskt lejon har fått kontakt

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature Cupra Leon är egentligen en lite eldigare version av spanska Seat, som i sin tur döljer en präktig tysk Volkswagen. Och precis som kusinen från Wolfsburg går det nu att få även det katalanska lejonet med sladd – till ett bra pris.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu.
Foto: Anders Wiklund/TT

Volkswagen var ju först ut med en modulerbar plattform (MQB), som kunde ändras på både längden och bredden, och man skulle kunna säga att spanska Leon storleksmässigt är något av en korsning mellan VW Golf och VW Passat. Något större än den förra och lite mindre än den senare. Under skalet är dock i stort sett allt likadant som i VW:s laddhybrider. Det gäller både Cupra Leon och Seat Leon.

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Foto: Anders Wiklund/TT

Förr var Cupra en tilläggsbeteckning på Seats lite sportigare modeller – numera är det ett eget varumärke.

Det skiljer 41 hästkrafter mellan Seat Leon e-Hybrid och Cupra Leon e-Hybrid – till den sistnämndas fördel – vilket ju inte är så hisnande. Däremot är vridmomentet desto mer kännbart. 400 newtonmeter i stället för Seats 250.

Inte heller skillnaden i pris är hisnande – man får ge 35 000 kronor extra för att få mer effekt och ett Cupra-emblem i grillen.

Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.
Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.
Foto: Anders Wiklund/TT

Utrustningsnivån är tämligen komplett redan i grundutförandet och eventuella extra tillbehör har jämförelsevis vettiga prislappar. Det är uppenbart att spanjorerna har tagit över tjeckernas (Skodas) roll som VW-gruppens lågprismärke. Trots att grejerna är lika bra.

Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.
Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.
Foto: Anders Wiklund/TT

Sittkomforten är utmärkt i Cupra Leon Sportstourer och det är lätt att fixa till en trivsam körställning, även om man är 1,90 meter lång. Köregenskaperna känns lite mer strikta än Seats, men så är chassisättningen också något uppstramad. Dessutom rullar bilen på gigantiska 19-tumshjul med extrema lågprofildäck (235/35), som ger ruskigt mycket vägbuller. I låga farter blir den också lite stötig, även om man väljer körläge Comfort.

På den digitala instrumenttavlan kan föraren läsa av laddning, räckvidd, medel- och momentan förbrukning av både el och bensin. Och mycket annat.
På den digitala instrumenttavlan kan föraren läsa av laddning, räckvidd, medel- och momentan förbrukning av både el och bensin. Och mycket annat.
Foto: Anders Wiklund/TT

I körlägena Sport eller Cupra blir det ännu mera ljud. Fast inte från hjulen eller motorn utan från en ljudgenerator. Fejkat motorljud alltså. Och det låter precis så – fejkat!

Instrumenteringen påminner om den i nya VW Golf där varenda knapp har ersatts av symboler på en digital pekskärm. Det ser ju elegant ut men är bitvis eländigt petigt, bokstavligen, speciellt om du ska köra bil samtidigt. Värst är den lilla smala och hala peklisten som sitter under (!) skärmen och där man ska ställa in kupétemperatur och radiovolym.

35-profilsdäck på 19-tumsfälgar hör inte riktigt hemma på en miljöbil. De ökar rullmotståndet och bullernivån.

Både den lilla 1,4-litersmotorn på 150 hästkrafter, elmotorn med 115 hästar och batteriet som levererar 13 kilowattimmar känns igen från flera andra bilmodeller från VW-koncernen. Man tar bara ut lite olika systemeffekt. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln anges till 5,2 mil. Det bästa resultat jag lyckades uppnå var 4,5 mil och då handlade det mest om stadskörning.

För den som mestadels kör några mil fram och tillbaka till jobbet om dagarna, och kanske till några släktingar eller bekanta på helgerna, finns mycket milpengar att spara. Under förutsättning att det går att ladda billig el hemma och kanske rent av gratis på jobbet.

Rolf Gildenlöw/TT

FAKTA

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid

Grundpris: 384 900 kronor (innan 26 344 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: bensin 0,14 liter/mil, el 1,59 kWh/mil (WLTP).

Batteri: 13 kWh.

Räckvidd på el: 52 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).

Kväveutsläpp: 11,3 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo. Synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 245 hästkrafter.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 780 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 500 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,66/1,80/1,46 meter.

Bagageutrymme: 470–1 450 liter.

0-100 km/tim: 7,0 sekunder.

Toppfart: 225 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Systemeffekten är 245 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg. Driftlägen: komfort, sport och cupra.

Ekonomi ++++ (4/5)

Jämförelsevis bra pris. 26 344 kronor i miljöbilsbonus, låg skatt och förväntat bra andrahandsvärde.

Miljö +++ (3/5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode. Sommartid är räckvidden på el nästan lika bra som utlovat. Återstår att hålla koll på hur elen produceras – el från kolkraftverk sabbar nästan hela idén med en laddbar bil.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Cupra Leon är byggd på Volkswagens MQB-plattform. Bra prestanda och trygga köregenskaper. Testbilen har 19-tumshjul som höjer förbrukning och bullernivå.

Säkerhet ++++ (4/5)

Alla väsentliga säkerhetssystem är standard. Vanliga Seat Leon fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest 2020 och det bör gälla även den laddbara Cupra-versionen.

Helhet ++++ (4/5)

Kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu? Cupra Leon e-Hybrid blir ett reellt hot mot den populära kusinen Skoda Octavia Combi iV. Rymlig, säker och bra köregenskaper. Miljöbilsbonus, låg skatt och starkt andrahandsvärde.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Mégane Sportstourer E-Tech

358 900 kronor.

158 hk. 30 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 52 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 178 km/tim, acceleration till 0–100 km/tim på 9,8 sekunder.

Bra pris, hög komfort men sämre prestanda. Inte lika distinkta köregenskaper som vår test-Cupra.

Skoda Octavia Combi iV

400 200 kronor.

204 hk. 25 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 63 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 220 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.

Samma plattform och drivlina som i Cupra Leon e-Hybrid men med ett lägre effektuttag, som också ger en längre räckvidd på el.

feature

Fyll formen med sommar

Sväng ihop en paj – bästa sommarmaten. Det finns en paj för alla smaker.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Sommartid är pajtid – perfekt mat för enkla middagar. Fyll en form med säsongens godsaker.
PREMIUM

Äntligen, äntligen börjar vaccinationerna få effekt så att man kan bjuda hem folk igen och umgås, åtminstone utomhus. Den här veckan har det serverats pajlunch ett antal gånger i det Gahnesiska hemmet. För paj råkar nämligen vara den ultimata bjudmaten. Lätt att förbereda, lätt att variera och lätt att tycka om.

En paj kan med fördel anpassas till vem som än må kvista över. Vegetarianer, fiskhatare, allergiker, kinkiga ungar och köttälskare – det finns en paj för alla. Och allra godast blir de om man gör dem själv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

58 procent äter vegetarisk mat minst en gång i veckan.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Vegetarisk trend stannar av

Att äta vegetarisk mat har stadigt blivit mer populärt under de senaste tio åren, enligt kommunikationsbyrån Food and friends årliga matrapport. Men i den senaste undersökningen stannar utvecklingen av. Nu uppger 80 procent att de är allätare – alltså att de äter det mesta, inklusive kött. Förra året var samma siffra 78 procent. Även andelen personer som äter vegetariskt minst en gång i veckan (58 procent) och andelen som definierar sig som vegetarianer (tre procent) ligger kvar på ungefär samma nivåer som förra året. 1 000 personer tillfrågades i rapporten. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Projekten som passar bäst på sommaren

Om vädret är stabilt blir takrenoveringen enklare.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature Sommaren är hemmafixets tid. Här följer några tips och trix för trädgårdspysslet och renoveringarna.
PREMIUM

Vissa slags renoveringar kan med fördel rivas av under den varma tiden på året.

Den digitala hantverkstjänsten Ireno tipsar om några sådana projekt:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Man ska ha husvagn – eller husbil?

Husbilar är flexibla, men kostar i många fall lite mer än husvagnar.
Foto: Shutterstock
feature
feature Förra året fick pandemin oss att semestra inom landets gränser i större utsträckning – och även i sommar är det Sverige som gäller för många. Allt fler drömmer om husvagn eller husbil. Men vilket av dessa frihetsredskap ska man välja?
PREMIUM

Friheten framför allt! För många som har husvagn eller husbil är det just att känna sig obunden som lockar mest.

–  Det handlar om att enkelt kunna komma iväg. Man kan ha med sig hemmet, låta allt stå färdigpackat och bara sticka när andan faller på. Och om man ska hälsa på släktingar är man inte till besvär. Man har ju sitt eget boende, säger Maria Andersson, redaktionschef för tidningen Husbil & Husvagn.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Smartstudies

Ökat intresse för läxhjälp i Skåne

SmartStudies Allt fler skånska familjer vill ha läxhjälp.

Det beskriver läxhjälpsföretaget SmartStudies som menar att intresset ökar i de flesta av de skånska kommunerna.

Fram till 2015 var det möjligt att få RUT-avdrag för läxhjälp. Men även fast RUT-avdraget för läxhjälp har avskaffats, så har det fortsatt funnits ett stort intresse för att anlita privat läxhjälp. SmartStudies är ett företag som särskilt profilerat sig på mattehjälp. SmartStudies identifierar att intresset för läxhjälp ökat avsevärt bland de skånska kommunerna, det gäller läxhjälp både för elever i grundskolan- och gymnasieskolan. Men SmartStudies får också in förfrågningar om att hjälpa elever med exempelvis tekniker för uppsatsskrivande, men även om att hjälpa elever med kurser på avancerad nivå på högskolor och universitet.

Undervisning både fysiskt och online

SmartStudies erbjuder både läxhjälp fysiskt, hemma hos eleven eller på ett bibliotek eller på annan plats. Men också digital studiehjälp, vilket det nu finns en stor efterfrågan på med anledning av Coronavirusets spridning. Det finns även elever och familjer som efterfrågar kombinationer av fysisk och digital studiehjälp. Ett annat företag som erbjuder mattehjälp både fysiskt och digitalt är Allakando, läs mer om Allakando läxhjälp här.

Läxhjälp som leder till förbättrade kunskapsresultat

Läxhjälp är en beprövad metod för att höja en elevs kunskapsresultat. Självstudier är bra, nyttigt och oundgängligt, men forskningen är samtidigt tydlig med att en av de viktigaste faktorerna för att en elev ska lära sig så mycket som möjligt i skolan är att den får tillbringa så mycket tid som krävs med en ämneskunnig lärare. Svenska elever har dessutom mindre undervisningstid än elever i jämförbara länder och läxhjälp kan på så sätt vara en möjlighet att få mer tid med en kunnig lärare. 9 av 10 av SmarStudies elever höjer sina betyg efter slutförd undervisning.

Privatlärare som kan ämnena och pedagogiken

En förklaring till att SmartStudies privatundervisning har varit så framgångsrik är att de har varit noggranna med att rekrytera de bästa privatlärarna. För att bli anställd som privatlärare, eller mattelärare, hos SmartStudies ska du genomgå en lång rekryteringsprocess som innefattar flertalet intervjuer, tester och en mycket noggrann referenstagning. SmartStudies ställer höga krav på att personen har en bra pedagogisk förmåga och djupa kunskaper i de ämnena som han eller hon ska undervisa i - för det är det som i slutändan avgör läxhjälpens kvalitet. Många av privatlärarna är studenter på framstående utbildningar på exempelvis Lunds Tekniska Högskola, Chalmers OCH Kungliga Tekniska Högskolan.

Ett upplägg som passar dig

SmartStudies anpassar ett upplägg på undervisningens som passar dig och din familj. Undervisningen kan ges i de allra flesta ämnena och oavsett var du bor i Skåne, eller var du bor i landet. Om du vill veta mer om SmartStudies läxhjälp, klicka här.

Motor

Fullstor Volvo V70 – i Lego

Legobilen under konstruktion, här med Davids riktiga Volvo V70 i bakgrunden.
Foto: David Gustafsson
Motor
feature
Motor Nya vätgasmackar planeras i Sverige, libanesiska Ev Electra släpper ny sportig elbil och David Gustafsson visar upp sin Volvo V70 i Lego. Det är lite av det nya i motorvärlden.
PREMIUM

De flesta barn har lekt med Legobilar, men de är sällan i fullskala. När David Gustafsson vann finalen av TV4:s program "Lego masters" i vintras belönades han med stora mängder Lego. Då bestämde han sig för att konstruera något riktigt stort – som både kan rulla och svänga.

–  För att göra av med bitarna tänkte jag att jag skulle bygga min egen bil i fullskala, som jag sedan jag var tio år sagt att jag ska göra en dag, säger han i ett pressmeddelande från ABS Wheels, som bistått med fälgar till Legobilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Sol, vind och vatten i Tornedalen

Rallarrosor finns det gott om längs vägarna i Tornedalen, som här strax norr om Kattilakoski.
Foto: Johan Öberg
Inrikes
Resor
feature
Inrikes En resa längs den svensk-finska gränsen i Tornedalen bjuder på vild natur, mäktiga forsar, renar och hjortron. Plus Sveriges mest udda världsarv och Norrbottens främsta handelsplats.
PREMIUM

Karesuando är Sveriges nordligaste samhälle. Längre norrut finns bara en handfull bebodda hus. Och Karesuando är startpunkt för vår resa söderut genom Tornedalen mot Haparanda.

Den vackra järnvägsbron över Torne älv i Haparanda.
Den vackra järnvägsbron över Torne älv i Haparanda.
Foto: Johan Öberg
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Första filmvisningen i Sverige var i Malmö för 125 år sedan

En skånsk biograf av det slag som på många håll växte fram i början av förra seklet. Nedanför filmduken ofta en pianospelande dam.
Malmö
Skåne
Kultur och nöje
MALMÖ Att det skulle bjudas på ”lefvande bilder” och Sverigepremiär av Kinematografen under den stora Nordiska Industri- och slöjdutställningen i Malmö sommaren 1896 var knappast något som långt i förväg var planerat.

I februari det året skrev Skånska Dagbladet att det på ett särskilt hörn av utställningsområdet, som sträckte sig mellan Kungsparken och nuvarande Östra Rönneholmsvägen, fanns planer på att uppföra en byggnad för en sommarvarieté. Någon sådan blev det dock aldrig. Ett varietéförbud var i görningen. Men, som det konstaterades i tidningen, ”blir det inte varieté så blir det åtminstone Edisons Kinetoskop, `framtidens skådespel´”.

Inte heller detta lilla tittskåp gavs det plats för inom utställningsområdet, men däremot för den nya och smått sensationella ”Kinematografen från Paris”, som här kom att förevisas för första gången i Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL