Ekonomi

Börsras i Tokyo efter teknikfrossa i USA

Nedåt på Asiens ledande börser. Arkivbild.
Foto: Ng Han Guan/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Tokyos Nikkei 225-index dök 3,1 procent under tisdagen. En orsak sägs vara måndagens utveckling på Wall Street, där framför allt techaktier gick dåligt.

Det bredare Topixindexet hängde med i fallet och backade 2,4 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Toshiba ber aktieägare om ursäkt

Toshiba ber om ursäkt. Arkivbild.
Foto: Koji Sasahara
Ekonomi
Ekonomi

Det japanska teknikbolaget Toshiba ber sina aktieägare om ursäkt och lovar att sparka två styrelseledamöter efter att det uppdagats att företaget försökt få hjälp av regeringen att påverka inför en omröstning i bolaget.

Händelsen inträffade i samband med stämman i fjol. En undersökning har visat att Toshiba försökt få hjälp att hindra aktivist-aktieägare att få igenom sina förslag.

– Vi ber våra aktieägare och andra intressenter om ursäkt för den oro och alla funderingar de gett uttryck för i samband med detta, säger Toshibas styrelseordförande Osamu Nagayama i ett uttalande.

Ekonomi

"Att misslyckas är en del av processen"

Spelföretaget King har vuxit enormt de senaste åren och flyttar i höst in i nya centrala lokaler i Stockholm. En av grundarna och företagets kreative chef, Sebastian Knutsson, säger att det har varit frustrerande att inte kunna sitta och jobba tillsammans under pandemin.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi Från pojkrum till finrum. Från en smal verksamhet till en ny svensk basindustri. Den svenska spelbranschen har gjort en häpnadsväckande resa de senaste årtiondena. Och få har lyckats bättre än företaget King.

De nya lokalerna, ett stenkast ifrån Sergels torg i centrala Stockholm, är än så länge folktomma. Pandemin gör att de drygt 700 i personalstyrkan får invänta hösten innan de kan boka mötesrum med namn från företagets spelframgångar.

– Någonstans behöver man fortfarande jobba som ett team och samarbeta i grupper och den dynamiken är så viktig. Att ha bra mötesplatser för de anställda kommer inte att försvinna. Det tror jag kommer stå sig även mer i hybrid-kontorslandskapen som kommer dyka upp lite mer efter corona, säger Sebastian Knutsson, en av Kings grundare.

Internationell standard

King är inte ensamma om att gå starkt bland svenska spelutvecklare. I början av maj kom IT&Telekomföretagen med en ny rapport som förkunnade att tech, där spel är en drivande kugge, är den nya svenska basindustrin. Enligt rapporten var techsektorns bidrag till BNP 281 miljarder kronor förra året, i samma storleksordning som de traditionella basindustrierna tillsammans.

Dubbelt fokus

Antalet människor som spelar "Candy crush" och företagets andra titlar per månad har minskat stadigt de senaste åren, enligt King är siffran för närvarande 258 miljoner aktiva användare. Den senaste årsrapporten anger dock 240 miljoner aktiva användare i slutet av 2020 – en nedgång med nära hälften från september 2015 då siffran skrevs till 474 miljoner användare.

Kings totala inkomster, där "Candy crush" står för den allra största delen, räknades dock förra året till 857 miljoner dollar. En uppgång med 117 miljoner dollar jämfört med 2019. Knutsson påpekar att företaget förmodligen hade kunnat lägga ännu mer krut på "Candy crush", i stället för att utveckla andra titlar.

– När vi gick publikt på börsen i och med succén med "Candy crush" frågade alla "vad är nästa grej? För det här kommer ju inte att hålla." Jag tror snarare att vi underinvesterade i Candy under den tiden. Vi var oroliga över att bli för beroende. Men när vi blev en del av Activision Blizzard förstod vi att det här är ett enormt franchise som vi kan fortsätta växa med i många år. Vi borde snarare ha dubbelt så mycket fokus på det än att hela tiden försöka lösa vad nästa stora grej ska bli.

Anpassningsförmåga

Att inte behöva lyckas med alla nya projekt har skapat en verklighet där anställda ibland jobbar på projekt uppemot ett år för att sedan få veta att planerna skrotas och att det är dags att byta riktning. Knutsson själv säger att den vardagen inte är ovanlig i spelbranschen, men att där det tidigare var vart fjärde projekt som blev något så läggs nu minst nio av tio planer ner.

– När vi tittar på spelutveckling har vi två olika delar. En som jobbar med att ta fram den nya grejen, där är det väldigt hög sannolikhet att man får försöka många gånger innan man ens får ut en sak som lyckas. Den andra delen driver en produkt som redan är otroligt framgångsrik. Beroende på var man sitter internt, och många har hoppat mellan de båda, så får man anpassa sig till olika miljöer. Om man går in med fel mindset är det tungt.

TT: Är det en lyx i sammanhanget att ni har råd att misslyckas?

– Spelbranschen överlag har varit lönsam länge, så vi har haft möjligheten att lära oss och våga chansa på saker som inte lyckas. Med många idéer som vi börjar utforska gör vi teamen medvetna om att “om ett år kanske vi lägger ner det här”. Det behöver inte betyda att de gjort ett dåligt jobb. Det behöver egentligen inte betyda att idén varit dålig heller. Men letar man efter fantastiskt sätter man en ganska hög ribba. Att misslyckas måste vara en del av processen, man lär sig och går vidare.

Marcus Alexandersson/TT

Kings nya lokaler innehåller självklarheter som arbetsplatser, toaletter och matsal. Skulle någon av de drygt 700 anställda få tråkigt i väntan på en ledig mikrovågsugn finns det bland annat 870 meter whiteboard att roa sig med.
Kings nya lokaler innehåller självklarheter som arbetsplatser, toaletter och matsal. Skulle någon av de drygt 700 anställda få tråkigt i väntan på en ledig mikrovågsugn finns det bland annat 870 meter whiteboard att roa sig med.
Foto: Henrik Montgomery/TT
För den King-anställde som vill ta en paus från spelutvecklandet finns det många möjligheter att ... spela på jobbet.
För den King-anställde som vill ta en paus från spelutvecklandet finns det många möjligheter att ... spela på jobbet.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Styrelserummet i Kings nya lokaler går i godisrosa. Den grälla paletten, influerad av företagets framgångsrika titlar med 'Candy crush' i spetsen, genomsyrar inredningen på alla sex våningar.
Styrelserummet i Kings nya lokaler går i godisrosa. Den grälla paletten, influerad av företagets framgångsrika titlar med "Candy crush" i spetsen, genomsyrar inredningen på alla sex våningar.
Foto: Henrik Montgomery/TT

FAKTA

Fakta: Sebastian Knutsson

Ålder: 52 år.

Bor: Bromma, Stockholm.

Knutsson var år 2003 med och grundade King. Han hade då redan varit med och grundat internetföretaget Spray. 2016 köptes King upp av speljätten Activision Blizzard för 5,9 miljarder dollar.

Spelar just nu: "It takes two" tycker jag är väldigt bra. Det blir mest PS5:an och mobilen. Lite "Resident Evil: Village" också, men det blir så intensivt. Nu under corona har jag börjat spela "Pokémon Go" igen. Jag och min fru går och raidar på kvällarna med andra vuxna. Det blir en kul grej när man ändå är ute och promenerar.

FAKTA

Fakta: King

Spelföretag vars största titel är "Candy crush". Ligger även bakom "Farm heroes", "Pet rescue", "Bubble witch" och "Crash on the run".

King har huvudkontor i London och Stockholm och därutöver studios och kontor i Malmö, Barcelona, Berlin, Malta, New York och San Francisco. Totalt har bolaget 2 000 anställda varav 800 sitter i Sverige.

Det nya huvudkontoret på Malmskillnadsgatan i Stockholm är 9 947 kvadratmeter stort spritt över sex våningar.

Ekonomi

Uppåt på Tokyobörsen

Tokybörsen steg på måndagen. Arkivbild.
Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Tokyobörsen öppnar handelsveckan med plussiffror, där ledande indexet Nikkei 225 stängde på plus 0,7 procent, och det bredare Topix gick upp knappt 0,3 procent.

Samma uppgång är det dock inte i Seoul, där Kospiindexet pendlar runt nollan i eftermiddagshandeln.

Många asiatiska börser håller stängt till följd av helgdag, däribland Hongkong, Taiwan och de i Fastlandskina.

Ekonomi

Leenden igen – danska munskyddskravet slopas

Statsminister Mette Frederiksen (S). Arkivbild.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix/TT
Ekonomi
Ekonomi Från och med i dag behöver man inte ha munskydd eller visir när man shoppar i Danmark.

– Det här är en dag som vi har längtat efter sedan augusti, när munskyddskraven infördes. Det blir så härligt att få leendena tillbaka i butikerna, säger Lars Aarup, kommunikationschef på Coop.

Även fackföreningen HK Handel gläds åt att anställda slipper munskyddskravet. Och är det några anställda som vill ha det, är förbundet säkra på att de kommer att få det.

– Det är viktigt att poängtera att man tar bort ett krav på munskydd. Man sätter ju inte i gång ett förbud mot munskydd eller visir i butikerna, säger Per Tønnesen vid HK Handel.

Vissa saker i butikerna kommer fortsatt påminna om att pandemin inte är över. Handsprit, avståndsmarkeringar i golvet och plexiglasskärmar kommer fortsatt att finnas på plats.

Munskyddskravet slopades efter ett beslut i förra veckan, efter hårda förhandlingar med nattmangling mellan regeringen och övriga partigrupper i folketinget, förutom populistiska Nye Borgerlige.

Det allmänna kravet som gällt upphävs i dag, den 14 juni. Den som står upp i kollektivtrafik måste däremot fortsätta ha munskydd till och med hela augusti.

Ekonomi

Tyskland och Australien samarbetar om vätgas

En anläggning för framställande av vätgas i Elsfleth i Tyskland. Arkivbild.
Foto: Hauke-Christian Dittrich/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Australien och Tyskland har undertecknat ett intentionsavtal om att samarbeta kring att ta fram vätgas, som av en del experter pekats ut som en möjlig energikälla för att ersätta fossila bränslen.

Enligt Tyskland handlar samarbetet om att importera vätgas som har producerats på ett hållbart sätt i "relevanta volymer", vilket ses som en viktig faktor för att landet ska nå sina klimatmål.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Tokyobörsen stiger

Tokybörsen stiger. Arkivbild.
Foto: Eugene Hoshiko/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Tokyobörsen öppnar handelsveckan med plussiffror, där ledande indexet Nikkei 225 stiger en tredjedels procent i förmiddagshandeln, medan det bredare Topix är upp knappt 0,2 procent.

Dystrare är det i Seoul, där Kospiindexet tappat en fjärdedels procent efter en timmes handel.

Många asiatiska börser håller stängt till följd av helgdag, däribland Hongkong, Taiwan och de i Fastlandskina.

Ekonomi

Musktweet får Bitcoin att stiga

Tesla-vd:n Elon Musk har stor påverkan på bitcoins kurser.
Foto: Hannibal Hanschke
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Tesla-vd:n Elon Musk har återigen fått bitcoinvärdet att öka, sedan han skrivit ett inlägg om den volatila kryptovalutan på Twitter.

Musk skrev att när det bekräftats att en rimlig andel av framställandet av valutan, så kallad mining, görs med hjälp av grön energi, så kommer Tesla återigen att tillåta transaktioner med bitcoin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

IMF-chefen varnar för klyftor i återhämtningen

IMF-chefen Kristalina Georgieva deltog på helgens G7-möte i Cornwall, England.
Foto: Steve Reigate AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Chefen för Internationella valutafonden (IMF), Kristalina Georgieva, varnar för ökade klyftor och problem med stora statsskulder och budgetunderskott i återhämtningen från pandemin.
Hon säger sig se allt mer tecken på att tillgången till vaccin avgör hur olika länder klarar sig.
PREMIUM

– Vi har varnat för farliga klyftor i återhämtningen. Färsk statistik bekräftar detta, men visar också att trenden fördjupas, säger hon på en pressträff i samband med avslutningen helgens G7-möte i Cornwall, England.

Oroad för inflation i tillväxtländer

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL