Motor

För bilföraren som vill ha en öppen relation

Lynk & Co är ett kinesiskt bilmärke som ägs av Geelykoncernen – samma som äger Volvo. Bilen går att köpa, även om de flesta lär abonnera.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Lynk & Co är bilmärket som vill vara som en prenumeration utan bindningstid. Den första modellen 01 är en Volvo XC40 i större kostym med längre el-räckvidd och lägre pris. Dessutom kan man dela bilen med andra.
PREMIUM

Som åttiotalist med några år kvar till 40 räknas jag fortfarande som ”millenial”. Vi lever mer uppkopplat än äldre generationer och tycks även ha större frihetsbehov. Jag erkänner att kravlösheten som hägrar i att kunna ha en bil månadsvis i stället för att teckna privatleasing känns lockande. 36 månader är tre år av mitt liv, vem vet var jag ens befinner mig om tre månader?

Induktionsladdning för mobilen är standard och via pekskärmen kan du ta dina bil-selfiebilder.
Induktionsladdning för mobilen är standard och via pekskärmen kan du ta dina bil-selfiebilder.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Fullstor Volvo V70 – i Lego

Legobilen under konstruktion, här med Davids riktiga Volvo V70 i bakgrunden.
Foto: David Gustafsson
Motor
feature
Motor Nya vätgasmackar planeras i Sverige, libanesiska Ev Electra släpper ny sportig elbil och David Gustafsson visar upp sin Volvo V70 i Lego. Det är lite av det nya i motorvärlden.
PREMIUM

De flesta barn har lekt med Legobilar, men de är sällan i fullskala. När David Gustafsson vann finalen av TV4:s program "Lego masters" i vintras belönades han med stora mängder Lego. Då bestämde han sig för att konstruera något riktigt stort – som både kan rulla och svänga.

–  För att göra av med bitarna tänkte jag att jag skulle bygga min egen bil i fullskala, som jag sedan jag var tio år sagt att jag ska göra en dag, säger han i ett pressmeddelande från ABS Wheels, som bistått med fälgar till Legobilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bästsäljare på el – inget för långfärden

På utsidan är det inte mycket som skvallrar om att det här är den laddbara versionen av VW Tiguan. Går man ett varv runt bilen hittar man förstås luckan till laddkontakten.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagen Tiguan räknas som den mest framgångsrika suven i Europa och är dessutom en av de mest sålda i världen. Den har alltså mycket att leva upp till när den nu också kommer med sladd och kontakt.
PREMIUM

I Sverige har VW Tiguan länge legat i topp i registreringsstatistik, både i sitt segment och totalt sett. Att den också skulle komma i en laddbar hybridversion var väntat.

Även om den elektrifierade drivlinan nu gör debut i Tiguan eHybrid känner vi igen den från flera av VW-koncernens många modeller. Kombinationen med den lite ålderstigna bensindrivna 1,4-litersmotorn på 150 hästar och elmotorn på 115 hästkrafter har vi tidigare kört i modeller från både Skoda, Cupra, Seat – och Volkswagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Långsiktigt bilägande billigast

En ny bil tappar en stor del av sitt värde under de första tre åren.
Foto: Nestor Rizhniak/Shutterstock
feature
Motor
feature Privatleasing med fasta månadskostnader kan kännas lockande när det har blivit dags att skaffa en ny bil. Men det riskerar att bli dyrt i längden. Så vad är mest förmånligt – köpa eller leasa? Tänk långsiktigt, råder Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
PREMIUM

En av de mest avgörande faktorerna för hur billigt eller dyrt ett köp blir i slutändan är innehavstiden.

–  Värdeminskningen står för den absolut största delen av bilens milkostnad – den är till och med dyrare än bränslet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på bilisternas konsumentorganisation M Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En 110-årig ikon gasar vidare

Att Örjan Smedjeborg köpte en Chevrolet Stepside var inte planerat utan mer en slump. Nu älskar han det ikoniska bilmärket och är ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.
Foto: Privat
feature
Motor
feature Klassiker! Ikon! Det finns många sätt att beskriva Chevrolet. Det amerikanska bilmärket är ett av världens mest kända och har byggt många älskade modeller. I år fyller det 110 år.
PREMIUM

Sportåket Corvette, muskelbilen Camaro och familjevagnen Impala är några av Chevrolets klassiska modeller. Samtliga byggdes under bilismens gyllene era, runt mitten av förra seklet.

–  Chevrolet gjorde smidiga bilar som är lätta att meka med. Men de ska helst komma från 1950-talet. Efter 1965 blev de ointressanta och var inte längre snygga, tycker Örjan Smedjeborg, ordförande för Classic Chevy Club of Sweden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Här är påvens nya miljöbil

Interiören i den nya elsuven kommer från återvunna material.
Foto: Fisker
feature
Motor
Feature
PREMIUM

I Vatikanstatens garage står många specialbyggda fordon med kupoler av skottsäkert glas. Nästa tillskott blir en batteridriven elsuv från det lilla danskägda bilföretaget Fisker. Påve Franciskus har ett stort miljöintresse och åker gärna kommunalt emellanåt – vilket inspirerade grundarna att skänka ett exemplar av sin kommande modell Ocean. Den nya specialbyggda Påvemobilen levereras under nästa år. Sedan tidigare står redan ett par miljöbilar i garaget: en bränslecellsdriven Toyota Mirai, en Nissan Leaf och en Renault Kangoo. (TT)

Osäker brandorsak i elbilar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

feature

Swase går på bilmaskerad

Förutom emblemen och skärmen i fronten är det inget som skiljer Swace från originalet Toyota Corolla.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
Motor
feature Suzuki breddar sitt modellutbud genom ett samarbete med Toyota. Nya Swace är en Corolla fast med lösmustasch. Det innebär snål hybriddrift och generösa innerutrymmen. Vi hoppar in bakom ratten med en fråga: Varför erbjuder man samma bil, fast till ett högre pris?
PREMIUM

Fotografen luras inte av förklädnaden och misstar Swace för en Corolla. Det är inte konstigt. I grunden är det samma bil, som byggs på samma fabrik. Skillnaderna är små. Suzuki har givit fronten en annan inramning, i övrigt är det bara emblemen som skiljer bilarna åt.

Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Pekskärmen går att manövrera med knappar. Tyvärr saknas navigation.
Foto: Anders Wiklund/TT
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En suv med fokus på de mjuka värdena

Det tar drygt två timmar att ladda batteriet från en laddbox och drygt sju timmar från ett vanligt vägguttag. Bilen kan köra upp till 55 kilometer på el.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Citroëns första laddhybrid är en suv som kommer långt på att vara annorlunda. C5 Aircross bjuder på hög komfort med generösa och flexibla innerutrymmen. Ett fulladdat batteri tar dig upp till 55 kilometer på el innan bensinmotorn tar vid.
PREMIUM

De runda, mjuka formerna skvallrar om bilens karaktär – den komfortabla fjädringen är bilens främsta styrka och svaghet. Som laddhybrid säljs C5 Aircross med framhjulsdrift i två utrustningsnivåer – Feel och Shine Exclusive. Den förstnämnda kostar 453 900 kronor och den senare 494 900. Det är saftigt för en Citroën. Nu säljs C5 Aircross till kampanjpris med avdrag på upp till 80 000 kronor, och räknar du även bort klimatbonusen på 25 000 kronor, kan rabatten bli 100 000 kronor.

Under skalet har man parat ihop en elmotor på 110 hästkrafter med en 1,6 liters bensinmotor med 180 hästkrafter – tekniken finns redan hos koncernsyskonet Peugeot 3008. Helheten känns alert och övergången mellan bensin- och eldrift är smidig. Men mer viktigt i en laddhybrid, tycker jag, är att bilens karaktär inte ändras alltför mycket när bilen körs enbart på den ena energikällan. Citroën har fördelat kraften bra mellan el- och bensindrift.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

Bussen som sände Sveriges VM

Att bussen är högerstyrd underlättar på smala grusvägar. Saknaden av styrservo är förstås ett minus. Den sexcylindriga förkammardieseln på 110 hk är stark, men inte snabb.
Foto: Thomas Sjölund
Motor
feature
Motor Ola Jonsson har det perfekta stället för att njuta av sommarens EM-slutspel i fotboll: Sveriges Televisions gamla sändningsbuss från fotbolls-VM i Sverige 1958 – En Mercedes-Benz 321.
PREMIUM

Ola Jonsson, från Vannsätter utanför Söderhamn, köpte bussen i juni 1997, mer eller mindre av en slump. Han var på en kurs i Nyköping. I en paus satt han och bläddrade i dåtidens stora annonsorgan, Gula Tidningen.

–  Bussen fanns till salu i Vallentuna och jag blev intresserad. Mest för att det var en Mercedes och jag letade efter just en sådan att ha som husbil. Att den varit OB-buss vid vårt fotbolls-VM var en glad överraskning, säger Ola.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL