Kultur och nöje

Vardagstristess som förhäxar

Tillsammans för alltid på Malmö dockteater.
Foto: Elin Aldén
Kultur och nöje
Scen/recension Gunilla Wedding har sett Malmö dockteaters nya föreställning Tillsammans för alltid.

Ett medelålders dockpar och ett lite odefinierbart dockdjur på scenen, en tekniker vid ett mixerbord och så fyra personer i publiken placerade i sköna, röda fåtöljer på rejält avstånd från varandra. Coronasäkerheten är definitivt hög när jag upplever teater live för första gången på många månader. Bara den känslan, att få ta del av scenkonst på riktigt igen, räcker långt men Tillsammans för alltid är också en föreställning som efter hand fångar mig i ett slags förvånat beroende.

Birgitta i Tillsammans för alltid.
Foto: Elin Aldén

Förvrängning av det vardagliga

Dockparet, Arne och Birgitta, är placerade på ett litet podium. Birgittas smala fötter dinglar nedanför podiet medan Arne bara är en grov överkropp. Djuret är placerad på en filt, kopplat till en respirator, försett med blöja och ger bara vid ett fåtal tillfällen något livstecken i från sig. Det är en både vardaglig hemmascen och en absurd förvrängning av det vardagliga.

I första akten är Arne och Birgitta är på väg någonstans, oklart var, men fastnar i ett förvirrat fragmentariskt samtal och kommer ingenstans. Replikerna dem emellan är obegripliga ljud men översätts till text på en skärm bakom dem, där de också själv finns med uppförstorade vilket gör att blicken nästan mer hamnar på skärmen än på dockorna och att man lite som förhäxad följer replikerna som växer fram.

När orden tar slut och teknikern laddar för akt två har egentligen ingenting hänt men på något sätt har vi lärt känna paret genom det de säger och dragits in i deras ganska meningslösa vardagstristessamtal där det ibland bränner till av något angeläget - en gammal oförrätt, en förolämpning, en sorg, en längtan.

I akt två sitter de kvar på samma sätt men nu framför kvällens nyhetssändning och medan det blåa tv-ljuset reflekteras över deras dockansikten fortsätter samtalet på samma sätt. Liksom i akt tre där de är på väg att lägga sig och göra sig redo för nästa dag.

Arne i Tillsammans för alltid.
Foto: Elin Aldén

Titel som fångar

Arne och Birgittas repliker plockas ur en databas av 50 000 repliker som manusförfattaren och serietecknaren Pontus Lundkvist har skrivit. Vilken replik som följer på vilken styrs av algoritmer baserade på bland annat ordassociationer och personliga egenskaper hos dockorna. Därför blir inte heller någon föreställning av Tillsammans för alltid lik den andra - även om tre akts-ramen är den samma varje gång.

Föreställningens titel fångar på många sätt den här upplevelsen. Tillsammans för alltid kan tolkas så väl olycksbådande och hotfullt som tryggt och kärleksfullt och alla de där tolkningarna finns i samtalet som Arne och Birgitta för med, eller kanske lika ofta förbi, varandra. Som åskådare vill man sitta kvar och följa deras händelselösa liv dag efter dag för att på något sätt få ett grepp om deras liv. Man vill veta vad det är med Birgittas sorg över Zina, varför det luktar bränd peruk i lägenheten, vart de är på väg, vad Arnes starka svartsjuka egentligen kan leda till och var all hans bitterhet kommer från?

Under ytan

Jag tumlar ut i vårljuset efter en timme i Arnes och Birgittas lilla trånga värld och bär deras obegripliga röster med mig. Liksom banala repliker som: ”Man får ta det onda med det goda.”, ”Lagom är bäst.” och ”Allt har med allt att göra.” liksom de betydligt mer absurda som ”Jag är sugen på en ovanligt lång korv nu.” eller ”Det luktar bränd peruk.”. På många sätt är Arnes och Birgittas vardag som alla andras. Den rullar på i till synes förutsägbara spår, kanske speciellt just nu i coronatider när vi alla liksom Arne och Birgitta inte kommer iväg någonstans. Men under ytan finns så mycket mer. Hos alla.

FAKTA

Teaterrecension

Scen

Tillsammans för alltid

Scen: Malmö dockteater, onsdag 5 maj

Manus, regi, scenografi: Pontus Lundkvist

Animation, programmering: Tom Karlsson

Dockmakare, animation: David Wätte

Ljudsättare: Daniel Eriksson

Ljusdesign: Olivia Grefve

Röster: Miriam Kaukosalo & Pontus Lundkvist

Tekniker: Anna Hausenkamp

Kultur och nöje

Bond-skådespelaren: Jag är som ett djur

Léa Seydoux spelar dels i Bondfilmen 'No time to die' och har dessutom en roll i Wes Andersons 'The French dispatch'. Arkivbild.
Foto: Taylor Jewell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den franska megastjärnan Léa Seydoux är just nu dubbelt aktuell på bio – och njuter av de tvära kasten. Hon har den kvinnliga huvudrollen i den nya Bondfilmen och är ett av de kända namnen i Wes Andersons komedi "The French dispatch".

Steget mellan multimiljondollaraction i "No time to die" och underfundig Wes Anderson-komedi kan tyckas långt. Och i en Zoom-intervju konstaterar Léa Seydoux att hon alltid anpassar sig till den regissör hon arbetar med.

– Jag har en stark överlevnadsinstinkt. Jag är som ett djur, säger hon och skrattar.

– När jag arbetade med Kechiche och gjorde ”Blå är den varmaste färgen” ville jag bli en Kechiche-skådespelare. När jag arbetade med Wes ville jag bli en Wes-skådespelare. Jag försökte hitta deras takt, deras rytm.

På bara några år har Léa Seydoux blivit den definitivt hetaste av alla unga franska skådespelare. Sitt internationella genombrott fick hon med den kontroversiella Cannes-vinnaren ”Blå är den varmaste färgen”, sedan dess har hon uppmärksammats inte minst för att hon i två Bond-filmer har spelat Bonds kärlek Madeleine.

– En Bond-brud brukade vara ett sexobjekt, men inte minst Daniel Craig bidrog till att ändra på det. Madeleine är stark, på många sätt Bonds jämlike. Hon är inte en Bond-kvinna såsom de var förr, då de bara var där för att tillfredsställa Bonds sexualitet. Madeleine är mycket mer intressant och komplex.

Skrevs för henne

Sin första roll för Wes Anderson gjorde hon i ”The grand Budapest hotel”. Det var en liten roll, den i nu bioaktuella ”The French dispatch” är större, och hon tror att Anderson skrev den direkt för henne. Filmen är en hyllning till journalistiken, den berättas i ett ofta halsbrytande tempo, och i en av sekvenserna är Seydoux med som nakenmodell.

– Allra först är hon helnaken, hon blir objektifierad, hon är någon som ska väcka begär. Men sedan tar hon på sig sin uniform, och kontrasten mellan nakenhet och kläderna ger henne så mycket makt. Det är hennes beslut. Hon är tuff och sårbar samtidigt. Jag älskar den kontrasten.

När hon spelar in en nakenscen vill Léa Seydoux alltid se vad som filmats för att kunna godkänna det i efterhand.

– Så vad som syns på vita duken, det är mitt beslut, säger hon.

"Kan vara oroande"

Wes Anderson är känd för sin speciella, mycket medvetna stil, vilket ger skådespelarna mindre möjligheter att improvisera och känna frihet. Seydoux tycker att detta ibland kan vara bra.

– Om det är begränsningar så kan man hitta frihet i det. Om det bara finns möjlighet att göra en sak, då måste man hålla sig till det som är skrivet. Vissa regissörer vet inte vad de vill, det kan vara oroande, det gör jobbet svårare.

Hon arbetar mest i hemlandet Frankrike och framhåller att ”jag är väldigt fransk men jag känner inte att jag tillhör något land”.

– Jag älskar att arbeta överallt, att jobba på engelska, att filma i USA. Jag tillhör filmen, jag känner mig bekväm med att arbeta med allt och överallt. Filmen är mitt hem.

Gunnar Rehlin/TT

Léa Seydoux tillsammans med Benicio del Toro i 'The French dispatch'. Pressbild.
Léa Seydoux tillsammans med Benicio del Toro i "The French dispatch". Pressbild.
Foto: Disney/20th Century Fox
Daniel Craig tillsammans med Léa Seydoux i 'No time to die'. Pressbild.
Daniel Craig tillsammans med Léa Seydoux i "No time to die". Pressbild.
Foto: Nicola Dove

FAKTA

Fakta: Léa Seydoux

Ålder: 36 år.

Familj: Sambon Henri Meyer, sonen George.

Bor: I Paris.

Yrke: Skådespelare.

Tidigare roller i urval: "Inglorious basterds", "Robin Hood", "Mission impossible – Ghost protocol", "Blå är den varmaste färgen", "The grand Budapest hotel", "The lobster", "Spectre".

Aktuell i: "No time to die" och "The French dispatch" som har premiär den 22 oktober.

Kommande: David Cronenbergs "Crimes of the future".

Kultur och nöje

Tio ljuddramer ska ge samtida insikt

Kultur och nöje
Kultur och nöje Ådalen 1931 fram till Drottninggatan 2017 – via Teckomatorp och Estonia. Sveriges Radio Drama producerar nu en stor ljuddramasatsning utifrån händelser som man menar har förändrat Sverige.

Med start 12 november kommer projektet "Före – efter" att portioneras ut under två och ett halvt år. Först ut är "Före–efter Drottninggatan 2017" respektive "Före–efter Bulltoftakapningen 1972". Just flygplanskapningen ger en bakgrund till det kommande kriget på Balkan men också till händelser i Sverige, framhåller Moa Gammel, konstnärligt utvecklingsansvarig på Sveriges Radio Drama.

– Inga brytpunkter sker i ett vakuum utan i en kontext. Till exempel så får man en bakgrund till orsakerna till de såriga slitningarna i forna Jugoslavien i Bulltoftakapningen, en händelse som även gav upphov till de antiterroristlagar som instiftades av Palme och som fortfarande är praxis i dag, allt hänger ihop.

Varje historisk händelse skildras i serier på fyra till sex avsnitt, skrivna av författare som exempelvis Bengt Ohlsson, Henrik Bromander och Katarina Wennstam. Valen av händelser är inte gjorda av historiker utan utifrån de tillfrågade manusförfattarnas preferenser.

– Det finns otroligt många brytpunkter under den här tidsaxeln. Vi utgick ifrån vad manusförfattarna skickade in och vad de brann för att berätta. Henrik Bromander till exempel ville skriva om en man som blir besatt av att hämta tillbaka sin frus kropp från Estonia.

Rörlig inspelning

Ljuddramerna är till skillnad från den tidigare radioteatern inspelad på liknande sätt som filmen – fast med ljud i stället för bild. Inspelningarna är rörliga och sker ofta ute på plats, inte med stillastående skådespelare framför en mikrofon i studio. Allt för att få ett mer naturalistiskt ljud och tonfall. "Före-efter"-serierna är samhällsdramer inspirerade av verkliga händelser men med fiktiva karaktärer, framhåller Moa Gammel.

– Vi har velat bygga dramer som skildrar hur människor runt omkring påverkas.

Henrik Schyffert ska regissera ljuddramat om Nya Karolinska. "Före-efter Anna Lindh 2003" regisseras av Helena Bergström och handlar om Anna Lindhs politiska arv mer än om själva mordet.

– Annars är det så lätt att hon blir ihågkommen som ett mordoffer när hon egentligen var en politiker som skulle bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Vi lyfter fram hennes arv genom hennes tal och den hon var som politiker. Jag ville undersöka hur individerna runt henne påverkades av tragedin och av ett samhällstrauma.

Ambitiöst projekt

Moa Gammel beskriver "Före-efter" som "ett otroligt ambitiöst projekt. Varje avslutad serie ska också följas upp med ett samtal som journalisten Johar Bendjelloul leder med forskare och experter kring respektive händelse.

– När man lyssnat klart på säsongerna ska man förstå hur händelser som inträffade då påverkar oss än i dag och hur vi alla behöver få djupare insikt om vårt förflutna för att förstå vår samtid, säger Moa Gammel.

Erika Josefsson/TT

FAKTA

Fakta: "Före-efter"

"Före–efter Drottninggatan 2017" – släpps hösten 2021

"Före–efter Bulltoftakapningen 1972" – släpps hösten 2021

"Före–efter Estonia 1994" – släpps våren 2022

"Före–efter Anna Lindh 2003" – släpps våren 2022

"Före–efter Nya Karolinska" 2010

"Före–efter Ådalen 1931"

"Före–efter Peter Mangs 2009"

"Före–efter Pensionssvindeln 2013"

"Före–efter Giftskandalen 1975"

Kultur och nöje

"VIP-personerna" försvarar sitt agerande

'K-dramat' 'Squid Game' erövrar världen, de amerikanska skådespelarna får kritik för sina insatser. Pressbild.
Foto: Youngkyu Park/Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Squid game" tar världen med storm och hyllas både för manus och skådespelarprestationer – med vissa undantag.

"K-dramat" "Squid game" är världens för närvarande mest omtalade tv-serie. Det våldsamma koreanska dramat som blandar barndomsnostalgi med ond bråd död, har överträffat alla förväntningar och blivit den mest framgångsrika serien i Netflix historia.

Huvudrollsinnehavarna har blivit globala stjärnor, men en fråga som upptar både fans och tv-skribenter runt om i världen är varför ”VIP-personerna” – de sex engelsktalande, maskbärande miljardärer som betraktar händelserna på avstånd och slår vad om resultatet av blodbadet – både är usla skådespelare och pratar en engelska som låter som om den vore hämtad från Googles översättningstjänst.

Produktionsbolaget har hittills inte velat kommentera saken, men på sociala medier spekuleras det om att det dåliga skådespeleriet är en medveten taktik från filmskaparna för att jämföra hur östasiater framställs i amerikanska filmer.

Stolpig dialog

Nu har brittiska The Guardian djupdykt i frågan och spårat upp männen bakom maskerna. John D Michaels, VIP-person nummer 1 i serien, är en amerikansk man i 50-årsåldern som de senaste fem åren försörjt sig som skådespelare i Sydkorea.

Han säger att de utländska aktörerna ofta får en dialog som översatts av någon som inte heller är infödd korean eller ibland även av Google och att det därför kan det låta onaturligt och stolpigt.

– Även om skådespelarna har friheten att fixa till en klumpig dialog, händer allt oftast i sista minuten. Vi har heller inte manus för resten av serien, vi får bara våra scener och har ingen aning om tonen, säger han.

Uppfinner karaktärerna

VIP-person nummer 2, Daniel C Kennedy, betonar att det just är det som är problemet på "Squid game".

– Vi fick scenerna utan sammanhang vilket innebar att vi var tvungna att hitta på våra egna historier för rollerna – karaktärer som de beskrev för mig som "totala idioter" och "hänsynslösa miljonärer".

– Vi hade dessutom på oss tunga gipsmasker och satt på soffor mer än sex meter från närmsta motspelare. Vi var alla tvungna att ropa ut våra repliker rakt ut i luften, vilket bidrog till den konstiga intoneringen, säger han.

Kristina Erkenborn/TT

Kultur och nöje

Hälsoproblem stoppar Celine Dions Vegasshow

Celine Dion har problem med musklerna och får skjuta på premiären av sin show i Las Vegas. Arkivbild.
Foto: Richard Shotwell/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Celine Dion tvingas skjuta på nypremiären av sin show i Las Vegas på grund av "allvarlig och ihållande muskelkramp", meddelade hon på tisdagsmorgonen enligt amerikanska medier.

Showen "Taking chances" skulle ha haft premiär den 5 november, men de "oförutsedda medicinska symptomen" hindrar stjärnan både från att repetera och uppträda.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Serieroman nomineras till Augustpriset

Årets nominerade till Augustpriset. Kjell Espmark, som nominerats i den skönlitterära klassen, var inte på plats när bilden togs.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje För första gången någonsin nomineras en serieroman i Augustprisets skönlitterära kategori. Unga samers liv och en bok om exilens trauma lyfts också fram i årets nomineringar.
PREMIUM

Mats Jonsson väger sin tjocka serieroman "När vi var samer" i handen och deklarerar att han är förstummad över att vara nominerad till Årets Augustpris.

– Att det är en serieroman som nomineras i den skönlitterära kategorin, det är något som vi i seriebranschen har arbetat för i decennier. Det har kommit så många bra serieromaner år efter år och till slut har vi brutit igenom, säger han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Spincasino.se

Sverige agerar annorlunda än omvärlden i corona-tider!

Spincasino.se Många delar av världen står och gapar över hur få åtgärder vi i Sverige har gjort i jämförelse med omvärlden när det kommer till covid-19 pandemin. Många länder har undrat om Sverige är ute efter att göra sig av med sina egna invånare och att vi kan klassas som ansvarslösa. Trots detta så fortsätter vi svenskar att ta det relativt lugnt och de allra flesta tycker inte att det är kul och vill helst att allt ska bli som vanligt, men alla hjälps åt och gör det bästa av situationen.

Svenskarna tycks lita på sina medmänniskor

Vad beror lugnet vi bär på egentligen, när resten av jorden skakar av rädsla? En teori kan vara att vi i Sverige är väldigt solidariska och hjälps åt när det gäller och har tillit till varandra. Vi har dessutom levt väldigt bra så alla generationer som lever idag har varit fria från krig och fattigdom. Länder som har misär nära i sina minnen tenderar att reagera starkare i krissituationer, vilket inte alls är konstigt.

Vi svenskar litar på att de som är sjuka håller sig hemma och gör även detsamma själva om vi har symptom. Vi hjälper våra familjemedlemmar att handla om de är sjuka och luft-kramas från 2 meters avstånd för att inte råka smitta varandra även då vi inte ens har symtom själva, bara för att vi vill skydda våra älskade familjemedlemmar i riskgrupperna. Vissa tanter sitter i dörröppningarna i hyreshusen och stickar tillsammans. Mormödrar skickar brev till sina barnbarn som barnen får svara på i väntan på att snart återförenas igen. Det är något väldigt älskvärt över vår tillit till varandra och vår tro på att “allting ordnar sig alltid” är stark även i svårare tider!

Saker att göra under karantän:

1. Lär dig något nytt - Varför inte använda tiden till något vettigt och googla eller youtuba jordens historia eller deep-diva i något som du vill lära dig mer om som t.ex matlagning, odling, pyramiderna i Egypten, kvantfysik - ja bara fantasin sätter gränser.

2. Spela spel - Varför inte ta fram gamla sällskapsspel eller spelen du spelade när du var liten? Kanske har du ett super Nintendo som ligger och skräpar och är laddad för lite Mario? Eller spela något från datorn eller satsa på att snurra några spins online.

3. Meditera - stäng av ljuden och låt ditt sinne vila, sätt dig ner, gärna i soluppgången och lyssna på ljudet från naturen. Kanske kan du höra fåglarna kvittra, en bäck som porlar. Sätt dig i stillheten och var mottaglig en stund och låt dig själv slappna av i både knopp och kropp.

4. Skaffa en ny hobby - Släpp Netflix för en stund, varför inte skaffa en ny hobby där du kan uttrycka dig? Det kan vara allt från sång, dans, konst, matlagning, sy, skapa smycken etc. Att skapa gör oss lyckliga!

5. Plantera blommor - Det är äntligen vår och det är dags att förodla alla grönsaker och örter inför sommaren. Eller varför inte plantera om och ta sticklingar på redan existerande växter i hemmet? Att sätta händerna i jord har vetenskapligt visat sig vara lugnande och helande för oss - vad väntar du på? Back to nature!

Kultur och nöje

För trångt Augustnålsöga för Kerstin Ekman?

Gunilla Wedding
Foto: Privat
Kultur och nöje
Augustkrönika Tidningens kulturchef Gunilla Wedding saknar Löpa varg bland årets Augustnomineringar

Först Nobelpriset och sedan Augustnomineringarna. Hösten är full av utmaningar när det kommer till att försöka sig på smarta och någorlunda kunniga gissningar kring vilka som blir årets stora och omdiskuterade litteraturpristagare.

Nobelpriset gick definitivt inte bra vad gäller gissandet för min del men det gjorde det nog inte för så många andra heller. I stället bjöd det på ett författarnamn som skapade stor nyfikenhet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Det var en plötslig inspirationsexplosion”

Matilda Modig från Lund är nominerad till lilla Augustpriset.
Foto: Privat
Kultur och nöje
Augustnominering 19-åriga Matilda Modig från Lund är en av de sex nominerade till årets lilla Augustpris.
– Jag fick idén när jag var ute på en vandring i skogen i Småland, berättar hon om sin text Bykefloa,

Med Bykefloa blir det tredje gången gillt för Matilda Modig, två gånger tidigare har hon skickat in texter till lilla Augustpriset.

– Om man jämför den här texten med dem jag skickat in tidigare så kanske den här, även om den utspelas i dåtid, tar upp ganska aktuella frågor på ett annat sätt. Sedan är texterna samtidigt lika eftersom jag arbetat med att man får läsa in mycket mellan raderna i alla, berättar hon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Hittade rätt i historisk tid

Johan Rundberg med sin Augustnominerade barn- och ungdomsbok Nattkorpen.
Foto: Andreas Sundbom
Kultur och nöje
Kultur och nöje När mobilen han glömt stänga av ringde oavbrutet tänkte Johan Rundberg ”Augustpriset”, men slog det snabbt ifrån sig. – Man förväntar sig ingen nominering, även om man hoppas, säger författaren, som har sina rötter i Knislinge.

Johan Rundbergs flyktiga tanke, i skolan där han var på besök i en klass, visade sig dock stämma och det är en glad författare som svarar i telefonen efter att nomineringarna till årets Augustpris tillkännagetts. HansNattkorpen är en av de sex titlar som nominerats i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok.

— Det känns fantastiskt. Jag är väldigt glad och överraskad, men det har nog inte riktigt sjunkit in ännu.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL