Ekonomi

Swedbank varnar för turbulent börssommar

Swedbank varnar för en skakig börssommar.
Foto: Courtney Crow/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Räkna med en skakig börssommar. Det varnar Swedbank för i sin nya investeringsstrategi.
PREMIUM

Stockholmsbörsen har rusat drygt 17 procent sedan årsskiftet. De närmaste månaderna kan det dock ske en avmattning och med betydligt mera turbulens än tidigare, bedömer Swedbank.

"Rädsla för minskade stimulanser och inflationsoro kan få aktiemarknaderna att bli mer skakiga under sommaren. Men det är för tidigt att blåsa av uppgången på aktiemarknaden ur ett lite längre perspektiv. De grundläggande faktorerna för fortsatt optimism på aktiemarknaden finns fortsatt där, skriver bankens aktiestrateg Mattias Isakson i rapporten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmsbörsen vände till plus

Stockholmsbörsen steg något på måndagen. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen backade vid öppning på handelsveckans första dag, men det breda OMXS-indexet hämtade sig och stängde på plus 0,1 procent.

Två tredjedelar av storbolagen gick upp. Bland vinnarna fanns flera verkstadsbolag. I topp på OMXS30-indexet återfanns SKF och Sandvik som båda steg 2,5 procent. Gruvbolaget Boliden klättrade 1,7 procent och lastbilstillverkaren Volvo ökade 1,5 procent.

Nedåt drog bland andra mätteknikbolaget Hexagon, som backade 1,6 procent, och spelbolaget Evolution Gaming, som tappade 1,5 procent.

I Asien var det blandat: Tokyobörsen stängde uppåt, medan minerna i Hongkong och Taiwan var mer surmulna.

På de europeiska storbörserna var rörelserna små. FTSE100-index i London tappade 0,1 procent, medan DAX-index i Frankfurt och CAC40-index i Paris stängde oförändrade.

Ekonomi

Aggressiva investeringsplaner hos nya vd:n

Orderingången stiger för Scanias ägare Traton. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Lastbilstillverkaren Scania satsar just nu hårt, både på investeringar och mer personal.
– Vi har ganska aggressiva investeringsplaner, säger den nytillträdde vd:n Christian Levin.

Det handlar dels om ett teknikskifte mot eldrivna fordon, som fått Scania att satsa på en batterifabrik i Södertälje. Samtidigt måste kostymen bli större, för att svara upp mot ökad efterfrågan i den globala ekonomiska återhämtningen.

– Vi har ambitionen att växa, både i Sverige och utomlands. Det brukar ju innebära att man behöver mer folk, säger Levin, som övertog vd-stolen så sent som vid månadsskiftet.

Fler ingenjörer

Bland annat söker Scania efter fler ingenjörer inom mjukvaruområdet. En ledstjärna för den nya Scaniachefen i rekryteringsarbetet är dock bevarad flexibilitet. Bolaget drog så sent som i fjol ned med tusen tjänstemän i Sverige och såg även över bemanningen inom produktion.

– För oss är det jätteviktigt, flexibilitet. Just nu ser vi en fantastisk efterfrågan. Men vi har ju lärt oss – inte minst 2008-2009 – att det är när efterfrågan är som högst som inbromsningen kan bli som kraftigast, säger Levin.

Kortsiktigt begränsas ambitionen att expandera av den globala bristen på så kallade halvledare – små chip som blir allt vanligare i takt med elektrifieringen, automatiseringen, digitaliseringen och uppkopplingen i samhället.

Den akuta bristen har uppstått i den oväntat starka globala återhämtningen som slagit till efter lagerrensningar och neddragningar under den första tiden av pandemin 2020.

Utan stoppdagar

Hittills har Scania – till skillnad från många andra fordonstillverkare – klarat halvledarbristen utan stoppdagar i produktionen.

– Sedan i onsdags har vi en något minskad produktionstakt i Europa på grund av halvledare. Men vi ser att redan nästa vecka är vi tillbaka på fullt kapacitetsutnyttjande igen, säger Levin.

Framför sig ser han dock en oväntat lång period som kommer att präglas av halvledarbristen.

– Vi trodde att det här kanske skulle vara över på ett kvartal eller två. Men det är svårt för chipindustrin att öka sin kapacitet, säger Levin.

– Minst det här året och kanske en bit in i nästa år kommer det vara bekymmersamt, tillägger han.

Scania köper in mycket av sina halvledare från USA, där tillverkarna drabbades hårt av förstörd utrustning i extremkylan i Texas i februari.

– Men det här är ett globalt problem som drabbar alla fordonstillverkare i världen i princip lika mycket, säger Levin.

Marginalerna lyfter över det långsiktiga målet och orderingången skjuter iväg uppåt med nästan 80 procent under första kvartalet jämfört med ett år tidigare.

– Vi har anpassat kostymen, det har bidragit, säger han.

Minskat resande i covid-19-pandemin och effektiviseringar med hjälp av nya digitala verktyg bidrar också positivt.

– Försäljningen har fått en mycket högre effektivitet. Man kan ha fler kundmöten digitalt än när man ligger ute på vägarna, säger Levin.

Inte bara halvledare

Men det finns samtidigt mer än halvledarbrist bland utmaningarna på Levins nya skrivbord. Medan efterfrågan på lastbilar lyfter ser bland annat efterfrågan på långfärdsbussar fortsatt svag ut.

Samtidigt stiger priserna snabbt på de flesta insatsvaror som används i produktionen – inte bara halvledare.

– Det gäller också råmaterial som stål, aluminium och märkligt nog plast. Det är gummi, däck, också.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Kraftigt ökad orderingång

Scanias orderingång under första kvartalet steg till 36 944 bussar och lastbilar, en ökning med 79 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Orderingången ökade inte minst i Europa (EU, Storbritannien, Norge och Schweiz) – Scanias viktigaste marknad.

Försäljningsvolymen ökade med 27 procent till 23 033 sålda enheter, med en ökning på 33 procent för lastbilar och en nedgång på 36 procent för bussar.

Rörelseresultatet för Scanias första kvartal lyfte till 405 miljoner euro, upp från 256 miljoner. Försäljningen steg 15 procent till 3 420 miljoner euro.

FAKTA

Fakta: Tratons aktie lyfter på rapporten

Scaniaägaren Tratons aktie stiger med över 5 procent efter rapporten för första kvartalet. Aktien har därmed lyft med 13 procent sedan årsskiftet och hittills i år återtagit mer i värde än kursfallet under 2020.

Traton har totalt 83 717 anställda i 17 länder och är en börsnoterad del av det tyska fordonsimperiet Volkswagen (VW).

Bolaget erbjöd i samband med måndagens delårsrapport 70:68 euro för de 5,64 procent av aktierna i det tyska dotterbolaget MAN – en annan buss- och lastbilstillverkare – som Traton inte redan äger. Priset innebär en premie på 27 procent jämfört med fredagens stängningskurs för MAN-aktien på Frankfurtbörsen.

Ekonomi

Fortsatt färre arbetslösa

Arbetslösheten faller sakta men stadigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Arbetslösheten sjönk förra veckan med ytterligare cirka 2 500 personer till 423 575. Det innebär att 8,1 procent av arbetskraften är inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, jämfört med 8,2 procent veckan dessförinnan.

521 personer varslades om uppsägning, enligt myndighetens veckosiffror.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Åtal för fusk med omställningsstöd

Nu har åtal väckts för grovt brott när det gäller omställningsstöd. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

En företrädare för ett bolag som sökt omställningsstöd, samt företagets revisor, har åtalats för grovt omställningsstödsbrott.

Bolaget har i sin ansökan om omställningsstöd tagit bort en nyetablerad del av sin verksamhet från underlaget, och uppgav enligt åklagaren därmed felaktiga omsättningssiffror.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Förlängt korttidsstöd kan komma långt efter

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) förlänger möjligheten att söka stöd för korttidspermitteringar. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Regeringen och samarbetspartierna vill kunna förlänga coronastödet för korttidspermittering över sommaren, till och med september.
Men det kan inte sökas förrän i november och pengarna lär dröja.

Förslaget om att förlänga stödet med tre månader, från juli till och med september, skickas nu ut på remiss.

Enligt regeringens promemoria om förlängningen förutsätter det dock att Tillväxtverket gör om sitt IT-system för att kunna hantera tidigare och nya ansökningar på ett bra sätt och ha kontroll på miljarderna som betalas ut.

Det innebär, enligt promemorian, "... att Tillväxtverket inte kan garantera att ansökningar om stöd för stödmånaderna juli–september 2021 kan tas emot före november 2021."

Vara tufft

– Bedömningen är att de ska kunna börja öppna för nya ansökningar mot slutet av året. Det kommer så klart vara tufft för dem, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Tillväxtverket dignar redan under stora mängder ärenden där företag ansöker om stöd för att kunna korttidspermittera anställda i väntan på bättre tider. Missnöjet med långa väntetider är stort och arbetsbelastningen enorm.

Stödet har funnits sedan förra våren och är det som kostar mest av statens insatser för att lindra effekterna av covid-19 på ekonomi och arbetslöshet.

– Myndighetssverige är inte uppbyggt för att hantera så här stora mängder ansökningar och det har aldrig någonsin betalats ut stöd på det här sättet. Det är helt unikt det vi gör nu, säger Magdalena Andersson.

– Det har varit tufft för Tillväxtverket, de har byggt upp IT-system och har fördubblat personalstyrkan, säger hon.

Hon säger att hon har frågat "tusen gånger" om det inte går att hantera det föreslagna förlängda stödet snabbare än med flera månaders eftersläpning. Men det är det som är realistiskt.

Fribrev för brott

Det är inte bara företagare som klagar över att de får vänta länge på att få sina ansökningar prövade. Oppositionen i riksdagen pressar också på. För närvarande diskuteras initiativ för att uppmana regeringen att införa en tidsgräns för när stöd måste betalas ut – 30 dagar efter ansökan.

Magdalena Andersson ser inte tidsgaranti som genomförbart. Kontroller måste ske före utbetalning och ansökningar som reser frågetecken tar extra tid.

En tidsgaranti vore som ett fribrev till den organiserade brottsligheten, hävdar hon.

– Skulle man göra på det sättet skulle det vara som att öppna statens kassakista och sätta upp en skylt för den organiserade brottsligheten "Varsågod, kom och ta för er".

Tillväxtverket ska, enligt promemorian, få 120 miljoner extra för att klara hanteringen av det förlängda stödet.

– Vi ska göra allt vi kan för att stödet ska betalas ut så snabbt det går. Men det måste vara ordning och reda med skattebetalarnas pengar, säger Andersson.

Förlängningen över sommaren beräknas kosta statskassan uppemot 1,7 miljarder kronor.

Lars Larsson/TT

FAKTA

Fakta: Förlängt stöd för korttidspermittering

Regeringen föreslår att stödet till korttidspermittering av anställda ska kunna förlängas med tre månader: juli–september i år.

Staten går in och betalar större delen av lönen under en period för att företag ska kunna behålla personal i väntan på att pandemin klingar av och affärerna går bättre

Ett företag ska som tidigare kunna permittera en anställd på upp till 80 procent av arbetstiden.

Företag som tidigare haft stöd ska inte behöva göra en helt ny ansökan. Stödet har funnits sedan förra våren.

Förlängningen väntas kosta staten uppemot 1,7 miljarder.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Axofinans

Nytt skolår – nya utgifter

Axofinans Ett nytt skolår innebär en hel del att tänka på. Barnen behöver ofta nya kläder, nya skor, ny ryggsäck samt nya anteckningshäften och dylikt.

Detta kan kännas som en hård smäll mot plånboken, särskilt med tanke på den nuvarande världssituationen, men det är oundvikliga och nödvändiga kostnader det gäller. Det finns dock sätt att spara pengar på dessa utgifter, om man planerar rätt och försöker strama åt budgeten. Man kan exempelvis köpa produkter i andra hand, sälja förra årets kläder och accessoarer, och se till att man köper produkter som håller i längden.

Den kommande perioden är hektisk för föräldrar runtom landet, eftersom ett nytt skolår befinner sig precis runt hörnet. Början av ett nytt skolår brukar vara en spännande händelse för barn, men innebär en hel del utgifter och bekymmer för föräldrarna. Barn växer snabbt, särskilt under de tidigare åren, och ett nytt skolår innebär därmed helt nya kläder och ny skolutrustning. Det är därför viktigt att man ser till att budgeten kan klara av detta. Processen kan upplevas som rätt frustrerande, men med rätt strategi behöver inte det nya skolåret vara så pass läskigt som det kanske verkar. Det här är vad man bör tänka på.

Sälj det som inte längre kommer användas

Produkterna som man införskaffat året innan är nog antingen för små eller för slitna för det nya skolåret, men det innebär inte att man bör slänga dem. Lägger man ut det gamla, exempelvis på marknadsplatser på nätet, kan man få in mer pengar för det nya, samtidigt som man värnar om miljön och ser till att andra barn får tillgång till bra kläder. Det som inte går att sälja går altid att donera till välgörenhet och dylikt, för att se till att inget går till spillo.

Köp andrahandsprodukter

Även om man inte känner sig bekväm med att köpa kläder i andrahand åt sina barn, finns det en hel del andra produkter man kan köpa begagnat inför det nya skolåret för att spara pengar. En ordentlig ryggsäck kan kosta en rejäl peng, men det går att hitta massvis med bra ryggsäckar på nätet, som inte sett mer än ett några månaders användning.

Även elektronik, såsom miniräknare eller mobiltelefoner, går utmärkt att köpa i andrahand. Detta är särskilt rekommenderat för yngre barn, eftersom de inte är särskilt varsamma över sina elektroniska ägodelar.

Ibland är det viktigt att söka hjälp

Barnen och deras behov bör alltid komma först. Därför är det viktigt att se till att man håller sig till en budget och ser till att det finns pengar över för det nödvändiga innan skolåret börjar. Men ibland slår saker och ting snett, vilket innebär att man måste söka hjälp på annat håll. Med hjälp av ett privatlån kan man se till att allting fortlöper som vanligt, även när det går fel i karriären eller i ekonomin. Ett privatlån från rätt bank är alltid att föredra framför sms-lån och dylikt, eftersom räntorna är lägre och företagen tenderar att vara mer seriösa samt uppriktiga.

Återanvänd inom familjen

För den större familjen är det alltid bra att återanvända vid möjlighet, istället för att köpa nytt år efter år. Återanvändning av skolprodukter och kläder är något som både skonar miljön, men även plånboken. Det känns även vanligtvis mycket bekvämare för barnen än att köpa in begagnade kläder och dylikt från annat håll.

Långsiktig planering lättar på stressen

Att uppfostra barn är dyrt – det vet alla. Men med långsiktig ekonomisk planering behöver man inte uppleva onödig stress inför varje skolår. En ordentlig buffert och en rimlig budget är allt som behövs för en god hushållsekonomi. Investering är ytterligare en faktor att fundera över, eftersom bra investeringar kan säkerställa barnens framtid och se till att varje nytt år blir enklare ekonomiskt än det föregående.

Sammanfattningsvis kan man göra följande för att underlätta ekonomiskt inför det nya skolåret:

– Spara pengar genom att köpa produkter i andrahand. Detta är ett utmärkt alternativ för mindre familjer och för familjer som värnar om miljön.

– Spara pengar genom att återanvända produkter inom familjen. En självklarhet för den större familjen.

– Sälja gamla produkter inför det nya skolåret.

– Lägga undan pengar för en buffert och hålla sig till en god, välanpassad budget.

Ekonomi

Biontech bygger vaccinfabrik i Singapore

Biontech vill ha sin tillverkning spridd över världen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vaccintillverkaren Biontech ska börja producera vaccin mot covid-19 i Singapore.

Enligt företaget är det ett viktigt steg att ha produktionen spridd globalt. Företaget vill nu producera vaccin i Asien och tillverka flera hundra miljoner doser. Fabriken ska öppnas 2023.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Svenskarnas fondförmögenhet på ny rekordnivå

Svenska fondsparare nysparar mest i aktiefonder. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vid utgången av april uppgick svenskarnas samlade fondförmögenhet till 6 047 miljarder, en ökning med 128 miljarder kronor jämfört med månaden före och en rekordnotering, visar ny statistik från Fondbolagens förening.

"I takt med stigande börser och positiva fondinflöden passerar nu den svenska fondförmögenheten 6 000 miljarder kronor för första gången någonsin", säger Johanna Englundh, sparekonom på Fondbolagens förening, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Norska Polestarköpare kräver avdrag på priset

Polestar 2 är en helelektrisk bil som tillverkas av Polestar med huvudkontor i Göteborg. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Norges Automobilforbund (NAF) vill att svenska Polestar betalar tillbaka omkring 210 miljoner norska kronor till norrmän som köpt företagets elbil eftersom marknadsföringen anklagas för överdriven optimism.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen på NAF till TT.
PREMIUM

Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.

Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL