Sjöbo

Ingen gästutställare i skulpturparken

Lövestad skulpturpark - tre från skulpturföreningen - Lisbeth Hammarskjöld, Magnus Hammarskjöld, kassör, och ordföranden Jan Persson.
Foto: Lennart Larsson
Sjöbo
Lövestad Det blir ingen gästutställning i Lövestad skulpturpark i år. Men om det släpps lite på restriktionerna kan det hända något ändå.
– Skulle det visa sig att det lättar så kan vi göra några spontana saker, säger Magnus Hammarskjöld, kassör i skulpturföreningen.

När Lövestad Skulpturförening hade årsmöte nyligen bestämdes det att det inte blir någon ny gästutställning det här året.

– Det är inte rätt mot konstnärerna och det är inte lätt att arrangera vernissage. Det blir jätteknepigt, säger Magnus Hammarskjöld, kassör i skulpturföreningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Resenär larmar om mycket folk vid busstationen

En resenär som arbetar inom vården larmar nu till kommunen att det uppstår trängsel på Sjöbo busstation vid vissa tidpunkter.
Foto: Molly Berggren
Sjöbo
Sjöbo Vissa tider är det väldigt mycket folk kring kiosken vid busstationen i Sjöbo. Det tycker en resenär som arbetar inom vården. Hon slår nu larm och önskar tydligare skyltning om att coronarestriktioner gäller även här.

Kvinnan arbetar på en vårdcentral i Sjöbo och behöver ta kollektivtrafik för att komma till sitt arbete. Vid vissa tider upplever hon att det är trångt på busstationen i Sjöbo.

”Det känns inte tryggt att befinna sig på den typen av platser”, skriver kvinnan i ett brev till Sjöbo kommun.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Flera kalvar på rymmen

Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Sjöbo
Sjöbo Fem kalvar har rymt från ett område kring Björkadammen i Sjöbo kommun. Polisen vädjar om tips från allmänheten.

Vid 17.19 larmades polisen av en lantbrukare vars fem kalvar rymt från ett område kring Björkadammen tidigare under fredagseftermiddagen.

Enligt polisen ska kalvarna vara olikfärgade. Polisen uppmanar allmänheten att ringa in på 114 14 om det skulle vara så att man sett de fem rymlingarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Blev bestulen på elcykel

En elcykel.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sjöbo
Sjöbo

Sjöbo kommun har anmält att en av deras elcyklar har blivit stulen.

Cykeln stod parkerad på Lillgatan i Sjöbo. Stölden ska ha skett någon gång under lördagen i förra veckan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Ungdomar ertappade man som försökte stjäla moped

En polisbil.
Foto: Johan Nilsson/TT
Sjöbo
Sjöbo Några ungdomar upptäckte en man som försökte stjäla en av deras mopeder vid busstationen i Sjöbo och ringde polisen.

Det var vid tretiden på tisdagseftermiddagen som händelsen ägde rum. Ungdomarna såg att mannen höll på och pillade på en av deras mopeder som stod vid busstationen.

De konfronterade mannen och upptäckte att han hade brutit upp tändningslåset på mopeden. De ringde även polisen och gjorde en anmälan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Ännu en gräsklippare stulen

Sjöbo
LÖVESTAD Ytterligare en gräsklipparstöld har inträffat utanför Lövestad.

Förra helgen bröt sig någon in i en stallbyggnad på Lövestads byaväg och försvann med en röjsåg och en åkgräsklippare.

Någon gång mellan måndag och onsdag har någon utfört en liknande stöld, nu på en gård vid Bäretoftavägen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Sjöbo

Stal inte bilen – men märket

Sjöbo
SJÖBO En udda samlare eller en så kallad poängjakt? Någon har i alla fall bänt loss märken från parkerade bilar.

Tre bilar som stod parkerade på Odensgränd berövades under natten mellan onsdag och torsdag märken.

Bland annat har ägarna till en Fiat och en Kia anmält att deras fordon berövats plastbrickorna där bilmärket står.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Drabbade skogsägare får mer

Ledsen man går över kalhygge.
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Svansjö sommarby Kommunens entreprenör fällde av misstag 180 träd vid va-arbeten i Svansjö sommarby. Markägarna var inte nöjd med ersättningen för skadorna. Nu har mark- och miljödomstolen gett dem rätt till lite till.

I slutet av 2017 anlitade kommunen en entreprenör för att dra in vatten- och avloppsledningar i Svansjö sommarby. För att ge plats för en pumpstation var entreprenören tvungen att fälla några få träd.

Men entreprenören startade motorsågarna i fel område och fällde sammanlagt 180 träd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Kronprinsessparet på digitalt besök

Magnus Weberg med en dator på bordet där man ser kronprinsessan Victoria och prins Daniel på länk.
Foto: Privat
Sjöbo
Sjöbo I onsdags hade kronprinsessan Victoria och prins Daniel ett digitalt samtal med kommunalrådet Magnus Weberg (M). Kronprinsessparet ville veta hur Sjöbo kommun påverkats av pandemin.

Kronprinsessparet för digitala samtal med landets kommuner och på onsdagen fick Magnus Weberg möjligheten att under drygt tjugo minuter ge en bild av läget i Sjöbo kommun.

– Jag upplevde att kronprinsessan Victoria och prins Daniel hade genuint intresse av att vilja veta hur Sjöbo har haft det under pandemin, säger Magnus Weberg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL