Ekonomi

Sveriges bostadsmarknad hetast i Norden

Norrmännen är också bostadsfixerade. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi Det är inte bara i Sverige som bostadsmarknaden är glödhet. Även i Norge och Danmark är det rusning efter bostäder.
Men många som bor på landsbygden i Finland har fått se värdet på sitt hus sjunka det senaste året.

I Sverige är uppgången klart störst. Enligt siffror från i början av april från Mäklarstatistik har villapriserna ökat 17 procent på årsbasis, och bostadsrätterna har ökat med 8 procent. I storstadsområdena är ökningen särskilt stor.

I både Norge och Danmark ser det ut på liknande sätt, och även i Finland är det tryck på bostadsmarknaden i storstäderna, berättar Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.

– Det kom en sättning i alla fyra länderna i det akuta skedet av pandemin, men den var tämligen kortvarig, säger han.

Priserna har studsat tillbaka i alla länderna, och det med besked. Det beror på de låga räntorna, enligt Torbjörn Isaksson.

– Pandemin var inte en ekonomisk kris som exempelvis finanskrisen. Ekonomierna har varit motståndskraftiga, den stora massan har klarat sig bättre än väntat, säger Torbjörn Isaksson.

I Norge är rusningen efter bostäder ungefär som i Sverige, enligt Dane Sekov, makroanalytiker på Nordea i Norge.

– Vi har haft en väldigt stark ökning, siffrorna för i mars visar på en prisökning på 12,5 procent för villor under det senaste året.

Norrmännen är också helt upptagna med att fixa, renovera och rusta sina hus, berättar han.

– Renovering är en stark bransch nu. Man bryr sig mer om sitt hem nu under pandemin, säger Dane Sekov.

Räntan ska höjas i Norge

Norrmännen har råd med cirka 15 - 20 procent dyrare bostäder på grund av det låga ränteläget, förklarar han, och det driver prisökningen. Men den norska centralbanken har aviserat räntehöjningar till hösten.

– Folk börjar förstå det, och vi kan ha nått peaken nu, säger Dane Sekov.

Torbjörn Isaksson påpekar att den norska centralbanken, till skillnad från bland andra den svenska Riksbanken, beaktar bostadspriserna i sina prognoser.

– Jag hade önskat att den svenska Riksbanken gjort likadant, säger han, och konstaterar att en rusning och bostadshets som nu har setts förr på andra håll, alldeles innan bostadsmarknader kraschat.

I Danmark är folk också bostadstokiga, enligt Lars Olsen, chefsekonom på Danske Bank i Danmark.

– Vi är nästan som svenskarna, får jag lov att säga. Det är stor aktivitet på bostadsmarknaden.

Huspriserna har ökat 12,3 procent det senaste året, lägenhetspriserna med 13,6 procent och de danska sommarhusen med hela 18,9 procent.

I motsats till Sverige har dock Danmark inte haft någon räntenedgång då pandemin slog till.

– I början steg räntan till och med något.

Men det finns andra förklaringar till att de danska bostadspriserna rusar nu, berättar han.

– Den första är att priserna har haft en måttlig uppgång länge, innan pandemin. Den andra orsaken är att under corona så har folk ingenting annat att göra av med sina pengar på. Allt som har att göra med hemmet, och det man kan göra i hemmet, har exploderat, säger Lars Olsen.

Hetast i Helsingfors

I Finland är det stor skillnad mellan storstäder och landsbygd, enligt Juho Kostianen, makroanalytiker på Nordea i Finland.

– Men många byter bostad nu. Vi har mycket låneansökningar. Men priserna har inte ökat som i Sverige.

Totalt har bostadspriserna i Finland gått upp med 3,4 procent på årsbasis, men villorna har ökat mer, 5,5 procent. Skillnaderna mellan storstäder och landsbygd är dock jättestora i Finland, berättar han.

– I Helsingfors har villorna gått upp 8,7 procent. Men på landet sjunker priserna.

Däremot syns samma trend som här i Sverige – pandemin har gjort att efterfrågan på större bostäder ökat i Finland. Och de finska fritidshusen är hett eftertraktade.

– Genomsnittspriset för ett fritidshus med sjöläge eller havsläge var 120 000 euro för ett år sedan. Nu är det 145 000 euro, säger Juho Kostianen.

Johanna Cederblad/TT

I Danmark har man inte sänkt räntan under pandemin. Arkivbild.
I Danmark har man inte sänkt räntan under pandemin. Arkivbild.
Foto: Pi Frisk / SvD / TT

FAKTA

Fakta: Prisökningar i grannländerna

Villapriserna ökar i alla länderna, utom på den finländska landsbygden.

Sverige + 17 procent

Norge + 12,5 procent

Danmark + 12,3 procent

Finland + 5,5 procent

Källa: Marssiffror från Mäklarstatistik för Sverige, Nordea, Danske Bank

Ekonomi

Scania vänder förlust till vinst

Lastbilstillverkaren Scania, med ägaren Traton, kommer med delårssiffror. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi

Lastbilstillverkaren Scania återhämtar sig. Bolaget redovisar en vinst före skatt på 5,1 miljarder kronor, vilket kan jämföras med förlusten på 458 miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol.

Intäkterna steg till 39,1 miljarder kronor, från 25,4 miljarder kronor ett år tidigare.

"Återhämtningen har fortsatt under årets andra kvartal och såväl orderingång som leveranser steg kraftigt i jämförelse med föregående år", skriver vd Christian Levin i rapporten.

Orderingången för lastbilar och bussar ökade med 183 procent till 38 493 under andra kvartalet, från 13 602 motsvarande kvartal för ett år sedan.

Ekonomi

Mest nedåt i Asien – Hongkong mot strömmen

Flera ledande Asienbörser sjunker i onsdagens handel. Arkivbild.
Foto: Koji Sasahara/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Börserna i Asien sjunker i onsdagens handel efter tillbakagången på Wall Street under gårdagens rapportintensiva handelsdag. Investerare inväntar också dagens räntebesked från den amerikanska centralbanken, Federal Reserve.

Tokyobörsens Nikkei 225-index sjunker 1,5 procent i den sena handeln medan det bredare Topix-index faller 1,0 procent.

Även i Shanghai är det fortsatt nedåt men inte lika kraftigt som tidigare under veckan. Shanghaibörsens kompositindex backar 0,7 procent.

Hongkongbörsen återhämtar sig en aning efter två dagar med branta fall och stiger 0,5 procent i eftermiddagshandeln.

Taiwans Weighted index backade 0,8 procent.

Seoulbörsens Kospi-index tappade 0,2 procent.

Ekonomi

Bopriser sjönk i juli

Enligt Danske Banks boprisindikator sjönk priserna på bostadsrätter i juli. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi

Priserna på bostadsrätter i Stockholm sjunker i juli, visar ännu en mätning. Enligt Danske Banks boprisindikator sjönk bostadsrättspriserna i huvudstaden med 2,3 procent under juli (till och med 27 juli). Det är den största nedgången sedan april 2020. Justerat för säsongseffekter är nedgången 1,5 procent.

Valueguards så kallade Hox-index, som publicerades i förra veckan, visade även det på en nedgång för bostadsrättspriserna i Stockholm och även i Göteborg, för de första veckorna i juli.

Det är främst lägenheter som är mindre än 100 kvadratmeter som tappar i pris, enligt Danske Bank.

"Stockholms bostadsrättspriser ser preliminärt ut att ha fallit rätt kraftigt i juli med undantag för de största lägenheterna. Corona-effekten är med andra ord fortfarande närvarande. Vi bedömer att detta är en temporär sättning i prisbilden då fundamenta för en fortsatt prisuppgång fortfarande är på plats", säger Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank, i en kommentar.

Ekonomi

Nytt rekordkvartal för Lundin Energy

Lundin Energy presenterar delårssiffror. Arkivbild.
Foto: Carina Johansen/NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi

Olje- och gasbolaget Lundin Energy redovisar starka siffror för andra kvartalet, lyfta av bland annat högre oljepriser under perioden.

Vinsten före skatt landade på 719,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 6,2 miljarder kronor, för andra kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 239,9 miljoner dollar motsvarande period i fjol.

Intäkterna steg till 1 272,8 miljoner dollar, jämfört med 402,5 miljoner dollar ett år tidigare.

"Det gläder mig att, till följd av goda operativa resultat och oljepriser som stärkts ytterligare, kunna rapportera produktionssiffror och finansiella resultat för årets andra kvartal som är rekordhöga för bolaget. Även om covid-19 kommer att fortsätta att utgöra en utmaning under överskådlig tid, är vi nu vana vid att hantera detta och fortsätter att leverera utifrån de viktigaste prioriteringarna i verksamheten", skriver vd Nick Walker i rapporten.

Ekonomi

Pandemin skapar sug efter elcyklar

Fler vill ha elcyklar. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Omkring 100 000 elcyklar säljs i Sverige varje år. Under pandemin har efterfrågan ökat, men leveransproblem på grund av just pandemin hindrar försäljningen från att stiga ytterligare.

Ännu är inte årssiffrorna klara för elcykelförsäljningen för årets säsong, som varar från i höstas till och med sommaren, men pandemin har gjort att allt fler vill cykla. Särskilt med hjälp av el, berättar Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen Cykelbranschen.

– Det är smittsäkert – regeringen sade till och med att vi ska cykla i stället för att åka kollektivt. Det har gjort att fler har upptäckt elcykeln nu, säger han, och förklarar att efterfrågan är stark.

Efterfrågan ökade redan förra våren, men ännu mer i år, enligt honom.

Joakim Stenberg får rapporter från handlarna om ett starkt kundtryck. Både på cyklar generellt, men också på elcyklarna. Men kruxet är att tillgången på cyklar inte möter efterfrågan.

Flaskhalsar

– Hade vi haft fler cyklar så hade vi kunnat sälja mer.

Kanske så mycket mer som som 20 till 30 procent fler, tror han. Men i år har cyklar och elcyklar, liksom så många andra varor, drabbats av leveransproblem och förseningar på grund av flaskhalsar som uppstått när pandemin släppt sitt hårdaste grepp om världshandeln.

– Tillbehör och reservdelar är det i viss mån brist på. Men de underleverantörer jag har varit i kontakt med tror att det kommer att ordna sig till våren eller till nästa höst.

Nya elcyklar finns att köpa, men det är inte säkert att alla modeller eller varianter finns tillgängliga, förklarar han.

– Det säljs flest cyklar på våren, men nu finns det cyklar hos handlarna. Det är inte helt slut.

För några år sedan ville staten putta på elcykelförsäljningen med hjälp av bidrag, och då ökade försäljningen snabbt till runt 100 000 elcyklar under 2017-2018, berättar Joakim Stenberg. Sedan togs bidragen bort och kanske kan man undra hur det gått för elcyklarna sedan dess.

– Försäljningen lyfte snabbt till 100 000 per år då bidragen kom. Men sedan har den legat kvar där, mellan 90 000 och 100 000 elcyklar säljs nu varje år. De har gått från en nyhet till etablerade cyklar.

Elcyklar för äldre

Nu vet ingen exakt hur många elcyklar som egentligen rullar i Sverige. Men innan den statliga subventionen kom var det inte så många, tror han.

– En 'killgissning' är att det är mellan 350 000 och 400 000 nu. Från början marknadsfördes de mest till äldre människor som behövde hjälp. Men nu är det alla som köper, som de som har ett par mil till jobbet och pendlar, säger Joakim Stenberg.

Johanna Cederblad/TT

FAKTA

Fakta: 100 000 elcyklar säljs per år

Varje år säljs mellan 550 000 och 600 000 cyklar. Mellan 90 000 och 100 000 av dem är elcyklar.

Exakt hur många elcyklar som finns i Sverige vet ingen säkert, men en uppskattning av branschorganisationen Cykelbranschen är 350 000 till 400 000.

2017 och 2018 gavs ett bidrag för elcykelinköp. Då ökade försäljningen rejält. Sedan dess har efterfrågan hållit i sig.

Källa: Cykelbranschen

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Ekonomi

Nedåt på Tokyobörsen

Tokyobörsen har inlett dagens handel med nedåtgående kurser. Arkivbild.
Foto: Koji Sasahara/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Tokyobörsen har inlett dagens handel med en kursnedgång efter tillbakagången på Wall Street under gårdagens rapportintensiva handelsdag.

I den inledande handeln backar Nikkei 225-index med 1,0 procent, medan det bredare Topix-index faller 0,7 procent. Investerare inväntar också dagens räntebesked från den amerikanska centralbanken, Federal Reserve.

Ekonomi

Apple dubblar vinsten – klår förväntningarna

Apples gjorde en vinst på 187 miljarder kronor på tre månader. Arkivbild.
Foto: Kathy Willens/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Teknikjätten Apple redovisar en vinst på 21,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 187 miljarder kronor, under det senaste kvartalet. Det är närmare en dubblering jämfört med samma period förra året.

Intäkterna uppgick till drygt 81,4 miljarder dollar, motsvarande en ökning på 36 procent jämfört med året innan. Omsättningen översteg analytikernas förväntningar på 73,3 miljarder dollar, enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Googles moderbolag krossade förväntningarna

Googles moderbolag Alphabet krossade förväntningarna. Arkivbild.
Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Googles moderbolag Alphabet levererar bättre siffror än vad analytikerna hade räknat med för det andra kvartalet.
PREMIUM

Intäkterna för bolaget, som förutom sökjätten Google också äger Youtube, ökade till närmare 61,9 miljarder dollar (cirka 534 miljarder kronor) jämfört med 38,3 miljarder dollar motsvarande period i fjol.

Resultatet låg långt över Wall Streets uppskattningarna på 56,2 miljarder dollar, enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL