Ekonomi

Sveriges bostadsmarknad hetast i Norden

Norrmännen är också bostadsfixerade. Arkivbild.
Foto: Terje Pedersen/NTB/TT
Ekonomi
Ekonomi Det är inte bara i Sverige som bostadsmarknaden är glödhet. Även i Norge och Danmark är det rusning efter bostäder.
Men många som bor på landsbygden i Finland har fått se värdet på sitt hus sjunka det senaste året.

I Sverige är uppgången klart störst. Enligt siffror från i början av april från Mäklarstatistik har villapriserna ökat 17 procent på årsbasis, och bostadsrätterna har ökat med 8 procent. I storstadsområdena är ökningen särskilt stor.

I både Norge och Danmark ser det ut på liknande sätt, och även i Finland är det tryck på bostadsmarknaden i storstäderna, berättar Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea.

– Det kom en sättning i alla fyra länderna i det akuta skedet av pandemin, men den var tämligen kortvarig, säger han.

Priserna har studsat tillbaka i alla länderna, och det med besked. Det beror på de låga räntorna, enligt Torbjörn Isaksson.

– Pandemin var inte en ekonomisk kris som exempelvis finanskrisen. Ekonomierna har varit motståndskraftiga, den stora massan har klarat sig bättre än väntat, säger Torbjörn Isaksson.

I Norge är rusningen efter bostäder ungefär som i Sverige, enligt Dane Sekov, makroanalytiker på Nordea i Norge.

– Vi har haft en väldigt stark ökning, siffrorna för i mars visar på en prisökning på 12,5 procent för villor under det senaste året.

Norrmännen är också helt upptagna med att fixa, renovera och rusta sina hus, berättar han.

– Renovering är en stark bransch nu. Man bryr sig mer om sitt hem nu under pandemin, säger Dane Sekov.

Räntan ska höjas i Norge

Norrmännen har råd med cirka 15 - 20 procent dyrare bostäder på grund av det låga ränteläget, förklarar han, och det driver prisökningen. Men den norska centralbanken har aviserat räntehöjningar till hösten.

– Folk börjar förstå det, och vi kan ha nått peaken nu, säger Dane Sekov.

Torbjörn Isaksson påpekar att den norska centralbanken, till skillnad från bland andra den svenska Riksbanken, beaktar bostadspriserna i sina prognoser.

– Jag hade önskat att den svenska Riksbanken gjort likadant, säger han, och konstaterar att en rusning och bostadshets som nu har setts förr på andra håll, alldeles innan bostadsmarknader kraschat.

I Danmark är folk också bostadstokiga, enligt Lars Olsen, chefsekonom på Danske Bank i Danmark.

– Vi är nästan som svenskarna, får jag lov att säga. Det är stor aktivitet på bostadsmarknaden.

Huspriserna har ökat 12,3 procent det senaste året, lägenhetspriserna med 13,6 procent och de danska sommarhusen med hela 18,9 procent.

I motsats till Sverige har dock Danmark inte haft någon räntenedgång då pandemin slog till.

– I början steg räntan till och med något.

Men det finns andra förklaringar till att de danska bostadspriserna rusar nu, berättar han.

– Den första är att priserna har haft en måttlig uppgång länge, innan pandemin. Den andra orsaken är att under corona så har folk ingenting annat att göra av med sina pengar på. Allt som har att göra med hemmet, och det man kan göra i hemmet, har exploderat, säger Lars Olsen.

Hetast i Helsingfors

I Finland är det stor skillnad mellan storstäder och landsbygd, enligt Juho Kostianen, makroanalytiker på Nordea i Finland.

– Men många byter bostad nu. Vi har mycket låneansökningar. Men priserna har inte ökat som i Sverige.

Totalt har bostadspriserna i Finland gått upp med 3,4 procent på årsbasis, men villorna har ökat mer, 5,5 procent. Skillnaderna mellan storstäder och landsbygd är dock jättestora i Finland, berättar han.

– I Helsingfors har villorna gått upp 8,7 procent. Men på landet sjunker priserna.

Däremot syns samma trend som här i Sverige – pandemin har gjort att efterfrågan på större bostäder ökat i Finland. Och de finska fritidshusen är hett eftertraktade.

– Genomsnittspriset för ett fritidshus med sjöläge eller havsläge var 120 000 euro för ett år sedan. Nu är det 145 000 euro, säger Juho Kostianen.

Johanna Cederblad/TT

I Danmark har man inte sänkt räntan under pandemin. Arkivbild.
I Danmark har man inte sänkt räntan under pandemin. Arkivbild.
Foto: Pi Frisk / SvD / TT

FAKTA

Fakta: Prisökningar i grannländerna

Villapriserna ökar i alla länderna, utom på den finländska landsbygden.

Sverige + 17 procent

Norge + 12,5 procent

Danmark + 12,3 procent

Finland + 5,5 procent

Källa: Marssiffror från Mäklarstatistik för Sverige, Nordea, Danske Bank

Ekonomi

Aggressiva investeringsplaner hos nya vd:n

Orderingången stiger för Scanias ägare Traton. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Lastbilstillverkaren Scania satsar just nu hårt, både på investeringar och mer personal.
– Vi har ganska aggressiva investeringsplaner, säger den nytillträdde vd:n Christian Levin.

Det handlar dels om ett teknikskifte mot eldrivna fordon, som fått Scania att satsa på en batterifabrik i Södertälje. Samtidigt måste kostymen bli större, för att svara upp mot ökad efterfrågan i den globala ekonomiska återhämtningen.

– Vi har ambitionen att växa, både i Sverige och utomlands. Det brukar ju innebära att man behöver mer folk, säger Levin, som övertog vd-stolen så sent som vid månadsskiftet.

Fler ingenjörer

Bland annat söker Scania efter fler ingenjörer inom mjukvaruområdet. En ledstjärna för den nya Scaniachefen i rekryteringsarbetet är dock bevarad flexibilitet. Bolaget drog så sent som i fjol ned med tusen tjänstemän i Sverige och såg även över bemanningen inom produktion.

– För oss är det jätteviktigt, flexibilitet. Just nu ser vi en fantastisk efterfrågan. Men vi har ju lärt oss – inte minst 2008-2009 – att det är när efterfrågan är som högst som inbromsningen kan bli som kraftigast, säger Levin.

Kortsiktigt begränsas ambitionen att expandera av den globala bristen på så kallade halvledare – små chip som blir allt vanligare i takt med elektrifieringen, automatiseringen, digitaliseringen och uppkopplingen i samhället.

Den akuta bristen har uppstått i den oväntat starka globala återhämtningen som slagit till efter lagerrensningar och neddragningar under den första tiden av pandemin 2020.

Utan stoppdagar

Hittills har Scania – till skillnad från många andra fordonstillverkare – klarat halvledarbristen utan stoppdagar i produktionen.

– Sedan i onsdags har vi en något minskad produktionstakt i Europa på grund av halvledare. Men vi ser att redan nästa vecka är vi tillbaka på fullt kapacitetsutnyttjande igen, säger Levin.

Framför sig ser han dock en oväntat lång period som kommer att präglas av halvledarbristen.

– Vi trodde att det här kanske skulle vara över på ett kvartal eller två. Men det är svårt för chipindustrin att öka sin kapacitet, säger Levin.

– Minst det här året och kanske en bit in i nästa år kommer det vara bekymmersamt, tillägger han.

Scania köper in mycket av sina halvledare från USA, där tillverkarna drabbades hårt av förstörd utrustning i extremkylan i Texas i februari.

– Men det här är ett globalt problem som drabbar alla fordonstillverkare i världen i princip lika mycket, säger Levin.

Marginalerna lyfter över det långsiktiga målet och orderingången skjuter iväg uppåt med nästan 80 procent under första kvartalet jämfört med ett år tidigare.

– Vi har anpassat kostymen, det har bidragit, säger han.

Minskat resande i covid-19-pandemin och effektiviseringar med hjälp av nya digitala verktyg bidrar också positivt.

– Försäljningen har fått en mycket högre effektivitet. Man kan ha fler kundmöten digitalt än när man ligger ute på vägarna, säger Levin.

Inte bara halvledare

Men det finns samtidigt mer än halvledarbrist bland utmaningarna på Levins nya skrivbord. Medan efterfrågan på lastbilar lyfter ser bland annat efterfrågan på långfärdsbussar fortsatt svag ut.

Samtidigt stiger priserna snabbt på de flesta insatsvaror som används i produktionen – inte bara halvledare.

– Det gäller också råmaterial som stål, aluminium och märkligt nog plast. Det är gummi, däck, också.

Joakim Goksör/TT

FAKTA

Fakta: Kraftigt ökad orderingång

Scanias orderingång under första kvartalet steg till 36 944 bussar och lastbilar, en ökning med 79 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Orderingången ökade inte minst i Europa (EU, Storbritannien, Norge och Schweiz) – Scanias viktigaste marknad.

Försäljningsvolymen ökade med 27 procent till 23 033 sålda enheter, med en ökning på 33 procent för lastbilar och en nedgång på 36 procent för bussar.

Rörelseresultatet för Scanias första kvartal lyfte till 405 miljoner euro, upp från 256 miljoner. Försäljningen steg 15 procent till 3 420 miljoner euro.

FAKTA

Fakta: Tratons aktie lyfter på rapporten

Scaniaägaren Tratons aktie stiger med över 5 procent efter rapporten för första kvartalet. Aktien har därmed lyft med 13 procent sedan årsskiftet och hittills i år återtagit mer i värde än kursfallet under 2020.

Traton har totalt 83 717 anställda i 17 länder och är en börsnoterad del av det tyska fordonsimperiet Volkswagen (VW).

Bolaget erbjöd i samband med måndagens delårsrapport 70:68 euro för de 5,64 procent av aktierna i det tyska dotterbolaget MAN – en annan buss- och lastbilstillverkare – som Traton inte redan äger. Priset innebär en premie på 27 procent jämfört med fredagens stängningskurs för MAN-aktien på Frankfurtbörsen.

Ekonomi

Fortsatt färre arbetslösa

Arbetslösheten faller sakta men stadigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Arbetslösheten sjönk förra veckan med ytterligare cirka 2 500 personer till 423 575. Det innebär att 8,1 procent av arbetskraften är inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, jämfört med 8,2 procent veckan dessförinnan.

521 personer varslades om uppsägning, enligt myndighetens veckosiffror.

Rättad version: I en tidigare version uppgavs fel siffra för antalet arbetslösa.

Ekonomi

Åtal för fusk med omställningsstöd

Nu har åtal väckts för grovt brott när det gäller omställningsstöd. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

En företrädare för ett bolag som sökt omställningsstöd, samt företagets revisor, har åtalats för grovt omställningsstödsbrott.

Bolaget har i sin ansökan om omställningsstöd tagit bort en nyetablerad del av sin verksamhet från underlaget, och uppgav enligt åklagaren därmed felaktiga omsättningssiffror.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stöd för korttidspermittering förlängs

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) förlänger möjligheten att söka stöd för korttidspermitteringar. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Stödet till företag för korttidspermitteringar förlängs tre månader, enligt en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna, rapporterat Ekot.

Det innebär att det även ska gå att söka stöd för korttidspermitteringar under juli, augusti och september, enligt förslaget som nu går ut på remiss.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Nedåt på Stockholmsbörsen

Handeln på Stockholmsbörsen har startat för veckan. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Stockholmsbörsen lyser mest rött under måndagen. Index pekar nedåt, minus 0,27 procent.

I Asien var det blandat på börserna: Tokyo stängde uppåt, medan minerna i Hongkong och Taiwan var lite mer surmulna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Allakando

Läxhjälp och mattehjälp hjälper att lyfta svenska skolresultat

Allakando Svenska elever är bland de bästa i Europa på engelska, men de har betydligt svårare med matematiken. Det finns många elever som är i behov av extraundervisning för att kunna få godkänt i matematik - eller för att bli riktigt duktig i ämnet. Många elever har ett stort behov av mattehjälp – något som läxhjälpsföretaget Allakando hjälper till med. Fungerar det? I skrivande stund har 9 av 10 elever som tar del av deras läxhjälp höjt betygen.

Kunskapsresultaten i svensk skola har länge varit en viktig fråga på den politiska dagordningen. Sedan 1990-talet har svenska elevers resultat i internationella kunskapsmätningar fallit, även om vi på senare år har sett att resultaten gått upp något. En sak är dock säker – de svenska eleverna har svårt med matematiken.

Nästan 20 procent av de svenska eleverna kan bara förstå mycket grundläggande matematik, såsom enkla algoritmer, formler och procedurer, visade den senaste PISA-mätningen. PISA-mätningen visade att Sverige idag har en lägre andel högpresterande elever i matematik, jämfört med PISA-mätningen år 2003.

Experter oroliga för att svenska elever inte lyckas ännu bättre

Det är oroande att svenska elever inte lyckas bättre med matematiken. Matematiken är en grundförutsättning för logiskt tänkande och slutledningsförmåga och behövs i alla yrken. En vanlig missuppfattning är också att matematik är bara något som läses på högskoleförberedande program – även de som läser yrkesprogram på gymnasiet läser också minst en kurs i matematik.

På samhällsnivå är det därför viktigt att alla elever förbättrar sina kunskaper och resultat i matematik. Inte minst på grund av att vi har en arbetsmarknad idag med ett stort behov av exempelvis programmerare och personer med grundläggande kunskap i programmering, vilket i sin tur förutsätter att man behärskar matematikens grunder.

Läxhjälp som leder till höjda mattebetyg

Det finns dock goda exempel på insatser som leder till höjda mattebetyg. En sådan insats är företaget Allakandos läxhjälp. Allakando har erbjudit studiehjälp i hemmet såväl i hela Sverige sedan 2007, såväl som läxhjälp online i alla ämnen. Bolagets välrenommerade pedagogiska modell har hjälpt många elever att lyckas med sin matematik – 9 av 10 av eleverna som får läxhjäp med en mattelärare från Allakando lyckas höja sitt betyg.

Det är inte bara positivt för elevernas möjligheter att studera vidare – utan ger också en enorm skjuts för elevernas självförtroende. Matematik kan kännas svårt, men när man får det förklarat för sig på ett tydligt sätt och förstår hur man ska gå tillväga för att ta sig an uppgifterna, så är det enormt positivt för elevernas självbild.

Duktiga matteläre – nyckeln till varför Allakandos läxhjälp är så framgångsrik

Kärnan i Allakandos pedagogiska modell är att erbjuda högkvalitativ mattehjälp. Med högkvalitativ menas att den som lär ut ska ha goda ämneskunskaper, samt en bra förmåga att lära ut det som kan uppfattas som svårt inom matematiken. Därför är det mycket studenter som gör skillnad genom Allakandos mattehjälp.

Just nu populärt med läxhjälp online i matematik

En allt mer populär tjänst nu när många skolor har distansundervisning är deras skräddarsydda mattehjälp online. Tack vare den kan elever få topphjälp oavsett var de bor i Sverige. Exempelvis finns det många ingenjörsstudenter från Chalmers, Lunds Tekniska Högskola och KTH som som undervisar elever i matematik från sydligaste Skåne till nordligaste Norrland. Då det är personer som har stor förståelse för matematiken och som vet vad som krävs för att kunna göra matematiken begriplig. Ingenjörsstudenter, och andra studenter med god kunskap i matematik, är därmed tillgängliga för att ge läxhjälp till alla elever i Sverige.

En mattelärare på Allakando kommer inte bara hjälpa eleven att klara nästa prov – utan kommer också hjälpa eleven att klara framtida studier och ett framtida yrkesliv. Mattehjälp är viktigt för många elever, här kan du som ingenjörsstudent göra skillnad. På riktigt.

Ekonomi

Biontech bygger vaccinfabrik i Singapore

Biontech vill ha sin tillverkning spridd över världen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vaccintillverkaren Biontech ska börja producera vaccin mot covid-19 i Singapore.

Enligt företaget är det ett viktigt steg att ha produktionen spridd globalt. Företaget vill nu producera vaccin i Asien och tillverka flera hundra miljoner doser. Fabriken ska öppnas 2023.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Svenskarnas fondförmögenhet på ny rekordnivå

Svenska fondsparare nysparar mest i aktiefonder. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vid utgången av april uppgick svenskarnas samlade fondförmögenhet till 6 047 miljarder, en ökning med 128 miljarder kronor jämfört med månaden före och en rekordnotering, visar ny statistik från Fondbolagens förening.

"I takt med stigande börser och positiva fondinflöden passerar nu den svenska fondförmögenheten 6 000 miljarder kronor för första gången någonsin", säger Johanna Englundh, sparekonom på Fondbolagens förening, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Norska Polestarköpare kräver avdrag på priset

Polestar 2 är en helelektrisk bil som tillverkas av Polestar med huvudkontor i Göteborg. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Norges Automobilforbund (NAF) vill att svenska Polestar betalar tillbaka omkring 210 miljoner norska kronor till norrmän som köpt företagets elbil eftersom marknadsföringen anklagas för överdriven optimism.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen på NAF till TT.
PREMIUM

Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.

Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL