feature

Så botar du räckviddsångest

Förvärm bilen så blir räckvidden längre.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
Motor
feature
PREMIUM

Kör du en elbil – eller planerar att skaffa en – och oroar dig över räckvidden? Författaren Tibor Blomhäll, som också är skribent på tidningen Elbilen i Sverige och president i elbilsklubben Tesla Club Sweden, ger i sin nyutkomna bok "Skaffa elbil" (Books on demand) bland annat tips på hur du får bilens laddning att räcka längre. Ett effektivt sätt är att köra långsamt, en fartsänkning på tio kilometer i timmen kan spara flera kilometer i räckvidd. Ett annat är att värma upp bilen medan den fortfarande laddas, för att undvika att belasta batteriet. (TT)

Boken 'Skaffa elbil' reder ut frågetecken kring livet med elbil.
Boken "Skaffa elbil" reder ut frågetecken kring livet med elbil.
Foto: Peter Gunnars
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Eldigt katalanskt lejon har fått kontakt

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature Cupra Leon är egentligen en lite eldigare version av spanska Seat, som i sin tur döljer en präktig tysk Volkswagen. Och precis som kusinen från Wolfsburg går det nu att få även det katalanska lejonet med sladd – till ett bra pris.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid är kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu.
Foto: Anders Wiklund/TT

Volkswagen var ju först ut med en modulerbar plattform (MQB), som kunde ändras på både längden och bredden, och man skulle kunna säga att spanska Leon storleksmässigt är något av en korsning mellan VW Golf och VW Passat. Något större än den förra och lite mindre än den senare. Under skalet är dock i stort sett allt likadant som i VW:s laddhybrider. Det gäller både Cupra Leon och Seat Leon.

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid ser lite uppkäftigare ut än sina kusiner från Seat, VW och Skoda, men det sitter samma grejer under skalet.
Foto: Anders Wiklund/TT

Förr var Cupra en tilläggsbeteckning på Seats lite sportigare modeller – numera är det ett eget varumärke.

Det skiljer 41 hästkrafter mellan Seat Leon e-Hybrid och Cupra Leon e-Hybrid – till den sistnämndas fördel – vilket ju inte är så hisnande. Däremot är vridmomentet desto mer kännbart. 400 newtonmeter i stället för Seats 250.

Inte heller skillnaden i pris är hisnande – man får ge 35 000 kronor extra för att få mer effekt och ett Cupra-emblem i grillen.

Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.
Instrumenteringen känns igen från motsvarande modeller i VW-familjen. Alla fysiska knappar och reglage har ersatts av en pekskärm.
Foto: Anders Wiklund/TT

Utrustningsnivån är tämligen komplett redan i grundutförandet och eventuella extra tillbehör har jämförelsevis vettiga prislappar. Det är uppenbart att spanjorerna har tagit över tjeckernas (Skodas) roll som VW-gruppens lågprismärke. Trots att grejerna är lika bra.

Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.
Den pyttelilla växelspaken kan väl tolkas som att den 6-stegade DSG-automatiken sköter sig bäst själv.
Foto: Anders Wiklund/TT

Sittkomforten är utmärkt i Cupra Leon Sportstourer och det är lätt att fixa till en trivsam körställning, även om man är 1,90 meter lång. Köregenskaperna känns lite mer strikta än Seats, men så är chassisättningen också något uppstramad. Dessutom rullar bilen på gigantiska 19-tumshjul med extrema lågprofildäck (235/35), som ger ruskigt mycket vägbuller. I låga farter blir den också lite stötig, även om man väljer körläge Comfort.

På den digitala instrumenttavlan kan föraren läsa av laddning, räckvidd, medel- och momentan förbrukning av både el och bensin. Och mycket annat.
På den digitala instrumenttavlan kan föraren läsa av laddning, räckvidd, medel- och momentan förbrukning av både el och bensin. Och mycket annat.
Foto: Anders Wiklund/TT

I körlägena Sport eller Cupra blir det ännu mera ljud. Fast inte från hjulen eller motorn utan från en ljudgenerator. Fejkat motorljud alltså. Och det låter precis så – fejkat!

Instrumenteringen påminner om den i nya VW Golf där varenda knapp har ersatts av symboler på en digital pekskärm. Det ser ju elegant ut men är bitvis eländigt petigt, bokstavligen, speciellt om du ska köra bil samtidigt. Värst är den lilla smala och hala peklisten som sitter under (!) skärmen och där man ska ställa in kupétemperatur och radiovolym.

35-profilsdäck på 19-tumsfälgar hör inte riktigt hemma på en miljöbil. De ökar rullmotståndet och bullernivån.

Både den lilla 1,4-litersmotorn på 150 hästkrafter, elmotorn med 115 hästar och batteriet som levererar 13 kilowattimmar känns igen från flera andra bilmodeller från VW-koncernen. Man tar bara ut lite olika systemeffekt. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln anges till 5,2 mil. Det bästa resultat jag lyckades uppnå var 4,5 mil och då handlade det mest om stadskörning.

För den som mestadels kör några mil fram och tillbaka till jobbet om dagarna, och kanske till några släktingar eller bekanta på helgerna, finns mycket milpengar att spara. Under förutsättning att det går att ladda billig el hemma och kanske rent av gratis på jobbet.

Rolf Gildenlöw/TT

FAKTA

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid

Grundpris: 384 900 kronor (innan 26 344 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: bensin 0,14 liter/mil, el 1,59 kWh/mil (WLTP).

Batteri: 13 kWh.

Räckvidd på el: 52 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).

Kväveutsläpp: 11,3 mg/km (WLTP).

Motor: 1,4-liters bensin, turbo. Synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-stegad DSG, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 245 hästkrafter.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 550–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 780 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 500 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,66/1,80/1,46 meter.

Bagageutrymme: 470–1 450 liter.

0-100 km/tim: 7,0 sekunder.

Toppfart: 225 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn 115 hästar. Systemeffekten är 245 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan har sex steg. Driftlägen: komfort, sport och cupra.

Ekonomi ++++ (4/5)

Jämförelsevis bra pris. 26 344 kronor i miljöbilsbonus, låg skatt och förväntat bra andrahandsvärde.

Miljö +++ (3/5)

Nollutsläpp bara när man kör i E-mode. Sommartid är räckvidden på el nästan lika bra som utlovat. Återstår att hålla koll på hur elen produceras – el från kolkraftverk sabbar nästan hela idén med en laddbar bil.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Cupra Leon är byggd på Volkswagens MQB-plattform. Bra prestanda och trygga köregenskaper. Testbilen har 19-tumshjul som höjer förbrukning och bullernivå.

Säkerhet ++++ (4/5)

Alla väsentliga säkerhetssystem är standard. Vanliga Seat Leon fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest 2020 och det bör gälla även den laddbara Cupra-versionen.

Helhet ++++ (4/5)

Kanske den mest prisvärda laddhybriden just nu? Cupra Leon e-Hybrid blir ett reellt hot mot den populära kusinen Skoda Octavia Combi iV. Rymlig, säker och bra köregenskaper. Miljöbilsbonus, låg skatt och starkt andrahandsvärde.

FAKTA

Två konkurrenter

Renault Mégane Sportstourer E-Tech

358 900 kronor.

158 hk. 30 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 52 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 178 km/tim, acceleration till 0–100 km/tim på 9,8 sekunder.

Bra pris, hög komfort men sämre prestanda. Inte lika distinkta köregenskaper som vår test-Cupra.

Skoda Octavia Combi iV

400 200 kronor.

204 hk. 25 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad automat. Max 63 kilometer på enbart el enligt WLTP-körcykeln. Toppfart 220 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.

Samma plattform och drivlina som i Cupra Leon e-Hybrid men med ett lägre effektuttag, som också ger en längre räckvidd på el.

feature

Fyll formen med sommar

Sväng ihop en paj – bästa sommarmaten. Det finns en paj för alla smaker.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Sommartid är pajtid – perfekt mat för enkla middagar. Fyll en form med säsongens godsaker.
PREMIUM

Äntligen, äntligen börjar vaccinationerna få effekt så att man kan bjuda hem folk igen och umgås, åtminstone utomhus. Den här veckan har det serverats pajlunch ett antal gånger i det Gahnesiska hemmet. För paj råkar nämligen vara den ultimata bjudmaten. Lätt att förbereda, lätt att variera och lätt att tycka om.

En paj kan med fördel anpassas till vem som än må kvista över. Vegetarianer, fiskhatare, allergiker, kinkiga ungar och köttälskare – det finns en paj för alla. Och allra godast blir de om man gör dem själv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

58 procent äter vegetarisk mat minst en gång i veckan.
Foto: Shutterstock
feature
feature
PREMIUM

Vegetarisk trend stannar av

Att äta vegetarisk mat har stadigt blivit mer populärt under de senaste tio åren, enligt kommunikationsbyrån Food and friends årliga matrapport. Men i den senaste undersökningen stannar utvecklingen av. Nu uppger 80 procent att de är allätare – alltså att de äter det mesta, inklusive kött. Förra året var samma siffra 78 procent. Även andelen personer som äter vegetariskt minst en gång i veckan (58 procent) och andelen som definierar sig som vegetarianer (tre procent) ligger kvar på ungefär samma nivåer som förra året. 1 000 personer tillfrågades i rapporten. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Projekten som passar bäst på sommaren

Om vädret är stabilt blir takrenoveringen enklare.
Foto: Hasse Holmberg/TT
feature
feature Sommaren är hemmafixets tid. Här följer några tips och trix för trädgårdspysslet och renoveringarna.
PREMIUM

Vissa slags renoveringar kan med fördel rivas av under den varma tiden på året.

Den digitala hantverkstjänsten Ireno tipsar om några sådana projekt:

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Man ska ha husvagn – eller husbil?

Husbilar är flexibla, men kostar i många fall lite mer än husvagnar.
Foto: Shutterstock
feature
feature Förra året fick pandemin oss att semestra inom landets gränser i större utsträckning – och även i sommar är det Sverige som gäller för många. Allt fler drömmer om husvagn eller husbil. Men vilket av dessa frihetsredskap ska man välja?
PREMIUM

Friheten framför allt! För många som har husvagn eller husbil är det just att känna sig obunden som lockar mest.

–  Det handlar om att enkelt kunna komma iväg. Man kan ha med sig hemmet, låta allt stå färdigpackat och bara sticka när andan faller på. Och om man ska hälsa på släktingar är man inte till besvär. Man har ju sitt eget boende, säger Maria Andersson, redaktionschef för tidningen Husbil & Husvagn.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Motor

Fullstor Volvo V70 – i Lego

Legobilen under konstruktion, här med Davids riktiga Volvo V70 i bakgrunden.
Foto: David Gustafsson
Motor
feature
Motor Nya vätgasmackar planeras i Sverige, libanesiska Ev Electra släpper ny sportig elbil och David Gustafsson visar upp sin Volvo V70 i Lego. Det är lite av det nya i motorvärlden.
PREMIUM

De flesta barn har lekt med Legobilar, men de är sällan i fullskala. När David Gustafsson vann finalen av TV4:s program "Lego masters" i vintras belönades han med stora mängder Lego. Då bestämde han sig för att konstruera något riktigt stort – som både kan rulla och svänga.

–  För att göra av med bitarna tänkte jag att jag skulle bygga min egen bil i fullskala, som jag sedan jag var tio år sagt att jag ska göra en dag, säger han i ett pressmeddelande från ABS Wheels, som bistått med fälgar till Legobilen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Sol, vind och vatten i Tornedalen

Rallarrosor finns det gott om längs vägarna i Tornedalen, som här strax norr om Kattilakoski.
Foto: Johan Öberg
Inrikes
Resor
feature
Inrikes En resa längs den svensk-finska gränsen i Tornedalen bjuder på vild natur, mäktiga forsar, renar och hjortron. Plus Sveriges mest udda världsarv och Norrbottens främsta handelsplats.
PREMIUM

Karesuando är Sveriges nordligaste samhälle. Längre norrut finns bara en handfull bebodda hus. Och Karesuando är startpunkt för vår resa söderut genom Tornedalen mot Haparanda.

Den vackra järnvägsbron över Torne älv i Haparanda.
Den vackra järnvägsbron över Torne älv i Haparanda.
Foto: Johan Öberg
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Första filmvisningen i Sverige var i Malmö för 125 år sedan

En skånsk biograf av det slag som på många håll växte fram i början av förra seklet. Nedanför filmduken ofta en pianospelande dam.
Malmö
Skåne
Kultur och nöje
MALMÖ Att det skulle bjudas på ”lefvande bilder” och Sverigepremiär av Kinematografen under den stora Nordiska Industri- och slöjdutställningen i Malmö sommaren 1896 var knappast något som långt i förväg var planerat.

I februari det året skrev Skånska Dagbladet att det på ett särskilt hörn av utställningsområdet, som sträckte sig mellan Kungsparken och nuvarande Östra Rönneholmsvägen, fanns planer på att uppföra en byggnad för en sommarvarieté. Någon sådan blev det dock aldrig. Ett varietéförbud var i görningen. Men, som det konstaterades i tidningen, ”blir det inte varieté så blir det åtminstone Edisons Kinetoskop, `framtidens skådespel´”.

Inte heller detta lilla tittskåp gavs det plats för inom utställningsområdet, men däremot för den nya och smått sensationella ”Kinematografen från Paris”, som här kom att förevisas för första gången i Sverige.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL