Kultur och nöje

En roman född ur ren ilska

Dramaturgen Anna Kölén är aktuell med debutromanen Ingen kommer att tro dig.
Foto: Stefan Tell
Kultur och nöje
Litteratur Dramaturgen Anna Kölén har skrivit och översatt dramatik i många år men är ändå rejält nervös inför sitt första boksläpp. Romanen Ingen kommer att tro dig kommer ut 3 maj och är en berättelse om övergrepp, om att våga bryta en tystnadskultur och Anna Köléns svar på den backlash hon upplevde kom efter metoo-upproret. - Jag var så himla arg när jag började skriva, den där första fasen när det bara kom text då gick jag på ren adrenalin, beskriver hon.

Under sex år, mellan 2012 och 2018, var Anna Kölén dramaturg på Malmö stadsteater och arbetade bland annat med föreställningar som Yarden, Cabaret, Vinnaren tar allt och Ett självmords anatomi. Under de här Malmöåren föddes också huvudpersonen i hennes skönlitterära debut, svensk-grekiska Daphne Inga-Britt Lundström från Arvika.

– Jag gjorde ett frilansjobb och fick lite extrapengar så då åkte jag på en skrivresa till Grekland och där kom Daphne till med sin grekiska pappa. Men när jag kom hem hade jag ingen tid att skriva utan jobbade vidare med teatern. Daphne lade jag i en låda där hon fick vänta på sin story, berättar Anna Kölén på telefon från Stockholm där hon och familjen bor sedan tre år tillbaka och där hon nu är dramaturg på Unga Dramaten.

Övergreppstrauma

Ingen kommer att tro dig inleds med att en livrädd Daphne passerar ett stort medieuppbåd på väg in i en rättssal. ”Där inne väntar han. Mannen som journalisterna egentligen är intresserad av. Jag är bara kvinnan som har anklagat honom för ett brott som ingen vill tro att han har begått”.

Efter denna prolog backar historien 14 månader och Daphne studerar litteraturvetenskap på Stockholms universitet, jobbar extra på en restaurang och möter sin blivande pojkvän, författaren Leo. Bit för bit fogas Daphnes liv från uppväxten i Arvika och framåt samman och långsamt närmar sig berättelsen övergreppstraumat i hennes liv, det som leder fram till rättegångssalen.

Anna Kölén började skriva Ingen kommer att tro dig för cirka två år sedan i kölvattnet på metoo och skandalerna i Svenska Akademien.

– Då hade jag tid och möjlighet att skriva, allt klickade och Daphne fick sin story, säger hon.

Intervjuad i Klubben

Anna Kölén var själv en av de kvinnor som intervjuades i journalisten Matilda Gustafssons prisbelönta reportage i Dagens Nyheter om de kränkningar som den så kallade kulturprofilen, Jean-Claude Arnault, utsatte kvinnor för under många år.

Senare gick Anna Kölén också ut med namn i samband med den utredning om sekretessbrott som riktades mot Arnault och berättade hur han avslöjat så väl Elfriede Jelineks som Harold Pinters Nobelpris för henne.

– Där vädjade advokatbyrån till samtliga att gå ut med namn eftersom anonymiseringen användes som ursäkt för att inte ta våra vittnesmål på allvar. Jag kände att jag var i en position där jag kunde göra det, berättar Anna Kölén. Jag har aldrig haft någon relation med Arnault. Han har tafsat på mig men jag har inget stort trauma och jag har en trygg familj, en trygg karriär, var inte beroende av honom och har aldrig uppträtt på Forum. Så om inte jag vågade, vem skulle då våga?

Att bryta tystnadskultur

Berättelsen om Daphne föddes ur de här upplevelserna och framförallt ur den ilska Anna Kölén kände när fokus efter metoo allt mer kom att handla om namngivningen av ett fåtal kända män.

– Det blev en slags berättelse i media om att metoo är förtal av män. För mig handlade metoo i allmänhet och akademieskandalen i synnerhet om att bryta en tystnadskultur för att det skulle ske en strukturell förändring och det var egentligen väldigt få män som namngavs. Att bryta tystnadskulturen är första steget mot att kvinnor ska våga anmäla och det hela revolutionen syftade till var väl ändå att rättssamhället ska ta hand om de här sakerna. Blir man utsatt för brott ska man anmäla och man ska bli värdigt bemött och känna sig trygg, säger hon med eftertryck och fortsätter:

– När jag växte upp pratade man om våldtäkt som ett öde värre än döden och inställningen var att det inte var någon idé att anmäla för då skulle det bara snackas om vad man hade på sig och hur mycket man druckit. Det har ändå ändrats, eller håller i alla fall på att ändras om vi inte ger upp den här kampen.

Vill nå ut brett

Anna Kölén betonar samtidigt att Ingen kommer att tro dig är ren fiktion och att fiktionen också är hennes sätt att nå ut brett med ett angeläget ämne.

– Ibland tror jag att fiktionen ligger närmre sanningen än verkligheten, säger hon eftertänksamt. Man blir friare i en fiktiv berättelse och det är lättare för läsarna att ta emot en bok som har till exempel en spänningsbåge och ett ganska lyckligt slut. Jag ville skriva en berättelse som var lätt att ta till sig och underhållande men samtidigt tar upp svåra frågor. Jag tror också att fler kan identifiera sig med Daphne och det hon upplever än om jag skrivit en självbiografi om män som har tafsat på mig på jobbet. Då blir det mer bara intressant för andra dramaturger.

– Sedan plockar och tar alltid författare från olika håll – något från sig själv, något man läst i tidningen och något man har sagt när man var 14 år så det är klart att jag har gemensamma erfarenheter med Daphne men hon är inte jag och jag har inte varit med om det här.

Anna Kölén arbetade under sex år som dramaturg på Malmö stadsteater.
Foto: Stefan Tell

Som en monolog

Varför blev historien om Daphne prosa och inte dramatik?

– Långt innan jag hittade till teatern drömde jag om att bli författare och mitt eget uttryck är nog egentligen prosa. Det här var också ett så angeläget ämne för mig att jag kände att jag ville äga den helt själv. En teaterprocess är alltid kollektiv och man kan inte bestämma själv hur det blir.

Hur var det att skriva prosa jämfört med dramatik?

– Även om det här är en helt annan typ av text har jag haft god hjälp av att jag är van att bygga historier, att jag känner att här måste in en rättegångsscen för att få in puls till exempel. Rättegångsscenerna var också det jag skrev snabbast och det handlar om att det nästan bara är dialog och dialog är lätt för mig. Betydligt svårare var det med miljöbeskrivningar, det var lite som att skriva ut scenanvisningar och allt det där man stryker i en pjäs. Men jag tänker på min roman som en monolog, en kvinna som talar och där har jag definitivt hjälp från teatern. Jag skapade en egen person som tuggade på och Daphnes språk kom också snabbt till mig. Hon har en kaxighet som jag önskar att jag haft i hennes ålder.

Roligt arbete

Samtidigt som rättegångsscenerna i Ingen kommer att tro dig var lättast att skriva var de också de som krävde mest research.

– Där hade jag ingen egen erfarenhet så jag har läst väldigt mycket protokoll och domar och sett dokumentärt material och också gråtit mycket under tiden, berättar Anna Kölén. Men i grunden har det här arbetet varit väldigt roligt och Daphne är så rolig också. Jag har fnissat en hel del när jag skrivit henne, speciellt när hon häcklar kulturvärlden.

3 maj släpps Ingen kommer att tro dig och även om det på grund av coronarestriktioner inte blir någon stor releasefest blir det ett samtal om boken mellan Anna Kölén och hennes förläggare på släppdagen och redan nu är det klart att den blir bokklubbsbok i Bonniers digitala bokklubb Kollektivet i juli.

– Det jag hoppas på allra mest är att jag med tiden ska få möjlighet att prata med unga människor om min bok också, säger Anna Kölén. Jag hade själv velat läsa den när jag var på väg ut i yrkeslivet och började plugga på universitet. Jag tror att den är en bra utgångspunkt för att kunna prata om frågor som gränssättning och samtycke.

Barnbok

Och även om Anna Kölén har fullt upp med sitt arbete som dramaturg på Unga Dramaten och att försöka hitta olika sätt att nå ut till publiken trots coronarestriktionerna så finns det planer på mer prosa – denna gång en barnbok.

– Det är faktiskt en berättelse från Daphnes barndom, en saga som hennes pappa berättar, som jag var tvungen att stryka i romanen som jag har börjat titta på lite försiktigt, avslöjar hon.

FAKTA

Anna Kölén:

Född: 1974, uppvuxen i Arvika

Bosatt: I Stockholm

Familj: Gift med Andreas Norman som också är författare, en dotter

Bakgrund: Dramaturg och översättare som bland annat arbetat på Malmö stadsteater där hon till exempel stod för den hyllade dramatiseringen av Kristian Lundbergs Yarden och arbetade med föreställningar som Cabaret, Vinnaren tar allt, Svek, En midsommarnatts dröm och Ett självmords anatomi. Arbetar nu som dramaturg på Unga Dramaten i Stockholm där hon senast var aktuell med föreställningen Hon ska heta Minou som gjordes i samarbete med Malmö stadsteater.

Aktuell: Med sin skönlitterära debut romanen Ingen kommer att tro dig som kommer ut på Romanus & Selling 3 maj.

Anna Kölén om ...

... hon kan tänka sig att göra dramatik av Ingen kommer att tro dig: ”Jag tror inte den skulle bli så bra dramatik men däremot passa som tv-serie eller film. Men då skulle någon annan få skriva manus.”

... känslan när hon fick veta att Ingen kommer att tro dig skulle bli utgiven: ”Det var i november för ett år sedan som jag fick besked från Romanus och Selling. Då hade jag bara skrivit 60 sidor och blev både glad och chockad. För mig var det också nästan en förutsättning att få ett avtal eftersom jag fick en deadline. Jag är så van vid det från teatern och hade nog inte fixat att skriva klart om jag inte visste att någon väntade på den.”

... att både hon och bokens huvudperson Daphne har vuxit upp i Arvika: ”Det kunde jag bara inte låta bli och det handlar mycket om hemlängtan, att jag längtat dit under pandemin men jag har nog också alltid velat skriva om Arvika. Jag flyttade därifrån och till Stockholm när jag var 18 och har bott i Skåne och utomlands och det har tagit lång tid för mig att förstå att min uppväxt på landet i arbetarklass inte är något jag behöver dölja eller skämmas över utan gör mig till den jag är och också är en kompetens i mitt yrke.”

Kultur och nöje

André Myhrer vinner "Mästarnas mästare"

André Myhrer i årets 'Mästarnas mästare'. Pressbild.
Foto: Janne Danielsson/SVT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Finalfavoriten höll hela vägen. Den tidigare slalomstjärnan André Myhrer var överlägsen och tog hem segern i årets "Mästarnas mästare" i SVT.
– Det var otroligt häftigt, säger Myhrer till TT.

Genom nästan hela programmet var han starkast, snabbast och bäst på att stapla potatisar. Och i finalen höll André Myhrer stilen. OS-guldmedaljören dominerade redan i första tävlingen där de fyra deltagarna skulle trassla sig genom en bana fastbundna i varsitt rep.

Han behöll sedan sitt försprång i ett tufft styrkeprov där deltagarna flyttade en hög tunga säckar i en hinderbana och där skidskytten Fredrik Lindströms krafter inte räckte för att släpa säckarna i mål. Simstjärnan Therese Alshammar slogs ut i den följande jaktstarten och den slutliga mästarduellen stod mellan André Myhrer och tidigare tennisproffset Johanna Larsson.

Rankar segern högt

Larsson hängde bokstavligen med bra i inledningen med sin greppstyrka, men till slut var det en överlägsen Myhrer som höjde mästartrofén över huvudet.

– Det är många fantastiska idrottare som har varit med i det här programmet så det är kul att få ta hem segern. Det är klart att jag rankar det här högt. Jag skulle inte jämföra det med ett OS-guld, men det var häftigt att få vara med och ta hem segern, säger 38-åringen från Bergsjö.

För tittarna såg det nästan lätt ut när han dansade sig igenom utmaning efter utmaning. Men inspelningen var ofta påfrestande, både fysiskt och psykiskt. Inför tävlingarna var han nervös och han taggade till på riktigt, berättar han.

– Jag tyckte att det var otroligt häftigt att få just den där känslan av att nu brinner det till i startögonblicket. Att få tillbaka den startkänslan igen tyckte jag var enormt roligt. Det var något som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva igen. Det tar jag verkligen med mig därifrån.

"Vass på många saker"

André Myhrer tror att han hade fördel av att han så nyligen var i tävlingsform. Programmet spelades in några månader efter att coronapandemin tvingade honom att avsluta karriären i förtid förra våren. Han tror också att utförsåkningen har varit till stor gagn.

– Vi alpinister har en bred kravprofil. Vi behöver inte bara ha uthållighet utan måste vara många delar. Uthållighet, smidighet och taktik. Man kanske formas lite grann av sporten, att vara vass på många saker, säger han.

Behållningen av programmet var annars att hänga med de andra deltagarna.

– Det kändes det fantastiskt att få träffa alla. Det händer ju någonting när en massa idrottare samlas på en plats, man har så mycket gemensamt. Det vart snabbt en trevlig stämning och det uppskattade jag väldigt mycket, säger han.

Björn Berglund/TT

Finalen stod mellan André Myhrer, Therese Alshammar, Johanna Larsson och Fredrik Lindström. Pressbild.
Finalen stod mellan André Myhrer, Therese Alshammar, Johanna Larsson och Fredrik Lindström. Pressbild.
Foto: Erik Nilsson/Meter Television
André Myhrer tror att utförsåkningen passar så väl de fysiska tävlingar som de lite klurigare utmaningarna. Pressbild.
André Myhrer tror att utförsåkningen passar så väl de fysiska tävlingar som de lite klurigare utmaningarna. Pressbild.
Foto: Erik Nilsson/Meter Television

FAKTA

Fakta: André Myhrer

Utförsåkare som tävlat i slalom och storslalom.

Född: 11 januari 1983.

Bor: Hudiksvall.

Familj: Hustrun Madelene, barnen Tove och Matheo.

Främsta meriter: OS-guld 2018, OS-brons 2010, OS-fyra 2006. VM-silver i lag 2013, VM-brons i lag 2015 och 2017. Som bäst fyra individuellt på VM (2013). Seger i slalomcupen 2011–2012. Åtta segrar i världscupen.

Kultur och nöje

Flera fall av covid under Eurovision

Ahoy Arena i Rotterdam, där Eurovision Song Contest hålls 2021. Semifinalerna går 18 och 20 maj, och finalen 22 maj.
Foto: Jessica Gow/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En person i Islands Eurovisiondelegation har testats positivt för covid-19. Därmed missar Islands Daði Freyr och hans följe den första dagen av årets Eurovisionvecka i Rotterdam.
PREMIUM

Häromdagen testades även en person i den polska delegationen positivt för viruset och artisten Rafal, som representerar landet tillsammans med sina dansare, har förpassats till karantän på ett av hotellen.

Alla artister, andra deltagare och personal som befinner sig i arenan måste genomgå snabbtester för covid-19 var 48:e timme. I ett mejl skriver Eurovisionarrangören EBU att den isländska delegationen har isolerats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Brist på talanger hindrar spelbranschen"

Legendariske spelutvecklaren Hideo Kojima i Malmö för Nordic Game 2016. Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Svenska spel är en världssuccé och spelbranschen växer så det knakar – men bristen på personal hotar framstegen. Det menar arrangörerna bakom spelkonferensen Nordic Game, som nu satsar på att föra samman företag och spelutvecklare.
PREMIUM

Satsningen kallas Nordic Game Talents och anordnas i anslutning till konferensen, som precis som förra året äger rum på nätet. Meningen är att nordiska spelstudior och presumtiva anställda ska kunna ragga upp varandra via en digital plattform och via en server på chattverktyget Discord.

– Vi försöker skapa ett enkelt sätt att ta kontakt med många talanger och samtidigt spara tid, säger Nordic Games programdirektör Jacob Riis.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bokrecensioner

Lättillgängligt om svårt och tungt ämne

Anna Kölén är dramaturg på Unga Dramaten och debuterar nu som romanförfattare.
Foto: Stefan Tell
Kultur och nöje
Litteratur/Recension Martina Jarminder har läst Anna Köléns romandebut Ingen kommer att tro dig.

Dramaturgen Anna Kölén ville skriva en tillgänglig bok om hur man påverkas av att inte känna sig trovärdig. Det har hon lyckats med, även hennes romandebut Ingen kommer att tro dig är ojämn och hjältinnan lite undflyende som person. Det är svårt att bestämma sig för om det sistnämnda är ett problem: syftet lär också vara att visa huvudpersonens kamp för att hitta sig själv när destruktiva möten med män har format henne till någon hon inte känner igen.

Kulturmännens makt

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Christer Björkman om nygamla rollen: En dröm

Edward af Sillén och Christer Björkman kommenterar årets Eurovision Song Contest för SVT. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Edward af Sillén och Christer Björkman guidar SVT-tittarna genom årets pandemianpassade version av Eurovision Song Contest från Rotterdam i Nederländerna.
– Det är en speciell upplevelse, säger Edward af Sillén.

Efter det att Eurovision Song Contest blev inställt 2020 kommer tävlingen tillbaka i en nedskalad och pandemianpassad version. 3 500 personer kan se tävlingen på plats i arenan i Rotterdam – ovanligt få för att vara Eurovision Song Contest, samtidigt ovanligt många för att vara mitt under coronapandemin, då de flesta musikprogram spelats in i tomma studior.

Edward af Sillén kallar sitt kommentatorsuppdrag för "ärofyllt och speciellt", och tycker att mycket är sig likt trots de många säkerhetsåtgärderna med munskydd och regelbundna covid-tester.

– Det är mitt tionde år och än så länge märker jag väldigt få förändringar. Vi gör vårt jobb som vanligt, vi har våra bidrag, förbereder oss och skriver manus, säger han.

"Retas kärleksfullt"

Hans parhäst i år är den tidigare tävlingsproducenten för Melodifestivalen, Christer Björkman, som är tillbaka i rollen som kommentator efter en paus på 19 år.

– Jag har drömt om att göra det här med Edward sedan han började, berättar Christer Björkman.

Hans kollega fyller i:

– Det var Christer som gav mig chansen att kommentera och jag tror att tittarna kommer att få känslan av att "här är två personer som älskar programmet väldigt mycket". Och älskar man någonting kan man också retas kärleksfullt med det, säger Edward af Sillén, som har blivit känd för sina vassa humoristiska kommentarer.

"Tryggt i båset"

Men bara för att de delar kärleken till programmet, delar de inte musiksmak, konstaterar Christer Björkman.

– Ofta tycker vi samma, ibland bara ett uns olika, men ibland kommer det tillfällen när jag tittar storögt på Edward och han säger: "Va? Jag förstår ingenting".

– Det är ju det som det här programmet går ut på. Om jag tycker någonting betyder inte det att det är rätt, det går ut på att så många som möjligt ska titta och tycka, säger Edward af Sillén.

TT: Hur funkar ni som duo?

– Christer är en kär vän sedan många år, när man känner varandra kan man också luta sig mot varandra. Det är väldigt tryggt i båset, säger Edward af Sillén och fortsätter:

– Vi har båda en grundläggande respekt för det här programmet och hur viktigt det är kulturellt. Vi vill att tittarna ska märka det. Sedan kommer vi såklart ha roligt och skämta också, säger han.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: Tidigare kommentatorer för SVT

2000: Christer Lundh och Pernilla Månsson

2001: Henrik Olsson

2002: Christer Björkman och Claes Åkeson

2003: Pekka Heino

2004: Pekka Heino

2005: Pekka Heino

2006: Pekka Heino

2007: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2008: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2009: Edward af Sillén och Shirley Clamp

2010: Edward af Sillén och Christine Meltzer

2011: Edward af Sillén och Hélène Benno

2012: Edward af Sillén och Gina Dirawi

2013: Josefine Sundström

2014: Edward af Sillén och Malin Olsson

2015: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2016: Lotta Bromé

2017: Edward af Sillén och Måns Zelmerlöw

2018: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2019: Edward af Sillén och Charlotte Perrelli

2020: Inställt till följd av pandemin

2021: Edward af Sillén och Christer Björkman

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Kasinohai.com

Spellagstiftning - Finland vs Sverige

Kasinohai.com Om du är osäker på hur spellagstiftningen ser ut i Finland och Sverige och om det finns några större skillnader bör du fortsätta att läsa denna artikel där vi kommer att gå igenom de stora dragen i de båda ländernas spellagstiftning.

Spellagstiftningen i Sverige

Den 1 januari 2019 införde Sverige ny lagstiftning som avslutade dominansen från det av regeringen drivna onlinespelföretaget och öppnade sektorn för privata företag.

Under flera år var det statligt ägda Svenska Spel den enda verksamheten som tilläts att tillhandahålla onlinespel till medborgare i Sverige, vare sig det handlar om casinospel, betting på sport eller andra former av spel.

Naturligtvis kringgick de flesta företag denna lagstiftning och år 2018 hade privata företag fått en 29-procentig andel av spelmarknaden i Norden.

Delvis i ett erkännande av ett sådant nytt paradigm och delvis för att de var i behov av skattepengar, gick den svenska regeringen med på att införa nya spellagar. Under den nya lagstiftningen har myndigheten Spelinspektionen rätten att ge licens till privata företag. Hittills har myndigheten tillåtit cirka 100 företag att tillhandahålla sina tjänster till svenska spelare.

De största vinnarna på denna nya lagstiftning är de svenska medborgarna. På grund av lagarna för spel online kan svenskarna nu välja och vraka bland de bästa spelbolagen. Svenska spelportaler visar de bästa casinotjänsterna online och incitamenten för svenska deltagare.

Staten är också en stor vinnare på detta drag. Det är inget mysterium att legalisering av spel på internet är ett snabbt sätt till att generera mer skatteintäkter till statskassan. I hela Sverige måste licensierade företag betala en inkomstskatt på 18 procent av sin inkomst till svenska konsumenter.

Sådana skattebetalningar träder i kraft i år och vi hoppas att vi kommer att få se effekterna av denna inkomstkälla i Sveriges kommande budget.

De svenska spellagarna har hittat en balans mellan att ge spelare valfrihet och skydda dem mot bedrägliga spelbolag. Att främja spel utan tillstånd har varit förbjudet, och den svenska Spelinspektionen har nu fått mandat att blockera överföringar mellan deltagare och obehöriga operatörer.

Lagarna innehåller också strikta regler för etiskt spel. Spelinspektionen har befogenheten att tvinga privata operatörer att vidta sådana åtgärder för deltagarnas säkerhet. Dessutom måste alla speloperatörer erbjuda samtliga spelare ett val om att självuteslutning.

Det har bara gått ett år med de nuvarande svenska lagarna för spel online, och det är ingen tvekan om att vi kommer att se fler regler för att tillåta säkert spel i framtiden.

Spellagstiftningen i Finland

Onlinespel är en av de mest populära formerna av underhållning för människor över hela världen. Särskilt finländarna är människor som älskar att spela. Det har visats att finländarna kan spela för upp till 10 miljarder euro på lotter, spelautomater och sportspel varje år.

Republiken Finland har alltid haft ett regeringsstyrt spelmonopol och trots den senaste utvecklingen inom branschen verkar det som om det kommer att fortsätta vara så. Onlinespel och finska onlinecasinon har blivit en av de största inkomstkällorna under de senaste åren. Finland klassificeras också som den femte största spelnationen i världen, varför de flesta utländska operatörer nu försöker komma in på den finska spelmarknaden. Tyvärr verkar det som om det inte kommer att vara ett alternativ nu eller inom en snar framtid.

Under 2010 begärde Europeiska kommissionen att Finland skulle genomföra ändringar av deras spellagstiftning som skulle göra den mer överensstämmande med EU:s lagar. Trots påtryckningar från Europeiska Unionen förblir Finlands spelstruktur oförändrad. Även om spel i Finland är 100% lagligt är spelreglerna lite mer komplexa. Intressant nog visade statistiken under en nyligen gjord rapport från det finska bolaget Yle att 66% av de äldre finländska invånarna som intervjuades föredrar ett monopol.

Staten har monopol på alla former av spel oavsett om det är online eller offline. All spelverksamhet har alltid hanterats av tre statliga företag. RAY hade alltid haft kontroll över bordsspel och spelautomater i Finland. Nationella lotteriet, sportspel och instant win-spel kontrollerades och reglerades av Veikkaus Oy och alla spel på hästkapplöpning reglerades av Fintoto.

Dessa tre enheter reglerades och kontrollerades av staten och all vinst som gjorts på spel gavs tillbaka till landet oavsett om det är genom konst, vetenskap, sport eller utbildning. Under 2017 slogs dessa tre enheter samman för att skapa ett statligt monopol med namnet Veikkaus.

Slutsats

Som du kan se finns det ett par skillnader i spellagstiftningen hos de båda grannländerna. Efter de förändringar som skedde i Sverige 2019 så är den svenska spelmarknaden betydligt mer öppen och välkomnande för svenska spelare. Finländarna verkar dock inte vara så besvikna, de får goda skatteintäkter och merparten av den äldre befolkningen verkar vilja behålla det rådande monopolet.

Kultur och nöje

Då kommer Björk och Skarsgårds vikingafilm

Alexander Skarsgvård. Arkivbild.
Foto: Taylor Jewell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Filmen "The northman" med isländska artisten Björk och Hollywoodsvensken Alexander Skarsgård får premiär 8 april nästa år, skriver NME.

Filmen beskrivs som en vikingasaga som utspelas på 900-talets Island där en prins vill utkräva hämnd för sin mördade far.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Filip Lamprecht tog hem segern i "Let's dance"

Filip Lamprecht och Linn Hegdal tog hem segern i 'Let's dance'. Pressbild.
Foto: Annika Berglund/TV4
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det blev Filip Lamprecht som dansade sig in i tittarnas hjärtan i "Let's dance".
– Det här är helt sjukt. Jag har inga ord, jag är så tacksam, säger han i programmet.
PREMIUM

Jurymedlemmen Dermot Clemenger spådde tidigt under kvällen att det skulle bli "den mest jämna finalen i 'Let's dance'-historien". Han fick rätt, åtminstone när det gällde juryns poäng.

Vid slutet av kvällen hade båda Filip Lamprecht och Linn Hegdal och motståndarna Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm 88 poäng. Tittarnas röster avgjorde i slutändan till Lamprechts fördel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Joe Exotic har cancer – vill bli benådad

Joe Exotic blev känd genom serien 'Tiger king' och har nu drabbats av cancer. Pressbild.
Foto: Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Joe Exotic blev känd efter Netflixsuccén "Tiger king". Han avtjänar ett fängelsestraff för anstiftan till mord och har försökt få USA:s förre president Donald Trump att benåda honom.

Nu har han fått diagnosen prostatacancer och ber president Joe Biden att göra det hans företrädare vägrade, rapporterar NME. På Twitter skriver Exotic att hans advokat fått ta del av sjukjournaler som bekräftar uppgifterna, men att man ännu inte vet hur långt framskriden sjukdomen är.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL