Mer

Nytt nummer av Mer ute nu!

Mer
Mer

MER MittskåneLäs det senaste numret här:

Mer

Mer
Mer

Sjöbo

Ungdomsrådet samlar in spel och pyssel till äldre

Fanny Celano, 15, vice ordförande i Sjöbo ungdomsråd, tillsammans med Lovis Fredriksdotter, 14, på Navet där de samlar in spel och pyssel till äldre som är i karantän. Foto: Caroline Stenbäck
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Mer
Sjöbo Ungdomsrådet i Sjöbo vill piffa upp vardagen för de äldre som i dessa coronatider inte kan träffa anhöriga eller vänner.
Därför har de bestämt sig för att samla in spel och pyssel som kan delas ut på äldreboenden och till dem som är isolerade i sina bostäder.

Idén fick Fanny Celano, 15, vice ordförande i Sjöbo ungdomsråd, för en vecka sedan.

– Min farmor bor på Kärnans äldreboende i Sjöbo. Hon har nyligen blivit änka och berättade att hon har jättetråkigt om dagarna. De får inte gå ut eller ta emot besök för att de är riskgrupper. Så då började jag tänka på hur tråkigt även andra äldre måste ha det nu på grund av coronaviruset.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Opinion

Stoppa våldet

Premiärminister Netanyahu gynnas av våldet.
Foto: Heidi levine
Opinion
Ledare Våldet i Jerusalem liksom från och mot Gaza måste stoppas. Israel har huvudansvaret för att det sker.

Minst 22 personer varav nio barn har under natten dödats i israeliska vedergällningsattacker mot mål på Gazaremsan. Som vanligt var de israeliska motattackerna betydligt mer dödliga än de palestinska anfallen, mer än hundra missiler mot Jerusalem, som inte vållade några dödsoffer.

Den här upptrappningen kom efter flera dagars oroligheter i östra Jerusalem, framför allt vid al-Aqsamoskén. Där har palestinier protesterat mot israeliska planer på att vräka palestinier från hus de bott i sedan 1948. Israelisk lagstiftning ger judar rätt att återfå fastigheter de lämnade i samband med kriget då. Någon motsvarande rätt för palestinier att återfå bostäder de flydde från i Israel finns inte. Högsta domstolen har nu skjutit upp sitt ställningstagande till om lagen ska få tillämpas för att om möjligt minska protesterna.

Våldsamheterna har sammanfallit med den så kallade Jerusalemdagen, då extremister firar Israels erövring av östra Jerusalem under sexdagarskriget 1967. Men den sedvanliga marschen även genom arabiska kvarter ställdes in timmarna före avmarsch på grund av oroligheterna.

Från alla håll, även USA, har kritik riktats mot såväl Hamas beskjutning som Israels våld i Jerusalem och Gaza. Som ockupationsmakt och med sina oerhörda militära resurser måste Israel vara återhållsamt, även om självfallet Hamasmissilerna också är oacceptabla. De riskerar också att drabba helt oskyldiga civilpersoner, precis som Israels bomber ofta gör.

Premiärminister Netanyahu har sannolikt gett polisen i Jerusalem fria händer eller kanske till och med order om hårda tag mot demonstranterna för att försvåra för de heterogena oppositionspartierna, med avskyn mot Netanyahu som det enda gemensamma, att bilda en regering som störtar honom och gör att korruptionsåtalet mot honom kan föras vidare till en dom. Tyvärr gynnar det palestinska våldet bara deras värste fiende.

Yngve Sunesson

Eslöv

Obeboeligt hus rivs och nytt byggs

Så här ska det nya huset se ut från Norregatan...
Foto: Skiss: Lokal XXX Arkitekter
Eslöv
ESLÖV Efter flera års turer kring skandalhuset på Norregatan pekar nu allt på att det kommer att rivas och ersättas med ett nytt.

Skånskan har skrivit flera artiklar om huset på Norregatan 16, fastigheten Uttern 4. Redan 2006 engagerade sig Hyresgästföreningen eftersom man ansåg att boendemiljön var helt oacceptabel.

Sedan dess har huset tömts på hyresgäster, tvångsförvaltats och bytt ägare. Men vad som ska ske med den utdömda byggnaden har länge varit oklart.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Malmberg och Livh hoppas på pandemiskratt

Claes Malmberg och Stefan Livh. Pressbild.
Foto: Henrik Sandsjö
Kultur och nöje
Kultur och nöje I höst kliver Claes Malmberg och Stefan Livh ut på scenen för att få folk att skratta tillsammans igen efter pandemin.
– Vi ska försöka att vara så roliga vi kan, säger Malmberg.

Låtar, humor och dagsaktualiteter. Det är vad publiken kan vänta sig av "Malmberg – full av Livh", som spelas på Kajskjul 8 i Göteborg under hösten.

– Det är en klassisk show i den meningen att den bygger på roliga infall och musik. Det är inte så att vi uppfinner hjulet direkt, säger Claes Malmberg.

Än så länge kan de inte gå närmare in på vilka ämnen de kommer att ta sig an.

– Men elefanten i rummet är svår att undvika. Vi har ändå haft en pandemi, så på något sätt får man attackera den, men på vilket sätt vet jag ännu inte riktigt. Framför allt handlar det här om glädjen över att få komma tillbaka och förhoppningsvis få spela för lite folk igen. Bara det är en sensation, säger Malmberg.

– Jag tror att det finns ett väldigt uppdämt behov av att få komma ut och få sig lite allsång och sånt. Underhållning helt enkelt, säger Livh.

"Kanske inte vågar"

Claes Malmberg och Stefan Livh träffades för första gången på 80-talet när Livh jobbade på lokalradion i Göteborg, där Malmberg dök upp och gjorde sin figur Ronny Jönsson. Förra året började de att spela in podden "Mot bättre vetande" tillsammans och där någonstans föddes idén till föreställningen.

– Det här är inte en poddföreställning, men det är klart att vårt sätt att göra humor tillsammans kommer att märkas. Vi märker att vi kompletterar varandra på ett bra sätt, säger Claes Malmberg.

Någon ringrostighet på grund av pandemin har de inte känt av. Då är det snarare publiken som är ringrostig, tror Stefan Livh.

– De kanske inte ens vågar skratta, eller har glömt hur man gör. Sedan är det ju nya tider. Hur reagerar publiken efter corona och hur var det innan? Vi hade en diskussion om att det var så mycket lättkränkthet före pandemin, säger han.

Rolig identitetspolitik

Claes Malmberg gissar att det kommer att utbryta något slags tävling efter pandemin om vem som hade det värst.

– Det handlar inte om vem som var sjukast utan vem som upplevde sig själv som sjukast. All den här identitetspolitiken är ju väldigt rolig. Snart känns det som att vi ska skapa ett politiskt parti per person. Det finns ju mycket att skoja om när det gäller det där, säger han.

"Malmberg – full av Livh" har premiär den 24 september.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: "Malmberg – full av Livh"

Scenshow med skådespelaren Claes Malmberg och radiolegendaren Stefan Livh, kompade av Benneth Fagerlunds trio.

Spelas på Kajskjul 8 i Göteborg i höst med premiär den 24 september.

Biljetterna släpps den 12 maj.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kävlinge

Öppet för konst och kultur i helgen

Kristin Nilsson har haft keramikverkstad sedan 1989 i källaren till gamla skolan i Lödde. Nu ställer hon ut med Hanna Melin och Siw Persson.
Foto: Lena Breitner
Kävlinge
Löddeköpinge Kultur, plantor, fika och handsprit. Det är vad som bjuds i och kring gamla skolan i Löddeköpinge under Kristi himmelfärdshelgen. Skolmuséet är öppet och konstnärer ställer ut i källaren.

Den 13-16 maj öppnas gamla skolan på Landskronavägen i Löddeköpinge. Den som vill kan njuta av både konst och kultur.

I källaren har Kristin Nilsson sin verkstad där hon tillverkat keramik sedan 1989. Hon öppnar ugnen och visar vackra krukor till krukväxter. På hyllorna står många bruksföremål.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

En anhållen efter misstänkt mord i Höganäs

En man har hittats död i en lägenhet i Höganäs och polisen misstänker mord alternativt dråp. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

En man har hittats död i en lägenhet i Höganäs i Skåne. Polisen fick larmet tidigt på tisdagsmorgonen och ärendet rubriceras som misstänkt mord alternativt dråp.

Polisen har hållit flera förhör och en person, som frihetsberövades på morgonen, har anhållits.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Markreservation för Byggmax ogiltig

Grönt fält vid Ommadalsvägen i Sjöbo.
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Sjöbo Tomtreservationen som gjorts för Byggmax etablering i Sjöbo är ogiltig. Nu återstår att se om bygglovsansökan gäller.

Byggmax är fortfarande intresserade av att öppna en butik vid Ommarondellen i Sjöbo, eller mer bestämt på den södra sidan av väg 13.

Men det har uppstått ett problem.

Bygglovsansökan gjordes av bolaget Appro Sjöbo AB och bolaget som reserverade tomten heter Abreco AB.

– Formellt sätt måste det vara samma bolag som ansöker om bygglov som har reserverat fastigheten, förklarar Jesper Andersson, chef på tekniska förvaltningen.

Reservation har upphört

En bygglovsansökan lämnades in i början av april men kommunen har nu skrivit till bolaget att reservationen har upphört. En ansökan måste lämnas in inom sex månader för att reservationen ska gälla.

– Vi har nu direktkontakt med Byggmax om vilken byggherre som de ska använda, säger Jesper Andersson.

– Tomten är uttagen till Byggmax etablering. Men eftersom de inte själva letar efter tomter, bygger eller äger sina fastigheter utan anlitar bolag så kan sådana här saker hända.

Nu återstår det att se om den ansökan som Appro Sjöbo AB lämnat in gäller.

– Vi avvaktar besked från Byggmax.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL