Ekonomi

Positivare jobbprognos ändå för pessimistisk

Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén sänker prognosen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi
Ekonomi Inte lika illa som befarat. Arbetslösheten blir betydligt lägre än Arbetsförmedlingen tidigare spått. Men trenden spås avta.
Ändå för pessimistiskt, tycker Nordeaekonomen Susanne Spector som också tecknar en ljusare bild av de långtidsarbetslösa.
PREMIUM

I snitt bedöms arbetslösheten landa på 8,3 procent i år, enligt Arbetsförmedlingens (AF) nya prognos. I den förra prognosen, från december, spåddes en arbetslöshet på 9,1 procent.

Fast redan nu ligger antalet och andelen inskrivna som arbetslösa hos arbetsförmedlingarna lägre, 8,2 procent, än snittprognosen för hela året, efter att ha minskat sakta men stadigt under våren. Men nu är det stopp, för i år i alla fall. AF:s analyschef Annika Sundén tror helt enkelt inte att den blir lägre, trots att ekonomin bedöms ta ordentlig fart när restriktionerna förhoppningsvis släpps framåt sommaren. För i andra änden lär många jobb försvinna när stöden försvinner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stöd för korttidspermittering förlängs

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) förlänger möjligheten att söka stöd för korttidspermitteringar. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stödet till företag för korttidspermitteringar förlängs tre månader, enligt en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna, rapporterat Ekot.

Det innebär att det även ska gå att söka stöd för korttidspermitteringar under juli, augusti och september, enligt förslaget som nu går ut på remiss.

– Det här förslaget möjliggör en förlängning och det är mot bakgrund av att vaccinationerna ju har försenats något och då riskerar vi att ha kvar smittspridning och restriktioner, säger Magdalena Andersson, till radion.

Ekonomi

Fortsatt lägre arbetslöshet

Arbetslösheten faller sakta men stadigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Arbetslösheten sjönk förra veckan med ytterligare cirka 4 400 personer till 421 650. Det innebär att 8,1 procent av arbetskraften är inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, jämfört med 8,2 procent veckan dessförinnan.

521 personer varslades om uppsägning, enligt myndighetens veckosiffror.

Ekonomi

Nedåt på Stockholmsbörsen

Handeln på Stockholmsbörsen har startat för veckan. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen lyser mest rött under måndagen. Index pekar nedåt, minus 0,27 procent.

I Asien var det blandat på börserna: Tokyo stängde uppåt, medan minerna i Hongkong och Taiwan var lite mer surmulna.

I Europa ser det inte heller så glatt ut. Frankfurtbörsen backar 0,29 procent vid lunchtid, Paris är ned med 0,26 procent. I London är det dock svagt uppåt, plus 0,11 procent.

I Stockholm backar bolag som Evolution Gaming (minus 1,5 procent), Kinnevik (minus 1,2 procent) och Autoliv (minus 1,2 procent).

Men allt går inte bakåt. Råvaror och verkstad går mot strömmen. Boliden ligger på plus, 1,9 procent, SKF på plus 1,4 procent och Sandvik på plus 1,3 procent.

Ekonomi

Biontech bygger vaccinfabrik i Singapore

Biontech vill ha sin tillverkning spridd över världen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Vaccintillverkaren Biontech ska börja producera vaccin mot covid-19 i Singapore.

Enligt företaget är det ett viktigt steg att ha produktionen spridd globalt. Företaget vill nu producera vaccin i Asien och tillverka flera hundra miljoner doser. Fabriken ska öppnas 2023.

Ekonomi

Tummen upp för Scania

Orderingången stiger för Scanias ägare Traton. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Börsen gör tummen upp när buss- och lastbilstillverkaren Scania och det tyska systerbolaget MAN – båda i Tratonkoncernen – redovisar ett kraftigt lyft för orderingången under första kvartalet i år.
Men halvledarbrist och pandemieffekter spökar i kulisserna.

"Bristen på halvledare och andra komponenter påverkar hela branschen", skriver Scanias nytillträdde vd Christian Levin i en kommentar till bolagets delårsrapport.

På högvarv

Än så länge har det handlat om en risk för störningar för bolaget, enligt Levin.

"Trots en överhängande risk för produktionsstörningar har Scania som en av få europeiska tillverkare, lyckats hålla produktionen på högvarv utan några stopp på grund av komponentbrist under det första kvartalet", skriver Levin.

Men under andra kvartalet kommer halvledarbristen även påverka den Södertäljebaserade lastbilstillverkarens produktion.

"Den dagliga produktionstakten för lastbilar i det europeiska systemet sänks något under ett fåtal dagar under det andra kvartalet, som en temporär åtgärd för att hantera bristen på halvledare", skriver Levin.

Levin tillägger att efterfrågan på långfärdsbussar fortfarande dras med pandemiproblem, medan läget för stadsbussar ser något bättre ut.

"Orderingången på lastbilar är stark på i stort sett alla marknader, medan den är svagare för bussar", skriver Levin.

Ökning med 79 procent

Scanias orderingång under första kvartalet steg till 36 944 bussar och lastbilar, en ökning med 79 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Orderingången ökade inte minst i Europa (EU, Storbritannien, Norge och Schweiz) – Scanias viktigaste marknad.

Försäljningsvolymen ökade med 27 procent till 23 033 sålda enheter, med en ökning på 33 procent för lastbilar och en nedgång på 36 procent för bussar.

Rörelseresultatet för Scanias första kvartal lyfte till 405 miljoner euro, upp från 256 miljoner. Försäljningen steg 15 procent till 3 420 miljoner euro.

Tyska MAN, som också ingår i Traton, redovisar samtidigt ett justerat rörelseresultat på 71 miljoner euro för första kvartalet – upp från förlusten på 78 miljoner euro under fjolårets första kvartal. Orderingången steg 33 procent och försäljningen med 17 procent.

Tratons aktie stiger med nästan 3 procent efter rapporten. Aktien har därmed lyft med 9,5 procent sedan årsskiftet och har därmed återtagit kursfallet under 2020.

Framför sig ser Traton ett år präglat av global ekonomisk återhämtning, förutsatt att covid-19-pandemin kan begränsas.

Räknar med vinstlyft i år

Nyregisteringarna av lastbilar väntas generellt öka jämfört med 2020, men det kommer enligt bolaget variera från region till region. Bussmarknaden 2021 antas samtidigt vara stabil eller positiv för helåret – också den med regionala variationer.

Försäljningen räknat i antal enheter väntas öka markant under året, vilket antas ge en betydande ökning av intäkterna. Rörelseresultatet beräknas öka med 5-7 procent, vilket kan jämföras med en tidigare prognos på 5-6 procent.

Traton – med totalt 83 717 anställda i 17 länder – är en börsnoterad del av det tyska fordonsimperiet Volkswagen (VW).

Traton erbjuder i samband med rapporten 70:68 euro för de 5,64 procent av aktierna i dottterbolaget MAN som Traton inte redan äger. Priset innebär en premie på 27 procent jämfört med fredagens stängningskurs för MAN-aktien på Frankfurtbörsen.

Joakim Goksör/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Därför föredrar svenska spelare casino utan registrering

www.nya-casinon.online

Svenska casinospelare har sedan en tid tillbaka haft tillgång till vad som numera kallas för casino utan registrering. Detta är tack vare tjänster som e-legitimation och diverse betalningsmetoder.

Spelbolagen har med detta kunnat slopa den traditionella registreringsprocessen. Istället behöver spelaren endast verifiera sin identitet med svensk e-legitimation för att kunna spela. Detta har i sin tur ökat säkerheten och tryggheten i att spela på nätet. Tittar man tillbaka bara några år så såg casinobranschen markant annorlunda ut - särskilt i Sverige.

Det har i samband med spellagarna som introducerades för ett par år sedan skett många förändringar på den svenska spelmarknaden. När BankID blev ett krav på svensklicensierade casinon började samtidigt trenden med spel utan konto, något de flesta föredrar i dagsläget.

Snabb och säker inloggning

Första gången man besöker ett nytt nätcasino går det att spela praktiskt taget utan att registrera sig. Processen sker automatiskt när man verifierar sig med e-legitimation. Det enda man som spelare behöver göra är att välja belopp, bank, betalmetod och verifiera sig.

För bara några år sedan kunde spelbolagen kräva en massa dokument, ID och foton. Numera räcker det alltså med elektronisk legitimation, vilket både underlättat och gjort spelandet betydligt tryggare.

Processen kändes ofta både lång och utdragen. Nu kan man komma igång på några minuter.

På grund av att det blivit så enkelt och lättillgängligt att spela på onlinecasinon så har Spelinspektionen även sett till att implementera flera konsumentskydd.

Bland dessa är självavstängingsregistret Spelpaus, som i skrivande stund över 60 000 svenskar använt sig av för att pausa sitt nätspelande. Detta har lett till en säkrare och tryggare spelmiljö.

Insättning på direkten

En av anledningarna till varför spelare i Sverige föredrar casino utan registrering är hastigheten på insättningar. Med hjälp av moderna betalningslösningar i kombination med identifiering via e-legitimation går det att göra insättningar direkt. Dessutom förekommer det sällan några extra avgifter. Just dolda avgifter var vanligt förr när tekniken inte riktigt fanns där för casinon online. Men eftersom betalningsmetoder har förbättrats med tiden är transaktioner både snabba och avgiftsfria.

Förutom att casinon där inget konto behövs möjliggör direkta insättningar är det också på många sätt säkrare än traditionella nätcasinon. Det beror på att det numera inte längre är nödvändigt att lämna ifrån sig bankkortsnummer eller annan känslig information för att kunna spela. Istället räcker det att fylla i den summa man önskar spela för och sedan verifiera insättningen med elektronisk legitimation.

Sammantaget är hela processen med att föra över pengar till sitt spelkonto väldigt smidig, som ju är själva poängen med det här sättet att spela.

Säker utbetalning på några minuter

Historiskt sett har utbetalningar varit ett stort krux med att spela casino på nätet. Förr var spelare nämligen tvungna att tålmodigt vänta en längre tid för att få tag på sina vinster. Ibland kunde det ta upp till ett par veckor för pengarna att nå bankkontot. Därutöver var det också ett komplicerat förlopp innan ett uttag ens kunde begäras. Anledningen till detta var att e-legitimationen inte existerade (eller kunde användas på nätet) på den tiden och istället identifierade man sig genom att skicka in kopior på fysiska id-handlingar.

Idag är situationen något helt annat. Tekniska framsteg med smarta och innovativa lösningar har förändrat spelmarknaden i grunden. Den positiva utvecklingen senaste åren har lett till en standardisering av snabba uttag hos casinon utan registrering.

Exakt hur lång tid ett uttag tar beror på vilken betalningsmetod man använder sig av, samt hur snabb speloperatören är. Med de allra snabbaste metoderna är det möjligt att ta ut vinster inom bara några enstaka minuter.

Smidigare spelupplevelse

Enkelt uttryckt kan man säga att casino utan konto bidrar till en smidigare spelupplevelse än vad man tidigare varit van vid. Redan från start märks en tydlig skillnad då inloggningen sker utan krav på att fylla i en massa information för att börja spela. Istället är man igång med några få steg som bara tar ett fåtal sekunder och man skulle vinna kan man få tag på pengarna utan någon längre väntetid.

Allt detta har vi tekniska framsteg att tacka för och eftersom spelmarknaden är i ständig utveckling kan vi säkerligen vänta oss ytterligare förbättringar i framtiden.

Ekonomi

Svenskarnas fondförmögenhet på ny rekordnivå

Svenska fondsparare nysparar mest i aktiefonder. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi

Vid utgången av april uppgick svenskarnas samlade fondförmögenhet till 6 047 miljarder, en ökning med 128 miljarder kronor jämfört med månaden före och en rekordnotering, visar ny statistik från Fondbolagens förening.

"I takt med stigande börser och positiva fondinflöden passerar nu den svenska fondförmögenheten 6 000 miljarder kronor för första gången någonsin", säger Johanna Englundh, sparekonom på Fondbolagens förening, i ett pressmeddelande.

Totalt noterades ett nettoinflöde på 21,5 miljarder kronor, varav merparten i aktiefonder, under april. Nettoinsättningarna i aktiefonder uppgick till 17,6 miljarder kronor och i 3,7 miljarder kronor i blandfonder.

Nettosparandet i fonder hittills i år uppgår till 59,3 miljarder kronor.

Svenskarna favoriserar just nu Sverigefonder och globalfonder, enligt Fondbolagens förening. Under april noterades, för tredje månaden i rad, ett nettoutflöde ur branschfonder.

För företagsobligationsfonder och långa räntefonder noterades ett nettouttag under april.

Ekonomi

Norska Polestarköpare kräver avdrag på priset

Polestar 2 är en helelektrisk bil som tillverkas av Polestar med huvudkontor i Göteborg. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Norges Automobilforbund (NAF) vill att svenska Polestar betalar tillbaka omkring 210 miljoner norska kronor till norrmän som köpt företagets elbil eftersom marknadsföringen anklagas för överdriven optimism.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen på NAF till TT.

Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.

Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.

Norges Automobilforbund – Norges motsvarighet till M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) – kräver att Polestar återbetalar 70 000 kronor till omkring 3 000 norrmän som köpt Polestar 2.

Det innebär runt 210 miljoner norska kronor (motsvarande omkring 212 miljoner svenska kronor).

"Stor skillnad"

Konsumenterna köpte sin bil under en period i vintras när Polestar gjorde reklam för att "du kan köra från Oslo till Hemsedal och hem igen med god marginal". Det innebär drygt 40 mil, som Vi Bilägare har uppmärksammat.

– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen, chef för NAF:s juridiska avdelning, till TT.

– Alla vet att räckvidden varierar utifrån årstid, hastighet och körsätt, men det har varit så stor skillnad här, och jag tror inte att bilen klarar den räckvidden oavsett, säger hon.

"Lite för optimistiska"

Svennungsen konstaterar att ett påtvingat stopp för att ladda på vägen får stor betydelse för en Oslobo med stuga i Hemsedal, inte minst eftersom det ofta är kö vid laddstationerna.

– Först marknadsförde de med Oslo–Hemsedal, sedan ändrade de till Oslo–Norefjell som är en väldigt mycket kortare sträcka. Och det klarar bilen fint, men nu har de tagit bort löftena helt. Kanske var de lite för optimistiska, och så har väl reklambyrån kommit med ett förslag som ingen tänkte på kunde bli ett problem, säger Svennungsen.

Hon beskriver ärendet som "oprövad mark" eftersom elbilstillverkare inte tidigare har ställts till svars i sådan omfattning i varken Norge eller Sverige för bristande räckvidd, och säger att det kan få konsekvenser även för andra tillverkare.

– Biltillverkarna refererar alltid till WLTP-standarden för att beskriva räckvidden, men jag tror inte att den genomsnittliga konsumenten känner till mätsystemet eftersom det är ganska komplicerat. Jag tror att det kan få betydelse för andra fall i framtiden.

Polestar bestrider kravet

Brent Ellis på Polestars presstjänst skriver i ett mejl till TT att företaget bestrider kravet på återbetalning.

"Polestar har kontaktats av NAF angående krav på prisavdrag där de uppgett att de hjälper en av sina medlemmar. Vi bestrider starkt detta krav. Alla elbilar som säljs i Europa mäter sin räckvidd enligt testmetoden WLTP, vilket ger konsumenten en möjlighet att jämföra elbilars räckvidd", skriver Ellis.

Polestar skriver vidare i mejlet att "WLTP är en testmetod som utförs enligt fastställda kriterier och under överseende av auktoriserad tredje part".

Den svenska tvistfinansieringsfirman Kapatens organiserar ett liknande gruppkrav mot Polestar, med målet att de som köpt en Polestar 2 under den aktuella tidsperioden ska få upp till 15 procent av inköpspriset tillbaka, som Dagens Industri rapporterade om i slutet av april. NAF och Kapatens har dock inget samarbete i frågan, enligt Svennungsen.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT

Det kan ta cirka 40 minuter att snabbladda Polestar 2 vid en 100- eller 150 kW-laddstation.
Det kan ta cirka 40 minuter att snabbladda Polestar 2 vid en 100- eller 150 kW-laddstation.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

FAKTA

Fakta: Polestar

Biltillverkare som samägs av kinesiska Geely och Volvo Cars (som ägs av Geely).

Har sitt huvudkontor i Göteborg, men tillverkningen sker i Chengdu i Sichuanprovinsen i sydvästra Kina.

Tillverkar en laddhybrid (Polestar 1) och en helelektrisk bil (Polestar 2).

Polestar 2 har en angiven räckvidd på 44-54 mil beroende på utrustningsnivå (WLTP-mätstandarden).

Källa: Polestar

FAKTA

Fakta: WLTP

Standardiserad mätmetod för bilars bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och räckvidd, som ska vara mer realistisk än tidigare mätmetoden NEDC.

Måste sedan 2019 anges vid köp eller leasing av ny bil.

Fordonsskatten baseras på bilens WLTP-värde.

Står för Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure.

Källa: Konsumentverket

Ekonomi

Alfa Laval köper vädertjänst

Alfa Laval köper vädertjänst. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Alfa Laval har köpt Storm Geo, ett företag som gör väderprognoser och datatekniklösningar. Priset är cirka 3,7 miljarder kronor. Storm Geo har huvudkontor i Bergen i Norge, och är verksamt i flera länder.

Köpet är en del av Alfa Lavals strategi mot lösningar som ska minska koldioxidutsläpp för kunderna, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL