Ekonomi

SCB: Var tionde arbetslös i mars

Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

I mars var 549 000 personer arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 10,0 procent. Det är en ökning med 160 000 personer eller 2,9 procentenheter jämfört med motsvarande månad 2020, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Sysselsättningen har minskat med 109 000 personer till 4 946 000 personer. Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 65,8 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Åtal för fusk med omställningsstöd

Nu har åtal väckts för grovt brott när det gäller omställningsstöd. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi

En företrädare för ett bolag som sökt omställningsstöd, samt företagets revisor, har åtalats för grovt omställningsstödsbrott.

Bolaget har i sin ansökan om omställningsstöd tagit bort en nyetablerad del av sin verksamhet från underlaget, och uppgav enligt åklagaren därmed felaktiga omsättningssiffror.

"På så vis blev deras omsättningstapp så stort att de skulle vara berättigade till ekonomiskt stöd. Bolagets revisor medverkade i brottet genom att skriva osanna intyg där omsättningen från det nyetablerade hotellet togs bort", skriver Gustav Nyström, förundersökningsledare och kammaråklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Göteborg, i ett pressmeddelande.

Hittills har fem åtal väckts för brott som avser omställningsstödet, men detta är det första fallet där åtal väcks för grovt brott.

Ekonomi

Stöd för korttidspermittering förlängs

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) förlänger möjligheten att söka stöd för korttidspermitteringar. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stödet till företag för korttidspermitteringar förlängs tre månader, enligt en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna, rapporterat Ekot.

Det innebär att det även ska gå att söka stöd för korttidspermitteringar under juli, augusti och september, enligt förslaget som nu går ut på remiss.

– Det här förslaget möjliggör en förlängning och det är mot bakgrund av att vaccinationerna ju har försenats något och då riskerar vi att ha kvar smittspridning och restriktioner, säger Magdalena Andersson, till radion.

Ekonomi

Fortsatt lägre arbetslöshet

Arbetslösheten faller sakta men stadigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Arbetslösheten sjönk förra veckan med ytterligare cirka 4 400 personer till 421 650. Det innebär att 8,1 procent av arbetskraften är inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, jämfört med 8,2 procent veckan dessförinnan.

521 personer varslades om uppsägning, enligt myndighetens veckosiffror.

Ekonomi

Nedåt på Stockholmsbörsen

Handeln på Stockholmsbörsen har startat för veckan. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen lyser mest rött under måndagen. Index pekar nedåt, minus 0,27 procent.

I Asien var det blandat på börserna: Tokyo stängde uppåt, medan minerna i Hongkong och Taiwan var lite mer surmulna.

I Europa ser det inte heller så glatt ut. Frankfurtbörsen backar 0,29 procent vid lunchtid, Paris är ned med 0,26 procent. I London är det dock svagt uppåt, plus 0,11 procent.

I Stockholm backar bolag som Evolution Gaming (minus 1,5 procent), Kinnevik (minus 1,2 procent) och Autoliv (minus 1,2 procent).

Men allt går inte bakåt. Råvaror och verkstad går mot strömmen. Boliden ligger på plus, 1,9 procent, SKF på plus 1,4 procent och Sandvik på plus 1,3 procent.

Ekonomi

Biontech bygger vaccinfabrik i Singapore

Biontech vill ha sin tillverkning spridd över världen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi

Vaccintillverkaren Biontech ska börja producera vaccin mot covid-19 i Singapore.

Enligt företaget är det ett viktigt steg att ha produktionen spridd globalt. Företaget vill nu producera vaccin i Asien och tillverka flera hundra miljoner doser. Fabriken ska öppnas 2023.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Tummen upp för Scania

Orderingången stiger för Scanias ägare Traton. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Börsen gör tummen upp när buss- och lastbilstillverkaren Scania och det tyska systerbolaget MAN – båda i Tratonkoncernen – redovisar ett kraftigt lyft för orderingången under första kvartalet i år.
Men halvledarbrist och pandemieffekter spökar i kulisserna.
PREMIUM

"Bristen på halvledare och andra komponenter påverkar hela branschen", skriver Scanias nytillträdde vd Christian Levin i en kommentar till bolagets delårsrapport.

På högvarv

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Svenskarnas fondförmögenhet på ny rekordnivå

Svenska fondsparare nysparar mest i aktiefonder. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vid utgången av april uppgick svenskarnas samlade fondförmögenhet till 6 047 miljarder, en ökning med 128 miljarder kronor jämfört med månaden före och en rekordnotering, visar ny statistik från Fondbolagens förening.

"I takt med stigande börser och positiva fondinflöden passerar nu den svenska fondförmögenheten 6 000 miljarder kronor för första gången någonsin", säger Johanna Englundh, sparekonom på Fondbolagens förening, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Norska Polestarköpare kräver avdrag på priset

Polestar 2 är en helelektrisk bil som tillverkas av Polestar med huvudkontor i Göteborg. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Norges Automobilforbund (NAF) vill att svenska Polestar betalar tillbaka omkring 210 miljoner norska kronor till norrmän som köpt företagets elbil eftersom marknadsföringen anklagas för överdriven optimism.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen på NAF till TT.
PREMIUM

Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.

Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL