Ekonomi

Ingves eldar på stekhet bostadsmarknad

Bostadspriserna rusar i höjden. Arkivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Bostadspriserna skenar. Riksbanken eldar med nollränta.
– Självklart har vi ett ansvar, men vi är inte ensamma. Ytterst är bostadsmarknaden en politisk fråga, säger Riksbankschef Stefan Ingves.
PREMIUM

Det senaste året, mitt i pandemin, har villapriserna stigit med runt 20 procent, bostadsrätter med över tio procent. Många ekonomer varnar för att det inte är hållbart, det kan komma en rekyl och med den betydande risker för högt belånande svenskar. Dessutom stänger det ute mindre köpstarka hushåll som aldrig får en chans att komma in på en allt dyrare bostadsmarknad.

Stefan Ingves själv tillhör kritikerna till utvecklingen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Förlängt korttidsstöd kan komma långt efter

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) förlänger möjligheten att söka stöd för korttidspermitteringar. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Regeringen och samarbetspartierna vill kunna förlänga coronastödet för korttidspermittering över sommaren, till och med september.
Men det kan inte sökas förrän i november och pengarna lär dröja.
PREMIUM

Förslaget om att förlänga stödet med tre månader, från juli till och med september, skickas nu ut på remiss.

Enligt regeringens promemoria om förlängningen förutsätter det dock att Tillväxtverket gör om sitt IT-system för att kunna hantera tidigare och nya ansökningar på ett bra sätt och ha kontroll på miljarderna som betalas ut.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Stockholmsbörsen vände till plus

Stockholmsbörsen steg något på måndagen. Arkivbild.
Foto: Erik Simander/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Stockholmsbörsen backade vid öppning på handelsveckans första dag, men det breda OMXS-indexet hämtade sig och stängde på plus 0,1 procent.

Två tredjedelar av storbolagen gick upp. Bland vinnarna fanns flera verkstadsbolag. I topp på OMXS30-indexet återfanns SKF och Sandvik som båda steg 2,5 procent. Gruvbolaget Boliden klättrade 1,7 procent och lastbilstillverkaren Volvo ökade 1,5 procent.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Aggressiva investeringsplaner hos nya vd:n

Orderingången stiger för Scanias ägare Traton. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi Lastbilstillverkaren Scania satsar just nu hårt, både på investeringar och mer personal.
– Vi har ganska aggressiva investeringsplaner, säger den nytillträdde vd:n Christian Levin.
PREMIUM

Det handlar dels om ett teknikskifte mot eldrivna fordon, som fått Scania att satsa på en batterifabrik i Södertälje. Samtidigt måste kostymen bli större, för att svara upp mot ökad efterfrågan i den globala ekonomiska återhämtningen.

– Vi har ambitionen att växa, både i Sverige och utomlands. Det brukar ju innebära att man behöver mer folk, säger Levin, som övertog vd-stolen så sent som vid månadsskiftet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Fortsatt färre arbetslösa

Arbetslösheten faller sakta men stadigt. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Arbetslösheten sjönk förra veckan med ytterligare cirka 2 500 personer till 423 575. Det innebär att 8,1 procent av arbetskraften är inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen, jämfört med 8,2 procent veckan dessförinnan.

521 personer varslades om uppsägning, enligt myndighetens veckosiffror.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Åtal för fusk med omställningsstöd

Nu har åtal väckts för grovt brott när det gäller omställningsstöd. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

En företrädare för ett bolag som sökt omställningsstöd, samt företagets revisor, har åtalats för grovt omställningsstödsbrott.

Bolaget har i sin ansökan om omställningsstöd tagit bort en nyetablerad del av sin verksamhet från underlaget, och uppgav enligt åklagaren därmed felaktiga omsättningssiffror.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Biontech bygger vaccinfabrik i Singapore

Biontech vill ha sin tillverkning spridd över världen. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vaccintillverkaren Biontech ska börja producera vaccin mot covid-19 i Singapore.

Enligt företaget är det ett viktigt steg att ha produktionen spridd globalt. Företaget vill nu producera vaccin i Asien och tillverka flera hundra miljoner doser. Fabriken ska öppnas 2023.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Svenskarnas fondförmögenhet på ny rekordnivå

Svenska fondsparare nysparar mest i aktiefonder. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Vid utgången av april uppgick svenskarnas samlade fondförmögenhet till 6 047 miljarder, en ökning med 128 miljarder kronor jämfört med månaden före och en rekordnotering, visar ny statistik från Fondbolagens förening.

"I takt med stigande börser och positiva fondinflöden passerar nu den svenska fondförmögenheten 6 000 miljarder kronor för första gången någonsin", säger Johanna Englundh, sparekonom på Fondbolagens förening, i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Norska Polestarköpare kräver avdrag på priset

Polestar 2 är en helelektrisk bil som tillverkas av Polestar med huvudkontor i Göteborg. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi
Ekonomi Norges Automobilforbund (NAF) vill att svenska Polestar betalar tillbaka omkring 210 miljoner norska kronor till norrmän som köpt företagets elbil eftersom marknadsföringen anklagas för överdriven optimism.
– Den egentliga räckvidden är omkring en tredjedel kortare, säger Vigdis Svennungsen på NAF till TT.
PREMIUM

Biltillverkaren Polestar, som samägs av Volvo Cars och kinesiska Geely, lanserade i fjol sin första helelektriska bil, Polestar 2. Bilen tillverkas i Kina och säljs precis som många andra helelektriska fordon med en högre prislapp än konventionella bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.

Företagen som tillverkar helelektriska bilar har länge tampats med att förbättra räckvidden – det vill säga hur långt de kan köras innan batterierna måste laddas på nytt. Räckvidden används inte minst som ett säljargument i bilreklam.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL