feature

Saknade stora träd och stora arbetsytor

Sophie Lossing och Claes Hall besöker konstnären Marie-Louise Kold i Baldringe.
Foto: Claes Hall
feature
Nyheter
Bostad
YSTAD Vinden river i skinnet och naturen visar sig inte direkt från sin bästa sida denna marsdag. Men när vi kliver in i konstnären Marie Louise Kolds nybyggda, ombonade ateljé så förvandlas plötsligt ute till vackra bilder genom de gigantiska fönstren.

Marie Louise Kold har hittat hem, säger hon. Efter att ha bott i Malmö sedan 1995, drog hon upp sina bopålar och flyttade ut på landet i februari 2020.

-Första dagen jag kom hit var det som om jag slog rötter. Jag är född i Danmark och där fanns det stora träd och jag längtade efter det, så det här var som att komma hem.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Inga robotar göre sig besvär här där allt görs för hand

Halldora von Koenigsegg, verksamhetschef och gift med Christians von Koenigsegg, vid bilarna som har en futuristisk design och vunnit många priser. Man kan ta av taket på alla bilar och lägga det under fronthuven.
Foto: Claes Hall
Skåne
feature
Motor
ÄNGELHOLM Det började 1994, som ett ”hemmabygge” i garaget. Det var nämligen där entreprenören och bilälskaren Christian von Koenigsegg knåpade ihop sin första supersportbil. Nu är bilföretaget i Ängelholm ett exklusivt bilmärke i paritet med Bugatti.

Vårt besök är noga planerat. Vi ska få en halvtimmes rundvandring och en halvtimma med Halldora von Koenigsegg, verksamhetschef och tillika Christians fru. Så det gäller att vara fokuserad. Det visar sig senare att halvtimman med Halldora blir en och en halv. Men att det där med fokus är en ledstjärna i allt här, det får vi bevis för ute i fabriken.

Det har aldrig handlat om något storstilat utan om ett passionerat prestanda- och teknikintresse. Men där i början var det vatten och bröd som gällde, och de första tio, femton åren handlade allt om överlevnad.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

En tur bland runstenar i vikingarnas spår

Fällbrostenen är en av de mest imponerande runstenarna i Uppland och står fortfarande där den restes, vid gränsen mellan två vikingatida gårdar.
Foto: Johan Öberg
feature
feature Uppland är rikt på fascinerande vikingalämningar värda en rundresa. Kombinera gärna med ett besök på en ”äkta” vikingagård.
PREMIUM

Det borde vara vår, men det är bitande kallt när jag ger mig ut på en rundtur i det så kallade Runriket vid Vallentunasjön. Dock är första stoppet Täbys huvudbibliotek, där vikingakvinnan Estrid Sigfastdotter står bland bokhyllorna. Hon ser levande ut, men har varit död i tusen år. Dockan är gjord av vax efter en rekonstruktion med hjälp av kriminalteknik. Graven grävdes ut 1995 och hennes kvarlevor är Sveriges äldsta identifierade.

I dagens Täby, Vallentuna och Upplands Väsby fanns det gott om vikingagårdar och hundratals runstenar. Estrid var en av 1000-talets mäktigaste kvinnor här, farmor till storbonden Jarlabanke. Tack vare runstenarna och andra fynd vet man att hon blev runt 75 år, överlevde två makar och födde många barn. Runstenarna nämner sju söner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Bilen som åkte på klassresa

Enyaq ser aningen mer suvig ut än Volkswagen ID 4. Det är en rymlig familjebil, med god räckvidd.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature Mycket har hänt sedan Skoda lanserades som ett tjeckiskt lågprisalternativ. I Enyaq syns inga spår av den inriktningen. Med längre räckvidd, större bagageutrymme och lyxigare interiör har elbilen alla förutsättningar för att köra om koncernsyskonet Volkswagen D 4.
PREMIUM

När jag sticker in huvudet i Enyaq möts jag av klassisk nybilsdoft. Det cognacsfärgade lädret sveper över förarmiljön och stolarna, ergonomiskt skulpterade med elektroniskt svankstöd och dynförlängning. Även ratten är omsluten av läder i perforerat skinn – på Audimanér.

Dessa excesser ingår förstås inte i den grundutrustade bilen, men bara det faktum att läder finns som tillval, vilket det inte gör i Volkswagens ID-familj, skvallrar om märkenas olika inriktningar. Fast den pastellfärgade tygklädseln Lodge med geometriskt mönster är inte så dum den heller.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Så underhålls Volvos veteraner

Sven-Eric Lindberg med en nytillverkad framskärm till Volvo PV och Duett, de pressas i Olofström med Volvos gamla pressverktyg.
Foto: Claudio Bresciani/TT
feature
feature Många blir glada av att se en gammal Volvo PV eller Duett på vägen. Svenska Volvo PV-klubben gör det möjligt för dessa klenoder att rulla.
–  Vi låter tillverka reservdelar som tagit slut sedan länge, säger Sven-Eric Lindberg, vice ordförande i klubben.
PREMIUM

Den 20 oktober 1965 rullade den sista Volvo PV:n av bandet, en 544. Modellen hade presenterats redan 1944, som PV 444, men serieproduktionen kom inte igång förrän i februari 1947. Att bilarna är förhållandevis enkla att meka med och att det finns delar, gör att många fortfarande finns bevarade.

–  Volvo har alltid haft långa serier på sina delar. Framskärmarna är samma från 1947 till sista årsmodellen 1965, säger Sven-Eric Lindberg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Så botar du räckviddsångest

Förvärm bilen så blir räckvidden längre.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature
PREMIUM

Kör du en elbil – eller planerar att skaffa en – och oroar dig över räckvidden? Författaren Tibor Blomhäll, som också är skribent på tidningen Elbilen i Sverige och president i elbilsklubben Tesla Club Sweden, ger i sin nyutkomna bok "Skaffa elbil" (Books on demand) bland annat tips på hur du får bilens laddning att räcka längre. Ett effektivt sätt är att köra långsamt, en fartsänkning på tio kilometer i timmen kan spara flera kilometer i räckvidd. Ett annat är att värma upp bilen medan den fortfarande laddas, för att undvika att belasta batteriet. (TT)

Boken 'Skaffa elbil' reder ut frågetecken kring livet med elbil.
Boken "Skaffa elbil" reder ut frågetecken kring livet med elbil.
Foto: Peter Gunnars
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

feature

Inspiration inför grillkvällen

Guider till bästa grillningen.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature
PREMIUM

Är du sugen på grillat, men känner att inspirationen tryter? Då finns ett gäng nyutkomna böcker på temat att luta sig mot. I "Grill: Frederik Zäll's bästa" (Grenadine Bokförlag) samlar kocken och musikern Frederik Zäll sina grillfavoriter. I "Det godaste till grillat: Såser, röror, grönt" (Bokförlaget Semic) av matjournalisten Lena Söderström kan du hitta goda tillbehör. Och vill du gå ett steg längre och använda grillen även för rökning och långkok hittar du tips och råd i boken "Rök & grilla: recept, tekniker och tillbehör" (Tukan förlag) av Lincoln Jefferson och Robin Donovan. (TT)

'Det godaste till grillat: Såser, röror, grönt' (Bokförlaget Semic) av Lena Söderström.
"Det godaste till grillat: Såser, röror, grönt" (Bokförlaget Semic) av Lena Söderström.
Foto: Bokförlaget Semic
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

God middag – för en

Hämtpizza framför tv:n igen? Variera dig, duka upp lite fint vid matbordet och bjud dig själv på en vällagad middag emellanåt.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Middag för en behöver minsann inte vara det sämsta. Bjud dig själv på något riktigt gott. För att du är värd det.
PREMIUM

Ju färre kockar desto bättre soppa. Ensam sås reder sig själv. Nej, jag vet, så där heter det ju inte. Men det skulle mycket väl kunna göra det.

För landet är trots allt fullt av så kallade ensamhushåll. Och singlar ska också äta. Men det är inte alltid så himla kul att laga mat bara till sig själv. Det är väl därför det är så lätt att halka in i latmansträsket och förlita sig på frysta halvfabrikat och hämtpizza. Inget fel med det, men man kanske inte behöver göra det precis varje dag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

El-Mokka söker uppmärksamhet

Den nya designen har inga likheter med den gamla. Opel hoppas kunna väcka nytt intresse för varumärket.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature Nu har Opel tagit ut svängarna designmässigt. Kanske är det vad som krävs för att svenskarna ska återupptäcka det tyska märket? Mokka erbjuds för första gången med eldrift – vi provkör.
PREMIUM

Nya Mokka har i princip bara namnet gemensamt med den gamla versionen. Nykomlingen lanseras i en variant med bensinmotor på 130 hästkrafter, men vi kör den mer intressanta el-nyheten. Elmotorn har 136 hästkrafter och bilen har en räckvidd på drygt 32 mil. För den som lusläser specifikationerna känns siffrorna igen från systerbilen Peugeot e-2008 som också är en trevlig liten suv. Den kostar drygt 90 000 kronor mer och då får man lite bättre materialval och aningen större bagageutrymme. Men även krångligare grafik och ett infotainmentsystem som gör livet onödigt komplicerat.

Rattkringlan i läder ger lite retrokänsla, då den är tunnare än i många nutida bilar. Styrningen är precis och bjuder på bra känsla. Dessutom är rattjusteringen generös vilket gör att man kan dra den ovanligt nära kroppen eller skjuta den långt ifrån sig – ett plus för de som avviker från medianlängden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL