Kultur och nöje

Premiär i juni för Bergströms Netflix-film

Molly Nutley har huvudrollen i mamma Helena Bergströms nya film 'Dancing Queens'. Pressbild.
Foto: Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den 3 juni är det premiär för Helena Bergströms svenska Netflix-film "Dancing Queens". Filmen beskrivs av strömningstjänsten som "ett drama om att våga omfamna det oförutsägbara och vara öppen för kärlek och vänskap i alla dess former".

Huvudrollen spelas av Bergströms dotter Molly Nutley och i övriga roller syns bland andra Marie Göranzon, Claes Malmberg, Christopher Wollter, Rakel Wärmländer, Ann Westin och Dominika Peczynski.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Brist på talanger hindrar spelbranschen"

Legendariske spelutvecklaren Hideo Kojima i Malmö för Nordic Game 2016. Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Svenska spel är en världssuccé och spelbranschen växer så det knakar – men bristen på personal hotar framstegen. Det menar arrangörerna bakom spelkonferensen Nordic Game, som nu satsar på att föra samman företag och spelutvecklare.

Satsningen kallas Nordic Game Talents och anordnas i anslutning till konferensen, som precis som förra året äger rum på nätet. Meningen är att nordiska spelstudior och presumtiva anställda ska kunna ragga upp varandra via en digital plattform och via en server på chattverktyget Discord.

– Vi försöker skapa ett enkelt sätt att ta kontakt med många talanger och samtidigt spara tid, säger Nordic Games programdirektör Jacob Riis.

Inte tid för nykomlingar

Riis tror att sådana initiativ behövs. Spelföretagen har i dag ett skriande behov av arbetskraft och lägger mycket möda och resurser på rekryteringar.

– Det är ett av de största problemen, inte bara i Norden utan även globalt. Det finns helt enkelt inte erfarna spelutvecklare nog åt alla dessa stora spelprojekt. De stora spelen blir större och större och kräver alltmer personal. Det finns en jättestor efterfrågan, säger han.

Framför allt råder det brist på utvecklare med gedigen erfarenhet, förklarar Riis.

– Speciellt i Sverige finns det några väldigt bra utbildningar och det går ut massor av bra studenter varje år, men problemet är att studiorna vill ha erfaren personal. De har inte tid att lära upp nykomlingar. De behöver folk som kan börja direkt och till exempel hoppa in och börja jobba med nya "Battlefield" på Dice.

För den som redan har ett jobb men som vill fiska efter en ny arbetsgivare i smyg, finns även möjlighet att vara anonym. Allt handlar om att sätta rätt person på rätt plats – vilket hela branschen tjänar på, menar Jacob Riis.

Ökad försäljning

Pandemin försvårar läget ytterligare, i alla fall för delar av branschen. Spelförsäljningen slår i taket när stora delar av världen mest har suttit hemma under året. Men det är bara de stora, etablerade spelstudiorna som har kunnat dra nytta av läget, eftersom deras stora satsningar redan har varit planerade i flera år, förklarar Jacob Riis.

– För en indiestudio som ska släppa ett spel nu är det tufft. Du behöver hitta personal, du behöver möta investerare, du behöver gå på mässor över hela världen för att möta rätt människor. Det är en stor utmaning. Spelbranschen behöver mötesplatserna, säger han.

Nordic Game-konferensen äger rum 26–28 maj medan Nordic Game Talents pågår 24–28 maj.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Nordic Game

Spelkonferens som anordnas i Malmö varje år och samlar spelföretag och annat branschfolk från hela Norden. Första upplagan gick av stapeln 2004.

Delar varje år ut priser i en rad kategorier vid en egen prisgala. Förra året gick det finaste priset, det för årets bästa nordiska spel, till finländska "Control". I år är svenska "Crusader Kings III" och "Teardown" nominerade i kategorin.

Årets evenemang sker precis som förra året i digital form och äger rum 26–28 maj.

Bokrecensioner

Lättillgängligt om svårt och tungt ämne

Anna Kölén är dramaturg på Unga Dramaten och debuterar nu som romanförfattare.
Foto: Stefan Tell
Kultur och nöje
Litteratur/Recension Martina Jarminder har läst Anna Köléns romandebut Ingen kommer att tro dig.

Dramaturgen Anna Kölén ville skriva en tillgänglig bok om hur man påverkas av att inte känna sig trovärdig. Det har hon lyckats med, även hennes romandebut Ingen kommer att tro dig är ojämn och hjältinnan lite undflyende som person. Det är svårt att bestämma sig för om det sistnämnda är ett problem: syftet lär också vara att visa huvudpersonens kamp för att hitta sig själv när destruktiva möten med män har format henne till någon hon inte känner igen.

Kulturmännens makt

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Christer Björkman om nygamla rollen: En dröm

Edward af Sillén och Christer Björkman kommenterar årets Eurovision Song Contest för SVT. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Edward af Sillén och Christer Björkman guidar SVT-tittarna genom årets pandemianpassade version av Eurovision Song Contest från Rotterdam i Nederländerna.
– Det är en speciell upplevelse, säger Edward af Sillén.

Efter det att Eurovision Song Contest blev inställt 2020 kommer tävlingen tillbaka i en nedskalad och pandemianpassad version. 3 500 personer kan se tävlingen på plats i arenan i Rotterdam – ovanligt få för att vara Eurovision Song Contest, samtidigt ovanligt många för att vara mitt under coronapandemin, då de flesta musikprogram spelats in i tomma studior.

Edward af Sillén kallar sitt kommentatorsuppdrag för "ärofyllt och speciellt", och tycker att mycket är sig likt trots de många säkerhetsåtgärderna med munskydd och regelbundna covid-tester.

– Det är mitt tionde år och än så länge märker jag väldigt få förändringar. Vi gör vårt jobb som vanligt, vi har våra bidrag, förbereder oss och skriver manus, säger han.

"Retas kärleksfullt"

Hans parhäst i år är den tidigare tävlingsproducenten för Melodifestivalen, Christer Björkman, som är tillbaka i rollen som kommentator efter en paus på 19 år.

– Jag har drömt om att göra det här med Edward sedan han började, berättar Christer Björkman.

Hans kollega fyller i:

– Det var Christer som gav mig chansen att kommentera och jag tror att tittarna kommer att få känslan av att "här är två personer som älskar programmet väldigt mycket". Och älskar man någonting kan man också retas kärleksfullt med det, säger Edward af Sillén, som har blivit känd för sina vassa humoristiska kommentarer.

"Tryggt i båset"

Men bara för att de delar kärleken till programmet, delar de inte musiksmak, konstaterar Christer Björkman.

– Ofta tycker vi samma, ibland bara ett uns olika, men ibland kommer det tillfällen när jag tittar storögt på Edward och han säger: "Va? Jag förstår ingenting".

– Det är ju det som det här programmet går ut på. Om jag tycker någonting betyder inte det att det är rätt, det går ut på att så många som möjligt ska titta och tycka, säger Edward af Sillén.

TT: Hur funkar ni som duo?

– Christer är en kär vän sedan många år, när man känner varandra kan man också luta sig mot varandra. Det är väldigt tryggt i båset, säger Edward af Sillén och fortsätter:

– Vi har båda en grundläggande respekt för det här programmet och hur viktigt det är kulturellt. Vi vill att tittarna ska märka det. Sedan kommer vi såklart ha roligt och skämta också, säger han.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: Tidigare kommentatorer för SVT

2000: Christer Lundh och Pernilla Månsson

2001: Henrik Olsson

2002: Christer Björkman och Claes Åkeson

2003: Pekka Heino

2004: Pekka Heino

2005: Pekka Heino

2006: Pekka Heino

2007: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2008: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2009: Edward af Sillén och Shirley Clamp

2010: Edward af Sillén och Christine Meltzer

2011: Edward af Sillén och Hélène Benno

2012: Edward af Sillén och Gina Dirawi

2013: Josefine Sundström

2014: Edward af Sillén och Malin Olsson

2015: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2016: Lotta Bromé

2017: Edward af Sillén och Måns Zelmerlöw

2018: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2019: Edward af Sillén och Charlotte Perrelli

2020: Inställt till följd av pandemin

2021: Edward af Sillén och Christer Björkman

Kultur och nöje

Då kommer Björk och Skarsgårds vikingafilm

Alexander Skarsgvård. Arkivbild.
Foto: Taylor Jewell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Filmen "The northman" med isländska artisten Björk och Hollywoodsvensken Alexander Skarsgård får premiär 8 april nästa år, skriver NME.

Filmen beskrivs som en vikingasaga som utspelas på 900-talets Island där en prins vill utkräva hämnd för sin mördade far.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Filip Lamprecht tog hem segern i "Let's dance"

Filip Lamprecht och Linn Hegdal tog hem segern i 'Let's dance'. Pressbild.
Foto: Annika Berglund/TV4
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det blev Filip Lamprecht som dansade sig in i tittarnas hjärtan i "Let's dance".
– Det här är helt sjukt. Jag har inga ord, jag är så tacksam, säger han i programmet.
PREMIUM

Jurymedlemmen Dermot Clemenger spådde tidigt under kvällen att det skulle bli "den mest jämna finalen i 'Let's dance'-historien". Han fick rätt, åtminstone när det gällde juryns poäng.

Vid slutet av kvällen hade båda Filip Lamprecht och Linn Hegdal och motståndarna Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm 88 poäng. Tittarnas röster avgjorde i slutändan till Lamprechts fördel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Kultur och nöje

Joe Exotic har cancer – vill bli benådad

Joe Exotic blev känd genom serien 'Tiger king' och har nu drabbats av cancer. Pressbild.
Foto: Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Joe Exotic blev känd efter Netflixsuccén "Tiger king". Han avtjänar ett fängelsestraff för anstiftan till mord och har försökt få USA:s förre president Donald Trump att benåda honom.

Nu har han fått diagnosen prostatacancer och ber president Joe Biden att göra det hans företrädare vägrade, rapporterar NME. På Twitter skriver Exotic att hans advokat fått ta del av sjukjournaler som bekräftar uppgifterna, men att man ännu inte vet hur långt framskriden sjukdomen är.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Inför varning efter rasismen mot Tusse

Tousin 'Tusse' Chiza. Arkivbild.
Foto: Banfa Jawla/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Efter att Eurovisions kommentarsfält fyllts av hat och rasism agerar nu arrangören EBU – med varningstexter, skriver Aftonbladet.

Alla nya videor på Eurovisions Youtube-kanal förses i fortsättningen med en varning som informerar om att rasism och andra former av påhopp inte accepteras. Användare som ändå gör sig skyldiga till sådant kommer att blockeras och rapporteras.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ny Askungen-musikal till Amazon Prime

'Cinderella' med Camilla Cabello har premiär i höst. Pressbild.
Foto: Christopher Raphael
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det blir ingen biopremiär för "Cinderella" – Sonys nya filmatisering av sagoklassikern Askungen. Filmen kommer i stället exklusivt till Amazon Prime, meddelar strömningstjänsten.

I musikalfilmen gör artisten Camilla Cabello sin filmdebut i huvudrollen som Askungen. Bland övriga skådespelare finns Nicholas Galitzine som prinsen och Idina Menzel som den elaka styvmodern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL