Lagfarter SkD

50 kvadratmeter stort hus i Blentarp sålt till ny ägare

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Elin Tindra Linnéa Vestman, 20, boende på Ågården Hemmestorps Byaväg 125-3 i Blentarp är ny ägare till fastigheten på Gamla Lundavägen 2576-6 i Blentarp. Huset byggdes 1959 och har en boyta på 50 kvadratmeter. Säljare är Bo Krister Olsson. Affären blev klar i april 2021 och köpesumman blev 650 000 kronor.

I april förra året såldes ett annat hus lite mindre än en kilometer därifrån, på Hargången 82. Där såldes ett 58 kvadratmeter stort hus och priset för det blev 1 050 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Predikoturer

Predikoturer
Predikoturer

feature

Fransk komfort mer än sport

Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare med miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature När Renault nu satsar på en elektrifierad familjekombi är det inte med hög toppfart och snabb acceleration de ska konkurrera. Mégane E-Tech utmanar i stället med fransk komfort och ett vettigt pris.

Vi som har varit med några år i den här branschen tycker kanske att det inte är så hiskeligt länge sedan en bil med nästan 100 hästar var riktigt häftig. Men det var då. När jag nu läser i den tekniska specifikationen att 1,6-litersmotorn i Renault Mégane E-Tech bara levererar 91 hästkrafter är första tanken att tryckfelsnisse har varit framme.

Den har förstås också en elmotor, fast även den är lite klen jämförd med konkurrenterna i klassen – blygsamma 67 hästkrafter.

Nu kanske den som investerar i en laddhybrid för att bidra till en lite bättre miljö inte i första hand efterfrågar sportbilsprestanda. Så testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över. Och elmotorn hjälper till med accelerationen.

Renault Mégane har faktiskt ytterligare en elmotor. Men den driver inte bilen, utan det gör växellådan. Precis som laddbara syskonet Captur är Mégane försedd med en så kallad ”dogbox”, en automatisk transmission där växlarna styrs med hjälp av elkraft – utan vare sig synkroniseringsringar eller koppling. Bilens ordinarie elmotor anpassar i stället motoreffekten när det är dags att växla upp eller ner och den andra elmotorn snurrar i gång dreven i växellådan och kuggar i lämplig växel. Lite segt, men nu är det här alltså inte en sportbil utan en komfortbil.

Någon kanske minns Citroëns klassiska slogan ”Ni flyger inte, det bara känns så”. Det är ungefär så man ska färdas i en Renault Mégane E-Tech: lätt svävande, tyst och komfortabelt. Den nya multilänkbakaxeln bidrar till det sistnämnda.

Du kan välja mellan fyra olika körlägen. Pure, My Sense, E-Save och Sport. I Pure-läge kör man på enbart el, förutsatt att det finns tillräckligt med ström i batteriet förstås, medan My Sense innebär hybriddrift. Både el och bensin.

Kopplar du in E-Save sparas minst 40 procent el i batteriet så att du kan köra helelektriskt där det krävs. Vill du ha ut maximal prestanda och snabbare växling väljer du förstås körläge Sport. Fast då drar den förstås betydligt mera el.

Drygt fem mil ska du kunna åka på enbart el, enligt Renault. I nollgradigt vårväder kom jag drygt fyra mil.

Och apropå kyla saknade jag värmepumpen. Den där lilla apparaten som de flesta laddbara bilar numera har och som gör det möjligt att värma kupén en kylig morgon, innan avfärd, utan att tära på batteriet eller att starta bensinmotorn.

Att bilen inte konstruerades för eldrift redan på ritbordet – plattformen är ju faktiskt fem år gammal – märks på att batteripacken lagt beslag på drygt 70 liter av bagageutrymmet.

Att jag slår huvudet i taket när jag ska kliva i och ur bilen är däremot inte batteriets fel utan den brant sluttande A-stolpens. Det är nästan lika irriterande som den myndiga stämma som överröstar radion; ”varning, icke asfalterad väg”. Jag bor på landet, så det blir lite tjatigt.

Rolf Gildenlöw/TT

Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.
Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.
Foto: Pontus Lundahl/TT
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Styrningen är lite 'trött', men man sitter bekvämt i bilen.
Styrningen är lite "trött", men man sitter bekvämt i bilen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Renault Mégane Sports Tourer E-Tech

Grundpris: 334 900 kronor (minus miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,13 liter/mil; el 1,73 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 52 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 30 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 2,5 mg/km (WLTP).

Motor: 1,6-liters bensin, synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-växlad el-automat, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 158 hästkrafter.

Max vridmoment: 349 Nm vid 3 200 var/minut.

Tjänstevikt: 1 706 kilo.

Släpvagnsvikt: 750 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,63/1,81/1,44 meter.

Bagageutrymme: 447–1 408 liter

Acceleration 0-100 km/t: 9,8 sekunder.

Toppfart: 178 km/tim.

Bilen har fyra olika körlägen.
Bilen har fyra olika körlägen.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Den tillgängliga systemeffekten är 158 hästkrafter. Den elektriskt styrda växellådan har sex steg. Fyra driftlägen; enbart el, hybrid, el-spar och sport. Transmission och motorer är inte så inspirerande, men funkar bra tillsammans.

Ekonomi +++ (3/5)

Renault ger bra rabatter så jämförd med de laddbara konkurrenterna i klassen står den sig väl. Även om miljöbonusen för laddhybrider har minskat sedan den 1 april är den lägre skatten bra för plånboken.

Miljö +++ (3/5)

Nollutsläpp bara när man kör i Pure-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp låga. Den utlovade räckvidden på el kräver sommartemperaturer – det var det inte när vi provkörde.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Mégane E-Tech har försetts med multilänkaxel bak, vilket förbättrat både komfort och köregenskaper. Och de var bra redan tidigare. Lite trött styrning. 16-tumshjul med 55-profildäck rullar tyst.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Renault Mégane fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör även gälla E-Tech. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet +++ (3/5)

Måttlig prestanda men säker, mycket komfortabel och med ett hyggligt pris. Låg fordonsskatt och en statlig miljöbonus på cirka 27 000 kronor. Något osäkert andrahandsvärde.

FAKTA

Två konkurrenter

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid

357 800 kronor.

141 hk. 33 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 54 kilometer på enbart el. Toppfart 171 km/t, acceleration till 0–100 km/tim på 10,1 sekunder.

Skoda Octavia Combi iV

414 900 kronor.

218 hk. 26 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 63 kilometer på enbart el. Toppfart 220 km/t, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.
Foto: Kia
Skoda Octavia Combi iV.
Skoda Octavia Combi iV.
Foto: Ander Wiklund/TT

feature

Så inreder du ditt hem långsiktigt

Hitta dina favoritfärger – och låt hemmet domineras av dem.
Foto: Shutterstock
feature
feature

Inredningstrender kommer och går och förnyelse piggar upp. Samtidigt värderas hållbarhet högt och många vill undvika att byta ut möbler och föremål för ofta. Möbelvaruhuset Ilvas fotostylist Paw Kirkegaard Christensen tipsar om hur du skapar ett hem som du inte tröttnar på:

+ Grunda med möbler som du tycker är vackra. Färger och mönster på till exempel kuddar och mattor kan sedan varvas efter säsong eller humör.

+ En stilren och kvalitativ grund gör det lättare att förnya hemmet senare genom mindre inköp.

+ Hitta ett par favoritfärger som får återkomma i hela hemmet. Det ger en enhetlig känsla och gör det enklare att sålla när du vill skaffa en ny inredningspryl.

Många har under pandemin fått smak för hemmajobb och känner sig inte lika bundna till kontoret som tidigare. Flyttströmmarna går ut från storstäderna, och att ha nära till jobbet verkar numera ofta vara en mindre viktig faktor än att man trivs med själva bostaden. I alla fall enligt en enkät som mäklarkedjan Mäklarhuset har gjort via sitt nyhetsbrev, och som 10 902 personer deltog i nyligen. Över hälften, 55 procent, kunde tänka sig att flytta längre ifrån sitt arbete – förutsatt att det gjorde dem mer nöjda med boendet i sig. Var tredje svarade också att möjligheten till distansarbete kommer att bli en viktig faktor för var de väljer att bo i framtiden. (TT)

Hemmajobb ger flexibla boendemöjligheter.
Hemmajobb ger flexibla boendemöjligheter.
Foto: Henrik Holmberg/TT

Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri förklarar i ett pressmeddelande att april och maj är avgörande månader för landets äppelodlare. Svänger temperaturen för mycket får det konsekvenser för blomningen. (TT)

Jan Flemming Jensen.
Jan Flemming Jensen.
Foto: Kiviks Musteri

Modeskaparen Ida Sjöstedt svarar i SvD Magasinet på frågan om vilken inredningsdetalj hon anser är mest underskattad. (TT)

Ida Sjöstedt.
Ida Sjöstedt.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

FAKTA

Håll utkik efter svarthuvad snigel

Kanske får du besök av en ny bekantskap i trädgården i år. Den svarthuvade snigeln har de senaste två åren spridit sig i delar av landet och räknas som invasiv, men verkar inte göra lika stor skada bland växterna som den spanska skogssnigeln. Påträffar du en liten, mörkt grå, snigel med svart huvud och hals kan du vara med och bidra till forskning, rapporterar Sveriges Radios "Vetenskapsradion". Forskare vid Göteborgs naturhistoriska museum söker nämligen just nu allmänhetens observationer av misstänkta svarthuvade sniglar. (TT)

Den svarthuvade snigeln verkar mest äta multnande växter.
Den svarthuvade snigeln verkar mest äta multnande växter.
Foto: Göteborgs Naturhistoriska Museum

FAKTA

Visste du att …

… sälgen numera blommar långt upp i Norrland vid den här tiden på året, medan den för hundra år sedan inte kommit alls lika långt? Det visar Vårkollen, där Svenska botaniska föreningen och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet med hjälp av allmänheten undersöker hur långt våren har kommit i landet. Enligt motsvarande rapporter som gjordes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet blommade sälgen då enbart i Götaland och Sveland vid valborg. Även björkarnas lövsprickning sker tidigare. (TT)

Sälgen börjar blomma tidigare nu än för hundra år sedan.
Sälgen börjar blomma tidigare nu än för hundra år sedan.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Online casino

Tips för att bli kvitt med ditt spelmissbruk

Online casino Under de senaste åren har det skett en ökning bland personer som hamnar i ett spelmissbruk. Denna ökning står i tät korrelation med ökningen av online casinon och dess tillgänglighet. Online casinon ger spelare en unik möjlighet att på kort tid kunna göra stora insatser på flera olika spel vilket ökar risken för ett osunt spelande.

Sverige har på många sätt varit ett föredöme när det gäller att bemöta spelmissbruk i olika former. Folkhälsomyndigheten har gjort undersökningar som visar på att ungefär 2% av Sveriges befolkning lider av någon typ av spelmissbruk. Denna siffran ser dock ut att stiga till följd av online casinons framåt marsch.

”Folkhälsomyndigheten anser att spel om pengar nu är en folkhälsofråga i Sverige. Kriterierna för att något ska klassas som en folksjukdom är att det ska drabba många och kan ha allvarliga konsekvenser. Man har därför numera ett antal stödlinjer samt information och hjälp att tillgå den som utvecklar ett problem med spel om pengar.”

Spelmissbruk är precis som med andra missbruk en sjukdom som inte bara drabbar personen som har missbruket utan även anhöriga. På stodlinjen.se kan man få professionell hjälp både som person som lider av ett missbruk och anhörig till personen. Det är viktigt att komma ihåg att spelmissbruk även kan bero på någon annan psykisk sjukdom. Spelmissbruk kan även bidra till att man utvecklar psykisk ohälsa. Det är vanligt att personer som utvecklar ett spelmissbruk parapellet hamnar i en depression eller drabbas av stark ångest.

Hur definieras ett spelberoende

I Sverige definieras ett spelberoende som ett sjukdomstillstånd. Man kan enkelt definiera spelberoende som när en person inte klarar av att hantera sitt spelande om pengar. Man kan helt enkelt inte sluta spela fast än att man borde och fast än att pengarna tar slut.

Personer som utvecklar ett spelberoende är oftast själva inte medvetna om sitt beroende förs än spelandet redan har gått över styr. Det brukar innebära att personer som har ett spelberoende ofta har levt med problematiken under en längre period innan de får ordentlig hjälp och behandling. Det kan ske i faser och spelmissbruk är oftast något som smyger sig på utan förvarning.

Symptom

Det finns några olika symptom man bör vara vaksam på när det gäller ens casinospelande. Symptomen kommer troligtvis inte över en natt utan utvecklas långsamt under en längre period.

- Man ökar ständigt sin omsättning för att öka spänningen i sitt spelande.

- Man ljuger om sitt spelande. Man ljuger då ofta om hur mycket man spelar för och om hur mycket tid man spenderar på sitt spelande.

- Man blir på dåligt humör och stressad om man inte kan spela den mängd man vill.

- När man förlorar pengar försöker man direkt vinna tillbaka dem.

I flera fall är det personens närstående som uppmärksammar om den ohållbara situationen och ber personen skaffa hjälp. Detta kan verkligen fungera som en väckarklocka och vara vändpunkten till ett mer sunt liv.

Lyckas undvika spelmissbruk

Har du redan ett fullt utvecklat spelmissbruk så är dessa tips inte något du bör ta till. Om du har ett spelmissbruk är det viktigt att ordentlig hjälp av utbildade och professionella personer.

Spelpaus.se

Spelpaus.se är ett verktyg som ägs av Svenska Spelinspektionen som ska hjälpa personer att kunna kontrollera sitt spelande. Spelpaus innebär att du stänger av dig från alla online casinon med svensk spellicens. Man väljer om man vill stänga av sig 1, 3, 6 månader eller tillsvidare. Under denna period kan man inte avbryta sin avstängning utan måste vänta ut hela perioden.

Spelgräns

Svenska Spelinspektionen och regeringen har nu bestämt att alla online casinon med svensk spellicens måste se till att alla spelare sätter en spelgräns för sitt spelande. Här bör du som spelare tänka efter och sätta en lägre gräns än vad du först tänkt sätta.

Skifta fokus

Detta kanske är det svåraste med det kan vara en bra idé att verkligen försöka skifta fokus. Kan du lägga all den tid och energi du lägger på online casinon på något annat? Försök hitta ett sunt substitut för spelandet. Kanske finns det en träningsform du aldrig testat men kan pröva nu? Matlagning eller bakning? Det finns massor av härliga alternativ.

Ekonomiska påföljder

Utöver psykiska efterföljder av ett spelmissbruk leder det även ofta till ekonomiska svårigheter. Det är vanligt att spelare tar flera olika lån från olika långivare för att kunna finansiera sitt spelande. Mobillån med hög ränta är lätt att få men desto svårare att betala tillbaka.

Om man som spelare samlat på sig höga och dyra skulder är det viktigt att vara ärlig mot sin omgivning för att kunna få ordentlig hjälp. Kontakta din bank och förklara ditt läge. Det är väldigt ofta en bra idé att samla alla lån till ett stort lån för att slippa höga räntor och dåliga avtal.

Motor

Allt fler epatraktorer på vägarna

I Sverige finns nu mer än 36 000 A-traktorer.
Foto: Simon Östberg
Motor
Motor

I juli 2020 förenklades reglerna för ombyggnation av bil till epatraktor, så kallad A-traktor. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar. Sedan dess har antalet registreringar av A-traktorer ökat med 7 800, vilket motsvarar 27 procent. Historiskt har Volvo, som står för 57 procent av alla epatraktorer, dominerat bland ombyggnationerna, men efter regeländringen syns en markant ökning bland framför allt BMW, men även Audi och Volkswagen. (TT)

Inrikes

Beväpnade män rånade mack i Huddinge

Två män rånade en bensinstation i Huddinge. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Två rånare slog till mot en bensinstation i Huddinge söder om Stockholm på fredagskvällen.

Rånet skedde vid klockan halv tio. Personalen låste på något vis in sig för att ta skydd, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

18-årige Eklund i kvintett som lämnar Tre Kronor

William Eklund i en match mot Norge tidigare i maj. Arkivbild.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Sport
Sport
PREMIUM

Fem spelare får lämna Tre Kronor inför den avslutande matchen mot Finland i Czech Hockey Games i Prag. Det är målvakten Niklas Rubin, backen Gustav Backström och forwardstrion Fredrik Olofsson, Anton Wedin och William Eklund som gallras bort med drygt en vecka till Sveriges VM-premiär i Riga.

Wedin och Eklund är båda skadade, uppger Svenska ishockeyförbundet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL