Lagfarter SkD

147 kvadratmeter stort hus i Hörby sålt till ny ägare

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Nu är det klart vem som köpt huset på adressen Norregatan 1 i Hörby av Bo Berglund. Ny ägare är Krageholm Fastighets AB. Priset blev 1 450 000 kronor och den nya ägaren tog över huset i mars 2021. Huset byggdes 1937 och har en boyta på 147 kvadratmeter.

Nyligen såldes ett annat hus ett par hundra meter bort, på Bruksgatan 11. Där blev priset för det 101 kvadratmeter stora huset 2 400 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Predikoturer

Predikoturer
Predikoturer

feature

Fransk komfort mer än sport

Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare med miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature När Renault nu satsar på en elektrifierad familjekombi är det inte med hög toppfart och snabb acceleration de ska konkurrera. Mégane E-Tech utmanar i stället med fransk komfort och ett vettigt pris.

Vi som har varit med några år i den här branschen tycker kanske att det inte är så hiskeligt länge sedan en bil med nästan 100 hästar var riktigt häftig. Men det var då. När jag nu läser i den tekniska specifikationen att 1,6-litersmotorn i Renault Mégane E-Tech bara levererar 91 hästkrafter är första tanken att tryckfelsnisse har varit framme.

Den har förstås också en elmotor, fast även den är lite klen jämförd med konkurrenterna i klassen – blygsamma 67 hästkrafter.

Nu kanske den som investerar i en laddhybrid för att bidra till en lite bättre miljö inte i första hand efterfrågar sportbilsprestanda. Så testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över. Och elmotorn hjälper till med accelerationen.

Renault Mégane har faktiskt ytterligare en elmotor. Men den driver inte bilen, utan det gör växellådan. Precis som laddbara syskonet Captur är Mégane försedd med en så kallad ”dogbox”, en automatisk transmission där växlarna styrs med hjälp av elkraft – utan vare sig synkroniseringsringar eller koppling. Bilens ordinarie elmotor anpassar i stället motoreffekten när det är dags att växla upp eller ner och den andra elmotorn snurrar i gång dreven i växellådan och kuggar i lämplig växel. Lite segt, men nu är det här alltså inte en sportbil utan en komfortbil.

Någon kanske minns Citroëns klassiska slogan ”Ni flyger inte, det bara känns så”. Det är ungefär så man ska färdas i en Renault Mégane E-Tech: lätt svävande, tyst och komfortabelt. Den nya multilänkbakaxeln bidrar till det sistnämnda.

Du kan välja mellan fyra olika körlägen. Pure, My Sense, E-Save och Sport. I Pure-läge kör man på enbart el, förutsatt att det finns tillräckligt med ström i batteriet förstås, medan My Sense innebär hybriddrift. Både el och bensin.

Kopplar du in E-Save sparas minst 40 procent el i batteriet så att du kan köra helelektriskt där det krävs. Vill du ha ut maximal prestanda och snabbare växling väljer du förstås körläge Sport. Fast då drar den förstås betydligt mera el.

Drygt fem mil ska du kunna åka på enbart el, enligt Renault. I nollgradigt vårväder kom jag drygt fyra mil.

Och apropå kyla saknade jag värmepumpen. Den där lilla apparaten som de flesta laddbara bilar numera har och som gör det möjligt att värma kupén en kylig morgon, innan avfärd, utan att tära på batteriet eller att starta bensinmotorn.

Att bilen inte konstruerades för eldrift redan på ritbordet – plattformen är ju faktiskt fem år gammal – märks på att batteripacken lagt beslag på drygt 70 liter av bagageutrymmet.

Att jag slår huvudet i taket när jag ska kliva i och ur bilen är däremot inte batteriets fel utan den brant sluttande A-stolpens. Det är nästan lika irriterande som den myndiga stämma som överröstar radion; ”varning, icke asfalterad väg”. Jag bor på landet, så det blir lite tjatigt.

Rolf Gildenlöw/TT

Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.
Batteripacken stjäl en del av bagageutrymmet.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.
Sports Tourer är Renaults lite finare benämning på en kombi.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.
Franska bilmodeller förknippas med komfort, och visst åker man bra även i denna upplaga.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.
Den här bilden tävlar inte i hästkrafter, men testbilens maxhastighet på 178 kilometer i timmen räcker och blir över.
Foto: Pontus Lundahl/TT
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.
1,6-litersmotorn är överraskande klen jämförd med konkurrenterna i klassen, men helt tillräcklig.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.
Bilen kostar cirka 335 000 kronor.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Styrningen är lite 'trött', men man sitter bekvämt i bilen.
Styrningen är lite "trött", men man sitter bekvämt i bilen.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Renault Mégane Sports Tourer E-Tech kan ta sig drygt fem mil på enbart el om man kör som det anstår en förare som tar miljöansvar.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Renault Mégane Sports Tourer E-Tech

Grundpris: 334 900 kronor (minus miljöbilsbonus).

Förbrukning: bensin 0,13 liter/mil; el 1,73 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 52 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 30 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 2,5 mg/km (WLTP).

Motor: 1,6-liters bensin, synkron elmotor.

Kraftöverföring: 6-växlad el-automat, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max systemeffekt: 158 hästkrafter.

Max vridmoment: 349 Nm vid 3 200 var/minut.

Tjänstevikt: 1 706 kilo.

Släpvagnsvikt: 750 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,63/1,81/1,44 meter.

Bagageutrymme: 447–1 408 liter

Acceleration 0-100 km/t: 9,8 sekunder.

Toppfart: 178 km/tim.

Bilen har fyra olika körlägen.
Bilen har fyra olika körlägen.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Den tillgängliga systemeffekten är 158 hästkrafter. Den elektriskt styrda växellådan har sex steg. Fyra driftlägen; enbart el, hybrid, el-spar och sport. Transmission och motorer är inte så inspirerande, men funkar bra tillsammans.

Ekonomi +++ (3/5)

Renault ger bra rabatter så jämförd med de laddbara konkurrenterna i klassen står den sig väl. Även om miljöbonusen för laddhybrider har minskat sedan den 1 april är den lägre skatten bra för plånboken.

Miljö +++ (3/5)

Nollutsläpp bara när man kör i Pure-mode, men även i hybridläget är förbrukning och utsläpp låga. Den utlovade räckvidden på el kräver sommartemperaturer – det var det inte när vi provkörde.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Mégane E-Tech har försetts med multilänkaxel bak, vilket förbättrat både komfort och köregenskaper. Och de var bra redan tidigare. Lite trött styrning. 16-tumshjul med 55-profildäck rullar tyst.

Säkerhet ++++ (4/5)

Vanliga Renault Mégane fick toppbetyg i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest och det bör även gälla E-Tech. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet +++ (3/5)

Måttlig prestanda men säker, mycket komfortabel och med ett hyggligt pris. Låg fordonsskatt och en statlig miljöbonus på cirka 27 000 kronor. Något osäkert andrahandsvärde.

FAKTA

Två konkurrenter

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid

357 800 kronor.

141 hk. 33 gr/km. 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 54 kilometer på enbart el. Toppfart 171 km/t, acceleration till 0–100 km/tim på 10,1 sekunder.

Skoda Octavia Combi iV

414 900 kronor.

218 hk. 26 gr/km. 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor plus elmotor. Framhjulsdriven. 6-växlad dubbelkoppling. Max 63 kilometer på enbart el. Toppfart 220 km/t, acceleration 0–100 km/tim på 7,8 sekunder.

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid.
Foto: Kia
Skoda Octavia Combi iV.
Skoda Octavia Combi iV.
Foto: Ander Wiklund/TT

feature

Så inreder du ditt hem långsiktigt

Hitta dina favoritfärger – och låt hemmet domineras av dem.
Foto: Shutterstock
feature
feature

Inredningstrender kommer och går och förnyelse piggar upp. Samtidigt värderas hållbarhet högt och många vill undvika att byta ut möbler och föremål för ofta. Möbelvaruhuset Ilvas fotostylist Paw Kirkegaard Christensen tipsar om hur du skapar ett hem som du inte tröttnar på:

+ Grunda med möbler som du tycker är vackra. Färger och mönster på till exempel kuddar och mattor kan sedan varvas efter säsong eller humör.

+ En stilren och kvalitativ grund gör det lättare att förnya hemmet senare genom mindre inköp.

+ Hitta ett par favoritfärger som får återkomma i hela hemmet. Det ger en enhetlig känsla och gör det enklare att sålla när du vill skaffa en ny inredningspryl.

Många har under pandemin fått smak för hemmajobb och känner sig inte lika bundna till kontoret som tidigare. Flyttströmmarna går ut från storstäderna, och att ha nära till jobbet verkar numera ofta vara en mindre viktig faktor än att man trivs med själva bostaden. I alla fall enligt en enkät som mäklarkedjan Mäklarhuset har gjort via sitt nyhetsbrev, och som 10 902 personer deltog i nyligen. Över hälften, 55 procent, kunde tänka sig att flytta längre ifrån sitt arbete – förutsatt att det gjorde dem mer nöjda med boendet i sig. Var tredje svarade också att möjligheten till distansarbete kommer att bli en viktig faktor för var de väljer att bo i framtiden. (TT)

Hemmajobb ger flexibla boendemöjligheter.
Hemmajobb ger flexibla boendemöjligheter.
Foto: Henrik Holmberg/TT

Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri förklarar i ett pressmeddelande att april och maj är avgörande månader för landets äppelodlare. Svänger temperaturen för mycket får det konsekvenser för blomningen. (TT)

Jan Flemming Jensen.
Jan Flemming Jensen.
Foto: Kiviks Musteri

Modeskaparen Ida Sjöstedt svarar i SvD Magasinet på frågan om vilken inredningsdetalj hon anser är mest underskattad. (TT)

Ida Sjöstedt.
Ida Sjöstedt.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

FAKTA

Håll utkik efter svarthuvad snigel

Kanske får du besök av en ny bekantskap i trädgården i år. Den svarthuvade snigeln har de senaste två åren spridit sig i delar av landet och räknas som invasiv, men verkar inte göra lika stor skada bland växterna som den spanska skogssnigeln. Påträffar du en liten, mörkt grå, snigel med svart huvud och hals kan du vara med och bidra till forskning, rapporterar Sveriges Radios "Vetenskapsradion". Forskare vid Göteborgs naturhistoriska museum söker nämligen just nu allmänhetens observationer av misstänkta svarthuvade sniglar. (TT)

Den svarthuvade snigeln verkar mest äta multnande växter.
Den svarthuvade snigeln verkar mest äta multnande växter.
Foto: Göteborgs Naturhistoriska Museum

FAKTA

Visste du att …

… sälgen numera blommar långt upp i Norrland vid den här tiden på året, medan den för hundra år sedan inte kommit alls lika långt? Det visar Vårkollen, där Svenska botaniska föreningen och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet med hjälp av allmänheten undersöker hur långt våren har kommit i landet. Enligt motsvarande rapporter som gjordes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet blommade sälgen då enbart i Götaland och Sveland vid valborg. Även björkarnas lövsprickning sker tidigare. (TT)

Sälgen börjar blomma tidigare nu än för hundra år sedan.
Sälgen börjar blomma tidigare nu än för hundra år sedan.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser

Kungörelser

Kungörelser
Kungörelser
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Därför föredrar svenska spelare casino utan registrering

www.nya-casinon.online

Svenska casinospelare har sedan en tid tillbaka haft tillgång till vad som numera kallas för casino utan registrering. Detta är tack vare tjänster som e-legitimation och diverse betalningsmetoder.

Spelbolagen har med detta kunnat slopa den traditionella registreringsprocessen. Istället behöver spelaren endast verifiera sin identitet med svensk e-legitimation för att kunna spela. Detta har i sin tur ökat säkerheten och tryggheten i att spela på nätet. Tittar man tillbaka bara några år så såg casinobranschen markant annorlunda ut - särskilt i Sverige.

Det har i samband med spellagarna som introducerades för ett par år sedan skett många förändringar på den svenska spelmarknaden. När BankID blev ett krav på svensklicensierade casinon började samtidigt trenden med spel utan konto, något de flesta föredrar i dagsläget.

Snabb och säker inloggning

Första gången man besöker ett nytt nätcasino går det att spela praktiskt taget utan att registrera sig. Processen sker automatiskt när man verifierar sig med e-legitimation. Det enda man som spelare behöver göra är att välja belopp, bank, betalmetod och verifiera sig.

För bara några år sedan kunde spelbolagen kräva en massa dokument, ID och foton. Numera räcker det alltså med elektronisk legitimation, vilket både underlättat och gjort spelandet betydligt tryggare.

Processen kändes ofta både lång och utdragen. Nu kan man komma igång på några minuter.

På grund av att det blivit så enkelt och lättillgängligt att spela på onlinecasinon så har Spelinspektionen även sett till att implementera flera konsumentskydd.

Bland dessa är självavstängingsregistret Spelpaus, som i skrivande stund över 60 000 svenskar använt sig av för att pausa sitt nätspelande. Detta har lett till en säkrare och tryggare spelmiljö.

Insättning på direkten

En av anledningarna till varför spelare i Sverige föredrar casino utan registrering är hastigheten på insättningar. Med hjälp av moderna betalningslösningar i kombination med identifiering via e-legitimation går det att göra insättningar direkt. Dessutom förekommer det sällan några extra avgifter. Just dolda avgifter var vanligt förr när tekniken inte riktigt fanns där för casinon online. Men eftersom betalningsmetoder har förbättrats med tiden är transaktioner både snabba och avgiftsfria.

Förutom att casinon där inget konto behövs möjliggör direkta insättningar är det också på många sätt säkrare än traditionella nätcasinon. Det beror på att det numera inte längre är nödvändigt att lämna ifrån sig bankkortsnummer eller annan känslig information för att kunna spela. Istället räcker det att fylla i den summa man önskar spela för och sedan verifiera insättningen med elektronisk legitimation.

Sammantaget är hela processen med att föra över pengar till sitt spelkonto väldigt smidig, som ju är själva poängen med det här sättet att spela.

Säker utbetalning på några minuter

Historiskt sett har utbetalningar varit ett stort krux med att spela casino på nätet. Förr var spelare nämligen tvungna att tålmodigt vänta en längre tid för att få tag på sina vinster. Ibland kunde det ta upp till ett par veckor för pengarna att nå bankkontot. Därutöver var det också ett komplicerat förlopp innan ett uttag ens kunde begäras. Anledningen till detta var att e-legitimationen inte existerade (eller kunde användas på nätet) på den tiden och istället identifierade man sig genom att skicka in kopior på fysiska id-handlingar.

Idag är situationen något helt annat. Tekniska framsteg med smarta och innovativa lösningar har förändrat spelmarknaden i grunden. Den positiva utvecklingen senaste åren har lett till en standardisering av snabba uttag hos casinon utan registrering.

Exakt hur lång tid ett uttag tar beror på vilken betalningsmetod man använder sig av, samt hur snabb speloperatören är. Med de allra snabbaste metoderna är det möjligt att ta ut vinster inom bara några enstaka minuter.

Smidigare spelupplevelse

Enkelt uttryckt kan man säga att casino utan konto bidrar till en smidigare spelupplevelse än vad man tidigare varit van vid. Redan från start märks en tydlig skillnad då inloggningen sker utan krav på att fylla i en massa information för att börja spela. Istället är man igång med några få steg som bara tar ett fåtal sekunder och man skulle vinna kan man få tag på pengarna utan någon längre väntetid.

Allt detta har vi tekniska framsteg att tacka för och eftersom spelmarknaden är i ständig utveckling kan vi säkerligen vänta oss ytterligare förbättringar i framtiden.

Motor

Allt fler epatraktorer på vägarna

I Sverige finns nu mer än 36 000 A-traktorer.
Foto: Simon Östberg
Motor
Motor

I juli 2020 förenklades reglerna för ombyggnation av bil till epatraktor, så kallad A-traktor. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar. Sedan dess har antalet registreringar av A-traktorer ökat med 7 800, vilket motsvarar 27 procent. Historiskt har Volvo, som står för 57 procent av alla epatraktorer, dominerat bland ombyggnationerna, men efter regeländringen syns en markant ökning bland framför allt BMW, men även Audi och Volkswagen. (TT)

Inrikes

Beväpnade män rånade mack i Huddinge

Två män rånade en bensinstation i Huddinge. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Två rånare slog till mot en bensinstation i Huddinge söder om Stockholm på fredagskvällen.

Rånet skedde vid klockan halv tio. Personalen låste på något vis in sig för att ta skydd, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

18-årige Eklund i kvintett som lämnar Tre Kronor

William Eklund i en match mot Norge tidigare i maj. Arkivbild.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Sport
Sport
PREMIUM

Fem spelare får lämna Tre Kronor inför den avslutande matchen mot Finland i Czech Hockey Games i Prag. Det är målvakten Niklas Rubin, backen Gustav Backström och forwardstrion Fredrik Olofsson, Anton Wedin och William Eklund som gallras bort med drygt en vecka till Sveriges VM-premiär i Riga.

Wedin och Eklund är båda skadade, uppger Svenska ishockeyförbundet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL