Staffanstorp

Skyltar ska berätta gators och platsers historia

Bakom många gatunamn och platsnamn finns en spännande historia.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
STAFFANSTORP Kommunen ska ta fram information kring intressanta gatu- och platsnamn.

Förslaget kommer från Pierre Sjöström (S) som lagt en moiton som nu ser ut att få bifall i kommunstyrelsen.

Pierre Sjöström pekade på att det finns många kulturhistoriska intressanta värden i kommunen och att det avspeglas bland annat i gatu- och platsnamn. Han gav exempel som Mimers väg, Frödings väg, Numerettavägen, samt Svarte Hjärup och Black i Hjärup, Svinarp med mera.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Slog in ruta utanför Kyrkbyn

Staffanstorp
Staffanstorp En förälder skulle i onsdags eftermiddag hämta sitt barn på Kyrkbyns förskola i Staffanstorp. När de kom till bilen fem minuter senare var en bildruta krossad och en dator och datorväska borta.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Skadade bisamhällen

en massa bin i närbild på en träbit
Foto: Braastad
Foto: Audun
Staffanstorp
Staffanstorp En Staffanstorpsbo upptäckte i torsdags att de två bikuporna på Vångavägen var skadade. Enligt ägaren är det oklart om bisamhällena klarar sig.

När ägaren kom ut till bikuporna i torsdags var spännbanden och de tunga taken på två bikupor borttagna och låg slängda på marken.

Skadan hade inte funnits där dagen innan. En polisanmälan om skadegörelse har upprättats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Har tecknat självporträtt varje dag under pandemin

Att teckna ett självporträtt varje morgon med hjälp av spegeln på köksbordet blev Enes Levics sätt att hantera isoleringen under pandemin.
Foto: Marianne Pernbro
Staffanstorp
STAFFANSTORP När pandemin slog till ställdes planerade utställningar in och många av oss blev isolerade. Enes Levic, konstnär och bosatt i Staffanstorp, hittade sin egen väg att klara isoleringen - varje morgon under pandemin har han tecknat ett självporträtt.

– Det har blivit en viktig morgonceremoni, säger han.

– Efter att jag tecknat mår jag alltid bättre, då har jag klarat av att göra något.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Liberaler föreslår extra sommarskola med lön

Staffanstorp
STAFFANSTORP Pandemin har inneburit distansundervisning och ökad sjukfrånvaro för många av Staffanstorps elever med sämre studieresultat som följd. Liberalerna i kommunen vill därför erbjuda lovskola med lön motsvarande den man får i kommunens feriejobb för att fler ska vilja förbättra sina resultat.

Förslaget läggs v Gisela Nilsson, Niklas Nettrup och Clas Andersson, samtliga (L) i en motion till kommunfullmäktige. Pengarna i vårbudgetens skolsatsning bör i Staffanstorp gå till att se till så att så många som möjligt tar chansen till extra studier i sommar, menar de.

Målgruppen bör vara ungdomar som går ut årskurs 9 eller tar studenten och platserna i första hand erbjudas dem som inte nått behörighet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Esarpsvännerna och bygdelaget kräver svar

Esarps gamla skola hade kunnat utvecklas i stället för att avvecklas, menar Esarpsvännerna och bygdelaget.
Foto: Arkivbild
Staffanstorp
STAFFANSTORP Elevgruppen Esarpsvännerna och bygdelaget tycker fortfarande inte de fått svar om framtiden för Esarps skola och ifråga om Theodor Jönssons konstnärsmuseum. Inför onsdagens fullmäktige har de därför skickat brev till kommunpolitikerna.

– Vi vänder oss mot hanteringen av vårt medborgarförslag, upprepar våra frågor från tidigare skrivelser och ställer nya. Vi har inte fått svar över huvud taget, skriver Agneta Emgård för Esarpsvännerna och bygdelaget.

Beslut klubbat

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Staffanstorp

Vad kostar en planändring

Staffanstorp
STAFFANSTORP Vad kostar en ändring av detaljplanen för Brågarp och Brågarps kyrka?

Den frågan vill Torbjörn Lövendahl (S) ha svar på. Inför onsdagens kommunfullmäktigemöte har han ställt frågan till stadsbyggnadsnämndens ordförande, Eric Tabich (M).

Ändra planen

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Häktad för bilexplosion

Staffanstorp
STAFFANSTORP En 45-årig Staffanstorpsbo har häktats på sannolika skäl efter bilexplosionen på Järnvägsgatan i oktober i fjor.

Bilbomben som exploderade med en kraftig smäll väckte många i området och polisen spärrade av och tog dit bombrobot.

Mannen har nu, långt efter händelsen, kunnat knytas till explosionen. Han häktades i förra veckan för allmänfarlig ödeläggelse, enligt SDS.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Staffanstorp

Teaterförenings mångåriga engagemang prisas

Teaterföreningens ordförande Ronny Öhman avtackar Viktoria Tolstoy och gitarristen Krister Jonsson efter en spelning.
Foto: Staffanstorps Teaterförening
Staffanstorp
STAFFANSTORP Årets kulturpris går till Staffanstorps Teaterförening. Föreningen har i mer än 40 år sett till att erbjuda kommuninvånarna kulturupplevelser och inte minst att kulturen ska nå barn och ungdomar.

– Det känns väldigt roligt, säger föreningens kassör, Gerty Lindén.

Kom priset som en överraskning?

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL