Kultur och nöje

Hyllad Hedlund får lämna"Let's dance"

Hanna Hedlund, som dansat med Tobias Wallin, får lämna 'Let's Dance'. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En känslosam hyllning till mamma och tre tior från juryn räckte inte.
Hanna Hedlund får lämna TV4:s "Let's dance".
PREMIUM

Deltagarna tillägnade kvällens danser till någon de tycker om och juryn öste poäng över paren. Paren Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm samt Hanna Hedlund och Tobias Wallin fick båda högsta möjliga poäng av juryn. De hade tillägnat danserna till sina mammor.

– Jag kan tänka mig att din mamma är den stoltaste i hela världen när hon ser dig i kväll för du var kanon, sade Dermot Clemenger till Hanna Hedlund, varpå Tony Irving stämde in att hon dansat "gudomligt".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Brist på talanger hindrar spelbranschen"

Legendariske spelutvecklaren Hideo Kojima i Malmö för Nordic Game 2016. Arkivbild.
Foto: Emil Langvad/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Svenska spel är en världssuccé och spelbranschen växer så det knakar – men bristen på personal hotar framstegen. Det menar arrangörerna bakom spelkonferensen Nordic Game, som nu satsar på att föra samman företag och spelutvecklare.

Satsningen kallas Nordic Game Talents och anordnas i anslutning till konferensen, som precis som förra året äger rum på nätet. Meningen är att nordiska spelstudior och presumtiva anställda ska kunna ragga upp varandra via en digital plattform och via en server på chattverktyget Discord.

– Vi försöker skapa ett enkelt sätt att ta kontakt med många talanger och samtidigt spara tid, säger Nordic Games programdirektör Jacob Riis.

Inte tid för nykomlingar

Riis tror att sådana initiativ behövs. Spelföretagen har i dag ett skriande behov av arbetskraft och lägger mycket möda och resurser på rekryteringar.

– Det är ett av de största problemen, inte bara i Norden utan även globalt. Det finns helt enkelt inte erfarna spelutvecklare nog åt alla dessa stora spelprojekt. De stora spelen blir större och större och kräver alltmer personal. Det finns en jättestor efterfrågan, säger han.

Framför allt råder det brist på utvecklare med gedigen erfarenhet, förklarar Riis.

– Speciellt i Sverige finns det några väldigt bra utbildningar och det går ut massor av bra studenter varje år, men problemet är att studiorna vill ha erfaren personal. De har inte tid att lära upp nykomlingar. De behöver folk som kan börja direkt och till exempel hoppa in och börja jobba med nya "Battlefield" på Dice.

För den som redan har ett jobb men som vill fiska efter en ny arbetsgivare i smyg, finns även möjlighet att vara anonym. Allt handlar om att sätta rätt person på rätt plats – vilket hela branschen tjänar på, menar Jacob Riis.

Ökad försäljning

Pandemin försvårar läget ytterligare, i alla fall för delar av branschen. Spelförsäljningen slår i taket när stora delar av världen mest har suttit hemma under året. Men det är bara de stora, etablerade spelstudiorna som har kunnat dra nytta av läget, eftersom deras stora satsningar redan har varit planerade i flera år, förklarar Jacob Riis.

– För en indiestudio som ska släppa ett spel nu är det tufft. Du behöver hitta personal, du behöver möta investerare, du behöver gå på mässor över hela världen för att möta rätt människor. Det är en stor utmaning. Spelbranschen behöver mötesplatserna, säger han.

Nordic Game-konferensen äger rum 26–28 maj medan Nordic Game Talents pågår 24–28 maj.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Nordic Game

Spelkonferens som anordnas i Malmö varje år och samlar spelföretag och annat branschfolk från hela Norden. Första upplagan gick av stapeln 2004.

Delar varje år ut priser i en rad kategorier vid en egen prisgala. Förra året gick det finaste priset, det för årets bästa nordiska spel, till finländska "Control". I år är svenska "Crusader Kings III" och "Teardown" nominerade i kategorin.

Årets evenemang sker precis som förra året i digital form och äger rum 26–28 maj.

Bokrecensioner

Lättillgängligt om svårt och tungt ämne

Anna Kölén är dramaturg på Unga Dramaten och debuterar nu som romanförfattare.
Foto: Stefan Tell
Kultur och nöje
Litteratur/Recension Martina Jarminder har läst Anna Köléns romandebut Ingen kommer att tro dig.

Dramaturgen Anna Kölén ville skriva en tillgänglig bok om hur man påverkas av att inte känna sig trovärdig. Det har hon lyckats med, även hennes romandebut Ingen kommer att tro dig är ojämn och hjältinnan lite undflyende som person. Det är svårt att bestämma sig för om det sistnämnda är ett problem: syftet lär också vara att visa huvudpersonens kamp för att hitta sig själv när destruktiva möten med män har format henne till någon hon inte känner igen.

Kulturmännens makt

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Christer Björkman om nygamla rollen: En dröm

Edward af Sillén och Christer Björkman kommenterar årets Eurovision Song Contest för SVT. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Edward af Sillén och Christer Björkman guidar SVT-tittarna genom årets pandemianpassade version av Eurovision Song Contest från Rotterdam i Nederländerna.
– Det är en speciell upplevelse, säger Edward af Sillén.

Efter det att Eurovision Song Contest blev inställt 2020 kommer tävlingen tillbaka i en nedskalad och pandemianpassad version. 3 500 personer kan se tävlingen på plats i arenan i Rotterdam – ovanligt få för att vara Eurovision Song Contest, samtidigt ovanligt många för att vara mitt under coronapandemin, då de flesta musikprogram spelats in i tomma studior.

Edward af Sillén kallar sitt kommentatorsuppdrag för "ärofyllt och speciellt", och tycker att mycket är sig likt trots de många säkerhetsåtgärderna med munskydd och regelbundna covid-tester.

– Det är mitt tionde år och än så länge märker jag väldigt få förändringar. Vi gör vårt jobb som vanligt, vi har våra bidrag, förbereder oss och skriver manus, säger han.

"Retas kärleksfullt"

Hans parhäst i år är den tidigare tävlingsproducenten för Melodifestivalen, Christer Björkman, som är tillbaka i rollen som kommentator efter en paus på 19 år.

– Jag har drömt om att göra det här med Edward sedan han började, berättar Christer Björkman.

Hans kollega fyller i:

– Det var Christer som gav mig chansen att kommentera och jag tror att tittarna kommer att få känslan av att "här är två personer som älskar programmet väldigt mycket". Och älskar man någonting kan man också retas kärleksfullt med det, säger Edward af Sillén, som har blivit känd för sina vassa humoristiska kommentarer.

"Tryggt i båset"

Men bara för att de delar kärleken till programmet, delar de inte musiksmak, konstaterar Christer Björkman.

– Ofta tycker vi samma, ibland bara ett uns olika, men ibland kommer det tillfällen när jag tittar storögt på Edward och han säger: "Va? Jag förstår ingenting".

– Det är ju det som det här programmet går ut på. Om jag tycker någonting betyder inte det att det är rätt, det går ut på att så många som möjligt ska titta och tycka, säger Edward af Sillén.

TT: Hur funkar ni som duo?

– Christer är en kär vän sedan många år, när man känner varandra kan man också luta sig mot varandra. Det är väldigt tryggt i båset, säger Edward af Sillén och fortsätter:

– Vi har båda en grundläggande respekt för det här programmet och hur viktigt det är kulturellt. Vi vill att tittarna ska märka det. Sedan kommer vi såklart ha roligt och skämta också, säger han.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: Tidigare kommentatorer för SVT

2000: Christer Lundh och Pernilla Månsson

2001: Henrik Olsson

2002: Christer Björkman och Claes Åkeson

2003: Pekka Heino

2004: Pekka Heino

2005: Pekka Heino

2006: Pekka Heino

2007: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2008: Kristian Luuk och Josef Sterzenbach

2009: Edward af Sillén och Shirley Clamp

2010: Edward af Sillén och Christine Meltzer

2011: Edward af Sillén och Hélène Benno

2012: Edward af Sillén och Gina Dirawi

2013: Josefine Sundström

2014: Edward af Sillén och Malin Olsson

2015: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2016: Lotta Bromé

2017: Edward af Sillén och Måns Zelmerlöw

2018: Edward af Sillén och Sanna Nielsen

2019: Edward af Sillén och Charlotte Perrelli

2020: Inställt till följd av pandemin

2021: Edward af Sillén och Christer Björkman

Kultur och nöje

Då kommer Björk och Skarsgårds vikingafilm

Alexander Skarsgvård. Arkivbild.
Foto: Taylor Jewell/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Filmen "The northman" med isländska artisten Björk och Hollywoodsvensken Alexander Skarsgård får premiär 8 april nästa år, skriver NME.

Filmen beskrivs som en vikingasaga som utspelas på 900-talets Island där en prins vill utkräva hämnd för sin mördade far.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Filip Lamprecht tog hem segern i "Let's dance"

Filip Lamprecht och Linn Hegdal tog hem segern i 'Let's dance'. Pressbild.
Foto: Annika Berglund/TV4
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det blev Filip Lamprecht som dansade sig in i tittarnas hjärtan i "Let's dance".
– Det här är helt sjukt. Jag har inga ord, jag är så tacksam, säger han i programmet.
PREMIUM

Jurymedlemmen Dermot Clemenger spådde tidigt under kvällen att det skulle bli "den mest jämna finalen i 'Let's dance'-historien". Han fick rätt, åtminstone när det gällde juryns poäng.

Vid slutet av kvällen hade båda Filip Lamprecht och Linn Hegdal och motståndarna Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm 88 poäng. Tittarnas röster avgjorde i slutändan till Lamprechts fördel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Joe Exotic har cancer – vill bli benådad

Joe Exotic blev känd genom serien 'Tiger king' och har nu drabbats av cancer. Pressbild.
Foto: Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Joe Exotic blev känd efter Netflixsuccén "Tiger king". Han avtjänar ett fängelsestraff för anstiftan till mord och har försökt få USA:s förre president Donald Trump att benåda honom.

Nu har han fått diagnosen prostatacancer och ber president Joe Biden att göra det hans företrädare vägrade, rapporterar NME. På Twitter skriver Exotic att hans advokat fått ta del av sjukjournaler som bekräftar uppgifterna, men att man ännu inte vet hur långt framskriden sjukdomen är.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Inför varning efter rasismen mot Tusse

Tousin 'Tusse' Chiza. Arkivbild.
Foto: Banfa Jawla/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Efter att Eurovisions kommentarsfält fyllts av hat och rasism agerar nu arrangören EBU – med varningstexter, skriver Aftonbladet.

Alla nya videor på Eurovisions Youtube-kanal förses i fortsättningen med en varning som informerar om att rasism och andra former av påhopp inte accepteras. Användare som ändå gör sig skyldiga till sådant kommer att blockeras och rapporteras.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ny Askungen-musikal till Amazon Prime

'Cinderella' med Camilla Cabello har premiär i höst. Pressbild.
Foto: Christopher Raphael
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det blir ingen biopremiär för "Cinderella" – Sonys nya filmatisering av sagoklassikern Askungen. Filmen kommer i stället exklusivt till Amazon Prime, meddelar strömningstjänsten.

I musikalfilmen gör artisten Camilla Cabello sin filmdebut i huvudrollen som Askungen. Bland övriga skådespelare finns Nicholas Galitzine som prinsen och Idina Menzel som den elaka styvmodern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL