Malmö

Malmös gröna sidor lyfts fram vid miljökonferens

Hyllie lyfts fram som en miljöförebild med bland annat socialt hållbart byggande kring Hylliebadet
Foto: Malmö stad
Malmö
MALMÖ Malmös miljöarbete lyfts fram vid en digital internationell miljökonferens som startade på tisdagen. Malmö är stolt värdstad och medarrangör för det internationella hållbarhetsnätverket ICLEI.

– Vi är glada över att få vara värdar för en konferens med så många representanter för olika städer i världen som alla har höga ambitioner och ett starkt engagemang kring att skapa lokala urbana hållbarhetslösningar. Tyvärr kan vi inte ta emot dem fysiskt i år, säger kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), som höll välkomsttalet.

På grund av pandemin är den globala hållbarhetskonferensen uppdelad i två delar. Under tre dagarnas digitala seminarier medverkar företrädare för städer, regioner och aktörer för att driva det lokala arbetet vidare i syfte att lösa globala och gemensamma problem.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Körde in i räcke och blev stående i rondell

Malmö
Malmö Vid kvart över tio-tiden på söndagsförmiddagen körde en bil in i ett räcke och blev stående i en rondell på Inre ringvägen.

Larmet kom in till polisen 10:18. Olyckan inträffade i Lindeborgsrondellen.

Enligt vittnesuppgifter till polisen har en bil kört in i räcket och står nu i rondellen. Skade- och trafikläge är ännu oklart.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Aura klart för SM-semifinal

Sport
Malmö
Badminton BMK Aura kan jubla över en SM-semifinalplats efter att ha vunnit två av sina tre matcher i mellanserie A uppe i Göteborg.

Malmöklubben säkrade semifinalplatsen genom att vinna fredagskvällens drabbning över Västra Frölunda och därefter även besegra Påvelund i lördagens första tillställning. Båda matcherna slutade 4-3.

Den avslutande seriefinalen resulterade dock i en 0-6-förlust mot IFK Umeå som därmed vann gruppen och får välja motståndare i semifinalen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Grep fem efter slagsmålslarm

Malmö
MALMÖ

Inringare larmade under lördagskvällen polisen om ett pågående bråk på en skolgård på Föreningsgatan i Malmö. Enligt uppgifterna skulle det röra sig om fem personer mot två.

På platsen anträffade polisen fem pojkar i övre tonåren, och grep dessa, misstänkta för olaga hot samt misshandel. Några målsäganden hade dock inte hittats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Två snabba mål sänkte IFK Malmö

En målvakt som har släppt in ett mål
Foto: Lola Nilsson
Sport
Malmö
Fotboll Fyra raka matcher utan nederlag eller insläppt mål. Då fick IFK Malmö en mardrömsstart efter pausvilan och föll med 0-2 (0-2) i lördagens bortadrabbning mot Tvååkers IF i Ettan södra-fotbollen.

– Vad ska man säga? Första halvlek var bra, vi var bättre, hade större bollinnehav och skapade några farliga situationer. Sedan kom vi ut och släppte in två snabba mål i andra halvlek, sa mittfältaren Granit Stagova, bäst i IFK, i Expressens direktsändning.

– Vi måste kunna prestera bättre där och därefter kom vi inte in i det.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Skånsk ekosalong korad till landets bästa

Johanna Lindskoug och Cecilia Nilsson driver ekosalonger och tillverkar giftfria naturprodukter. Nu har de tilldelats priset ”Sveriges bästa Ekosalong 2021”
Hässleholm
Lund
Malmö
Hässleholm/Lund Efter nian på Läredaskolan gick Cecilia Nilsson frisörskolan i Kristianstad. Nu har hon kammat hem priset för Sveriges bästa ekosalong som hon driver tillsammans med vännen Johanna Lindskoug.

– Det här är resultatet av vårt hårda arbete för att bygga frisersalonger som inte använder skadliga produkter, berättar Cecilia Nilsson vars ”Bruns Frisörer” vann årets kategori ”Bästa Ekosalong 2021” i tävlingen ”Organic Beauty Awards 2021”.

Det är Sveriges första pris inom hållbar ekologisk skönhet och drivs av den ideella branschorganisationen NOC Sweden. I år har drygt 200 produkter deltagit i tävlingen med vinnare i 17 kategorier.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Pågatåg bär Safaris söners namn

Malmö
Skåne
Malmö Under lördagen hyllades den förre MFF- och landslagsspelaren Behrang Safari vid Skånetrafikens pressvisning på Malmö Centralstation. Hans båda 9-åriga söner tittade storögt och förväntansfull på när pågatåget med deras namn visades upp.

Leon och Emiliano – by Behrang Safari. Så står det med snirkliga bokstäver på det lila tåget. Och med ens är ett vanligt tåg lite ovanligt.

Behrang är en välkänd Malmöprofil och en stor lirare, både på och utanför fotbollsplanen. Han har ett stort engagemang i frågor om mänskliga rättigheter och är själv ambassadör för en stiftelse som stödjer forskning och ökar förståelsen kring autism. Hans 9-åriga söner älskar de lila pågatågen och har genom åren gjort många resor med dem. Därför vill Skånetrafiken glädja familjen med namngivningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Ett hundratal i demonstration på Möllan

MALMÖ 2021-05-15 Propalestinsk demonstration mellan Möllevångstorget och Gustav Adolfs torg i Malmö på lördagen. Den upptrappade Mellanösternkonflikten leder till protester även i Sverige. Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö Vid två-tiden på lördagen samlades en demonstration på Möllevångstorget för en demonstration mot kriget på Gazaremsan.

– Det är ett hundratal människor som demonstrerar men det är torgförsäljning också så det är ganska mycket folk, säger Patric Fors, pressinformatör vid polisens ledningscentral.

Demonstrationen är inte tillståndsgiven, såvitt Patric Fors känner till.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Tidslinje för Bo01

Kungen och mässchefen Allan Karlsson samspråkar i MKB:s "Tegelborgen"
Foto: Pierre Mens/TT
Malmö
Malmö

April 2000. Ett tiotal byggherrar är igång med förarbetet inför bomässan Bo01. I april och maj sker de flesta byggstarterna i mässområdet i Västra Hamnen. Målsättningen är att allt ska vara klart den 15 april 2001 – ca 500-600 bostäder, parker gator, kajpromenad och en småbåtshamn.

Augusti 2000. Bo01-mässan ska vara stor, och ha ett europeiskt perspektiv. Ledningen spenderar mycket pengar på studiebesök och har många storstilade och kostsamma planer. Ledningen byts ut, och mässan bantas en aning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL