Kultur och nöje

Ekonomisk kris för Frankrikes kulturarbetare

Kulturarbetare ockuperar Odeonteatern i Paris, i protest mot hur pandemin drabbar deras bransch. Arkivbild.
Foto: Francois Mori
Kultur och nöje
Kultur och nöje Delar av Frankrikes kultur- och nöjesbransch har halverat sin aktivitet på grund av coronapandemin. Det har också lett till kraftigt minskade löner för många kulturarbetare med deltidskontrakt.
PREMIUM

Teaterföreställningar, biografer och andra konsertlokaler i Frankrike minskade generellt sin verksamhet med 30 procent under 2020, jämfört med året innan. Det visar siffror från en ny rapport av Unedic, som hanterar den franska arbetslöshetsförsäkringen, och som Le Monde nu rapporterar om.

Men pandemin har slagit olika hårt i branschen – föreställningar som hålls live har generellt minskat till 59 procent av 2019 års nivåer, medan inspelade evenemang ligger på 85 procent. Privata teatrar har i snitt halverat sin verksamhet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Filip Lamprecht tog hem segern i "Let's dance"

Filip Lamprecht och Linn Hegdal tog hem segern i 'Let's dance'. Pressbild.
Foto: Annika Berglund/TV4
Kultur och nöje
Kultur och nöje Det blev Filip Lamprecht som dansade sig in i tittarnas hjärtan i "Let's dance".
– Det här är helt sjukt. Jag har inga ord, jag är så tacksam, säger han i programmet.
PREMIUM

Jurymedlemmen Dermot Clemenger spådde tidigt under kvällen att det skulle bli "den mest jämna finalen i 'Let's dance'-historien". Han fick rätt, åtminstone när det gällde juryns poäng.

Vid slutet av kvällen hade båda Filip Lamprecht och Linn Hegdal och motståndarna Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm 88 poäng. Tittarnas röster avgjorde i slutändan till Lamprechts fördel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Joe Exotic har cancer – vill bli benådad

Joe Exotic blev känd genom serien 'Tiger king' och har nu drabbats av cancer. Pressbild.
Foto: Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Joe Exotic blev känd efter Netflixsuccén "Tiger king". Han avtjänar ett fängelsestraff för anstiftan till mord och har försökt få USA:s förre president Donald Trump att benåda honom.

Nu har han fått diagnosen prostatacancer och ber president Joe Biden att göra det hans företrädare vägrade, rapporterar NME. På Twitter skriver Exotic att hans advokat fått ta del av sjukjournaler som bekräftar uppgifterna, men att man ännu inte vet hur långt framskriden sjukdomen är.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Inför varning efter rasismen mot Tusse

Tousin 'Tusse' Chiza. Arkivbild.
Foto: Banfa Jawla/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Efter att Eurovisions kommentarsfält fyllts av hat och rasism agerar nu arrangören EBU – med varningstexter, skriver Aftonbladet.

Alla nya videor på Eurovisions Youtube-kanal förses i fortsättningen med en varning som informerar om att rasism och andra former av påhopp inte accepteras. Användare som ändå gör sig skyldiga till sådant kommer att blockeras och rapporteras.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ny Askungen-musikal till Amazon Prime

'Cinderella' med Camilla Cabello har premiär i höst. Pressbild.
Foto: Christopher Raphael
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det blir ingen biopremiär för "Cinderella" – Sonys nya filmatisering av sagoklassikern Askungen. Filmen kommer i stället exklusivt till Amazon Prime, meddelar strömningstjänsten.

I musikalfilmen gör artisten Camilla Cabello sin filmdebut i huvudrollen som Askungen. Bland övriga skådespelare finns Nicholas Galitzine som prinsen och Idina Menzel som den elaka styvmodern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Nostalgifestival flyttas till nästa år

Vengaboys under 2019 års upplaga av 'Vi som älskar 90-talet'. Arkivbild.
Foto: Karin Törnblom/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den turnerande nostalgifestivalen Vi som älskar 90-talet blir inte av i sommar. Evenemanget flyttas fram ytterligare ett år med anledning av pandemin.

2022 års festival äger rum 2/7 i Göteborg, 9/7 i Stockholm, 9/7 i Gävle, 15/7 i Karlstad och 23/7 i Helsingborg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Kultur och nöje

Jay-Z och Bono gästar döde stjärnans album

DMX avled i april vid 50 års ålder. Arkivbild.
Foto: David Goldman/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Det postuma albumet "Exodus" av rapparen DMX gästas av en rad kända namn, skriver Pitchfork.

Skivans producent Swizz Beatz avslöjar nu att de 13 spåren är strösslade med inhopp av artister som Jay-Z, Bono, Nas, Lil Wayne, Snoop Dogg, Usher, Westside Gunn och The LOX.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Janet Jacksons jacka såld för jättebelopp

Janet Jackson. Arkivbild.
Foto: Mark Von Holden/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

En militärjacka som popstjärnan Janet Jackson bar under sin "Rhythm nation"-turné 1990 har sålts på auktion för motsvarande 681 000 kronor. Slutbudet blev 20 gånger högre än vad man väntat sig i förväg.

Jackan ropades hem av en okänd budgivare och blev höjdpunkten vid en tre dagar dagar lång garderobsrensning i Beverly Hills. Fler än 1 000 plagg som Jackson burit på scen, på röda mattan och i musikvideor gick under klubban, bland annat popstjärnans bröllopsklänning från hennes hemliga bröllop med dansaren René Elizondo 1991.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Fragmentariska reseminnen när Moderna öppnar igen

1. Zvi Goldstein. Reconstructed memories, 2001-2005.
Foto: shaxaf haber
Kultur och nöje
Konst/Recension Tidningens konstkritiker Britte Montigny recenserar två nya utställningar på Moderna museet i Malmö.

I helgen, efter månader av otålig väntan, kunde Moderna Museet Malmö äntligen öppna sina portar för att presentera två nya utställningar. Visserligen med iakttagande av gällande Covid-19 restriktioner och förhandsbeställda biljetter, men ändå!

Museichefen Iris Müller-Westerman var strålande lycklig när hon introducerade den rumänske konstnären Zvi Goldstein som tagit hela Turbinhallen i anspråk för sin svenska debututställning, Vindar från Jeriko. De visade verken framstår som en avancerad uppdatering av den konceptuella konsten som hade sina glansdagar på 1970-talet. Som intressant kontrast visar man på museets övre etage ett generöst och genomtänkt urval tidigexpressiva verk ur Moderna Museets egna samlingar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL