Inrikes

Inte aktuellt ge bort vaccindoser

Socialminister Lena Hallengren (S).
Foto: Marko Säävälä/TT
Inrikes
Inrikes Det är inte aktuellt för Sverige att ge bort vaccindoser till länder utanför EU.
– När vi har ett mål att vaccinera svenska folket så går det först, säger socialminister Lena Hallengren (S).
PREMIUM

I en intervju med Dagens Industri (DI) i förra veckan uppgav biståndsminister Per Olsson Fridh (MP) bland annat att "vi måste vara öppna för att avstå doser".

Fridh sade också att "det är viktigare att vi vaccinerar i hela världen, än att vi vaccinerar klart hela befolkningar i några delar av världen".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

EMA-chef kopplar Astravaccin till blodproppar

Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Utrikes
Utrikes Det finns en koppling mellan Astra Zenecas vaccin mot covid-19 och de blodproppar som rapporterats som möjliga biverkningar, anser Marco Cavaleri, vaccinchef vid EU:s läkemedelsmyndighet EMA.
Men EMA skriver i ett uttalande att saken ännu inte är utredd.
PREMIUM

– Enligt min mening kan vi nu slå fast att det finns en koppling till vaccinet, säger Cavaleri till den italienska tidningen Il Messaggero.

Det är oklart vad som orsakar den mycket ovanliga, men allvarliga, biverkningen, tillägger han.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Danskar får gå till frisören igen

Danmark lättar på restriktionerna från och med idag. Arkivbild.
Foto: Emil Helms/AP/TT
Utrikes
Utrikes
PREMIUM

Danmark lättar på restriktionerna. Från och med tisdag får skönhets- och frisörsalonger, solarium, tatueringsstudior och körskolor öppna igen, för den som kan uppvisa ett coronapass, ett intyg på antikroppar eller ett negativt provresultat från de senaste 72 timmarna.

Distansundervisningen upphävs delvis – elever i årskurs 5-8 och de som går ettan och tvåan på gymnasiet får komma tillbaka till skolan på halvtid.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Stöd för sjuka och riskgrupper förlängs

Socialminister Lena Hallengren, finansminister Magdalena Andersson och biträdande finansminister Åsa Lindhagen presenterar förslag ytterligare sju miljarder kronor på vården på grund av pandemin.
Foto: Marko Säävälä/TT
Inrikes
Inrikes Regeringen vill satsa ytterligare miljarder på vård, smittskydd och vaccin på grund av pandemin.
Flera stöd för sjuka och riskgrupper förlängs också.

De olika förslagen uppgår till sammanlagt nästan sju miljarder kronor och finns med i en extra ändringsbudget och i vårändringsbudgeten för 2021.

– Vi har varit tydliga från början. När det handlar om att vårda, minska smittspridning eller vaccinera så får inte pengar stå i vägen, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Regionerna får två miljarder kronor ytterligare för vård av covidpatienter och för att klara av den ordinarie vård som skjutits upp på grund av pandemin. Sedan tidigare har regionerna utlovats fyra miljarder till det ändamålet för 2021. De nya pengarna ska fördelas på samma sätt mellan regionerna som tidigare.

Regeringen vill också fylla på medlen till testning och smittspårning. Riksdagen har sedan tidigare klubbat 8,9 miljarder kronor för det. Nu föreslås att ytterligare 1,65 miljarder avsätts.

Regeringen föreslår även 1,7 miljarder till inköp av vaccin och till vaccinationsarbetet, utöver de 6,8 miljarder som redan avsatts för 2021.

Stöd till sjuka

Samtidigt vill regeringen förlänga flera stöd till enskilda som ingår i riskgrupper eller blivit sjuka, till 30 juni 2021. Förlängningarna kopplas också till vaccinmålet.

– Det vill säga de här stöden kommer att förlängas så länge som vaccinationsmålet inte är uppnått, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP).

Till exempel förlängs ersättningen för karensavdraget i sjukförsäkringen, samt ersättningen till egenföretagare för deras 14 första karensdagar.

– Du ska inte behöva tveka om att stanna hemma om du blir sjuk, säger Lindhagen.

Fram till åtminstone sista juni kommer det inte heller att krävas läkarintyg under de första 14 dagarna vid sjukdom.

Förlängt undantag

Möjligheten till ersättning för vissa riskgrupper och vissa anhöriga till riskgrupper som behöver stanna hemma för att undvika smitta förlängs också. Liksom viss tillfällig föräldrapenning när skola eller förskola stänger på grund av pandemin.

De som drabbats av inställd vård eller rehabilitering på grund av pandemin och är sjukskrivna, får förlängt undantag från vissa krav för sjukpennning.

Det handlar om att det ska prövas om den sjukskrivne kan ha annat "normalt förekommande arbete" efter 180 dagar och efter 365 dagar. Undantaget från de prövningarna förlängs till 31 december 2021.

Peter Wallberg/TT

Jens Bornemann/TT

FAKTA

Fakta: Nya budgetförslag

VÅRD OCH SMITTSKYDD

– Mer pengar för covidvård och uppskjuten vård: 2 miljarder (mdr)

– Mer pengar till testning och smittspårning: 1,65 mdr

– Mer pengar till vaccininköp: 1 mdr

– Pengar till vaccinationsarbetet: 0,7 mdr

– Övrigt: 0,24 mdr

Summa: 5,59 mdr

STÖD TILL ENSKILDA

– Ersättning för karensavdrag förlängs: 0,6 mdr

– Undantag i sjukpenningen på grund av uppskjuten vård förlängs: 0,33 mdr

– Ersättning till riskgrupper förlängs: 0,1 mdr

– Läkarintygsfri tid till dag 14 förlängs: 0,1 mdr

– Förlängning av stöd till egenföretagare vid sjukdom: 0,15

Summa: 1,28 mdr

Opinion

Skänka vaccin en bra idé

Biståndsminister Per Olsson Fridh på sitt tjänsterum på UD i Arvfurstens Palats.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Opinion
Opinion

På Långfredagen kom Sveriges nyaste minister med ett utspel som väckte blandade reaktioner. Biståndsminister Per Olsson Fridh (MP) uttryckte i en intervju med Dagens Industri att Sverige och EU ska skänka vaccin till andra länder, så snart riskgrupperna är färdigvaccinerade.

Det väckte flera olika reaktioner, både positiva och negativa. Jimmie Åkesson (SD) tyckte det var som ett dåligt aprilskämt och Moderaternas Hans Wallmark vill ta upp frågan när riksdagen öppnar igen efter påskledigheten. Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar som gärna uttalar sig om pandemifrågor, tycker att ministerns förslag är bra. Det tycker också WHO:s särskilda sändebud Carl Bildt.

För gemene man som längtar efter att bli vaccinerad kan förslaget framstå som dumt, men att se till att alla länder i världen får tillgång till vaccin är att hjälpa oss själva. Om länder står helt utan vaccin riskerar viruset att mutera och skapa farligare varianter som sen kan spridas över världen. WHO har redan gått ut med uppmaningen att skänka vaccin till fattiga länder så frågan är alls inte ny.

Att Jimmie Åkesson tycker att frågan ska ses som ett aprilskämt kan ses som ren okunnighet, alternativt ett populistiskt sätt att se på saken vilket i förlängningen kan vara farligt. Men det är inte rätt tillfälle att tänka populistiskt och protektionistiskt, det riskerar att slå tillbaka hårt mot svenskarna och det borde Åkesson förstå.

Att Moderaterna låter yrvakna och lätt kränkta att ministern inte informerat dem i förväg må vara hänt, men frågan är alldeles för allvarlig för att göra partipolitik av. Det förstår partiet förhoppningsvis när påskägg och godis fått sjunka undan.

Pandemin har alldeles för länge behandlats som ett nationellt problem i snudd på varje land. Det är helt vansinnigt och riskerar straffa världens länder hårt. Det globala samarbetet har närmast upphört och i stället har det blivit en huggsexa om vaccinerna, en huggsexa bland de länder som har råd att betala, vill säga. De rika länderna beter sig sämre än ouppfostrade barn i sandlådan och det riskerar att drabba oss alla.

Det är alltså inte ett orimligt förslag biståndsministern för fram. När riskgrupperna är färdigvaccinerade kan vi dela med oss av vaccin, till gagn för människor i hela världen.

Inrikes

Ung man skjuten i Märsta

En man i 20-årsåldern har blivit skjuten i Märsta, norr om Stockholm. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes En man i 20-årsåldern har blivit skjuten i Märsta, norr om Stockholm. Hans skador beskrivs som allvarliga och han har hämtats av en ambulanshelikopter.
Polisen har gripit en annan ung man som misstänks ha skjutit.
PREMIUM

Flera personer ringde och larmade om skottsmällar när klockan var några minuter i nio på söndagskvällen. Polisen ryckte ut till den misstänkta brottsplatsen, ett område intill en skola, och fann där den skjutne mannen.

Han har blivit skjuten med ett eller flera skott, säger Stockholmspolisens presstalesperson Ola Österling.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Inrikes

Passa på att njuta – värmen borta till veckan

Vårvärmen är inte här för att stanna. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Det blev till slut värmerekord för året under den soliga helgen när Markaryd sent rapporterade in 20,2 grader.
Någon dag till står sig värmen – men sedan slår ett lågtryck till i landet.
PREMIUM

Årshögstanoteringen från den 30 mars, 19,7 grader bland annat i Harstena i Östergötland, såg länge ut att stå sig trots den soliga helgen men på söndagskvällen rapporterade Markaryd i Småland in 20,2 grader.

– Det är säsongens hittills högsta temperatur, bekräftar SMHI:s jourhavande meteorolog Anna Belking för TT.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Skitigt på Kebnekaise – ta med bajset

Länsstyrelsen söker en lösning för att folk ska kunna uträtta sina behov på väg uppför Kebnekaise utan att det lämnas kvar. Arkivbild.
Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Turister som besöker Kebnekaises sydtopp och under vandringen uträttar sina behov uppmanas att städa upp efter sig, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Antalet vandrare har ökat – förra året var det fler än 14 000 – och därmed också mängden exkrementer och toapapper längs med den nio kilometer långa leden upp.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Hemligt kring vaccinsorter i Stockholm

Informationsskylt inför vaccinering i klubblokalen Fållan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Stockholmare som vaccineras får inte veta i förväg vilket covidvaccin de får. Vårdgivare i Region Stockholm har uppmanats att inte berätta vilket vaccin som används, rapporterar TV4.

Vårdbolaget Doktor 24 säger till tv-kanalen att de har blivit muntligt ombedda att inte berätta vilket vaccin det är förrän i samband med att sprutan ska ges.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL