Svalöv

Körde sönder gräsmatta

Svalöv
SVALÖV
PREMIUM

Ett företag på Udda Lundqvists väg i Svalöv har polisanmält att ett eller flera fordon kört runt på en gräsmatta och orsakat skador där. Det hände någon gång 26-29 mars.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Nu har startskottet gått för BT-Kemisaneringen

Agneta Sörensson (M), ordförande i Styrelsen för BT Kemi Efterbehandling, och Katarina Lundgren (S), vice ordförande, drog under onsdagen den 14 april igång den termiska behandlingsanläggningen vid BT Kemi-saneringen i Teckomatorp.
Foto: Foto: Svalövs kommun
Svalöv
TECKOMATORP Nu tar saneringen av gamla BT Kemi-området fart på allvar.
I dagarna togs ett nytt stort steg, när den termiska behandlingsanläggningen slogs på.
Under åtta månader har det jobbats för fullt för att trimma in allt på plats.

– Det är verkligen början på slutet för BT Kemi-skandalen när vi nu startar den termiska behandlingen och går in i den sista etappen av saneringen av det södra området, säger Agneta Sörensson (M), ordförande i styrelsen för BT Kemi Efterbehandling som tillsammans med vice ordförande Katarina Lundgren (S) under onsdagen drog igång den termiska behandlingen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Skadegörelse vid HVB

Svalöv
SVALÖV
PREMIUM

I tisdags vid 14-tiden krossade någon vindrutan till en bil som stod parkerad vid ett HVB-hem i Svalövs kommun. Skadegörelsen är polisanmäld.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Fönsterkross i Röstånga

Svalöv
RÖSTÅNGA
PREMIUM

Svalövs kommun har polisanmält att någon kastat en sten mot ett fönster på en kommunägd fastighet på Billingevägen i Röstånga. Fönstret måste bytas ut. Skadegörelsen inträffade i tisdags klockan 8.00-11.30.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Elever på fest spred smitta

Ett antal elever på Linåkerskolan har insjuknat i covid-19. Mest troligt har dessa blivit smittade av äldre syskon som deltagit i en stor fest.
Foto: Foto: Roger Sunesson
Svalöv
SVALÖV En fest bland gymnasieungdomar har fått Linåkerskolan i Svalöv att dra i handbromsen.
Högstadiet har tvingats sätta flera elever i karantän sedan syskon till dem deltagit i festen.

– Vi har under veckan flera elever som sitter i karantän hemma på grund av äldre syskon som fått symptom, säger skolans rektor Göran Hagberg.

Skolledningen har därför skickat ut ett informationsbrev till alla föräldrar och vårdnadshavare som har sina barn på skolan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Bilhandlare satsar på el – alltfler nyfikna

Robert Malmström ser en viss ökad trend när det gäller intresset att köpa elbilar.
Foto: Roger Sunesson
Svalöv
SVALÖV Sedan en tid tillbaka satsar Robert Malmström på Bilhallen i Svalöv på elbilar.
Ett stort antal små, billiga och enkla fordon har köpts in och förhoppningen är att folk i allmänhet inser värdet av att skippa det fossila bränslet.

Hittills tycker Robert Malmström att Svalövsfolket visat ett hyfsat bra intresse. Även personer från andra delar av Skåne har förhöret sig. Jättemånga har inte bytt över ännu, men han märker att trenden håller på att vända.

- Vi har sålt en del, men det är mest till de som är väldigt pålästa och som vet vad elkraften har för betydelse. Jag tror att kunskapen och medveten måste bli större.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Svalöv

Svalöv allra sämst på laddstolpar

Svalövs ska se till att öka på antalet laddstolpar. I dag finns två - i hela kommunen.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Svalöv
SVALÖV Elbilarna ökar i rask takt och med dem efterfrågan på fler laddstolpar.
Därför ska Svalövs kommun se över hur många som behövs sättas upp runt om i samhällena.
Fakta:

Inte minst med tanke på att Svalöv är den kommunen i Skåne som lagt minst tid, kraft och pengar för att uppmuntra fler till att gå över till eldrift.

I undersökningar visar det sig att Svalöv ligger alldeles för långt efter i utvecklingen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

135 kilometer i timmen på 70-väg

Svalöv
LANDSKRONA
PREMIUM

En 40-årig man från Svalövs kommun ska betala 4 000 kronor i böter för en fortkörning i Glumslöv den 11 december förra året.

40-åringen körde i 135 kilometer i timmen på en 70-sträcka.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svalöv

Handbollsprofilen korad till månadens eldsjäl

Henrik Nordberg i HK Svalöv har utsetts till månadens profil av Skånes handbollsförbund.
Foto: Roger Sunesson
Svalöv
Sport
SVALÖV Handbollen uppmärksammas allt mer i Svalöv.
Nu senaste sedan Skånes Handbollsförbund utsett HK Svalövs drivande ordförande och tränare Henrik ”Henke” Nordberg till mars månads eldsjäl.

Förbundet utser varje månad en betydande person i landskapet och Bjarne Persson som är verksamhetschef rosar insatsen.

- Att starta en handbollsförening och driva den framåt kräver ett stort engagemang, mycket hjärta och mycket energi.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL