feature

Årets konstrunda har blivit tre

feature
SKÅNE.
PREMIUM

Förra året ställdes påskens konstrunda in helt och hållet på grund av rådande pandemi. I år är konstrundorna tillbaka, men i något bantad form. Rundorna är nämligen uppdelade i tre - en nu i påsk, en till midsommar och en till hösten.

Efter förra årets inställda rundor och med fortsatta restriktioner har de lokala konstföreningarna i år valt olika vägar för att bjuda in till ateljéer och samlingsutställningar. Några bjuder i vanlig ordning hem till sig och sin ateljé men många väljer att bara medverka på samlingsutställningar där det är lättare att styra upp besökarna efter rådande restriktioner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Saftiga saffransbullar – så gör du

Skippa kvargen och använd rumsvarmt smör.
Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
feature
feature
PREMIUM

Äntligen är det högsäsong för saffransbullar igen! I tidningen Allt om mat ger konditorn Anna Nordh sina bästa tips för att de ska bli riktigt saftiga och smakrika:

+ Använd rumsvarmt eller kallt – inte smält – smör.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

HELG

Nu kan man även dricka potatis

Eva Tornberg har tidigare sex patent men aldrig har hon upplevt en sådan försäljningssuccé som med mjölken på torkad potatis.
Foto: Claes Hall
Lund
Skåne
feature
LUND I dag finns många olika ersättningar för mjölk, gjorda av till exempel soja, mandel och havre. I år har ännu en ”mjölkdryck” sett dagens ljus – framtagen av professor Eva Tornberg och gjord av potatis. Nu säljer företaget Veg of Lund drycken DUG både i Sverige och utomlands.

Vi träffar vd för företaget Cecilia Lindwall och professor Eva Tornberg på Kemicentrum i Lund. Där har Eva tillbringat många år åt livsmedelsforskning sedan hon 1978 doktorerade på emulsioner. Den samlade kunskapen har hon nu alltså använt till drycken som är gjord av endast potatis, vatten, rapsolja och några andra ingredienser som till exempel ärtprotein.

En potatisbaserad smoothie kommer också ut på marknaden så småningom.
Foto: Claes Hall
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Vänerlöjrom ursprungsskyddas av EU

Vänerlöjrom blir den fjärde svenska produkten i ordningen som får skyddad ursprungsbeteckning.
Foto: Pontus Lundahl/TT
feature
feature
PREMIUM

Ännu en svensk produkt har fått skyddad ursprungsbeteckning (SUB). Beslutet att ge Vänerlöjrom registreringen togs av EU-kommissionen efter att producentorganisationen ansökte om det, skriver Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

Ursprungsskyddet garanterar att produktionen, bearbetningen och beredningen av produkten sker inom ett avgränsat område. Fisket av siklöja i Vänern pågår mellan den 17 oktober och den 17 december varje år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Älskade pastaklassiker

Slå till med italiensk pastaklassiker i kväll. Enkla ingredienser ger mycket smak.
Foto: Janerik Henriksson/TT
feature
feature Vad vore livet utan pasta? Torftigt, trist och tomt. Så varför inte satsa på en italiensk klassiker i kväll?
PREMIUM

Det finns en anledning till att italienska pastaklassiker bevaras från generation till generation. De är helt enkelt fulländade. Det finns inga behov av att ändra på det som redan smakar som det ska.

Däremot är åsikterna om vad som är ”rätt” ungefär lika många som det finns italienare. Det är som med vår julmat. Rätterna är heliga, alla gör på sitt sätt och de regionala skillnaderna är stora. I södern gör man si, i norr så.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Resor

I Limfjorden på jakt efter havets guld

Under den tre timmar långa ostronsafarin á 299 danska kronor får deltagarna låna rätt utrustning och guidas sedan ut på en av Limfjordens många rika ostronbankar.
Foto: Johan Öberg
Resor
feature
Resor Danska Limfjorden är ett av Europas bästa vatten för ostron och andra skaldjur. Vi for på safari med smaklig avslutning.
PREMIUM

Så snart Limfjordens niogradiga vatten når ovan stövelkanten pressas luften ur vadarbyxorna. Det stramar kallt mot benen. Jag fortsätter ändå med min metallhåv och min hink och snart har jag vatten upp till grenen. Det faller ett tätt, fint duggregn.

Vår guide Peter Østergaard – som har hunnit ännu längre ut – har inte ens vatten över stövlarna – på håll ser det lite ut som om han likt Jesus går på den grå vattenytan långt ute i viken. Så jag fortsätter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skåne

Lanthandeln är deras eget museum

I Wallåkra Lanthandelsmuseum finns varor från 1800-talet och fram till 60-talet.
Foto: Claes Hall
Skåne
feature
VALLÅKRA I Vallåkra finns en gammeldags lanthandel, fast inte en ”riktig” utan en kärleksfullt ihopsamlad. Det är Stefan och Lena Ottosson som gemensamt byggt upp ett alldeles eget lanthandelsmuseum.

Redan på gårdstunet förstår man varthän det barkar. En budcykel, en veteranbil och vackra skyltar skvallrar om att här finns det samlare. Och det gör det sannerligen. Stefan Ottosson är en av de mer inbitna.

– Det är min pappas fel, skrattar Stefan. Han var samlare och körde runt på auktioner och loppisar och jag följde med.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Nyheter

Så många recensioner på Tripadvisor är falska

Nyheter
feature
Nyheter En miljon recensioner på Tripadvisor är falska, uppger företaget efter att ha granskat fusket på sin egen sajt, rapporterar tidningen Vagabond.
PREMIUM

Tanken med Tripadvisor är att kunder ska kunna jämföra priser och göra bokningar, men kanske framför allt – dela med sig av och läsa omdömen om olika upplevelser. Det finns företag som har specialiserat sig på att sälja falska omdömen till hotell, kaféer, restauranger och andra utflyktsmål, skriver tidningen. (TT)

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

feature

Fullvuxen Golf med nya Alltrack-kläder

Med en markfrigång på måttliga 17 centimeter är Golf Alltrack ingen utpräglad bil för färd utanför allmän väg. Men där får man ju enligt terrängkörningslagen ändå inte köra.
Foto: Anders Wiklund/TT
feature
feature När Volkswagen för snart tio år sedan lanserade fyrhjulsdrivna Passat Alltrack blev den en succé. Nu kommer även nya Golf i Alltrack-mundering. Hade inte Passat successivt svällt med åren så hade lillebror nu vuxit ifatt.
PREMIUM

Alltrack är alltså den senaste varianten i den åttonde generationen av VW:s snart 50-åriga Golf-familj. Modellen har fyrhjulsdrivning och förhöjd markfrigång, dessutom en del speciella offroad-detaljer. En bred ”underläpp” med dimljus fram och de obligatoriska plastskärmarna i svart gör det synligt att man köpt en lite tuffare version av klassikern.

VW Golf har blivit större vid varje generationsväxling och kombimodellen är nu nästan lika stor som storebror Passat var 2012, då den debuterade i Alltrack-utförande. Med bakre ryggstöden uppfällda rymmer Golf Alltrack till och med lite mer bagage än dåtidens Passat med samma stolspositioner gjorde.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL