Kultur och nöje

Jag kommer också att dansa på borden

Gunilla Wedding.
Foto: Ralph Bretzer
Kultur och nöje
Krönika

I kväll ska jag gå på bio! Jag har lyckats knipa två av de åtta biljetter som släpps per visning på Kino i Lund och förväntningarna bubblar i hela kroppen. Senaste gången jag satt i en biosalong var någon gång ganska tidigt i höstas när jag såg den överraskande bra David Copperfield på Spegeln i Malmö.

Efter det har det blivit mängder av filmer och tv-serier i soffan och till och med soffbesök på filmfestivaler som Göteborgs filmfestival och Buff. Men att soffan hemma aldrig någonsin kan ersätta upplevelsen i biosalongen är självklarare än någonsin efter detta år av kulturcelibat hemma.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Erik Grönwall drabbad av cancer

Erik Grönwall. Pressbild.
Foto: Klara Fowler
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Erik Grönwall har drabbats av cancer. Den 33-årige sångaren och forne "Idol"-vinnaren berättar själv på Instagram att han diagnosticerats med leukemi.

"Jag började känna mig utmattad, jag hade ingen energi att utföra de enklaste uppgifterna och det var som om jag hade sprungit ett maraton när jag bara gick med min hund i fem minuter. Något stämde inte. Så jag tog några blodprover och ... spola framåt ... det är nu den tredje veckan med behandling mot akut lymfatisk leukemi (ALL)", skriver han.

Han skriver även att hans kropp reagerar bra på behandlingen, men att den är lång och att väntar sig den tuffaste utmaningen hittills i livet.

Erik Grönwall slog igenom när han vann "Idol" 2009 och har därefter bland annat varit frontman i rockgruppen Heat. Han har även nominerats till en amerikansk Grammy för sin roll som Simon Ivraren i NBC:s uppsättning av "Jesus Christ superstar".

Kultur och nöje

Demi Lovato etta på Billboard

Demi Lovato. Arkivbild.
Foto: Matt Sayles/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Demi Lovatos nya album "Dance with the devil... The art of starting over" går in som etta på på amerikanska Billboards albumlista. Det är första gången sedan 2009 hon toppar listan, då var det med albumet "Here we go again".

Albumet handlar om 28-åriga Lovatos väg tillbaka efter att hon 2018 var nära att dö i en överdos. Hon berättar även öppenhjärtigt om sitt missbruk, sina ätstörningar och om hur hon utsatts för sexuella övergrepp i dokumentären "Demi Lovato: Dancing with the devil", som just nu visas på Youtube.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Färre översatta barnböcker än någonsin

Ungdomsböcker och böcker för unga vuxna sålde sämst under 2020. I antal exemplar räknat såldes mer än tio gånger så många böcker för åldersgrupperna 3–6 och 6–9 som för åldrarna 12–15 och 15 plus.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Utgivningen av tryckta böcker minskar och andelen översättningar är mindre än någonsin – det visar Svenska barnboksinstitutets genomgång av 2020 års barn- och ungdomslitteratur. Pandemin tog sig också in i förra årets berättelser.
PREMIUM

Under tio års tid har andelen översatta barn- och ungdomsböcker minskat. Men i sin årliga Bokprovning noterar Svenska Barnboksinstitutet att det 2020 såg särskilt mörkt ut för barnböcker från andra språk.

– Nu är vi nere i 36 procent översättningar, vilket förmodligen är den lägsta procenten någonsin i barn och ungdomslitteraturens historia. Det är otroligt anmärkningsvärt, säger Åsa Warnqvist, forskningsledare på Sbi.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Mediejättar skapar nytt bolag ihop

Televisa startar ett bolag tillsammans med Univision. Arkivbild.
Foto: Franklin Reyes
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Två av de största spanskspråkiga medieföretagen i världen planerar ett samarbete. Det avslöjade mexikanska Televisa på tisdagen.

Den spanska jätten meddelar att att man startar ett nytt bolag tillsammans med det amerikanska Univision.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ny chans för Jonas Hassen Khemiri

Jonas Hassen Khemiri har fått ett amerikanskt biblioteksstipendium. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Om det inte hade varit för pandemin skulle Jonas Hassen Khemiri ha tillbringat fjolåret i New York. Tack vare ett generöst amerikanskt biblioteksstipendium skulle han ha haft ett eget arbetsbord på anrika New York Public Library och tillgång till bibliotekets arkiv. Allt detta blev dock inställt på grund av covid-19.

Nu får han en ny chans att förverkliga sitt projekt. Khemiri är en av fem skönlitterära författare som har beviljats årets Cullman Fellowship och därmed får möjlighet att utnyttja bibliotekets resurser. Stipendievistelsen inleds i höst och pågår fram till och med maj nästa år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Kultur och nöje

Bach för hela slanten i Linköpings domkyrka

Samtliga Bachs orgelverk ska spelas i Linköpings domkyrka under två år. Arkivbild.
Foto: Alex Giacomini/Ikon/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Under två år, från april 2021 till april 2023, ska samtliga orgelverk skrivna av Johann Sebastian Bach spelas i Linköpings domkyrka. Konserterna under våren sänds digitalt.

Konsertserien består av 270 verk och kommer involvera samtliga domkyrkomusiker i Linköping. Förutom konserter från katedralens tre olika orglar bjuds det på föredrag och masterclass, skriver Svenska kyrkan i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Sverigepremiär för Sandströms Bachtolkning

Kompositören Sven-David Sandström. Arkivbild.
Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

På fredag blir det Sverigepremiär för Sven-David Sandströms verk "The hidden treasure", som då spelas av Radiosymfonikerna i Berwaldhallen. Orkestern leds av dirigenten Omer Meir Wellber som även dirigerade uruppförandet av Sandströms verk 2019 kort efter dennes död.

"The hidden treasure" är en fri tolkning av Bachs "Die Kunst der Fuge" och uruppförandet av Sandströms stycke ägde rum i Tomaskyrkan i Leipzig där Bach en gång var kantor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

En teaterpärla för mörka tider

Mari Götesdotter och Sanna Sundqvist i Hon ska heta Minou.
Foto: Evelina Boberg
Kultur och nöje
Scen/Recension Gunilla Wedding har sett den digitala urpremiären av Malmö stadsteater och Unga Dramatens föreställning Hon ska heta Minou.

Det är den 13 april 2021 och två jämnåriga kvinnor möts av en slump i en videochatt. Den ena, Vanna, är höggravid och letar efter barnvagnar på nätet. Den andra, Minou, letar efter matleveranser. Efter en stunds inledande förvirring inser de bägge att det här inte är något misstag eller kanske ens en slump. Över tid och rum - eller kanske i fantasin eller en önskedröm - möts mor och dotter på dotterns födelsedag och får inblickar i varandras liv. Mamman i nutiden och dottern i framtiden.

Det realistiska, det möjliga, att det här egentligen inte kan hända spelar ingen som helst roll i Ada Bergers täta dialogpjäs Hon ska heta Minou. Det som spelar roll är det nära, kärleksfulla, viktiga och på många sätt outsägligt sorgliga samtal som uppstår mellan mor och dotter i den här lilla tidsglipan.

Marie Götesdotter spelar Minou och Sanna Sundqvist Vanna.
Foto: Evelina Boberg

Lunchteater

Hon ska heta Minou framförs digitalt som en 30 minuter lång lunchteater i samarbete mellan Ada Bergers Unga Dramaten och Malmö stadsteater. Sanna Sundquist från Unga Dramaten spelar mamman och Mari Götesdotter från Malmö stadsteater dottern. Det man som publik ser när man bli insläppt i den digitala teatersalongen är de två skådespelarnas ansikten i vars en chattruta och pjäsen vilar också helt på deras dialog, på deras ansiktsuttryck, blickar och röstlägen. Och på Ada Bergers väl avvägda och mycket välskrivna text.

Och det fungerar också underbart bra som stark teaterupplevelse i pandemitid. Man dras in i närheten mellan mor och dotter, kan inte slita blicken från deras uttrycksfulla ansikten och följer med stigande spänning vägen som samtalet tar och kopplingarna till så väl den tid vi lever i exakt just nu som den framtid det kan leda mot ...

Mamma Vanna funderar över om pappan ska kunna vara med på förlossningen på grund av pandemireglerna medan dottern Minou i sin tid har betydligt tyngre problem att hantera. Frågor kring vårt ansvar för våra barn och barnbarns framtid men också kring föräldraskap, kärlek, ansvar och framtidshopp kontra framtidspessimism landar tungt i publikens knä. Det är ju också där ansvaret ligger. Hos oss alla.

Starkt gripen

Efter 30 minuter tar mor och dotter adjö, ansiktena försvinner och kvar sitter jag ensam framför min datorskärm. Omtumlad och starkt gripen av den närhet som Sanna Sundquist och Mari Götesdotter skapar mellan sina rollfigurer och mellan nutid och framtid. En närhet utan minsta fysiska närhet men med skådespeleriets alla verktyg så skickligt hanterade.

Hon ska heta Minou är en pjäs perfekt anpassad för förutsättningarna att uppleva teaterkonst just nu men också en pjäs som jag är säker på kommer att leva länge. En riktigt teaterpärla för mörka tider.

FAKTA

Teaterrecension

Scen

Hon ska heta Minou

Manus och regi: Ada Berger

Medverkande: Mari Götesdotter, Sanna Sundqvist

Lunchteater i samarbete mellan Malmö stadsteater och Unga Dramaten, digital premiär 14 april

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL