Kävlinge

Försökte stjäla Porsche

Bilen som tjuvarna försökte stjäla var av märket Porsche.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kävlinge
Barsebäck Natten till torsdagen försökte tjuvar stjäla en Porsche ur ett garage. Gärningspersonerna lyckades rulla ut bilen en bit från garaget, men var sedan tvungna att lämna platsen.

Händelsen inträffade i Barsebäck. En anmälan om försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel har upprättats där det framgår att bilen fått vissa skador.

Värdet på bilen framgår ej av anmälan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Stinas i Parken öppnar i juni

Mattias och Stina Nordström ska öppna glasscafé i Silverforsen Folkets park i Kävlinge Stina i Parken
Foto: Lena Breitner
Kävlinge
Kävlinge En vacker park vid ån där många strövar, men det saknas ett glasscafé. Det tänker Stina och Mattias Nordström råda bot på med Stinas i Parken som öppnar i juni.

En ansökan har lämnats in till kommunen och polisen om att få öppna ett café i Silverforsens Folkets Park. Anläggningsarbetet är tänkt att påbörjas på måndag.

– Det kommer att bli en uteservering så vi behöver ta bort lite gräs och hårdgöra ytan, säger Mattias Nordström.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Stöld på lilla Coop

ett rött tegelhus med stora fönster och Coop på skylten.
Foto: Lena Breitner
Kävlinge
Kävlinge En man och en kvinna som hade tagit varor de inte betalat för avslöjades när kassen gick sönder och varorna trillade ut. Det hände på Coop på Bintjevägen i Kävlinge i måndags.

Paret betalade för några varor men hade dessutom lagt varor i en kasse som de inte betalade för vilket kunde konstateras i efterhand på film från övervakningskamera.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Skadegörelse på bil

Kävlinge
Löddeköpinge Båda sidospeglarna på en bil som stod på Centrumvägen i Löddeköpinge har brutits sönder. Bilen stod på en gemensamhetsparkering i närheten av bostaden när skadegörelsen inträffade. Även handtaget var skadat.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Datorstölder på skola

Korsbackaskolan.
Foto: Lena Breitner
Kävlinge
Kävlinge Under två dagar, den 12 och 13 april, har datorer stulits på Korsbackaskolan i Kävlinge. Man har brutit upp flera elevskåp under skoltid. Tre datorer har stulits men gärningsmännen har varit inne i fler elevskåp än så.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Brandkrav hot mot ungdoms-SM

Ultimate Frisbee är en lagsport som kräver snabbhet och explosivitet. Killar och tjejer spelar tillsammans. Domare finns inte.
Foto: ADAM HUNGER
Kävlinge
Kävlinge I september ska ungdoms-SM i Ultimate arrangeras på Högalid. Men brandkrav gör att övernattning på Korsbacka inte är löst. Därför kan tävlingarna komma att flyttas till Lund.

Frisbeesporterna Ultimate och discgolf är på uppsving i Kävlinge kommun. Förra året bildades Kävlinge Ultimate.

Den utlösande faktorn var att Korsbackaskolans idrottslärare Marcus Hansson tog med sig traditionen att låta skolelever testa Ultimate frisbee. En del elever ville ha mer. På första träningen kom 45 ungdomar. Sedan dess har en del hoppat av, men klubben har tränat två gånger i veckan under hela vintern och har 30 medlemmar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kävlinge

Jourbutik på Mårtensgatan rånad

Kävlinge
Kävlinge På tisdagseftermiddagen rånades en jourbutik på Mårtensgatan i Kävlinge.

Larmet kom in till polisen 18.49. Enligt tidiga uppgifter ska det röra sig om två gärningspersoner som tvingat till sig sig kontanter och sedan lämnat platsen på moped.

Polisen har ryckt ut till platsen och utreder ärendet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Lurades föra över 157 500

Ett tangentbord för en Mac och räkningar samt en telefon med bank-id öppet.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kävlinge
Kävlinge En 65-årig Kävlingebo blev uppringd av "Pensionsmyndigheten” som sa att pengar felaktigt betalats in på hennes konto. Nu vill ARN att finansbolaget avstår från att kräva henne på 200 000 kronor.

Det var hösten 2019 som den då 65-åriga kvinnan blev uppringd av ”Jan” som sa han var från Pensionsmyndigheten. Felaktigt hade myndigheten betalat ut 175 000 kronor till hennes konto.

Nu ville ”Jan” att hon skulle föra tillbaka beloppet, men hon fick behålla 17 500 kronor. Kvinnan gjorde som han sa och blev sedan krävd av Avida Finance på lånet inklusive ränta och avgifter, vilket i dag gör att Kävlingebon har en skuld på omkring 200 000 kronor. Kävlingebon har vänt sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och menar att hon inte ska anses som ansvarig för lånet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Försökte lura 90-åring

Kävlinge
Kävlinge Vid åttatiden i måndags kväll blev en 90-årig Kävlingebo uppringd från en man som sa han var från Handelsbanken. En stund senare kom han för att hämta hennes kort och kod, men hon vägrade lämna ut det.

Av anmälan om försök till bedrägeri hävdade mannen att det var någon fara kring hennes kort. 90-åringen menar att bedragaren var i femtioårsåldern. Han hade munskydd och rund mage.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL