Filmfredag

Ibland vill man bara ha lösgodis

The One.
Foto: James Pardon
Kultur och nöje
Tv/Recension Martina Jarminder recenserar Netflix-serien The One.,

Den centrala idén i Netflixserien The One är att forskarstudenter hittar ett sätt att DNA-matcha folk med sitt livs kärlek. Genom (osannolik) vetenskap kan man förutse vem som kommer att förälska sig i vem, på det där själsfrände-sättet från romcoms.

Serien är larvig, cynisk och slarvar delvis bort den intressanta centralidén. Huvudpersonerna är med få undantag osympatiska och olämpliga för sitt arbete. Den utspelar sig i ett London som ser lite ut som USA – ett återkommande Netflixgrepp för att göra originalinnehåll gångbart för internationell publik, gjort på ett elegant sätt i Sex Education och klumpigare här. Med få undantag förstår man inte varför karaktärerna agerar som de gör.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ny roman från Frida Boisen

Frida Boisen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Persson /TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Journalisten, författaren och mediepersonligheten Frida Boisen följer upp sin självbiografiska debutroman "Berätta aldrig det här" med en ny roman. I höst kommer "Du är inte längre min dotter", skriver bokförlaget i ett pressmeddelande.

I debutromanen berättade Boisen för första gången om sin mammas självmord. I uppföljaren skildras fler mörka familjehemligheter.

"I 'Du är inte längre min dotter' berättar jag om trauman som satt djupa spår, det är en resa från tryggheten i förorten till lyxlivets smutsiga misär. Det är en berättelse om det allra skamligaste som göms undan. Att som barn bli sviken och förnekad, men också en historia om oändlig kärlek och en vilja att aldrig ge upp", säger Boisen i ett pressmeddelande.

"Du är inte längre min dotter" släpps den 4 oktober.

Kultur och nöje

Fyra Grammisnomineringar till Ana Diaz

Ana Diaz kan glädjas åt ytterligare två Grammisnomineringar. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ana Diaz stärker sina prischanser när Grammisgalan presenterar fler nomineringar. Grammischanserna ökar också för den kontroversielle rapparen Yasin.

Ana Diaz nominerades under gårdagen i kategorierna årets pop och årets textförfattare. När Grammisgalan nu offentliggör de nominerade i ytterligare sju kategorier har Diaz prischans även i kategorierna årets album och årets kompositör.

Därmed har Ana Diaz så här långt flest nomineringar inför årets Grammisgala. Albumet som har lett fram till de fyra nomineringarna skrev Diaz under en tid då hon upplevde både sorg och utmattning.

– "Tröst och vatten" kretsar mycket kring sorg. Det blev ett litet ledset album, säger Ana Diaz.

Stjärnskottet Masrour

Även Ane Brun kan glädjas åt fler Grammischanser. Likt Ana Diaz kan hon kamma hem priser i kategorierna årets album och årets kompositör. Under tisdagen nominerades Ane Brun även i kategorin årets alternativa pop.

En annan som sticker ut inför årets Grammisgala är Mona Masrour. Det unga stjärnskottet är nominerad till priserna i årets soul/rnb och årets textförfattare.

Fler prischanser till Yasin

Den kontroversielle rapparen Yasin inkasserar ytterligare nomineringar, i kategorin årets album för sina två album "98.01.11" och "More to life" och i kategorin årets hiphop. I den senare kategorin tävlar han mot Bennett, Guleed, Jireel och Zacke.

Yasin står åtalad för stämpling till grovt brott och är frihetsberövad sedan årsskiftet. Precis som i debatten runt P3 Guld-galan, där Yasin prisades, handlar snacket inför Grammisgalan om huruvida det är rätt att nominera honom.

Ifpi Sverige, som arrangerar Grammisgalan, förklarade i ett skriftligt uttalande på tisdagen varför organisationen valt att nominera Yasin till galans priser.

"Det betyder förstås inte att Grammis på något sätt sympatiserar med kriminella gärningar men att vi anser att den konstnärliga prestationen måste kunna bedömas utan hänsyn till det eventuella brott personen misstänks för."

På torsdagen presenteras de Grammisnominerade i de sista sju kategorierna, däribland den tunga kategorin årets artist.

Oskar Carlsson/TT

FAKTA

Fakta: Grammisnomineringarna hittills

Årets album: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Ane Brun: "After the great storm", Hov1: "Montague", Victor Leksell: "Fånga mig när jag faller", Yasin: "98.01.11".

Årets kompositör: Ana Diaz, Ane Brun, Jonnali "Noonie Bao" Parmenius, Ludwig Göransson, Victor Thell.

Årets elektro/dans: Axel Boman: "Eyes of my mind", Bella Boo: "Let’s go out", Off The Meds: "Off the meds", Rebecca & Fiona: "Fet House Mode", "Another world", "Heart skips a beat, "People getting mad", Studio Barnhus, Axel Boman, Kornél Kovács, Pedrodollar: "10".

Årets jazz: Amanda Ginsburg: "I det lilla händer det mesta", Ellen Andersson: "You should have told me", Hederosgruppen: "Storstrejk", JH3-Jari Haapalainen Trio: "Fusion forever", Rymden: "Space sailors".

Årets klassiska: Cecilia Zilliacus & Bengt Forsberg: "Swedish violin treasures", Herbert Blomstedt/Gewandhausorchester Leipzig: "Brahms symphony no 1", Jacob Kellermann & Christian Karlsen: "Rodrigo, Coll & Harden: Guitar works", Martin Fröst & Concerto Köln: "Vivaldi", Orfeus Barock Stockholm, Johannes Rostamo, cello & Luca Guglielmi, cembalo: "J.S. Bach & C.P.E Bach: Works"

Årets hiphop: Bennett: "Och du heter?", Guleed: "Lucky 20", Jireel: "Sex känslor", Yasin: "98.01.11", "More to life", Zacke: "Pengar. Frihet. Zakaria Jamal",

Årets soul/rnb: Cherrie: "Ingen annan än du, Maria, 123 (feat Yasin)", Jána: "Flowerworks", "Green", Mona Masrour: "Påminner mig", "Får aldrig nog", "Exclusive", "Easy", Nápoles: "Slowin it", Zikai: Make you mine".

Årets pop: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Estraden: "Mellan hägg och syrén", Myra Granberg: "Bara hälften kvar", Newkid: "Mount Jhun", Victor Leksell: "Fånga mig när jag faller".

Årets alternativa pop: Alice Boman: "Dream on", Ane Brun: "After the great storm", El Perro del Mar: "Free land", Léon: "Apart", Little Dragon: "New me, same us".

Årets dansband: Barbados: "Vi", Casanovas: "Mota Olle i grind", Larz-Kristerz: "Lättare sagt än gjort", Martinez: "Bubbelgum", Streaplers: "En gång till".

Årets musikvideo: Andreas Almkvist och Rebecca & Fiona: "Fet house mode", Filip Nilsson och Major Lazer featuring Marcus Mumford: "Lay your head on me", Nim Kyoung Ran och Daniela Rathana: "Ansikte", Simon Gullström och Theophilia: "Let there be light", Vedran Rupic och Salvatore Ganacci featuring Sébastien Tellier: "Boycycle".

Årets textförfattare: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Guleed: "Lucky 20", Håkan Hellström: "Rampljus", Mona Masrour: "Påminner mig", "Får aldrig nog", "Exclusive", "Easy", Yasin Mahamoud: "98.01.11", "More to life".

Årets hårdrock/metal: Dark Tranquillity: "Moment", Hällas: "Conundrum", Lucifer: "Lucifer III", Necrophobic: "Dawn of the damned", Vampire: "Rex".

Årets barnmusik: Britta Persson och Folk: "Dikt och toner om personer", Ensemble Yria: "Virvel & Vinda", Karl-Petters Orkester: "Jag har blivit farbror", LongKalsong: "Upptäckarklubben", Micaela Gustafsson: "Småpunk – musiken från Trotspodden, Barnradion Sveriges Radio".

Kultur och nöje

Pernilla Wahlgren tar "Hybris" till Partille

Pernilla Wahlgren. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Pernilla Wahlgren lägger till ytterligare ett stopp när hon tar sin show "Pernilla Wahlgren har hybris" på turné nästa år. Den 7 maj kommer föreställningen till Partille Arena, enligt ett pressmeddelande.

"Pernilla Wahlgren har Hybris" är tänkt att spelas från och med i höst med över 100 föreställningar runt om i landet. Showen hade premiär i januari 2020, är regisserad av Edward af Sillén och utöver Pernilla Wahlgren medverkar Hanna Hedlund, Ola Forssmed, Måns Nathanaelson och Kim Sulocki.

Kultur och nöje

Adam Alsing-stipendium delas ut för laganda

Efter Adam Alsings död för snart ett år sedan startades en stiftelse till hans minne. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

I augusti kommer Stiftelsen Adam Alsing att tillkännage vem som får det första stipendiet till minne av programledaren. Efter att Adam Alsing dött i sviterna efter covid-19 tog hans familj tillsammans med Patrick Ekwall, Henric von Zweigbergk och Boris Kuzmic initiativ till en stiftelse som ska dela ut stipendier och priser i hans anda.

Minnesstipendiet i augusti ska gå till en person som jobbar för "laganda och lika värde i mediebranschen".

"Nu har det snart gått ett år sedan jag miste min man och våra barn miste sin far. Med stiftelsen kan vi långsamt försöka vända vår stora sorg till något ljusare. Det känns bra att kunna ge tillbaka och det vet jag att Adam skulle uppskattat", säger Anette Alsing i ett pressmeddelande.

Adam Alsing blev 51 år.

Kultur och nöje

Textila djur och odjur ställs ut

Utställningen Djur & Odjur visas den 13 april-23 maj på Regionmuseet i Kristianstad.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den turnerande utställningen Djur & Odjur, broderiutmaning i karantänslöjd har nått Regionmuseet i Kristianstad och visas där till och med den 23 maj. Den 15 april blir det vernissage online.

Utställningen, som initierats av natur- och kulturarvsförvaltningen Västarvet, består av omkring 600 broderier. De är resultatet av en förfrågan till broderisugna att bidra till ett gemensamt tema under pandemin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Kultur och nöje

Mindre andel översatta barnböcker än någonsin

Ungdomsböcker och böcker för unga vuxna sålde sämst under 2020. I antal exemplar räknat såldes mer än tio gånger så många böcker för åldersgrupperna 3–6 och 6–9 som för åldrarna 12–15 och 15 plus.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Utgivningen av tryckta böcker minskar och andelen översättningar är mindre än någonsin – det visar Svenska barnboksinstitutets genomgång av 2020 års barn- och ungdomslitteratur. Pandemin tog sig också in i förra årets berättelser.

Under tio års tid har andelen översatta barn- och ungdomsböcker minskat. Men i sin årliga Bokprovning noterar Svenska Barnboksinstitutet att det 2020 såg särskilt mörkt ut för barnböcker från andra språk.

– Nu är vi nere i 36 procent översättningar, vilket förmodligen är den lägsta procenten någonsin i barn och ungdomslitteraturens historia. Det är otroligt anmärkningsvärt, säger Åsa Warnqvist, forskningsledare på Sbi.

Engelskan dominerar, med 64 procent av översättningarna, medan det i övrigt nästan enbart är litteratur från nordiska och stora europeiska språk som översätts, enligt Åsa Warnqvist. Böcker från andra språkområden ges oftast ut av små, specialiserade bokförlag som har svårt att få satsningarna att bära sig ekonomiskt.

– Andra kulturer syns väldigt lite i barn- och ungdomslitteraturen i Sverige. Det är tråkigt, för det begränsar både perspektiven och vilka bildtraditioner svenska barn får ta del av, säger hon.

Ungdomslitteraturen minskar

Att det översätts färre böcker hänger också ihop med den "överutgivning" som branschen i flera år har pratat om. Gynnsamma förhållanden som sänkt bokmoms och teknisk utveckling har gjort att det har getts ut för mycket barn- och ungdomslitteratur, menar Åsa Warnqvist, vilket har lett till att medelupplagorna generellt har sjunkit.

Därför är hon inte heller förvånad över att antalet tryckta böcker nu minskar.

– Det kommer ett läge när det blir en för stor utgivning. Då måste man dra åt igen och det är det vi ser nu, förlagen fokuserar sin utgivning kring färre titlar.

Däremot tycker Åsa Warnqvist att det är oroande att ungdomslitteraturen minskar så drastiskt – den har gått ner hela 38 procent på fyra år. I antal exemplar såldes också mer än tio gånger så många böcker för åldersgrupperna 3–6 och 6–9 som för åldrarna 12–15 och 15 plus.

En förklaring är sannolikt det som många studier varnar för, att ungdomar läser mindre i dag, menar Åsa Warnqvist.

– Nu har pandemin bidragit till en ökning i läsintresset generellt, men om man tittar på längre sikt har läsintresset gått ner och läsning har fått konkurrens av andra medier.

Pandemin påverkar

Pandemin har inte påverkat antalet tryckta böcker nämnvärt, men har däremot skapat förändrade utgivningsstrategier och drivit på en digitalisering av barnböckerna. Tydligast syns det på Olika Förlag, som drog ner från 21 fysiska titlar 2019 till 10 stycken 2020, för att ställa om till en digital utgivning.

Covid-19 har också påverkat böckernas teman: 20–25 titlar har pandemirelaterade ämnen. I bilderboken "Corona och elefantavståndet" av Eva Lohmann och Dorothea Tust handlar det till exempel om Selma och hennes familj som sitter i karantän, medan Pelle Svanslös lär ut handhygien i bilderboken "Sjukdomar, virus och att tvätta händerna", av Maria Frensborg och Ingrid Flygare.

– Faktaböcker om hälsa, både fysisk och psykisk, har vi sett i ganska många år. Men just virusböckerna är naturligtvis direkt kopplade till pandemin. Det finns ett behov av den typen av böcker och vi har redan sett att det kommer fler 2021, säger Åsa Warnqvist.

Elin Swedenmark/TT

Andelen översatt barn- och ungdomslitteratur krymper, och det är främst små förlag som satsar på litteratur från delar av världen utanför Europa. Som Baek Heena, den sydkoreanska Almapristagare som ges ut av Tranan förlag. Arkivbild.
Andelen översatt barn- och ungdomslitteratur krymper, och det är främst små förlag som satsar på litteratur från delar av världen utanför Europa. Som Baek Heena, den sydkoreanska Almapristagare som ges ut av Tranan förlag. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT

FAKTA

Fakta: Barnboksutgivningen

Sammanlagt räknade Svenska barnboksinstitutet till 2 037 inkomna barn- och ungdomsböcker med 2020 som utgivningsår. Det är 180 titlar, eller åtta procent, färre än 2019.

Bilderböckerna har minskat med 25 procent på tre år och ungdomsböckerna med hela 38 procent på fyra år.

Sett till den totala försäljningen av barn- och ungdomslitteratur 2020 sålde ungdomsböckerna och böckerna för unga vuxna sämst. I antal exemplar räknat såldes mer än tio gånger så många böcker för åldersgrupperna 3–6 och 6–9, som för åldrarna 12–15 och 15 plus.

64 procent, 1 298 titlar, av den totala utgivningen utgörs av svenska originaltitlar, medan översättningarna endast står för 36 procent, eller 739 titlar.

256 olika förlag och andra utgivare gav ut tryckta barn- och ungdomsböcker i Sverige under 2020, inklusive egenutgivare. Men de stora förlagen dominerar utgivningen om man ser till antalet titlar. De tio förlag som gav ut flest titlar 2020 stod för 49 procent av utgivningen. Det är en ökning med två procent sedan 2019.

Kultur och nöje

Erik Grönwall drabbad av cancer

Erik Grönwall. Pressbild.
Foto: Klara Fowler
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Erik Grönwall har drabbats av cancer. Den 33-årige sångaren och forne "Idol"-vinnaren berättar själv på Instagram att han diagnosticerats med leukemi.

"Jag började känna mig utmattad, jag hade ingen energi att utföra de enklaste uppgifterna och det var som om jag hade sprungit ett maraton när jag bara gick med min hund i fem minuter. Något stämde inte. Så jag tog några blodprover och ... spola framåt ... det är nu den tredje veckan med behandling mot akut lymfatisk leukemi (ALL)", skriver han.

Han skriver även att hans kropp reagerar bra på behandlingen, men att den är lång och att väntar sig den tuffaste utmaningen hittills i livet.

Erik Grönwall slog igenom när han vann "Idol" 2009 och har därefter bland annat varit frontman i rockgruppen Heat. Han har även nominerats till en amerikansk Grammy för sin roll som Simon Ivraren i NBC:s uppsättning av "Jesus Christ superstar".

Kultur och nöje

Demi Lovato etta på Billboard

Demi Lovato. Arkivbild.
Foto: Matt Sayles/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Demi Lovatos nya album "Dance with the devil... The art of starting over" går in som etta på på amerikanska Billboards albumlista. Det är första gången sedan 2009 hon toppar listan, då var det med albumet "Here we go again".

Albumet handlar om 28-åriga Lovatos väg tillbaka efter att hon 2018 var nära att dö i en överdos. Hon berättar även öppenhjärtigt om sitt missbruk, sina ätstörningar och om hur hon utsatts för sexuella övergrepp i dokumentären "Demi Lovato: Dancing with the devil", som just nu visas på Youtube.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL