Filmfredag

Fängslande och viktigt om miljöskandal

Arica.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/Recension Peter Eliasson recenserar svenska dokumentären Arica.

Den här dokumentärfilmen präglas av ingredienser som gjorda för ett prestigefyllt Hollywooddrama. Det handlar om det mäktiga företaget som ställs till svars för sitt tvivelaktiga handlande mot vanligt folk för profitens skull. Vi talar klassiskt David mot Goliat-upplägg, men i Arica vinner inte småfolket mot miljöbovarna á la Erin Brockovich och förra årets Dark Waters. Det här är trots allt en dokumentär, och ingen kunde veta hur allt skulle sluta förrän sista ordet var sagt i rättssalen.

Exporterar restprodukter

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Filmfredag

Välspelat om övergrepp inom idrotten

Slalom
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Film/Recension Roland Klinteberg har sett franska regissören Charlène Faviers Slalom.

Med jämna mellanrum läser vi i media framgångsrika personer inom idrott, film, teater och musik som i sin ungdom blivit utsatta för sexuella övergrepp av vuxna auktoriteter inom sin bransch. Den franske regissören Charlène Favier har i sin debutlångfilm Slalom satt tänderna i detta ämne, och gjort det på ett högst nyanserat och tilltalande sätt.

Utan att på något sätt försvara eller utge sig för att vara djävulens advokat närmar hon sig förövaren Fred som är en före detta mästare i slalom som numera tränar unga förmågor för att kunna följa i hans skidspår. Hårt och målmedvetet drillar Fred ungdomarna att överträffa sig själva i skidspåren och mest lovande är den ambitiösa Lyz. Problemet är att Freds känslor efterhand inte stannar på det professionella planet utan går överstyr när han blir besatt av sin unga lärjunge.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

TV-recension: Lovar mycket – och infriar det

James Nesbitt spelar huvudrollen i miniserien 'Bloodlands'. Pressbild.
Foto: Steffan Hill
Kultur och nöje
Kultur och nöje En kvalitetsstämpel, en "what-the-fuck"-vändning och en rappt berättade story som har förgreningar till "The Troubles" i Nordirland. Tv-serien "Bloodlands" lovar mycket – och infriar det mesta.

Att Jed Mercurio är involverad i en tv-serie är en kvalitetsstämpel. Han låg bakom ”Bodyguard” och han är show runner på ”Line of duty” (vars sjätte säsong visas i England just nu, kommer till SVT senare i år). Så det faktum att han är exekutiv producent för den här fyra avsnitt långa miniserien gör att man hajar till lite extra – och gör dessutom att man som tittare har högre krav.

”Bloodlands” utspelas i Belfast (där för övrigt även ”Line of duty” spelas in, även om det där ska föreställa en inte namngiven engelsk stad). En bil hittas i vattnet i hamnen. Den är tom, dess förare, den mäktige Pat Keenan, är försvunnen, troligen kidnappad. Utredaren Tom Brannick ser eventuella kopplingar till ett gammalt fall, under ”The Troubles”, alltså de blodiga striderna mellan protestantiska och katolska milisgrupper.

En mystisk lönnmördare, som kallades Goliat, ansågs ligga bakom flera fortfarande olösta mord, bland annat på Brannicks hustru. Är det Goliat som är tillbaka? När Brannick vill gräva i fallet motarbetas han av polisledningen – man vill inte riskera att störa den bräckliga freden i Nordirland.

Och där går det inte att berätta mer. Det kommer nämligen i avsnitt två en vändning som är ett så kallat WTF-ögonblick, som får dig att ifrågasätta det du sett tidigare och för in storyn på ett helt nytt spår. Någonting som känns väldigt mycket Jed Mercurio.

Även om han här "bara" är exekutiv producent, vilar Mercurios ande över ”Bloodlands”. Det är spännande, det är rappt berättat (regissören Pete Travis har tidigare bland annat gjort den utmärkta ”Utan rädsla”), storyn är fast förankrad i miljön och i det nordirländska samhället och det är, inte oväntat, mycket välspelat. James Nesbitt, som spelar Brannick, liknar en 50-årig Clint Eastwood med sitt smala, sargade stenstodsansikte där känslorna döljs bakom en mask av bitterhet.

Även om detta är en avslutad miniserie, kan det finnas en öppning för en fortsättning, vilket vore intressant. Och om du vill veta mer om ”The Troubles”, rekommenderas boken ”Säg inget” av Patrick Radden Keefe. En oerhört spännande och väldokumenterad skildring av denna konflikt som dödade hundratals människor och som fortfarande lätt kan blossa upp igen.

Gunnar Rehlin/TT

Charlene McKenna i 'Bloodlands' som utspelas i Nordirland. Pressbild.
Charlene McKenna i "Bloodlands" som utspelas i Nordirland. Pressbild.
Foto: Steffan Hill

FAKTA

Fakta: Bloodlands

Genre: Thriller.

Premiär: Strömmas i fyra avsnitt på C More med premiär 15 april.

I rollerna: James Nesbitt, Lorcan Cranitch, Charlene McKenna, med flera.

Regi: Pete Travis.

Betyg: + + + +

Kultur och nöje

De Geer och Frändén skriver bok ihop

Carl Johan De Geer och Johanna Frändén lärde känna varandra när de tävlade tillsammans i SVT:s 'På spåret' 2011. Arkivbild.
Foto: Henrik Montogomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Konstnären och författaren Carl Johan De Geer och journalisten Johanna Frändén skriver en bok tillsammans.

"Att segra är banalt" släpps i sommar och skildrar en brevväxling mellan en äldre konstnär och en sportjournalist som närmar sig medelåldern. De Geer skriver sina brev från sin lägenhet i Stockholm under pandemin och Frändén från lockdown i sin lägenhet i Paris.

Breven spänner över ämnen som geografi, samhällsaktualiteter, sport, litteratur, och feminism.

"Det är fascinerande att få följa deras korrespondens som ofta börjar i sportens värld, men handlar om så mycket mer än bara fotboll. Två vitt skilda temperament och infallsvinklar på världen gör läsningen till en ren njutning, oavsett vilket ämne de tar upp", säger Thomas Olsson, förläggare på förlaget Kaunitz-Olsson, i ett pressmeddelande.

"Att segra är banalt" släpps den 15 juni.

Kultur och nöje

Ny roman från Frida Boisen

Frida Boisen. Arkivbild.
Foto: Fredrik Persson /TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Journalisten, författaren och mediepersonligheten Frida Boisen följer upp sin självbiografiska debutroman "Berätta aldrig det här" med en ny roman. I höst kommer "Du är inte längre min dotter", skriver bokförlaget i ett pressmeddelande.

I debutromanen berättade Boisen för första gången om sin mammas självmord. I uppföljaren skildras fler mörka familjehemligheter.

"I 'Du är inte längre min dotter' berättar jag om trauman som satt djupa spår, det är en resa från tryggheten i förorten till lyxlivets smutsiga misär. Det är en berättelse om det allra skamligaste som göms undan. Att som barn bli sviken och förnekad, men också en historia om oändlig kärlek och en vilja att aldrig ge upp", säger Boisen i ett pressmeddelande.

"Du är inte längre min dotter" släpps den 4 oktober.

Kultur och nöje

Fyra Grammisnomineringar till Ana Diaz

Ana Diaz kan glädjas åt ytterligare två Grammisnomineringar. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Ana Diaz stärker sina prischanser när Grammisgalan presenterar fler nomineringar. Grammischanserna ökar också för den kontroversielle rapparen Yasin.

Ana Diaz nominerades under gårdagen i kategorierna årets pop och årets textförfattare. När Grammisgalan nu offentliggör de nominerade i ytterligare sju kategorier har Diaz prischans även i kategorierna årets album och årets kompositör.

Därmed har Ana Diaz så här långt flest nomineringar inför årets Grammisgala. Albumet som har lett fram till de fyra nomineringarna skrev Diaz under en tid då hon upplevde både sorg och utmattning.

– "Tröst och vatten" kretsar mycket kring sorg. Det blev ett litet ledset album, säger Ana Diaz.

Stjärnskottet Masrour

Även Ane Brun kan glädjas åt fler Grammischanser. Likt Ana Diaz kan hon kamma hem priser i kategorierna årets album och årets kompositör. Under tisdagen nominerades Ane Brun även i kategorin årets alternativa pop.

En annan som sticker ut inför årets Grammisgala är Mona Masrour. Det unga stjärnskottet är nominerad till priserna i årets soul/rnb och årets textförfattare.

Fler prischanser till Yasin

Den kontroversielle rapparen Yasin inkasserar ytterligare nomineringar, i kategorin årets album för sina två album "98.01.11" och "More to life" och i kategorin årets hiphop. I den senare kategorin tävlar han mot Bennett, Guleed, Jireel och Zacke.

Yasin står åtalad för stämpling till grovt brott och är frihetsberövad sedan årsskiftet. Precis som i debatten runt P3 Guld-galan, där Yasin prisades, handlar snacket inför Grammisgalan om huruvida det är rätt att nominera honom.

Ifpi Sverige, som arrangerar Grammisgalan, förklarade i ett skriftligt uttalande på tisdagen varför organisationen valt att nominera Yasin till galans priser.

"Det betyder förstås inte att Grammis på något sätt sympatiserar med kriminella gärningar men att vi anser att den konstnärliga prestationen måste kunna bedömas utan hänsyn till det eventuella brott personen misstänks för."

På torsdagen presenteras de Grammisnominerade i de sista sju kategorierna, däribland den tunga kategorin årets artist.

Oskar Carlsson/TT

FAKTA

Fakta: Grammisnomineringarna hittills

Årets album: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Ane Brun: "After the great storm", Hov1: "Montague", Victor Leksell: "Fånga mig när jag faller", Yasin: "98.01.11".

Årets kompositör: Ana Diaz, Ane Brun, Jonnali "Noonie Bao" Parmenius, Ludwig Göransson, Victor Thell.

Årets elektro/dans: Axel Boman: "Eyes of my mind", Bella Boo: "Let’s go out", Off The Meds: "Off the meds", Rebecca & Fiona: "Fet House Mode", "Another world", "Heart skips a beat, "People getting mad", Studio Barnhus, Axel Boman, Kornél Kovács, Pedrodollar: "10".

Årets jazz: Amanda Ginsburg: "I det lilla händer det mesta", Ellen Andersson: "You should have told me", Hederosgruppen: "Storstrejk", JH3-Jari Haapalainen Trio: "Fusion forever", Rymden: "Space sailors".

Årets klassiska: Cecilia Zilliacus & Bengt Forsberg: "Swedish violin treasures", Herbert Blomstedt/Gewandhausorchester Leipzig: "Brahms symphony no 1", Jacob Kellermann & Christian Karlsen: "Rodrigo, Coll & Harden: Guitar works", Martin Fröst & Concerto Köln: "Vivaldi", Orfeus Barock Stockholm, Johannes Rostamo, cello & Luca Guglielmi, cembalo: "J.S. Bach & C.P.E Bach: Works"

Årets hiphop: Bennett: "Och du heter?", Guleed: "Lucky 20", Jireel: "Sex känslor", Yasin: "98.01.11", "More to life", Zacke: "Pengar. Frihet. Zakaria Jamal",

Årets soul/rnb: Cherrie: "Ingen annan än du, Maria, 123 (feat Yasin)", Jána: "Flowerworks", "Green", Mona Masrour: "Påminner mig", "Får aldrig nog", "Exclusive", "Easy", Nápoles: "Slowin it", Zikai: Make you mine".

Årets pop: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Estraden: "Mellan hägg och syrén", Myra Granberg: "Bara hälften kvar", Newkid: "Mount Jhun", Victor Leksell: "Fånga mig när jag faller".

Årets alternativa pop: Alice Boman: "Dream on", Ane Brun: "After the great storm", El Perro del Mar: "Free land", Léon: "Apart", Little Dragon: "New me, same us".

Årets dansband: Barbados: "Vi", Casanovas: "Mota Olle i grind", Larz-Kristerz: "Lättare sagt än gjort", Martinez: "Bubbelgum", Streaplers: "En gång till".

Årets musikvideo: Andreas Almkvist och Rebecca & Fiona: "Fet house mode", Filip Nilsson och Major Lazer featuring Marcus Mumford: "Lay your head on me", Nim Kyoung Ran och Daniela Rathana: "Ansikte", Simon Gullström och Theophilia: "Let there be light", Vedran Rupic och Salvatore Ganacci featuring Sébastien Tellier: "Boycycle".

Årets textförfattare: Ana Diaz: "Tröst och vatten", Guleed: "Lucky 20", Håkan Hellström: "Rampljus", Mona Masrour: "Påminner mig", "Får aldrig nog", "Exclusive", "Easy", Yasin Mahamoud: "98.01.11", "More to life".

Årets hårdrock/metal: Dark Tranquillity: "Moment", Hällas: "Conundrum", Lucifer: "Lucifer III", Necrophobic: "Dawn of the damned", Vampire: "Rex".

Årets barnmusik: Britta Persson och Folk: "Dikt och toner om personer", Ensemble Yria: "Virvel & Vinda", Karl-Petters Orkester: "Jag har blivit farbror", LongKalsong: "Upptäckarklubben", Micaela Gustafsson: "Småpunk – musiken från Trotspodden, Barnradion Sveriges Radio".

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Kultur och nöje

Pernilla Wahlgren tar "Hybris" till Partille

Pernilla Wahlgren. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Pernilla Wahlgren lägger till ytterligare ett stopp när hon tar sin show "Pernilla Wahlgren har hybris" på turné nästa år. Den 7 maj kommer föreställningen till Partille Arena, enligt ett pressmeddelande.

"Pernilla Wahlgren har Hybris" är tänkt att spelas från och med i höst med över 100 föreställningar runt om i landet. Showen hade premiär i januari 2020, är regisserad av Edward af Sillén och utöver Pernilla Wahlgren medverkar Hanna Hedlund, Ola Forssmed, Måns Nathanaelson och Kim Sulocki.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Adam Alsing-stipendium delas ut för laganda

Efter Adam Alsings död för snart ett år sedan startades en stiftelse till hans minne. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

I augusti kommer Stiftelsen Adam Alsing att tillkännage vem som får det första stipendiet till minne av programledaren. Efter att Adam Alsing dött i sviterna efter covid-19 tog hans familj tillsammans med Patrick Ekwall, Henric von Zweigbergk och Boris Kuzmic initiativ till en stiftelse som ska dela ut stipendier och priser i hans anda.

Minnesstipendiet i augusti ska gå till en person som jobbar för "laganda och lika värde i mediebranschen".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Textila djur och odjur ställs ut

Utställningen Djur & Odjur visas den 13 april-23 maj på Regionmuseet i Kristianstad.
Foto: Pressbild
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den turnerande utställningen Djur & Odjur, broderiutmaning i karantänslöjd har nått Regionmuseet i Kristianstad och visas där till och med den 23 maj. Den 15 april blir det vernissage online.

Utställningen, som initierats av natur- och kulturarvsförvaltningen Västarvet, består av omkring 600 broderier. De är resultatet av en förfrågan till broderisugna att bidra till ett gemensamt tema under pandemin.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL