Kultur och nöje

Trevande dans i avskalat format

The view from here hade premiär på Helsingborgs stadsteater fredag 5 mars.
Foto: Thomas Zamolo
Kultur och nöje
Scen Kristina Nilsson har sett dansföreställningen The view from here, streamad från Helsingborgs stadsteater.

Scenrummet är enkelt och öppet, naket utan kulisser, där dansarna kan nå långt ut i de blottlagda, svarta kulisserna. Men de stannar oftast på den vita mattan som är upplyst av fyra stora strålkastare som kastar ett mjukt sken.

Dansarnas rörelser är trevande och introverta. De rör sig oberoende av varandra, men faller ibland in i en formationer och växer tillsammans. Ibland skapar de som en boomerang-effekt, när en rörelse loopar framlänges och baklänges.

Föreställningen börjar i tystnad. Dansarna skapar ljud med sina kroppar, men också sina munnar. Ljuden fångas upp och mixas av Dehendrik Lechat Willekens som skapar musiken live. Den speglar dansen i sin experimentella känsla.

The view from here.
Foto: Thomas Zamolo

Eftersom föreställningen ska ut på turné så är alla delarna på scenen flyttbara. Stora kartonger och masonitskivor används tillsammans med svarta skärmväggar som flyttas ljudlöst av dansarna över scenen. De skapar rum, avskärmar, gömmer och lyfter fram. Här finns en spännande möjlighet att kunna skapa ingångar och utgångar, som inte riktigt används till sin fulla potential.

Det avskalade finns med även i kostymerna. Dansarnas urblekt svarta jeans, skjortor i dova färger och vita strumpor eller sneakers är oansenliga. Det är som att alla delar av föreställningen är plockade från liknande paletter. Det finns också en upprepning av rörelserna och en likformighet i utforskandet som gör The view from here något entonig. Jag saknar också en framåtrörelse i föreställningen. Men det finns bitar som är både vackra och tankeväckande. Som när dansarna sittande i en rad skapar vågor av böljande rörelser, som en upphackad andning.

O’Donnell har bland annat inspirerats av Jean-Luc Nancys bok ”The Pleasure In Drawing” och visst påminner dansen ibland om en flyktig blyertsskiss. Även om det ibland spritter till emellanåt i olika dansares solon, när de springer, hoppar och snubblar över scenen, så räcker inte det till.

Föreställningen avslutas med att en av dansarna rör sig bort från scenen och ut i den tomma salongen på Helsingborgs stadsteater. Som en rökpuff som sprids för vinden.

The view from here.
Foto: Thomas Zamolo

Den trevande känslan som funnits genom hela föreställningen blir det jag tydligast bär med mig efteråt. För mig blir det eviga trevandet en vag upplevelse. Men för den som uppskattar en meditativ föreställning och bara vill låta sig vaggas med i dansens rörelser fungerar The view from here nog bättre.

För andra gången på ett par veckor har Skånes dansteater premiär för en föreställning utan publik, men som kan locka tittare från hela världen, tack vare att den sänds digitalt. Även om det är i sin linda så kommer det bli spännande att se var det här kommer att få för konsekvenser för scenkonsten.

Tyvärr så var kameraarbetet under premiären av The view from here inte riktigt lika genomarbetat som vid premiären av Skånes dansteaters Remind me I’m not dead. Här var kamerarörelserna mer av en dokumenterande art och inte lika sammanflätade med föreställningen. Det gör att begränsningen med att se dans i detta format blir tydligare. Och längtan tillbaka till att vara på plats i salongen ännu större.

FAKTA

The view from here

Skånes dansteater

Koreografi: Tilman O’Donnell

Ljuddesign: Dehendrik Lechat Willekens

Ljusdesign: Thomas Zamolo

Dansare: Maria Pilar Abaurrea Zardoya, Matthew Branham, Kit Brown, Samuel Denton, Laura Lohi, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Kristian Refslund

Streamad premiär fredag 5/3 från Helsingborgs stadsteater

Kultur och nöje

Göteborgs filmfestival invigd i hela landet

På duken förklarade kulturminister Jeanette Gustafsdotter Göteborgs filmfestival invigd .
Foto: Adam Ihse/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S) invigde Göteborgs filmfestival med en uppmaning till publiken att fortsätta härda ut:
– Vi längtar efter att få trängas i biosalongerna igen.

Det filmade invigningstalat visades under fredagskvällen på Stora teatern i Göteborg men också – för första gången – på 70 biografer över hela landet inför den publik som restriktionerna medgav. Invigningen strömmades också till alla festivalbesökare hemma i sofforna.

– Jag är glad över att vi lever i en tid där vi trots en pandemi har möjlighet att uppleva kulturen på distans, sade kulturministern och konstaterade att pandemin försatt hela kulturlivet, inklusive filmen, i ett "väldigt tufft läge".

– Jag har stor förståelse för att det är svårt att hantera ovissheten, oron för ekonomin, personal och hur pandemin påverkar hela filmens ekosystem framöver. Därför är det glädjande att åtminstone en framåtsyftande process äntligen är på gång – produktionsincitamenten för film, sade Jeanette Gustafsdotter.

När det gällde själva festivalen lyfte hon särskilt fram satsning på hypnosbio, där besökare under några föreställningar på Stora teatern i Göteborg får chans att låta sig hypnotiseras inför filmvisningen.

– Det låter som en otrolig upplevelse.

I fjol gjorde 40 000 digitala festivalbesökare Göteborgs filmfestival till världen största, konstaterade festivalens vd Mirja Wester. Den digitala satsningen fortsätter i år, i väntan på att fysisk trängsel åter blir möjlig.

– Tyvärr är inte omständigheterna riktigt som vi hade hoppats, det kommer inte riktigt att bli den där folkfesten vi hade hoppats med fulla biografer, stimmiga barer och härliga fester. Inte i år – men snart.

Göteborgs filmfestival pågår 28 januari–6 februari.

Erika Josefsson/TT

Kultur och nöje

Neil Youngs fans bojkottar Spotify

Fans stöttar Neil Youngs protest mot Spotify och Joe Rogan genom att avsluta sina konton. Arkivbild.
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Neil Young har sagt att han inte vill ha sin musik på Spotify så länge poddaren Joe Rogan finns där, eftersom Young menar att Rogan sprider desinfomation om vaccin mot covid-19. Spotify lyssnade och började i veckan plocka bort Youngs album.

För att stötta Young, som med protesten förlorar stora strömningsintäkter, har hans fans nu börjat bojkotta Spotify genom att avsluta sina konton. Dessutom uppmanar fansen i sociala medier fler personer att göra samma sak, skriver Billboard. Hashtaggen #spotifydeleted och #cancelspotify har det senaste dygnet trendat i sociala medier.

Den som vill strömma den kanadensiske rocklegendens musik får nu i stället vända sig till Apple Music, som efter Youngs brytning med Spotify oförblommerat har börjat deklamera sin kärlek till artisten och hans musik.

Kultur och nöje

Operachefen Lars af Malmborg är död

Lars af Malmborg var 1984–87 chef för Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Leif R Jansson/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje
PREMIUM

Kungliga Operans förre chef Lars af Malmborg har avlidit en kort tid före sin 90-årsdag. Dödsfallet bekräftas av hans dotter, tonsättaren Paula af Malmborg.

Lars af Malmborg knöts till Kungliga Operan i Stockholm 1956, där han under flera år var verksam som kapellmästare. 1968–73 var han rektor för Statens musikdramatiska skola. Chef för Operan var han 1984–87. Några av de mest uppmärksammade uppsättningarna under hans period var urpremiären av Hans Gefors och Lars Forssells opera "Christina", Verdis "Maskeradbalen" med Nicolai Gedda och Offenbachs "Orfeus i underjorden", samtliga i regi av Göran Järvefelt. Under parollen "allt i dekorlagret ska spelas" kom af Malmborg att verka för en stor och bred repertoar. Dessutom inrättade han experimentscenen Marionetten som presenterade ny musikdramatik.

Han var även ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Kultur och nöje

Operachefen Lars af Malmborg är död

Lars af Malmborg var 1984–87 chef för Kungliga Operan i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Leif R Jansson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Kungliga Operans förre chef Lars af Malmborg har avlidit en kort tid före sin 90-årsdag. Dödsfallet bekräftas av hans dotter, tonsättaren Paula af Malmborg.

Lars af Malmborg knöts till Kungliga Operan i Stockholm 1956, där han under flera år var verksam som kapellmästare. 1968–73 var han rektor för Statens musikdramatiska skola. Chef för Operan var han 1984–87. Några av de mest uppmärksammade uppsättningarna under hans period var urpremiären av Hans Gefors och Lars Forssells opera "Christina", Verdis "Maskeradbalen" med Nicolai Gedda och Offenbachs "Orfeus i underjorden", samtliga i regi av Göran Järvefelt. Under parollen "allt i dekorlagret ska spelas" kom af Malmborg att verka för en stor och bred repertoar. Dessutom inrättade han experimentscenen Marionetten som presenterade ny musikdramatik.

Han var även ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Kultur och nöje

Clownen Manne får medalj av kungen

Manne af Klintberg tilldelas den kungliga medaljen Litteris et artibus. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skådespelaren Manne af Klintberg, mer känd som Clownen Manne, och skådespelarkollegan Ulla Skog finns bland mottagarna av den kungliga medaljen Litteris et artibus, som delas ut för framstående konstnärliga insatser.

Övriga som får medaljen denna gång är skådespelaren Leif Andrée, poeten Göran Sonnevi och hovsångaren Michael Weinius.

Medaljen för konstnärliga insatser inom främst musik, scenisk framställning och litteratur instiftades av kung Karl XV och delades ut första gången 1853.

Medaljförläningsceremonin planeras att genomföras senare i år, skriver hovet på sin hemsida.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Spela tryggare på svenska onlinecasinon

www.CasinoWings.se

Att spela på casino online har aldrig varit mer populärt, och det finns fler sajter än någonsin att välja mellan. Men debatten går het; är det bäst att spela på ett svenskt casino eller ett casino utan svensk licens?

Många anser att tryggheten på de svenska casinosajterna väger tyngre än de fördelar man kan få på utländska casinon. Det gäller särskilt alla de funktioner för ansvarsfullt spelande som erbjuds av spelbolag med licens från Spelinspektionen.

Vad är ansvarsfullt spelande?

Att spela ansvarsfullt innebär att man inte utsätter sig för onödiga risker i samband med att man spelar om pengar. Det kan till exempel handla om att sätta en spelbudget i förväg, att aldrig försöka vinna tillbaka sina förluster och att ha koll på tiden så att man inte spelar bort hela dagen.

Just ansvarsfullt spelande har också blivit ett begrepp som används av många spelbolag för att beskriva de funktioner som de erbjuder för spelarnas säkerhet. Det handlar om att förebygga spelberoende hos spelarna genom att hjälpa till med att skapa sunda spelvanor från start.

Mycket av det som ingår i ansvarsfullt spelande regleras av den svenska spellicensen. Det innebär att en hel del av de verktyg som finns tillgängliga för att skydda svenska spelare inte erbjuds på spelsidor som licensierats utomlands. Några exempel på svenska verktyg för spelansvar är spelgränser, självtester och Spelpaus.

Spelgränser

Alla onlinecasinon med svensk licens erbjuder olika slags spelgränser som hjälper spelaren att kontrollera sitt spelande. Casinon med den svenska licensen är tvungna att be sina spelare att uppge en insättningsgräns och en tidsgräns innan de kan börja spela.

Utöver detta kan svenska spelare även aktivera förlustgränser per dag, vecka eller månad. När förlustgränsen har uppnåtts går det inte längre spela under den tidsperiod den gäller. Spelaren kan ändra sina inställda gränser närsomhelst. Ändringar som ytterligare begränsar spelandet genomförs direkt, medan ändringar som gör det lättare att spela längre perioder eller för mer pengar genomförs med en fördröjning så att spelaren har chans att ångra sitt beslut.

Självtester

Den andra hörnstenen i Spelinspektionens obligatoriska funktioner för ansvarsfullt spelande på de svenska casinosajterna är självtester. På alla onlinecasinon med svensk licens kan spelarna testa sig för att se om de ligger i riskzonen för att drabbas av spelproblem. Det är ett bra sätt att ta tempen på sina spelvanor och minska risken för att spela för mycket framöver.

Självtestet går till så att man får ett antal flervalsfrågor som snabbt och lätt besvaras direkt hos Stödlinjen.se via respektive casinos hemsida. Svaren på frågorna räknas sedan ihop och man får se vilken risknivå man ligger på för tillfället. Utifrån detta kan man sedan justera sina spelvanor genom att till exempel ställa in striktare spelgränser och undvika framtida spelproblem.

Självuteslutning via Spelpaus

Märker man att ens spelande trots allt gått överstyr kan man också alltid stänga av sig från allt spel om pengar permanent eller under en kortare period. Detta görs på hemsidan Spelpaus som är Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Det går att välja mellan att stänga av dig under 1 månad, 3 månader, 6 månader eller tills vidare. Det sista alternativet innebär att man är avstängd under minst 12 månader och sedan själv måste logga in för att avbryta avstängningen om man inte vill att den ska fortsätta.

Svenska casinon är ett bättre val i längden

Många kritiska åsikter har luftats kring Spelinspektionens och regeringens lagar och regler gällande ansvarsfullt spel sedan 2019 när det svenska spelmonopolet upphörde. Detta särskilt från spelbolagens håll då de upplever att den strikta spellagen gör att en del spelare väljer att gå över till casinon utan svensk licens. Det stämmer förstås delvis, men frågan är vad attityden är från spelarnas håll?

En som har koll på läget är Anders HolmstenCasinoWings.se som dagligen guidar spelare i den snåriga casinodjungeln: ”Enligt vår erfarenhet är de som väljer svenska sajter generellt mer nöjda med sin spelupplevelse än de som spelar på utländska onlinecasinon. Ofta är det nyhetens behag som gör att casinon utan licens har en viss dragningskraft på spelarna. Men vi märker att många upptäcker att de svenska onlinecasinona är ett bättre och tryggare val i längden. Det bevisas inte minst av våra besökare som i hög grad väljer att registrera sig hos spelbolag med licens från Spelinspektionen.”

De utländska spelsajternas stora och frekventa bonusar samt obefintliga spelgränser kan kännas lockande. Men då får man också räkna med att många casinon utan svensk licens inte alls erbjuder den nivå av säkerhet som är standard i Sverige.

Att ta hem tiotusentals kronor i bonusar är inte mycket värt om det inte går att ta ut dem via någon pålitlig betalningsmetod som Trustly, eller om det i praktiken inte är möjligt att uppfylla ett casinos höga omsättningskrav.

De flesta håller nog också med om att spelgränser är praktiska även för de som redan har sunda spelvanor. Att glömma bort tiden eller satsa någon hundralapp för mycket kan hända även den bäste, och då är det praktiskt att ha valt ett svenskt online casino som erbjuder många olika funktioner för ansvarsfullt spelande.

Kultur och nöje

Netflix anklagas för ärekränkning

En domstol har ålagt Netflix att svara på Nona Gaprindashvils anklagelse om att strömningsjätten har kränkte henne i tv-serien 'The queen's gambit'. Arkivbild.
Foto: Phil Bray/Netflix
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Netflix hyllade tv-serie "The queen's gambit" (2020) fick en hel generation att börja spela schack – men nu anklagas strömningsjätten för att ha ärekränkt en mästare.

I det sista avsnittet av serien – spoilervarning! – reser huvudpersonen Beth Harmon till Moskva för att tävla i en schackturnering. I en scen nämns den verkliga ryska schackmästaren Nona Gaprindashvili, och det påstås då att hon aldrig har spelat mot män. Redan när serien sändes hösten 2020 påpekades det felaktiga påståendet.

Nona Gaprindashvil själv anser nu att detta felaktiga påstående har skadat hennes personliga såväl som hennes professionella rykte världen över. Netflix har tidigare avfärdat anklagelserna om ärekränkning, men en domstol i Kalifornien, USA, har nu slagit fast att strömningsjätten måste svara på anklagelsen om ärekränkning.

Kultur och nöje

Per Andersson om "Slottet": Känns läskigt

Det är dags för Per Anderssons dag i 'Stjärnorna på slottet'.
Foto: Duygu Getiren/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han är van vid att spela urflippade figurer på tv och på scen. Men i "Stjärnorna på slottet" skulle Per Andersson plötsligt bara vara sig själv.
– Jag tycker att det är jättesvårt, säger han.
PREMIUM

Det har blivit dags för Per Anderssons dag på slottet. Då måste han också axla sin svåraste roll, nämligen den som Per Andersson.

– Om man är med i en sketch eller en tv-serie får man vara en karaktär. Nu är den karaktären en själv. Där sitter liksom jag och bara är jag. Det känns läskigt och något så inåt bänken ovant, säger han.

Var nära att drunkna

Under sin dag berättar Per Andersson bland annat om sitt första barndomsminne, hur han som treåring föll mellan två båtar och nästan drunknade. Traumat fick honom att nästan bli besatt av att leva i nuet, förklarar han. Att prata allvar kommer sig dock inte lika naturligt.

– Jag tycker att det är jättesvårt, jag vill ju helst ha peruk. Det är läskigt, men sådant är ju formatet i programmet.

Då är det lättare att ta in de andra deltagarnas berättelser, tycker Andersson.

– Det är något helt annat. Det är sådana historier som man sugs in i. Det är sådana otroliga berättelser som de andra har bjudit på. Det är bara att lyssna och följa med på den ridturen, säger han.

"Började gråta direkt"

TT: Vilka gjorde störst intryck?

– Marika har en otrolig historia. Det är nästan som en sagoberättelse när hon blev hittad i det där diket. Jag tittade på det igen och började gråta direkt. Och Carola, som blev känd så tidigt och allt det där.

Efter inspelningen kändes det som om han fått vänner för livet, trots att de bara träffats i någon vecka.

– Den stora grejen är att jag har varit så betagen av alla. Att under en hel dag få dyka ner i någon, plötsligt känns det som att man har känt någon hela livet trots att man bara har setts i fem dagar. Det är otroligt speciella omständigheter.

Björn Berglund/TT

David Lagercrantz, Marika Carlsson, Carola Häggkvist, Grynet Molvig och Per Andersson under pressträffen för SVT:s 'Stjärnorna på slottet'.
David Lagercrantz, Marika Carlsson, Carola Häggkvist, Grynet Molvig och Per Andersson under pressträffen för SVT:s "Stjärnorna på slottet".
Foto: Duygu Getiren/TT

FAKTA

Fakta: Per Andersson

Född 1976 i Mölndal.

Är skådespelare, regissör och manusförfattare.

Satte upp sina första egenförfattade revyer som skolpojke hemma i tvättstugan. Medverkade i Mölndalsrevyn under 1990-talet.

Fick sitt stora genombrott som medlem i humorgruppen Grotesco.

Har synts i föreställningar, shower och revyer som "Zpanska flugan", "Rock of ages" och "Räkhäst", filmer som "Berts dagbok" och "Åsa-Nisse – wälkom to Knohult", tv-serier som "Folk med ångest" och "Panik i tomteverkstan" samt i mängder av andra sammanhang. Har fått priser som Lisebergsapplåden och Karamelodiktstipendiet.

Kultur och nöje

"Ordböckernas urmoder" riskerar att läggas ned

38 band av SAOB staplade på varandra. Här syns också Bo-A Wendt, biträdande huvudredaktör, Christian Mattsson, redaktionschef och Eva Nordgren, kommunikatör och biträdande redaktör på redaktionen i Lund.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Enbart bokstaven ”S” tog 40 år att kartlägga — arbetet med Svenska Akademiens Ordbok har pågått i hela 140 år. Även om ordbokens finansiering nu är hotad fortsätter redaktionen att planera framåt.
PREMIUM

"Vrett till åväxt", så står det på det alldeles färska, näst sista bandet i Svenska Akademiens ordbok, SAOB. Nästa år fullbordas kartläggningen av det svenska språket från 1520-talet fram till i dag, och sammanlagt kommer ordboken då att omfatta hela 30 000 sidor och en halv miljon ord.

På redaktionen i Lund slår huvudredaktören Bo-A Wendt stolt upp det nya bandet.

– Det här är unikt för det innehåller flest olika bokstäver av alla band i SAOB, sex stycken: V-W-X-Y-Z-Å. "X" tog bara några månader att gå igenom, säger han.

Bokstaven "S" krävde däremot hela 40 års arbete och utgör cirka en tredjedel av det digra verket. S är visserligen den initialbokstav som har flest ord i svenskan men under dess period i bokens historia, mellan tidigt 60-tal till 2002, beskrevs också orden särskilt noggrant.

– Redaktionen firade med champagne när vi fick byta till ”T”. Vissa höll bara på med en bokstav under hela sin tid här, säger biträdande redaktör Eva Nordgren – som själv anslöt under bokstaven "S" och blev kvar.

– Detta är mitt första jobb. Jag kom hit som 25-åring, 1994.

Biblar och Ikeakataloger

Bara tre andra ordböcker över germanska språk är jämförbara med SAOB, och en tydlig föregångare är den kanske mest kända, The Oxford English Dictionary.

– Man kan säga att svenskan är ett av världens mest beskrivna språk, delvis tack vare SAOB, säger redaktionschef Christian Mattsson.

Dess material kommer från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat – alla insorterade i arkivets så kallade "kapslar", alltså arkivboxar. Där väljer Eva Nordgren en grupp ord och undersöker vilken variation de har haft i böjningar, stavningar och former. Hon kompletterar också med andra källor: på redaktionen finns biblar från 1500-talet, gamla växtkataloger och skönlitteratur – av allt från Strindberg till Jason "Timbuktu" Diakité. Men även Ikeakataloger, kyrkoböcker och bouppteckningar.

– SAOB:s stora styrka är att det är en mycket detaljerad beskrivning av språket, grundad på en självständig analys av ett stort material. Men det har också lett till dess stora svaghet. Precisionen har gjort att det har tagit väldigt lång tid att producera den nya kunskapen och därmed har de äldsta delarna hunnit bli väldigt gamla, säger Bo-A Wendt.

Ingen finansiering

Planen har hela tiden varit att ordboken ska revideras när den blir klar nästa år. Men nu ser Svenska Akademien sig tvingad att upphöra med finansieringen, som kostar dem runt 17 miljoner kronor per år. Arbetet med att söka nya finansiärer pågår.

1 176 språkforskare, författare och översättare har vädjat i ett upprop till Svenska Akademien om att låta SAOB leva vidare. Christian Mattson är glad över intresset – han kallar SAOB för både "nationalklenod" och "ordböckernas urmoder".

– Funnes inte den hade andra haft det mycket svårare att skriva sina ordböcker. Så det är som en grundbult i svensk språklig infrastruktur, hävdar han och Bo-A Wendt tar vid:

– Det är en dokumentation av det svenska språket från 1500-talet och framåt och därmed också en dokumentation av den svenska kulturhistorien och historien i stort, eftersom det är språket som bär hela vår kultur.

Både allmänhet och forskare som vill uttyda historiska texter behöver SAOB, argumenterar Bo Wendt, om de inte själva vill göra grundforskningen. Dessutom är det en språkhistorisk dokumentation.

Måste förnyas

Det stora engagemanget för ordboken har gett redaktionen råg i ryggen och man arbetar nu entusiastiskt med en tioårsplan för revideringen. Ordboken är både ojämn och inkomplett – Christian Mattsson kallar den "hopplöst föråldrad" i vissa delar – bland annat i sin beskrivning av andra folk.

De första bokstäverna beskriver också bara 1800-talets språk. Ord som allergi, atombomb och dator ingår inte – medan andra ord har skiftat betydelse. Som "Chaufför", säger Eva och läser definitionen: ”en maskinist eller eldare på en automobil”. Beskrivningen av 1900-talets språk är skev, och det är bland det första redaktionen skulle vilja revidera.

Redaktionen diskuterar också en rad andra nödvändiga förändringar. Som förkortningarna. Det vanligt förekommande ordet "eller" kortades till exempel till enbart l och en punkt: "l.", ett bruk som bara används här. Det kompakta redovisningssättet har till och med professorer i nordiska språk misstolkat, säger Eva Nordgren och fortsätter:

– Det är jättekul att berätta för gymnasieungdomar om den här guldgruvan. Men man vill ju att de ska kunna läsa texten också.

Christian Mattsson hoppas att revideringen ska göra ordboken tillgänglig för fler.

– Idealet når vi nog inte upp till men vi tror att vi kan åstadkomma en mycket bättre version på tio år.

Elin Swedenmark/TT

Eva Nordgren hanterar de gamla handskrivna lapparna i SAOB:s stora arkiv på Dalbyvägen i Lund.
Eva Nordgren hanterar de gamla handskrivna lapparna i SAOB:s stora arkiv på Dalbyvägen i Lund.
Foto: Johan Nilsson/TT
Bo-A Wendt, huvudredaktör, arbetar vid ett skrivbord som specialbyggts med måtten för arkivboxarnas lappar.
Bo-A Wendt, huvudredaktör, arbetar vid ett skrivbord som specialbyggts med måtten för arkivboxarnas lappar.
Foto: Johan Nilsson/TT
Den äldre typen av de så kallade ”kapslarna”, de arkivboxar som innehåller material från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat.
Den äldre typen av de så kallade ”kapslarna”, de arkivboxar som innehåller material från 22 000 källor med fler än nio miljoner citat.
Foto: Johan Nilsson/TT

FAKTA

Fakta: SAOB

Svenska Akademiens ordbok är en historisk ordbok, där både nu "levande" ord och ord som är ur bruk står med. Anledningen till att den börjar på 1520-talet är för att det redan fanns en ordbok om medeltidsspråket på svenska som sträckte sig dit. I exempelvis The Oxford English Dictionary är medeltidsspråket integrerat.

Bara tre andra ordböcker över germanska språk är jämförbara med SAOB: tyska Deutsches Wörterbuch, nederländska Woordenboek der Nederlandsche Taal och engelska The Oxford English Dictionary.

Redan när arbetet med ordboken startade för första gången, i slutet av 1700-talet, började ledamöterna i Svenska Akademien fördela bokstäverna mellan sig, utifrån samma mönster som Franska Akademien hade gjort. Johan Henric Kellgren (1751–1795) fick bokstäverna "a" och "u".

SAOB:s källmaterial är omfattande – bara cirka tio procent av det insamlade materialet kommer slutligen med i den tryckta ordboken.

SAOB finns gratis på nätet, på www.saob.se – en sida med ungefär 10 000 sidbesök per dag, och på www.svenska.se, som har ungefär 75 000 sidbesök per dag.

SAOB är dock inte en digitaliserad ordbok i egentlig mening. Det är en tryckt bok som är inskannad – och som alltså inte är sökbar eller taggad på samma sätt som en fullt digital ordbok.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL