Skurup

Nej till Teknikens hus på Västergatan

Tom tomt, Gummifabriken syns i bakgrunden.
Foto: Linnea Nybogård
Skurup
Skurup Det blir ingen samlokalisation av kommunens tekniska verksamheter. Det stod klart efter Skurups kommunhus AB:s senaste styrelsemöte där förslaget röstades ner med stor majoritet. Nu får verksamheterna lösa sina akuta behov på annat sätt, var och en för sig.

– Ekonomin gjorde att det blev som det blev, det hade blivit kommuninvånarna som fått betala sluträkningen, förklarar tredje vice ordföranden i bolaget, Lars Nyström (SD) sitt partis ställningstagande.

I dagsläget uppgår årshyra och drift för Skurupshem, elverket, kommunteknik och räddningstjänst till sammanlagt cirka 1,7 miljoner kronor. Den tänkta samlokalisationen hade ökat den årliga kostnaden med ungefär 5,3 miljoner om året enligt tjänsteskrivelsen från serviceförvaltningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Misshandlade sin sambo flera gånger – döms till skyddstillsyn

Den 35-årige mannen döms till skyddstillsyn och samhällstjänst.
Foto: Anders Wiklund/TT
Skurup
Skurup En 35-årig man misshandlade sin sambo ett flertal gånger. Han tog stryptag, drog henne i håret över golvet och slog hennes huvud i både golvet och badrumsskåpet. Misshandeln skedde ibland inför deras gemensamma barn. Nu döms han till skyddstillsyn och samhällstjänst.

Från början var mannen åtalad för grov kvinnofridskränkning. Det handlar främst om upprepad misshandel under 2020, som började i slutet av 2019 och avslutades i början av 2021 då kvinnan på uppmaning av anhöriga avslutade relationen.

Hon tog då också med sig deras gemensamma barn som paret fick under deras knappt två år långa relation.

Vid ett av de senare misshandelstillfällena talade anhöriga till kvinnan om att de var rädda för hennes liv, och uppmanade henne att söka skydd tidigare än hon själv hade planerat.

Kvinnan har bland annat uppgett att han slagit henne regelbundet under två års tid, lyft henne i käken när hon varit höggravid och att han dessutom dessutom hotat att döda henne ifall hon skulle gå till polisen.

Men eftersom de två parternas berättelser skiljer sig väsentligt åt och att vittnen och dokumentationer saknas, väljer tingsrätten att istället döma mannen för två fall av misshandel.

Enligt kvinnans uppgift till polisen ska mannen ha tagit strypgrepp på henne och lyft upp henne från golvet med greppet. Kvinnan får panik för att att hon inte får luft. Därefter ska han ha slängt ner henne på köksgolvet och dragit in henne i badrummet där han slår hennes huvud i ett badrumsskåp så att det går sönder. Efter det tvingar han henne att laga skåpet och övervakar reparationen, enligt kvinnans uppgifter.

Han ska också ha slagit hennes huvud i badrumsgolvet tre gånger innan misshandeln vid det tillfället var över.

Mannen erkänner ringa misshandel, att han knuffat omkull henne, men nekar i övrigt till anklagelserna. Istället har han uppgett att kvinnan försökt slå honom.

Det finns ett knappt tiotal vittnen hörda. Mannen har berättat för sina kontakter att hans sambo är svartsjuk. Hennes anhöriga å andra sidan, har ibland sett och hört att han behandlat henne illa, sett hur hennes tandrad förändrats och fått bilder med misshandelstecken skickade till sig slutligen.

Men mannen döms inte för kvinnofridskränkning. De två fallen av misshandel gör att han istället döms till skyddstillsyn och tvingande medverkan i frivårdens programverksamhet.

Tingsrätten slår fast att misshandeln han döms för är av en allvarlig art och kombinerar därför denna dom med 75 timmars samhällstjänst, om han inte hellre vill sitta i fängelse i två månader.

Skurup

De ställer ut måleri, glas och keramik

Jenny Eneroth till vänster och Kajsa Dahl till höger.
Foto: Privat
Skurup
Skurup Färgglada målningar med blommor, mördarsniglar i glas och hus i keramik. Det är några av konstverken som de två bästa vännerna Kajsa Dahl och Jenny Eneroth ställer ut på Mästers galleri vid Svaneholms slott i helgen.
– Våra konstverk gifter sig bra ihop fast att de är olika, säger Kajsa Dahl.
Målning av Kajsa Dahl.
Foto: Privat

De Smålandsbaserade konstnärerna Kajsa Dahl och Jenny Eneroth jobbar vanligtvis i varsin ateljé i Gårdsby Hantverkshus utanför Växjö.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Fler har sökt till Nils Holgerssongymnasiet i år

Fler sökte till Nils Holgerssongymnasiet i år jämfört med förra året.
Foto: Arkivbild
Skurup
Skurup Intresset för att söka till Nils Holgerssongymnasiet är större i år än tidigare. Skolans små filmer på Instagram kan vara en av orsakerna.
– Vi har gjort lite skillnad i marknadsföringen på sociala medier, säger Eva Le Grand, rektor på Nils Holgerssongymnasiet.

Förra året sökte 78 personer till Nils Holgerssongymnasiet i Skurup som förstahandsval. I år är intresset större med 108 sökande på 114 platser.

Rektorn Eva Le Grand tror att gymnasiets marknadsföring på sociala medier under pandemin kan vara en av orsakerna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Öppet för unga i arenan

Rydsgårds arena.
Skurup
Rydsgård Rydsgårds arena har öppet på lördagskvällar klockan 16-22 jämna veckor för ungdomar mellan 13 och 20 år.

”Här kan ni delta och göra egna aktiviteter”, meddelar fritidsgården på sin Facebooksida.

På grund av corona vill de gärna att man anmäler intresse innan genom att skriva till dem på Facebook eller Instagram.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Takräcke stals från parkerad bil

Skurup
SKURUP Någon som utrustar sin egen bil med stulna extradetaljer?

Häromdagen anmälde en bilägare att någon stulit hans ramp med extraljus. Nu anmäler en annan person att någon skruvat loss takräcket på hans bil.

Stölden har inträffat någon mellan måndag och onsdag på Mårtensgatan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skurup

Skurupsbor positiva till havsbaserad vindkraft

65 procent av de 545 som deltagit i undersökningen är positiva till en vindkraftsetablering utanför kommunens kust.
Foto: Arkivbild
Skurup
Skurup/Trelleborg 2002 röstade Skurupsborna nej till havsbaserad vindkraft. Nu, nästan 20 år senare, råder andra tongångar. Det visar i alla fall en ny Sifo-undersökning.

65 procent är positiva till en vindkraftsetablering utanför kommunens kust, medan endast 30 procent är negativa. Det visar en ny Sifo-undersökning beställd av det Skurups- och Trelleborgsbaserade företaget Kustvind.

Sammanlagt har 545 Skurupsbor svarat på undersökningen och enligt Kustvinds vd och delägare Magnus Jiborn är resultatet ganska väntat.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Blev av med extraljuset

Skurup
SKURUP När ägaren skulle ta sin bil saknades en ljusramp.

Bilen stod parkerad utanför mannens bostad på Sommarstigen nära Östergård. Under natten mellan måndag och tisdag passade någon på att montera av ljusrampen på bilen.

Rampen uppskattas vara värd cirka 2 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skurup

Tyst trafik efter högtalarstöld

Skurup
RYDSGÅRD Det är tyst på perrongen i Rydsgård. Någon har stulit Trafikverkets högtalare.

Ingen verkar ha saknat högtalarna som satt uppskruvade i en belysningsstolpe. Trafikverket skriver i alla fall i sin polisanmälan att stölden har skett någon gång under årets tre första månader.

Verket bedömer värdet på högtalarna till cirka 15 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL