Kultur och nöje

Världspremiär för mobilt dansverk

Repetition av The view from here på Skånes Dansteater.
Foto: Thomas Zamolo
Kultur och nöje
Scen Åtta dansare som gör entré på scenen, och lämnar den. Och så ljudet deras kroppar gör under dansen. Så kan man sammanfatta dansverket The view from here som har livesänd premiär på Helsingborgs stadsteater fredag 5 mars. - Man kan se verket som en metafor för hur mycket våra liv definieras av in- och utgående. Vi kommer in, vi går ut och varje dag passerar vi olika trösklar som formar och omformar oss, beskriver verkets koreograf Tilman O’Donnell.

The view from here är startskottet för ett flerårigt samarbete mellan Skånes Dansteater i Malmö och Helsingborgs stadsteater. Det är också den USA-födda och Stockholmsbaserade dansaren och koreografen Tilman O’Donnells första verk för Skånes Dansteater.

- När jag var dansare i Cullbergbaletten för många år sedan var vi i Malmö på turné och jag tycker verkligen om att vara tillbaka, säger han när vi gör en digital intervju fyra dagar före premiären.

Foto: Dominik Mentzos

Lätt att förflytta

Sedan mitten av januari har The view from here repeterats i en lokal på Skånes Dansteater, ibland med Tilman O’Donnell med via skärm och ibland med honom på plats. Först ett par dagar före premiären flyttas allt till Helsingborgs stadsteater. Och just att det skulle vara ett verk som var lätt att förflytta var en av förutsättningarna när Tilman O’Donnell fick förfrågan om ett samarbete med Skånes Dansteater med kort varsel.

- Skånes Dansteater hade fått ett annat verk (Second landscape, reds. anm) uppskjutet på grund av pandemin och ringde och frågade om jag skulle vilja skapa något på den här korta tiden och också något som inte skulle kunna flytta in på premiärscenen förrän precis innan, berättar han. Jag kom tillbaka med idén om en slags mobil, ready-made, föreställning där man skapar allt, inklusive musik, ljud och ljus i dansstudion och sedan bara fäller ihop det och öppnar på nästa plats. Ungefär som en klassisk cirkus där man spelar på ett ställe, river allt och åker till nästa där man bygger upp allt igen.

Entré och sorti

Den flyttbara dansscen som placeras mitt på Helsingborgs stadsteater stora scen består av ett kritvitt golv på tio gånger nio meter. Till den kommer fyra flyttbara, svarta skärmväggar och fyra stativ med strålkastare.

- Jag hade två saker jag ville jobba med i den här föreställningen som jag också har jobbat med tidigare och vill fortsätta att jobba med även framöver, förklarar Tilman O´Donnell. Sedan gällde det bara att anpassa det till det här formatet.

Vilka två saker var det?

- Det första är den här idén om entré och sorti, både bokstavligt och som metafor. Det bokstavliga och konkreta är ett ständigt kommande och gående, en ständig förflyttning som manifesteras koreografiskt på scen. Det metaforiska är att våra liv definieras så mycket av att gå in och gå ut och att vi varje dag går över trösklar som omformar oss. Det är ingen handling i föreställningen utan jag gestaltar rörelsen i den här ständiga övergången. De svarta skärmarna ger rytm till verket. De gömmer och avslöjar och blir också en slags partner till dansarna eftersom en av förutsättningarna på grund av pandemin är att dansarna inte får röra vid varandra.

- Det andra jag vill jobba med är kroppens ljud. Alla dansare har mikrofoner på sig under hela verket och ljuden deras kroppar gör fångas upp av musikern och ljuddesignern Hendrik Willekens som i sin tur skapar en ljudbild av dem.

Repetition av The view from here på Skånes Dansteater.
Foto: Thomas Zamolo

Allt är synligt

Tilman O’Donnell beskriver The view from here som ett abstrakt och kontemporärt verk och betonar att det också är viktigt för honom att allt som sker på scenen är synligt för publiken.

- Inget ska vara gömt. Man ser väggarna, mikrofonerna på dansarna och Hendrik som är där och mixar. Sedan är det en annan sak hur man upplever det, säger han. Jag är född och uppvuxen i USA och var mycket på så kallade ”improv comedy” där man hade som praxis att alltid komma ut före och berätta alla spelregler för publiken så att den hade alla verktyg. Det försöker jag överföra till abstrakt scenkonst, att allt som behövs för att sätta ihop verket i betraktarens sinne finns på plats och produceras framför en.

Som frilansande koreograf har Tilman O´Donnell arbetat mycket utanför Sverige och han upplever att scenkonsten i Sverige är väldigt präglad av narrativ produktion jämfört med många andra länder.

- Jag upplever inte det på samma sätt alls i till exempel Tyskland, Belgien eller Frankrike. Det är nästan som om abstraktion är ett fult begrepp här i Sverige och att man lätt uppfattas som pretentiös om man sysslar med det, säger han. Jag funderar mycket kring varför reaktionen på det vi inte förstår så ofta är avfärdande och varför vi är så rädda för det som anses vara utanför normen. Det är inte alls på samma sätt när det handlar om konst. Där är det mer självklart med olika uttrycksformer och bara för att något definieras som abstrakt innebär det ju inte att det inte betyder något. Vi kanske förstår men inte vet att vi förstår.

Repetition av The view from here på Skånes Dansteater.
Foto: Thomas Zamolo

Rakt in i sinnet

Hur ska man uppleva The view from here tänker du?

- Man kan se det som en musikalisk komposition i både det visuella och i toner. Det är en sammanvävning där allt - ljudet, kropparna, väggarna och ljuset - påverkar och förändrar. Jag skrev i programtexten att verket är en meditation över entréer och sortier och ljudet kroppar gör. Vad man sedan ser i det är upp till en själv. Den här upplevelsen kan gå rakt in i sinnet, i hjärtat, i hjärnan och i själen.

Direkt efter den livesända världspremiären på Helsingborgs stadsteater på fredagskvällen packas The view from here ihop och flyttas tillbaka till Skånes Dansteater.

- Sedan får vi se om verket streamas därifrån eller förhoppningsvis visas någon gång med publik på plats. Och förhoppningsvis ska det ut på turné, säger Tilman O’Donnell.

Vad gör du själv efter det här.

- Jag ska undervisa på Cullberg och jobba för Cristina Caprioli som dansare

FAKTA

The view from here

Livesänd världspremiär på Helsingborgs stadsteater fredag 5 mars 19.00 i samarbete mellan Helsingborgs stadsteater och Skånes Dansteater

Koreografi:Tilman O’Donnell

Ljuddesign: Dehendrik Lechat Willekens

Ljusdesign: Thomas Zamolo

Medverkande dansare: Zardoya Abaurrea , Pilar Maria , Matthew Branham, Kit Brown, Samuel Denton, Laura Lohi, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Kristian Refslund

Tilman O´Donnell:

Koreograf och dansare, född i USA men bosatt i Sverige sedan början av 2000-talet som bland annat har skapat verk för GöteborgsOperans Danskompani, Kungliga baletten i Köpenhamn och Bora Bora i danska Århus. I flera av sina verk har han samarbetat nära med andra koreografer och musiker. Bland hans senaste verk finns History Was Written by Losers: Hoedown / Showdown, Corpus Dogme: On The One Hand och In Some Sense.

Källa: Skånes Dansteater

Kultur och nöje

Sandén fick spela in Oscarsvideo på Island

Molly Sandén sjunger på låten 'Husavik', som är Oscarsnominerad. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Molly Sandén har nekats arbetstillstånd i USA och kan därför inte uppträda på Oscarsgalans förgala, skriver Aftonbladet. I stället fick sångerskan, som sjunger på Oscarsbidraget "Husavik", spela in en video på Island under lördagen.

Enligt isländska tidningen Vikubladid flögs Sandén med privatjet på fredagen och fick göra covidtest både vid avresan och ankomsten. Hon gjorde sedan framförandet tillsammans med en flickkör från staden Húsavík.

Videon kommer visas på förgalan som äger rum samma dag som Oscarsgalan, den 25 april. Resterande bidrag framförs på plats på Dolby Family Terrace i Los Angeles, skriver Entertainment Weekly.

I filmen "Eurovision Song Contest: The story of Fire Saga" ser det ut som att det är skådespelaren Rachel McAdams som sjunger, men i själva verket är det Molly Sandéns röst som hörs.

Kultur och nöje

Över 13 miljoner såg Prins Philips begravning

Prins Philip begravdes den 17 april. Arkivbild.
Foto: Dominic Lipinski
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Över 13 miljoner personer i Storbritannien såg prins Philips livesända begravning på tv på BBC och ITV. Det skriver Deadline.

82,8 procent av den tv-tittande publiken följde ceremonin mellan 15.00 och 15.15, när prins Philip bars in i St George's Chapel och begravningen inleddes. Den peaken kan bli högre om man också räknar med sändningar från nyhetskanaler som BBC News, Sky News och CNN International.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Mörk skildring av unga transpersoners liv

Elias Ericson är aktuell med serieromanen 'Diana & Charlie'. Pressbild.
Foto: Elias Ericson
Kultur och nöje
Kultur och nöje Elias Ericson skildrar vänskap och psykisk ohälsa bland queerpersoner i "Diana & Charlie".
I serieromanen vill han låta transpersoner vara mer än sin marginalisering.
PREMIUM

De fiktiva figurerna Diana och Charlie växte fram när Elias Ericson läste vid serieskolan i Malmö, under en 24 timmar lång serietecknarutmaning. Någonstans mellan kaffe, energidryck och kampen mot att somna blev de två tecknade tonåringarna till, och tog så småningom plats i seriestrippar.

– Jag mådde själv inte toppen under den tiden och det var väldigt skönt att ha fiktiva karaktärer att uttrycka sina egna känslor med. Sedan utvecklades de till egna karaktärer och inte bara uttryck för mina känslor, berättar Elias Ericson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Bokrecensioner

Intim dagbokskänsla i första boken om Monika

Sara Lövestam är aktuell med romanen Ljudet av fötter.
Foto: Anna-Lena Ahlström
Kultur och nöje
Litteratur/Recension Sophie Lossing har läst Sara Lövestams Ljudet av fötter.

Ljudet av fötter är Sara Lövestams nionde bok och hennes första i en svit hon kallar Monikaböckerna. Det här är alltså Första Monikabok. Titeln är en fras som hjärnan genast gör om till uttrycket ”Ljudet av små fötter”. Små presumtiva fötter är också vad allt kretsar kring i berättelsen om den drygt fyrtioåriga Monika. Hon längtar desperat efter att bli mamma, men ser sina chanser minimeras vid varje månads misslyckande.

På ytan är hon lyckad. Hon har doktorerat i mytologi och har en forskartjänst på Stockholms universitet. Livet är stabilt, inrutat men väldigt, väldigt ensamt. Barnlösheten knäcker förhållanden och den sociala samvaron blir en navigering i att undvika de blindskär som samtalsämnen om barn skapar. Folk uppmuntrar, undrar, ger råd och fördömer utan tanke på vilka sår de river upp.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Bad Boys-rapparen Black Rob är död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Hiphop-artisten Black Rob har avlidit, 51 år gammal. Det skriver Deadline.

Han var bland annat signad på P Diddys skivbolag Bad Boys, och är känd för sin hitsingel "Whoa" från 2000. Han släppte totalt fyra studioalbum under sin karriär: "Life Story" (2000), "The Black Rob Report" (2005), "Game Tested, Streets Approved" (2011) och "Genuine Article" (2015).

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Säkert onlinespel - hur casinon håller dig trygg på nätet

Casinofeber De flesta har råkat ut för osäkra webbsidor online, men när det gäller spel på casino online har säkerheten kommit långt under de senaste två decennierna. Inte bara har kvaliteten och utbudet förbättrats, utan även många andra aspekter. Ända sedan det första online-casinot lanserades 1995 har en av de största frågorna varit en effektiv säkerhet online.

Vi vet alla att onlinevärlden inte är säker. Det finns alltför många historier om hur webbplatser har hackats och privata uppgifter spridits. Brottsliga hackare kan samla på sig alla slags detaljer som rör privata bankkonton, lösenord och inloggningsuppgifter. Oskyddade webbplatser är ofta benägna att ha och sprida virus, malware, trojaner, spionprogram och många andra skadliga dolda filer. Sådana filer är designade att förstöra din dator (eller mobila enhet), hacka hela din samling säkra lösenord, få tillgång till dina personliga uppgifter så att de kan ta över allt du gör online.

Vågar man registrera sig på ett casino?

Det skulle också vara ganska lätt att anta att hela casinospelsindustrin online är utsatt för samma risker vad gäller säkerheten, och ha liknande skräckhistorier om medlemmar som förlorat sitt konto och all bankinformation kommit i händerna på fel personer. Och vore det så, så skulle ingen våga anmäla sig eller skapa ett konto på ett casino online. Men casinobranschen är ju en av de snabbast växande det senaste decenniet, och miljontals människor världen över loggar in och spelar online varje dag.

Man kanske blir förvånad över att höra det,  men casinoindustrin online är faktiskt en av de säkraste branscherna på hela internet. Faktum är att många av branschens största onlinecasinon kan erbjuda mer sofistikerade säkerhetsåtgärder på webben än vad många ledande företag inom bank- och finansväsendet kan. Att hitta dessa casinon med hög säkerhet är ganska lätt, så länge du använder betrodda guider som www.casinofeber.se. Där kan du läsa recensioner av onlinecasinon för den svenska marknaden, och få tips på bonusar. De samlar även aktuella nyheter inom casinovärlden och guidar dig till hur du spelar på casino online. Så exakt hur uppnår casinon denna till synes otroliga prestation vad gäller säkerheten?

SSL - Gör "huset" säkert

Alla de största casinon online bryr sig om säkerhet, och de har en sak gemensamt när det gäller att ge sina spelare den mest effektiva onlinesäkerhet som finns - SSL-digitala krypteringsprotokoll. Då krävs det ett SSL-certifikat, som kan liknas vid ett slags bank-ID fast för webbplatser.

SSL betyder Secure Socket Layer, och är en slags kryptering. Det betyder att all data som skickas mellan din webbläsare och webbservern (i detta fall online casinot), är helt privat och säker.  SSL är den nuvarande branschstandarden för onlinecasinon, och du kan se det i webbläsarens adressfält. Om man ser certifikatet, att adressen i webbläsaren börjar med https, att det är ett grönt hänglås och att det står att webbplatsen är säker, då vet man att det onlinecasino man vill spela på och sätta in pengar på verkligen är helt tryggt.

Digital säkerhet på språng

Mobil casinospel har tagit spelvärlden online med storm de senaste åren, och många branschledande utvecklare tror att det kommer att bli det viktigaste sättet för användarna att komma åt sina favoritspel på casinon online framöver. Med införandet av HTML5, som tagit över det tidigare Flash-baserade direktspelet, försvann också de vanligaste säkerhetshoten.

Dagens mobila casinoplattformar använder sig också av mobil webbläsarteknik för HTML5, för att utöka säkerheten. Med hjälp av HTML5 kan spelarna nu logga in på sitt redan säkra casinokonto online direkt från sina mobila webbläsare, med samma SSL-certifikatprotokoll för att garantera säkert spel från hela världen, oavsett om man sitter på bussen hem från jobbet eller är hemma i soffan i vardagsrummet.

Kultur och nöje

Hyllad Hedlund får lämna"Let's dance"

Hanna Hedlund, som dansat med Tobias Wallin, får lämna 'Let's Dance'. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En känslosam hyllning till mamma och tre tior från juryn räckte inte.
Hanna Hedlund får lämna TV4:s "Let's dance".
PREMIUM

Deltagarna tillägnade kvällens danser till någon de tycker om och juryn öste poäng över paren. Paren Anis Don Demina och Katja Luján Engelholm samt Hanna Hedlund och Tobias Wallin fick båda högsta möjliga poäng av juryn. De hade tillägnat danserna till sina mammor.

– Jag kan tänka mig att din mamma är den stoltaste i hela världen när hon ser dig i kväll för du var kanon, sade Dermot Clemenger till Hanna Hedlund, varpå Tony Irving stämde in att hon dansat "gudomligt".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Covid-19

Året då våra kontor flyttade hem

Hemmakontoret hos Marie Leijon på Ön i Limhamn har under ett års tid flyttat runt mellan vardagsrum, sovrum och vid vackert väder balkongen med utsikt över Öresund, vilket dokumenteras av fotograf Daniel Nilsson.
Foto: Pernilla Nielsen Negrén
Malmö
Kultur och nöje
Nyheter
MALMÖ Bland grönkål och basilika sitter designern och arbetar medan affärskonsulten placerat sitt kontor i barnrummet bland nallar och plastleksaker.
Under året som gått har prisbelönte Malmöfotografen Daniel Nilsson med en stor blixt och en lika stor dos värme och humor dokumenterat kreativa lösningar i våra hemmakontor som blivit mångas verklighet när arbetet flyttat hem.

Det var knattret från ett tangentbord som fångade Daniel Nilssons uppmärksamhet en dag när han var i källaren för att tvätta. Till sin förvåning hittade han en av sina grannar, Erik Adlers som arbetar som mjukvaruingenjör, i sitt utrymme som både fått funktionen kontor och matkällare.

– Det snacket slutade med att jag frågade om jag fick ta en bild. Jag tog den med min stora blixt för att få fram alla de olika detaljerna och insåg sen att det här med hemmakontor var ett extremt roligt fenomen, ett tidsdokument som jag ville göra mer av.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Molly Sandén uppträder på Oscars förgala

Molly Sandén uppträder på Oscars förgala. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den svenska artisten Molly Sandén har inte bara chans på en Oscarsstatyett – hon ska även uppträda på förgalan med den nominerade låten "Husavik".
PREMIUM

Låten "Husavik" från filmen "Eurovision Song Contest: The story of Fire Saga" har chans att vinna en Oscar. I filmen ser det ut som att det är skådespelaren Rachel McAdams som sjunger, men i själva verket är det Molly Sandéns röst som hörs.

Samtliga låtar som har nominerats i kategorin bästa låt kommer att framföras live. Sandén kommer att framföra "Husavik" från Island, medan Celeste, H.E.R., Leslie Odom, Jr, Laura Pausini, Daniel Pemberton och Diane Warren uppträder live från Los Angeles.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL