Året med corona

”Jag är ändå fortfarande rädd”

Så här är många Eslövsbor vana att se Carina Sjöström. Men i början av december förra året försvann hon från disken inne på Konditori&. Hon hade insjuknat i covid-19 och blev borta från jobbet i en hel månad.
Foto: Toomas Laagus
Eslöv
ESLÖV Eftersom hon redan har en lungsjukdom växte oron när Carina Sjöström fick beskedet om att hon insjuknat i covid-19.
– Jag var jätterädd att jag skulle åka raka vägen till lasarettet i Lund och behöva ligga i respirator. Det var min stora skräck.

Den som någon gång fikat i Eslöv kan inte ha missat 57-åriga Carina Sjöström. I över 40 års tid har hon jobbat på olika caféer och konditorier i stan, numera på Konditori&.

Med sitt pigga och vakna sätt står hon redo för att serva kunderna. Men i början av december förra året försvann hon från sin plats bakom disken. Hon skulle bli borta en hel månad. Carina Sjöström hade insjuknat i covid-19.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Ett år med coronapandemin

En sjukvård på knä, konstanta självprovtagningar och politiker samt regiondirektörer som uppmanar alla att hålla avstånd har blivit en vardag i Skåne sedan coronaviruset lamslog världen i början av 2020.
Foto: TT
Skåne
Skåne/Sverige/Världen Ett år har gått sedan sedan en lundastudent som varit på resa i norra Italien kom hem och testade positivt för det nya coronaviruset covid-19 och därmed blev första kända fallet i regionen. Vi ser tillbaka på ett år som förändrade våra liv radikalt.

Säga vad man vill om 2020 men det är ett år som vi alla kommer att minnas. Det är året när vi lärde oss att hålla avstånd i butiker, hälsa med armbågen och sprita händerna. När vi lärde oss att två meter är lika långt som sju falafelrullar lagda på längden och precis hur tråkigt social distansering är.

Det första skånska fallet kom till allmänhetens kännedom den 3 mars 2020 men allt började naturligtvis tidigare än så. Det började med oroväckande nyheter från en marknad i den kinesiska mångmiljonstaden Wuhan. Det var tv-bilder som såg ut som hämtade från en katastroffilm där män i heltäckande skyddsdräkt sanerade området där marknaden brukar hålla till.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Hur har ditt liv förändrats av covid-19-pandemin?

Gert Arndorw, Malmö.
Foto: Stefan Persson
Skåne
SKÅNE Ett år av pandemi, ett år av karantän, isolering, rädsla, längtan och saknad. Vi frågade skåningar från hela regionen om hur coronapandemin påverkat dem. Här är deras svar.
PREMIUM

Hur har ditt liv förändrats av covid-19-pandemin?

– Som för alla andra har det begränsats. Jag har inte kunnat göra vad jag vill, som att gå på bio och teater.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

”Ett omtumlande år för oss alla”

Smittskyddsläkare Eva Melander har upplevt ett omtumlande år sedan Skåne fick sitt första covidfall.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
SKÅNE Ett år har gått sedan det första coronafallet konstaterades i Skåne. Men för smittskyddsläkare Eva Melander är arbetet långt ifrån över.

– Det har varit ett omtumlande år för oss alla och jag önskar att jag nu kunde säga att det var något vi kunde lägga bakom oss. Men detta är långt ifrån över. Vi har fortfarande en hög smittspridning i Skåne och omvärlden och måste fortsätta att leva med restriktioner ett tag till, säger Eva Melander i ett pressmeddelande.

12 månader efter att det första covid-fallet konstaterats i Skåne har vaccineringen nu varit igång sedan julhelgen. Under tisdagen hade 35 738 skåningar fått sin andra vaccindos och 65 104 har fått den första.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

”Visar vad vi kan åstadkomma som organisation”

Regiondirektör Alf Jönsson har blivit ett bekant ansikte för skåningarna under alla presskonferenser som varit i coronans spår.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Skåne Fem frågor till regiondirektör Alf Jönsson.

Du är väldigt visuell i dina förklaringar på presskonferenser till den skånska befolkningen. Du har visat och förklarat hur man håller avstånd genom falaflar, sängar och så vidare, samt visat upp hur vaccinfördelningen bland Skånes kommuner ser ut. Vad har du fått för gensvar på dina visuella förklaringar?

– Att kommunicera med Skåningarna är en viktig del av vårt arbete och givetvis blir det en stor respons i Skåne och nationellt när någon beskriver och förklarar på ett sätt som vi alla kan relatera till.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

”15-åringen var en tickande bomb”

Polis, skola och socialtjänst hade alla reagerat på 15-åringens oroväckande tendenser.
Foto: Polisen
Eslöv
ESLÖV Både Eslövs kommun och Eslövspolisen kände i förväg till att det fanns en oro på skolan för att 15-åringen, som nu åtalats för att ha knivhuggit en lärare på Källebergsskolan 19 augusti, skulle skada någon på skolan i en skolskjutning eller i ett attentat.
Det framgår av en polisanmälan två veckor före dådet. Några säkerhetsåtgärder vidtogs dock inte - 15-åringen fick gå kvar i skolan som vanligt och polisanmälan gömdes undan.

Polisen har haft pejl på 15-åringen ända sedan januari, då han observerades på Trehäradsvägen när han trädde en nazistarmbindel på sig ”väl synligt och ogenerat”.

Ett första besök gjordes då i familjen och poliserna tyckte det var oroväckande att pojken hade bilder på kända skolskjutare och nazistsymboler i sitt rum.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Eslöv

Misstänkte samlade på knivar och vapen

Den misstänkte 15-åringen var fascinerad av vapen. Bilden ingår i polisens förundersökningsprotokoll.
Foto: POLISEN
Eslöv
ESLÖV Under skolattacken ska 15-åringen ha varit beväpnad med knivar och ha hotat med ett pistolliknande föremål. När polisen gjorde husrannsakan i hans bostad hittades fler naturtrogna luftvapen.
Enligt förhör har en anhörig hjälpt 15-åringen att köpa vissa vapenattrapper.

Efter skolattacken gjorde polisen en omfattande husrannsakan i 15-åringens bostad. Specialtränade polishundar sattes in för att genomsöka hans sovrum i familjens villa.

Poliserna som genomsökte hans rum hittade bland annat olika vapenattrapper, kikarsikte, luftvapen och delar till den typen av vapen. En vapendel var nedklottrad med namnet på en välkänd nazist från Hitler-Tyskland och med ett välkänt antimuslimskt propagandaord.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

Nazisymboler på väggarna hemma

Under husrannsakan tog polisen bilder inne på 15-åringens pojkrum. På en vägg finns nazisymboler och välkända nazistiska kodord klottrade.
Foto: POLISEN
Eslöv
ESLÖV Den misstänkte 15-åringen hade nazisymboler ritade på väggarna i sitt pojkrum och var fascinerad av tidigare högerextremistiska dåd.
– Jag är antimuslim, antiislam, säger han i ett av förhören som polisen hållit med honom.

Under polisens husrannsakan hos 15-åringen efter skolattacken togs fotografier på inredningen i hans pojkrum i familjens Eslövsvilla.

På en vägg finns flera nazisymboler och kodord klottrade. Tidigare i år greps han av polis efter att ha gått runt i centrala Eslövs med en hemmasydd naziarmbindel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Eslöv

15-åringens film en del av bevisningen

Bild från polisingripandet vid Källebergsskolan.
Foto: Johan Nilsson/TT
Eslöv
Eslöv I en 26 minuter lång film som 15-åringen själv filmade skildras skolattacken på Källebergsskolan. Gärningsmannen bad bland annat polisen att skjuta honom.

Gärningsmannen sände live under skolattacken och en utskrift av vad som sades finns med i förundersökningen. Det framgår till exempel att den åtalade hade en konversation med läraren som han högg och frågade honom om hans skador.

15-åringen undrade också när polisen skulle komma. När polisen anlände till platsen för att konfrontera honom bad han om att bli skjuten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL