Kultur och nöje

Nya musikvägar för Irya Gmeyner

Irya Gmeyner.
Foto: Beatrice Lundborg
Kultur och nöje
Musik Hon har skapat musiken till SVT:s hyllade dramaserie Tunna blå linjen. Nu är hon även aktuell med sitt alter ego April Snow som precis släppt två ep-skivor och har en fullängdare på väg. Irya Gmeyner vill inte begränsa sig i sitt skapande – efter en tuff skilsmässa lossnade proppen och musik fullkomligt forsade ur henne.

När livet vänds uppochner kommer vi ofta ut på andra sidan både lite starkare och modigare. Musikern, låtskrivaren, kompositören och producenten Irya Gmeyner vet mycket väl hur det är. Nydumpad efter en tuff skilsmässa, lyckades hon mitt i allt elände kanalisera all sin ilska, smärta och frustration till en ny kraft och ett alter ego föddes: April Snow.

– Det var som att proppen bara släppte. Jag och min kille spelade i samma band, Irya’s Playground, och med skilsmässan försvann ju även bandet. Men jag kände att jag inte var klar med musiken, inte på långa vägar, så det forsade musik ur mig. Vi hade varit tillsammans länge så det fanns mycket att bearbeta, berättar Irya Gmeyner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Trevande dans i avskalat format

Kultur och nöje
Scen Kristina Nilsson har sett dansföreställningen The view from here, streamad från Helsingborgs stadsteater.

Scenrummet är enkelt och öppet, naket utan kulisser, där dansarna kan nå långt ut i de blottlagda, svarta kulisserna. Men de stannar oftast på den vita mattan som är upplyst av fyra stora strålkastare som kastar ett mjukt sken.

Dansarnas rörelser är trevande och introverta. De rör sig oberoende av varandra, men faller ibland in i en formationer och växer tillsammans. Ibland skapar de som en boomerang-effekt, när en rörelse loopar framlänges och baklänges.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Hon är TV4:s "Bachelorette"

Julia Franzén söker kärleken i tv. Pressbild.
Foto: TV4
Kultur och nöje
Kultur och nöje TV4 har fått sin första "Bachelorette". Den tidigare "Robinson"-deltagaren Julia Franzén söker nu kärleken i tv.
PREMIUM

30-åriga Julia Franzén från Lerum deltog i "Robinson" 2020 – nu säger hon sig vara redo för ett helt annat äventyr i tv. Slutmålet är bröllop och barn.

"Många tror nog att jag söker en typisk kostymkille som är snygg och lång med en bra karriär men det viktigaste för mig är att han är trygg och rolig. Jag vill ha en lite galen kille, lite rufsig sådär. Jag har ju träffat många killar men det har aldrig blivit rätt. Nu tycker jag att det är dags", säger Julia Franzén i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kyrkan satsar för att rekrytera musiker

Svenska kyrkan satsar för att rekrytera fler musiker. Arkivbild.
Foto: Alex Giacomini /Ikon
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Fram till 2030 behöver Svenska kyrkan rekrytera 700 kyrkomusiker – men allt färre söker sig till yrket. Därför satsar Svenska kyrkan på en aktionsplan för att fånga upp intresset för orgeln som instrument.

I planen ingår bland annat att alla svenska församlingar ska bjuda in alla nioåringar till orgelupplevelser. Dessutom ska alla kyrkomusiker i Sverige undervisa minst en orgelelev.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Skåningarna redo för dueller

Kultur och nöje
Melodifestivalen Frida Green, Paul Rey, Eva Rydberg och Klara Hammarström. Skåningar som ikväll hoppas på en finalplats i årets Melodifestival. Vi tog pulsen på dem inför den avgörande tävlingskvällen.
Artisten Paul Rey.
Paul Rey.
Foto: Stina Stjernkvist

Paul Rey – The missing piece

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Experterna: De får en andra chans i kväll

Clara Klingenström tar sig till final, enligt kritikerna.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Blir det latinopop eller hårdrock, revykuplett eller inlagd Lars Winnerbäck som går till final?
Andra chansen bjuder på jämna dueller om man får tro kritikerna – men bidragen har inget med toppstriden att göra.
PREMIUM

I kvällens första duell ställs Alvaro Estrellas latinopopbidrag mot hårdrockarna i bandet Lillasyster.

Ett svårtippat möte, tycker GP:s Johan Lindqvist.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Liam Neeson välkomnade biobesökare tillbaka

Liam Neeson välkomnar biobesökare i New York inför en visning av 'The marksman'.
Foto: Evan Agostini/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Biograferna i New York fick på fredagen äntligen öppna igen, om än i begränsad omfattning.
Men intresset har inte varit på topp, varken från biograferna eller presumtiva besökare. För att locka till i alla fall några salonger tog biokedjan AMC till ett trumfkort: Ett personligt välkomnande av Liam Neeson.
PREMIUM

Neeson tillbringade fredagskvällen i och utanför AMC:s biograf vid Lincoln Square på Manhattan, där besökarna kunde lyssna på en introduktion inför visningarna av Neesons senaste actionfilm "The marksman".

Skådespelaren uppges ha fått en första dos vaccin och bar munskydd.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Estrella tvingades köra om efter teknikstrul

Alvaro Estrella vid presskonferensen efter genrepet.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Inför Andra chansen slutade Alvaro Estrellas gröna scenvägg plötsligt att fungera och artisten fick sjunga om sitt nummer efter det ordinarie genrepet.
PREMIUM

– Det var strul med den där gröna väggen, fick jag höra efteråt. Men jag märkte inte av någonting, jag var så inne i numret, säger Alvaro Estrella själv.

Han har fått skynda sig till presskonferensen efter fredagens genrep, eftersom han har fått framföra "Baila baila" en extra gång, efter alla andra.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Rejhan Bellani till final i "Talang"

Artisten Rejhan Bellani gick till final i 'Talang'. Till höger programledaren Per Lernström.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Rejhan Bellani är klar för final i TV4:s "Talang". Den 14-årige artisten från Uddevalla charmade inte bara juryn, utan fick också flest tittarröster.

I finalen får han sällskap av dansgruppen EEC, som består av 29 dansare från Eslöv.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL