Sjöbo

Familjen förlorade allt i branden

Familjens hund Kenzo dog i branden som förstörde ett hus i Sjöbo under måndagen. Här med fyraåriga dotter Alice.
Foto: Linnea Nybogård
Foto: Privat
Sjöbo
Sjöbo Familjen står nu utan hem och har blivit av med alla sina ägodelar efter att deras villa i Sjöbo brann på måndagsförmiddagen.
Men den största sorgen är att deras hund Kenzo dog i branden.
Samtidigt är de tacksamma och rörda över det stöd som många Sjöbobor har visat dem.

Det har gått nästan ett dygn sedan branden när vi hörs på telefon.

– Det känns helt overkligt. Vi är fortfarande i chock. Det är svårt att ta in och smälta vad som har hänt. Sånt här tror man ju händer andra men inte oss, säger Malin Lindhe.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Sjöbobor samlar kläder och leksaker till familjen

Josefin Hansen med Leo, 2,5 år, i famnen och Noah, snart ett år, på magen.
Foto: Privat
Sjöbo
Sjöbo Det är många Sjöbobor som vill hjälpa familjen som förlorade allt de ägde när deras hus brann.
– Telefonen har gått varm och jag har flera kassar fyllda med kläder och leksaker, säger Josefin Hansen som dragit igång en insamling på Facebook.

Det var på måndagsförmiddagen som villan började brinna i centrala Sjöbo. Josefin Hansen hade precis varit och handlat med sina barn när hon såg brandbilarna åka in i bostadsområdet.

– När jag fick höra att det var en barnfamilj som hade drabbats blev jag väldigt berörd. Jag tänkte direkt att jag ville hjälpa till, så jag kontaktade Malin. Hon sa att de hade förlorat allt de hade i branden men de önskade bara hjälp med saker till flickan som är fyra år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Hund dog efter kraftig villabrand

Ambulanspersonal, brandkårspersonal och brandbil framför radhus som ryker.
Foto: Linnea Nybogård
Sjöbo
SJÖBO Det blev ett stort pådrag när det under lunchtid på måndagen brann in i ett hus i centrala Sjöbo. Det brann på flera ställen i huset och rökdykare fick gå in. Ingen människa kom till skada, däremot dog en hund.

Larmet kom 11.35.

Enligt SOS Alarm var räddningstjänst på plats med tiotal enheter tillsammans med ambulans på plats. Brandkår från Sjöbo, Ystad, Lövestad, Äsperöd och Klasaröd fanns på plats.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

McDonalds har sökt bygglov

Markbit bakom Sibylla på Sjöbo Väst.
Foto: Linnea Nybogård
Sjöbo
Sjöbo McDonalds har ansökt om bygglov för att bygga en ny restaurang på Sjöbo Väst. Om allt går enligt planerna kan de öppna vid årsskiftet.

Den nya restaurangen kommer att ligga på Sjöbo väst, mellan Sibylla och riksväg 11. Enligt bygglovsansökan ska det bli en byggnad på 418 kvadrat med drive-in.

Redan i slutet av 2018 skrev Skånskan om McDonalds planer på att etablera sig i Sjöbo. Processen har dragit ut på tiden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Kyrkan söker bygglov för djurkyrkogård

Bilvägen bredvid Södra Åsums nya kyrkogård.
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Sjöbo Det blir troligen en djurkyrkogård i Sjöbo trots allt. Kyrkorådet i Sjöbo församling beslutade på torsdagskvällen att man ska gå vidare med planerna och lämna in en bygglovsansökan till kommunen.

Ordförande Jörgen Jönsson berättar att alla politiker i kyrkorådet var eniga om beslutet.

– Det känns bra. Det här är något som vi har funderat på ett tag. Och för många är ju en hund eller katt en lika kär vän som en människa.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Stal mobil från ficka

Ficktjuv fiskar mobil ur jackficka.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Sjöbo
Sjöbo
PREMIUM

En 45-årig kvinna har blivit bestulen på sin mobil och kreditkort. Hon besökte Dollarstore under torsdagen och hade sina saker i fickan. Runt klockan tre upptäckte hon att mobil och kort saknades.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Sjöbo

Han är ny krögare på golfklubben

Mats Rodenstam i köket.
Foto: Linnea Nybogård
Sjöbo
Sjöbo Mats Rodenstam tar över som krögare på Sjöbo Golfklubb. Verksamheten ska komplettera hans cateringverksamhet, och ja, det kommer att serveras dagens.

Avtalet blev klart under vecka sju, Mats Rodenstam har fullt upp med att ordna alla tillstånd och fixa nya möbler till lokalerna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Skolor fortsätter med distansundervisning

En elev som pluggar hemma med datorn i knät.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Sjöbo
Sjöbo Både Färsingaskolan och Malenagymnasiet i Sjöbo följer de nya råden från Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Skåne för nästa vecka och fortsätter med fjärrundervisning respektive distansundervisning.

Färsingaskolan fortsätter med fjärrundervisning veckan efter sportlovet och sedan på halvtid ett par veckor därefter.

– Men som tidigare kommer cirka 20-25 elever som vi bedömer behöver vara på plats på skolan och få stöd med fjärrundervisningen, säger rektor Mikael Wahlberg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sjöbo

Stal från fritidshus

Solpanel på villatak.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sjöbo
Vollsjö
PREMIUM

Ett fritidshus med förråd på Heingebergsvägen har utsatts för ett inbrott. Någon gång under februari ska det har stulits verktyg, golvpanel, solpanel, projektor med mera. Anmälaren är en man i 45-årsåldern.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL